Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Marleen

Marleen

08-11-2010 om 20:13

Spruw, het vervolg

Hoi. We zijn er nog niet vanaf! De fluconazol leek te werken, of heeft even gewerkt, maar op een gegeven moment werd het weer erger. Misschien omdat ik gestopt was met de myconazolcreme, misschien omdat ik alweeeer een vag. schimmelinfectie heb, ik weet het niet. De huisarts gebeld of ik een herhaalrecept fluconazol mocht, de assistente heeft overlegd, kreeg ik ineens peniciline mee! Heel raar. Ik heb hetniet genomen. Vandaag weer geweest, er was een vervanger. Ik heb verteld dat ik spruw in mijn borst heb, je ziet er aan de buitenkant niks van, maar het trekt door tot aan mijn rug en ik weet zeker dat het spruw is. hij geloofde het eigenlijk niet echt, want dat kwam toch bijna nooit voor. Dochter had nog maar twee witte puntjes dus daar kon ik ook wel stoppen met behandelen. Nee dus! Ik heb wel de medicatie gekregen die ik wilde, maar ik had nou niet het idee: die heeft er veel verstand van, integendeel! Nu goed, ik moest het even kwijt, hopen dat het nu wel gaat werken. Ik wil erg graag lang voeden, maar ik wil ook wel echt van die spruw af (bij mezelf, zij heeft er geen last van). Groetjes, MArleen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

09-11-2010 om 00:03

Hoe lang was de kuur?

Hoi Marleen,
Balen dat de spruw weer terug is !
Naast de flucanozol moet je je kindje wel blijven behandelen met nystatine of daktarin. De hoeveelheid flucanozol die ze via de borstvoeding binnen krijgt is namelijk te klein om het bij haar afdoende te behandelen. De vervanger kan overleggen met een lactatiekundige over spruw in de borst. Op www.borstvoeding.com is er ook genoeg over te lezen ( ook over de behandeling met flucanozol). Een kuur van twee weken is aan te raden, en soms moet het langer als de klachten in die periode niet over zijn gegaan. Als je geheel klachtenvrij bent het liefst nog een week doorslikken. Verder kan je met een lactatiekundige overleggen of er nog aanvullende zaken zijn waar je op kunt letten ( bijv. het slikken van probiotica om je darmen te ondersteunen etc.).
Peniciline werkt niet bij spruw ( het verergert het juist).
Beterschap.
M.

Marleen

Marleen

11-11-2010 om 10:09

Het werkt

De fluconazol lijkt goed aan te slaan, ik krijg 200 mg per dag. Ik zal gelijk om een herhaalrecept gaan vragen. Hoop dat het nu echt echt weg blijft!
Groetjes, MArleen

Rembrand

Rembrand

11-11-2010 om 18:51

Fijn marleen!

Het kan inderdaad even duren voor je wat merkt van de Flucanozol. Dit komt omdat het de spruw niet dood, maar voorkomt dat het zich vermeerdert. Het kan zelfs zo zijn dat je aanvankelijk verergering van de klachten hebt gemerkt. Ook dit kan erbij horen en is voor mij altijd een teken dat er echt spruw in het spel is.
Dit word ook wel een reactie van Herzheimer genoemd.
Groetjes M.

Marleen

Marleen

12-11-2010 om 21:01

Inderdaad

Hoi. De klachten verergerden inderdaad even, daar schrok ik wel van. Ik hoop dat het nu goed blijft gaan. Het is bijna weg. Ik heb nu nog één voor morgen, en daarna nog voor een week, dat moet dan dus de week zijn nadat de klachten zijn verdwenen. Ik weet nu in ieder geval ook zeker dat de rare pijn tussen mijn schouderbladen hier van kwam, want die is nu weg. Nu alleen nog steken in de tepel zelf, en soms in de borst aan het einde van het drinken. Verder drink ik pau dárcothee, schijnt ook te helpen. Rembrand, werk jij in het dagelijks leven als lactatiedeskundige? Groetjes, MArleen

Rembrand

Rembrand

13-11-2010 om 00:42

Marleen.

De steken tussen je schouderbladen kwamen inderdaad ook van de spruw. Bij sommige vrouwen straalt het zelfs uit tot in de bovenarmen.
Ik ben zelf geen voorstander van Peau d'arcothee. Het is een vrij omstreden middeltje namelijk.
Ik ben inderdaad in het dagelijks leven lactatiekundige ( zonder des ).
Groetjes M.

Marleen

Marleen

14-11-2010 om 20:52

Zorgen

Hoi. Ik maak me toch wel wat zorgen. Vandaag een paar keer een nare stekende pijn in de borst en een vervelend gevoel bij mijn schouderbladen. Had het niet al helemaal weg moeten zijn? Op de bijsluiter van de fluconazol staat bij het lijstje welke dosering bij welke aandoening: 'bij een schimmelinfectie die het hele lichaam aanast 400 mg'. Rembrand, weet jij wat ze daar mee bedoelen? Ik ben intussen ook aan de probiotica, omdat ik ook maar steeds last blijf houden van vag. schimmelinfecties, en dit schijnt te helpen. Groetjes, MArleen

Rembrand

Rembrand

14-11-2010 om 22:18

Marleen.

Soms duurt het even voor het goed aanslaat.
Bij sommige vrouwen heeft kou er ook geen goede invloed op. Je kunt hier meer over lezen op www.borstvoeding.com
Bij inwendige spruw is de geadviseerde dosering 400 gr startdosering en dan minimaal tien dagen 200 mg per dag.
De probiotica is een heel goed idee !
Groetjes M.

Zetpil

Wordt je vaginale schimmel dan niet plaatselijk behandeld?

Marleen

Marleen

15-11-2010 om 10:13

Hoi Rembrand, ja hoor met gynodactarincapsules. En dat helpt ook heel erg goed, maar het komt steeds weer terug. Tot nu toe in ieder geval, terwijl ik verder wel alles 'goed doe' zeg maar, niet wssen met zeep en dergelijke. Onder invloed van hormonen heb ik het heel snel, had ik in mijn vorige zwnagerschap ook. Heel irritant! Groetjes, MArleen

Rembrand

Rembrand

15-11-2010 om 13:25

Partner ook behandeld?

En is je partner ook behandeld toen jij voor de vaginale schimmel werd behandeld ?
Als hij niets smeert kan hij ongemerkt toch schimmel hebben en jou weer besmetten.
M.

Fransien

Fransien

17-11-2010 om 14:27

Marleen

De vorige keer had ik tegelijk met jou spruw. Bij mij hielp nystatine onvoldoende, gentiaanviolet werkte wel erg goed. Ik ben er nu vanaf (eindelijk, sinds deze week) en kan nu een kolfvoorraadje aan gaan leggen voor als ik weer ga werken.
Tijdens mijn zwangerschap heb ik ook vaginale infecties gehad, maar dat was gerelateerd aan gebruik van augmentin tegen blaasontsteking (ander leuk zwangerschapskwaaltje). Bij mij hielp probiotica (vraag even in de reformzaak in welke de meeste verschillende bacterien zitten) goed om er weer snel bovenop te komen. Misschien is het ook zaak voor je man om ook aan de daktarin te gaan, mijn man heeft het wel gedaan (na de derde recidieve) en dat was hier in ieder geval onderdeel van de oplossing. Behandeling met daktarinzalf was hij nog wel voor te porren, gentiaanviolet had ik niet voor elkaar gekregen ben ik bang, ik zie het al voor me...

Marleen

Marleen

19-11-2010 om 21:21

Goed

Hoi dames. Het gaat hier goed geloof ik. Dochter is er nu echt helemaal vanaf, en ik voel het nog wel af en toe maar sinds twee dagen gaat het echt veeeeel beter. Heb nu met mijn eigen huisarts overlegd, dat was wel zo fijn. Ik mag de medicatie nog even doorzetten om er écht vanaf te zijn. Man is niet behandeld, maar aangezien de schimmelinfectie samenging met zeer hoogzwanger cq net bevallen zijn ben ik niet echt bang voor besmettingsgevaar, als je begrijpt wat ik bedoel! O ja, en ik ben nu ook aan de probiotica. Dat was ik al een tijdje van plan, nu eindelijk echte goede gekocht en dat wil ik ook een tijdje volhouden. Ik had trouwens een enorme baaldag, want ik ben nu al weer ongesteld. Na twee en een halve maand! Maar goed, misschien komen daardoor de hormonen wel weer meer op de regel. De borstvoeding heeft er niet onder te lijden, terwijl ik me dat toch van de vorige keer wel kan herinneren. Goh Fransien dat je de gentiaanviolet hebt gebruikt, ik zag het zelf niet echt zitten zo'n paarse baby Of viel het mee? Mooi dat het heeft gewerkt in ieder geval. Groetjes, MArleen

Fransien

Fransien

22-11-2010 om 10:23

Marleen

Die gentiaanviolet viel reuze mee, alleen na de voeding een paars mondje, maar dat was 1 of 2 voedingen later helemaal weg. En paarse tepels, tsja, ik vond het wel grappig. Ik ben blij voor je dat je weer een beetje van de spruw af komt.

Marleen

Marleen

26-11-2010 om 19:09

Niet goed

Hoi. Het gaat hier helaas helemaal niet goed, met de spruw dan. Ik heb omdat het alsmaar niet wegging een hogere dosering fluconazol gekregen, hoger mag ok niet en langer dan twee weken mag ik het ook niet nemen. Er is nu 1 week voorbij, en leek het eerst te helpen, nu is de pijn weer terug. Sterker nog, ik heb er allemaal schimmelinfecties bijgekregen (voet, oor), alles kriebelt. De pijn tussen mijn schouderbladen is er weer en ik ben moe. Ik heb vandaag met de ha overlegd en moet nu suiker laten prikken. Met de hoeveelheid medicijnen die ik nu neem zouden die schimmels allang het loodje hebben moeten leggen, hij denkt dat er iets anders aan de hand is. Ondertussen neem ik alles wat de natuurvoedingswinkel maar in huis heeft, probiotica en zo. Ik hoorde over een nog sterkere probiotica die schimmels doodt, maar die mag je niet combineren met bv. Ik ben wel blij dat ik verder onderzocht wordt want ik ben eigenlijk ten einde raad. Ik hoop gauw betere berichten te hebben! Marleen

Fransien

Fransien

26-11-2010 om 20:56

Balen

Het lijkt erop dat je of een sterk resistente schimmelinfectie hebt, of dat er inderdaad iets anders aan de hand is. Je kunt aan de paarse baby gaan wennen in de tijd dat de kweken staan. Dring er wel bij je huisarts op aan dat er kweken gemaakt worden, dat is vrij simpel en kan veel uitsluiten, zoals type schimmel en resistentie enzo.
Heel veel sterkte...

Marleen

Marleen

26-11-2010 om 21:06

Kweken

Hoi Fransien. Wat zijn kweken precies? Er wordt nu alleen bloed afgenomen om te zien hoe mijn suikerwaardes zijn en een algemeen onderzoek, met ontstekingswaarden enzo. Van wat kunnen ze een kweek maken?
Groetjes, MArleen

Fransien

Fransien

27-11-2010 om 16:54

Kweken

Ze kunnen uit de mond van je baby wat wangslijmvlies schrapen (doet geen pijn) en dat op een groeimedium zetten zodat ze weten welk type schimmel het is en waar hij op reageert (resistentie). Je kunt ook een vaginale schimmel op kweek zetten, ook volstrekt pijnloos, alleen een beetje vervelend om zo uit de kleren te moeten. Andere schimmels zoals die op je voeten kunnen ook prima op kweek gezet worden, dan weet je tenminste waar je mee te maken hebt. Bij schimmels zeggen je ontstekingswaarden namelijk niet zo veel, de ontsteking wordt namelijk in je huid uitgevochten, met een ander bloedbeeld dan bij virale of bacteriele infecties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.