Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Spruw en bv vraag

kan mijn baby spruw hebben zonder dat ze daar zelf last van heeft ? Ze drinkt nu bv uit een flesje omdat ik weer kolf (kloven). ze heeft witte aanslag aan de binnenkant van de wangetjes en ook op haar tong, verder heb ik jeuk aan 1 tepel en doet de andere tepel heel erg pijn (steken) als ik aanleg maar dat weet ik weer aan de kloven.
En iemand een tip wat ik hiermee moet doen ? Ik ga morgen sowieso de (vervangende) huisarts bellen.

Bv vraag, dat aanleggen blijft een crime, ik heb ook direct bv gegeven maar dan krijg ik toch weer kloven. Mijn rechter tepel pakt ze raar die komt er dan in de vorm van een soort bibispeentje er weer uit. De andere tepel wordt wit aan de bovenkant en doet erg zeer. Ik heb toch de indruk dat ik de juiste houding aanleg maar dat ze verkeerd hapt ofzo. Aan de buitenkant ziet het er iig wel netjes uit (lijfje in 1 lijn, hoofdje recht ervoor, neemt grote hap).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja dat kan

spruw is afschuwelijk en kan veel pijn doen. de steken, kloven enz kan allemaal ook gevolg zijn van spruw (volgens mij, maar ben geen lactatiekundige).

Vraag bij je HA het volgende: daktarin orale gel voor baby en voor jezelf miconazol creme.

Let goed op harde plekken in je borsten, want als het nog zo aan het begin is, moet je ook echt opletten op borstontsteking. Ik ging de eerste weken altijd 2x per dag douchen, en dan goed de borsten masseren. Daarna de creme op de tepel.

Sterkte, t begin is soms echt moeilijk. In het Spaarne is trouwens een heel aardige lactatiekundige, ze heet geloof ik Betty. Gratis spreekuur omdat je daar bevallen bent.

Tirza G.

Tirza G.

21-07-2009 om 22:50

Niet goed

De symptomen die je beschrijft Manda, duiden op niet goed aanleggen. Ze neemt (waarschijnlijk) de tepel niet diep genoeg in haar mond, maakt een niet groot genoege (huh?) hap. Het is ook mogelijk dat ze de achterkant van haar tong naar boven doet, dat drukt ze jouw tepel tegen het randje van haar harde gehemeltje - dan zie je vaker dat "lipstickmodel" tepel uit het mondje komen. De tip van de lactatiekundige in de posting hierboven is een goeie, denk ik - als je dat wilt.
Kloven kunnen ook veroorzaakt worden door spruw. Bij jou zal ongetwijfeld het aanleggen een rol spelen, maar ook spruw kan een rol spelen bij kloven. Je hebt het goed gedaan: contact opnemen met de huisarts!

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

22-07-2009 om 12:55 Topicstarter

Ik ga er achteraan

vanmiddag kan ik het spul tegen spruw ophalen bij de apotheek en ik zal de lactatiekundige bellen, hopelijk kan ik snel een afspraak maken want dat gedoe met die kolf en flesjes is niet zo efficient en niet zo gezellig.

bedankt Tirza, ik denk idd dat ze iets niet goed doet in haar mondje want het aanleggen zelf gaat redelijk goed, ik let erop dat ze haar hoofdje iets naar achteren moet doen zodat ze een grote hap neemt. Dit is de 2e keer in 14 dagen dat ik kloven heb ;-(

Tirza G.

Tirza G.

22-07-2009 om 20:51

Getver manda

Kolven, brrrrrr. Het is te hopen dat je snel bij de LK terecht kunt. Het spruw-spul kun je het beste vaker in kleine beetjes aanbrengen. Er staat zeg maar 3 x 1 ml, maar 6 x 0,5 ml werkt net zo goed, zo niet beter. Vaak is de voorgeschreven hoeveelheid erg veel en worden baby's er misselijk van. Na iedere voeding het mondje (en je tepels) even insmeren werkt dan handiger.

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

22-07-2009 om 21:16 Topicstarter

Ja wel balen

want bij dochter1 begon het ook zo maar die dronk wel vanaf 1 week mooi aan mijn borst zonder verdere klachten en nooit spruw gehad.

Mevrouwtje wil nu ook niet heel veel moeite meer doen aan de borst want volgens mij begint ze te wennen aan die flesjes (lekker makkelijk). Grrrr ik wil gewoon gezellig bv geven !

ik zal wat vaker dat daktarinspul gebruiken, ik moet nu 4x een half maatlepeltje doen maar misschien beter na iedere voeding idd want ze vond het maar vies spul.

Tirza G.

Tirza G.

22-07-2009 om 23:43

Precies

Het is plakkerige, vieze zooi, dus ze vinden het vies en bovendien wordt je borst/tepel er gladdig van, zodat ze er af glijden. Als je het op kunt brengen is het handig om het er voor de voeding af te halen met een gaasje.

Heb je al eens aan cupfeeding gedacht? Zeker als ze nog zo klein zijn, gaat dat vlotjes en het het is heeeeeel goed voor de tongtechniek van de jongedame Hier zie je het op een filmpje:


http://www.youtube.com/watch?v=oK2XjxDuliQ

Tirza

Sterkte

Balen Manda,
hopelijk helpt de gel snel. Gaat het al beter? Ben je al bij de LK geweest?
Sterkte!! Hou de zonzijde!
Wiggie

Manda Rijn

Manda Rijn

25-07-2009 om 15:17 Topicstarter

De gel werkt

ik heb minder jeuk en de witte aanslag is op een paar plekjes na weg. Ik heb nog geen afspraak gemaakt met de lactatiekundige, ik ga maandag weer proberen te bellen.

Ik heb wel besloten dat als ik moet blijven kolven ik dat niet lang blijf doen, het moet live aan de borst gaan lukken anders vind ik er niets aan.

Manda Rijn

Manda Rijn

25-07-2009 om 15:18 Topicstarter

Oh dat klinkt

wat cru, maar ik voel me soms net een koe met die kolf elke 3 uur ;-(

Maar dat terzijde, dochtertje2 is een schatje !

Tirza G.

Tirza G.

25-07-2009 om 15:33

Boe

Natuurlijk is mini-manda een schatje en natuurlijk voel je je net Bertha33 als je kolft, blergh. Ik heb sinds die tijd enórm meelij met koeien, die mogen maar 2 keer per dag van die melk af, pfffff, wat een lást moet dat zijn.
Het is fijn dat de spruwklachten verbeteren, blijf nog wel effe smeren, vaak stoppen mensen te snel en is het in no-time terug. Geef de lactatiekundige een kans, je gaat niet in één dag van niets naar alles. Je bouwt het voeding voor voeding op en ooooo wat is dat toch heerlijk, zo'n klein hompie aan je borst! Ik kan me helemaal voorstellen dat je daar voor gaat en niet voor die stomme kolf

Tirza

Fijn

Hoi Manda,
fijn dat de gel z'n werk doet. Hopelijk ben je snel van het kolven af. Dat is echt niks (heb het zelf ook lang gedaan), je hebt en het werk van kolven en het werk van flessen spoelen enz. Gewoon aan de borst is zo fijn als ze zo klein zijn. Ik hoop dat het gauw goed gaat!
Succes!
Wiggie

Manda Rijn

Manda Rijn

27-07-2009 om 15:24 Topicstarter

Ik kan geen lactatiekundige vinden

die in het Spaarne ziekenhuis is komende weken met vakantie, die via de NVL in haarlem is ook op vakantie.

Iemand een tip ? De kosten maken mij even niet uit, als iemand hier thuis op consult kan komen heeft dat de voorkeur.

Tirza G.

Tirza G.

27-07-2009 om 17:01

Manda

Is Alkmaar voor jou logisch? Ik heb geen idee hoe ver je daar vandaan woont. In Alkmaar zit Astrid van Os, die kan ik aanbevelen.
En anders via je kraamzorg, van wie had je die? Daar is vaak ook een LK in dienst, die je tot 6 weken postpartum kunt bellen. Wie heb je benaderd in Haarlem, Caterina of Adri?

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

27-07-2009 om 20:49 Topicstarter

Tirza

ik heb zowel Caterina (Haarlem) als Bea Mok (heemstede) en Simone Beelen (hoofddorp) gebeld, ze zijn er alle 3 niet deze week. Alkmaar is te ver weg.

Kraamzorg had ik via de Kraamvogel.

Er zat geen Adri bij, heb je daar de gegevens van ?

Tirza G.

Tirza G.

27-07-2009 om 23:01

Manda

Ik vind het een béétje ver gaan om haar gegevens hier zo neer te plempen, maar hier kun je haar vinden:
www.nvlborstvoeding.nl en dan kiezen voor particulieren en dan bereiken. Als je daar NH als provincie invult, komt ze er uit. Ze woont in Bennebroek en heeft Haarlem e.o. als werkgebied. Ik ken haar verder niet persoonlijk.
De Kraamvogel is een gecertificeerde instelling en heeft een LK in dienst. Daar zou je het ook eens kunnen proberen?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

01-08-2009 om 13:18

Manda?

Hoe is het nu?

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

01-08-2009 om 16:11 Topicstarter

Hier

nog steeds het zelfde, ook jouw tip leverde geen lactatiekundige op.

Ik geef 1 a 2 bv live per dag en dat is goed te doen, meer moeten het er niet zijn dan gaat het te veel pijn doen. Verder krijgt ze 1 keer per dag nutrilon en de rest van de tijd kolf ik. Ik kijk het aan, in elk geval vind ik het heel gezellig dat ze nog 2x per dag bij mij drinkt.

Tepelhoedjes van avent had ik ook gekocht maar ik kan er niet mee overweg en dochter begrijpt ze ook niet.

Manda Rijn

Manda Rijn

06-08-2009 om 22:44 Topicstarter

Nieuwe vraag bv: hoe hou ik 2 voedingen op peil?

ik heb de handdoek in de ring gegooid, ik heb geen zin meer om te kolven, de bv productie is dus ook afgelopen 2 dagen ingestort. Ik geef nog wel met alle liefde en geniet er intens van 2 borstvoedingen per dag, aan de borst dus (elke voeding 2 borsten). Nu is dochtertje na zo'n borstvoeding niet verzadigd merk ik.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik die 2 borstvoedingen (overdag) kan blijven geven ?

meer dan 2 voedingen aan de borst lukt niet, dit ivm aanleggen wat niet goed gaat, zodra ik meer dan 2 bv per dag ga geven krijg ik weer kloven.

Mijn doel is dus: zo lang mogelijk 2 bv voedingen per dag blijven geven naast de flesjes nutrilon.

Jammer

Hoi Manda,
jammer dat het niet gaat zoals je zo graag wilt. Ik kan je niet helpen. Over 2 voedingen: bij mij liep dat altijd snel terug. En volgens mij is het zo dat het als je nog niet zo heel lang BV hebt gegeven nog sneller terug loopt.

Voor op peil houden moet je denk ik echt een keer extra voeden / kolven. Verder natuurlijk veel rusten, goed eten en veel drinken.

Sterkte en geniet vooral van je kleintje, op welke manier je ook voedt!

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2009 om 13:04

Moeilijk te zeggen

Het is lastig om aan te geven of en hoe je dit gaat lukken. Zou het je lukken om een keer extra van borst te wisselen tijdens de voeding? Dus dat je 3 of 4 borsten per voeding geeft? Dat is een enorme boost voor je productie En het kolven: hoe vaak deed je dat op een dag? Heb je daar geen last van (stuwing, harde plekken oid)? Als je snel afbouwt, loop je een risico op borstontsteking en daar zit je echt niet op te wachten lijkt me. Zou het je lukken om tussen de 2 voedingen nog 1 keer te kolven? Zo voorkom je problemen en dat kan net genoeg zijn om je productie te stabiliseren.
Het probleem is, dat je melkproductie nu nog vrijwel volledig wordt gestuurd vanuit de hypofyse, met prolactine. Na een uur of 3, 4 niet voeden komt er een "tegen"-hormoon vrij, de PIF. Prolactin Inhibitant Factor, die de productie remt.
Als de twee voedingen dus 12 uur uit elkaar liggen (en dat denk ik, omdat je je tepels wilt ontlasten) heeft die remmende factor een behoorlijk invloed omdat je nog maar zo kort voedt (minder dan 3 maanden bedoel ik daar mee, rond de drie maanden verandert er het een en ander).
Goed voor jezelf zorgen is belangrijk, maar veel drinken is niet nodig om veel melk te maken

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

07-08-2009 om 13:29 Topicstarter

Dank

wiggie en tirza, ik zal eens kijken of 3 en 4 borsten per keer het extra zetje gaan geven. 3 voedingen per dag lukt denk ik wel, dan 2x aan de borst en 1 keer kolven.

eerst heb ik alles gekolft op die 2 voedingen per dag na dus in het begin kolfde ik 6 keer per dag ongeveer, nu geven we sinds een kleine week een keer of 4 flesjes nutrilon en heb ik gisteren maar 1 keer gekolft en 2 keer aan de borst gevoed.

het is nu ook wat rommelig, dochter heeft extra dorst en wil vaker drinken.

Amasja

Amasja

07-08-2009 om 22:34

Tepelhoedjes

Manda,
Heb ook altijd met veel pijn bv gegeven. Ik heb wel eens verzucht dat mijn dochter mij vloeken leerde, zo zeer deed dat aanleggen. Nu bij de vierde toch weer heel uitgebreid laten bekijken door lactatiekundigen wat er nou toch mis ging bij het aanleggen dat tot kloven leidt. En nee, eigenlijk ging het allemaal wel goed, dus concrete tips om het te verbeteren kon niemand mij geven. Bij middelste zoon, en ook nu weer bij jongste, heb ik er dus maar voor gekozen om altijd met tepelhoed te voeden (of als dat mogelijk was het te beperken tot de eerste paar minuten). Is niet ideaal voor de productie (die bij mij toch al niet zo groot was) en risico op borstonsteking is wat groter, maar zo was het tenminste wel vol te houden.

Manda Rijn

Manda Rijn

08-08-2009 om 14:50 Topicstarter

Tepelhoedjes

heb ik gekocht maar ik kan er niet mee overweg, dochtertje snapt ze ook niet. Op zich ben ik met 2 of 3 bv per dag heel tevreden, volledige bv hoeft ook niet (was wel leuk geweest).

Ik heb gisteren wat langer gekolft, elke borst 2x en toen had ik wel genoeg. Dochtertje heeft geen zin in 3 borsten, die ligt in katzwijm na de 2e.

Tirza G.

Tirza G.

08-08-2009 om 16:48

)))

Leuk, die katzwijm )) Maar uit een eerdere posting begreep ik dat ze juist niet genoeg had aan een voeding?

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

08-08-2009 om 17:53 Topicstarter

Tirza

klopt, na een half uur wil ze dan weer eten, ik geef dan soms een half flesje. Het is echt een beetje rommelig zo.

Zo schattig, als ze aan de borst gedronken heeft ziet ze er zo ontzettend voldaan uit, kan ook dat ze gewoon moe is, maar echt heel grappig hoe ze er dan bij ligt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.