Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-10-2009 om 09:42

Spruw? rembrand of tirza?

Mijn zoontje van twee maanden drinkt de laatste dagen heel onrustig aan de rechter borst. Hij laat steeds los en trappelt met zijn benen en graait met zijn handen, alsof het pijn doet. Hij doet het alleen als ik deze borst als tweede borst aanbied.

Na telefonisch consult bij de huisarts heb ik gister Nystatine tegen spruw gekregen. Maar sindsdien drinkt hij ineens normaal. Ik betwijfel nu erg of het inderdaad spruw is, en gezien de bijwerkingen gebruik ik dat middel liever niet. Ik zie niks vreemds aan zijn mondje of mijn borsten en het probleem was er ook als hij in een andere houding lag of zat.

Wie herkent dit en weet of het idd spruw kan zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn dochtertje van 4 mnd

heeft 3 keer spruw gehad en aan haar merkte je niets bij het drinken. Het was wel duidelijk te zien in haar mondje dat ze spruw had.

als hij na het middeltje opeens normaal drinkt dan zal dat toch gewoon de verklaring zijn ? Ik had daktarin, nystatine deed niets bij ons.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-10-2009 om 11:16

Ik heb het middeltje nog niet gebruikt

Daar was ik niet heel duidelijk in

Oh ok

nou ben benieuwd of het dan goed blijft gaan. Als er niets te zien is in zijn mondje (witte stipjes achter de onderlip was hier het eerste teken daarna op de tong witte aanslag) en jij geen jeuk hebt aan je tepel dan is het misschien geen spruw !

even afwachten dan maar.

Mijn dochtertje doet erg woest aan de tepel (bijt, schud het hoofdje) als er niet snel genoeg melk komt, als je dat niet weet lijkt het ook alsof er iets mis is.

Tirza G.

Tirza G.

30-10-2009 om 12:27

Mja

Onrustig drinkgedrag aan de borst kan duiden op spruw, maar dan vertoont de baby dit gedrag aan beíde borsten. Spruw geeft een wat jeukerig, branderig gevoel in het mondje, vandaar dat gedrag. Het is onlogisch als dat maar aan één kant gebeurt.
Goeie kans dat je zoon de melkstroom niet vlot genoeg vindt gaan. Met zijn gedrag probeert hij een nieuwe toeschietreflex op te wekken. Zo'n 80% van de vrouwen ervaart dat de linkerborst vlotter melk geeft, dat zou bij jou dus ook het geval kunnen zijn. Om de recther een beetje "bij te trekken" zou je elke voeding rechts kunnen beginnen.

Tirza

Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-10-2009 om 13:15

Dat vind ik ook het vreemde

Dat het maar aan 1 kant gebeurt... of gebeurde, want sinds gistermiddag gaat het goed. Ik heb ook aan de toeschietreflex gedacht, maar zelfs als er melk uit komt deed hij zo geïrriteerd.

Wat grappig dat de linkerborst vaak beter melk geeft! Maar als ik steeds rechts begin, loop ik dan niet de kans dat er links steeds (te) weinig wordt gedronken en die borst dan te weinig melk gaat aanmaken?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

31-10-2009 om 23:33

Tirza, links of rechts?

Grappig, ik had altijd het idee dat juist rechts eerder en sneller toeschiet en meer 'geeft'. Ik heb altijd de theorie dat dit komt omdat onze eerste moeizaam aan de borst ging en in eerste instantie alleen rechts dronk ( en ik links kolfde). Inmidels, bij de vierde, speelt het niet meer zo maar evengoed weet ik het nog precies!
Elisabeth.
PS: poste jij als Zeeuws meisje voorheen met een maam die begon met "L"?

Hier

produceert mijn rechter borst veel meer melk, dat was bij de vorige dochter ook. Die borst is nu ook een stuk groter, de tepel ziet er nu ook anders uit dan de linker.

Kiki

Kiki

01-11-2009 om 12:06

Sorry roosje, mag ik heel even je draadje kapen

Anders moet ik een nieuw draadje over spruw openen.

Mijn zoontje heeft nu witte stipjes op zijn gehemelte boven. Ik kan die niet wegvegen.
Niets op zijn tongetje, niets op zijn wangen, geen witte waas verder en hij drinkt goed.
Is het dan toch spruw, of is het wat anders?

Het lijkt trouwens op de witte stipjes die hij ook op zijn gezichtje heeft, alleen dus in zijn mondje

Kiki

je merkt het vanzelf is mijn ervaring. Mijn jongste van 4 maanden heeft 3 keer spruw gehad, na een paar dagen zonder behandeling verspreid het zich. Zodra ik daktarin gaf was het snel weg maar je moet dan wel de kuur heel lang nog geven anders komt het terug (heb ik dus gehad met haar, arm kind). De laatste keer heb ik die hele grote tube helemaal op gemaakt en sindsdien (klopt op hout) is het niet meer terug gekomen.

ik merkte het de 1e keer toen ik ontzettende jeuk aan mijn tepels kreeg, ook die moet je dus goed behandelen anders besmet je de baby telkens.

elsje78

elsje78

01-11-2009 om 21:24

Kiki

Hoi

Zijn het niet die stipjes die alle babies hebben en waarvan niet helemaal duidelijk is waarvoor?
Zitten op gehemelte, beetje naar achter en het zijn er stuk of 3...Lijken op pukkeltjes maar dan wit. dat is in ieder geval geen spruw...

Liefs Elske

Kiki

Kiki

01-11-2009 om 21:35

Ja elske, dat is het precies!

Hebben alle baby's dat? Dat heb ik bij mijn oudste nooit gezien.

Dat is geen spruw dus

elsje78

elsje78

01-11-2009 om 21:40

Kiki...

Hoi ja de kraamhulp zei dat ze het allemaal hebben, M had het ook meteen na de geboorte.
Mooi dat het dat is, dan is het in ieder geval geen spruw en dat scheelt alweer!

Liefs

Rembrand

Rembrand

02-11-2009 om 00:15

Kiki ( pareltjes van epstein ).

Hoi Kiki,
Het klinkt als Pareltjes van Epstein.
Dit zijn kleine cystes uit restjes van de tandlijsten en komen voor bij veel baby's. Ze verdwijnen vanzelf en zijn onschuldig. Als er klachten bijkomen als jeuk, stekende en brandende tepels en witte aanslag op de tong van slijmvliezen van de baby gaat het op spruw lijken.
M.

Tirza G.

Tirza G.

02-11-2009 om 13:50

Grappig

De rechtsborstige voorkeur hier Ik zou er bijna een onderzoekje op loslaten Zo'n 80% van de moeder-baby-koppels heeft voorkeur voor links, de theorieen daar achter zijn wijdverspreid. Omdat je hart links zit is wel de meest romantische, vind je niet? Of omdat je rechtshandig bent, dat is ook een theorie. En dat is natuurlijk 80% van de vrouwen.
Maar goed, die 20% rechterborst-voorkeuren heb ik dus voor vandaag alweer zo'n beetje hier ontmoet
Elisabeth: ja. Hebben wij niet eens samen op een listje gezeten?

Tirza

mijk

mijk

02-11-2009 om 16:47

V oor je onderzoekje

mijn zoon had een stevige voorkeur voor rechts en die werd later zelf linkshandig. Dochter zoog overal op Na verloop van tijd werd ze wel chagrijnig dat er uit mijn kin niks kwam

Mijk

Hier ook links

die het beter doet, zeker toen ik de oudste borstvoeding gaf. Maar het lijkt wel of bij ieder volgend kind (klinkt net alsof ik er al 10 op de wereld gezet heb) het verschil in productie minder werd.

Kan dat ook?

Jammer trouwens dat ik toen niet net zoveel informatie voorhanden had als dat ik nu heb, had me een hoop kopzorgen en frustraties gescheeld .

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-11-2009 om 10:03

Altijd rechts beginnen of altijd één borst

Ik denk dat het toch de toeschietreflex is, als ik rechts begin is er niks aan de hand. Maar kan ik zomaar altijd rechts beginnen of is het dan beter elke keer maar 1 borst te geven en dan om en om?

Tirza G.

Tirza G.

03-11-2009 om 15:25

Dees

Ja hoor, dat kan. Maar het hoeft niet. En het mooie is: je zult het nooit weten. Fijn he

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

03-11-2009 om 15:27

Roosje

Wat jij wilt. Het maakt eigenlijk niet zo bar veel uit, bv is heel flexibel. Je kunt er een beetje mee "spelen". Probeer gewoon eens een tijdje met rechts te beginnen en als je merkt dat links té vol wordt of anderszins vervelend, begin je daar een keertje mee. Een borst per voeding wordt ook door veel vrouwen gedaan, gaat ook prima, maar pin jezelf er niet op vast. Val gewoon terug op 2 per voeding als je dat prettiger vindt, of je kindje het aangeeft. Kortom: je kunt er alle kanten mee op

Tirza

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-11-2009 om 10:57

Ik ga maar gewoon op mijn gevoel af, dan zal het vast wel goed komen!

Dank voor je advies Tirza!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.