Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
dc

dc

08-05-2011 om 15:29

Spruw vraagje

Mijn baby van bijna een maand heeft spruw (dikke witte laag op de tong, beetje aan binnenkant lippen, erge luieruitslag, ik pijnlijke steken in tepels, maar niets te zien).

Nu heb ik van de apotheek een zalf voor mij gekregen en daarop staat dat het echt niet in de mond mag. Lijkt me dat ik dat dus niet voor mijn tepels kan gebruiken??

Verder heb ik een daktarin oral gel voor de baby gekregen, maar daarop staat dat het vanaf 3 maanden is. Kan ik het toch gebruiken zonder gevaar?

En ik ben niet naar de dokter geweest, want heb weinig vertrouwen in artsen en borstvoeding hier...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

08-05-2011 om 16:46

Informatieblad over behandeling van spruw

Hoi DC,
Ik denk dat je voor jezelf miconazolzalf hebt gekregen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Je kunt ( als het dit is) het dun op je tepels smeren na elke voeding. Als je het dun smeert zal je dus geen restjes zalf meer zien bij de volgende voeding. Als je die wel ziet heb je toch te veel gebruikt en kan je je tepels voorzichtig schoonmaken. De Daktaringel voor je baby word inderdaad niet meer voorgeschreven voor erg jonge baby. Dit omdat de manier van behandelen ervoor zorgde dat baby de dikke klodder gel niet goed konden verwerken en soms bijna stikten hierin. Als je na elke voeding behandeld en dus een kleinere hoeveelheid door zijn mondje smeert ( met een schone vinger of wattenstokje) is dit risico minder groot. Als je het toch liever niet doet kan je vragen om Nystatinesuspensie. Op de billen van je baby moet je ook antischimmelcrème smeren. Ik mag aannemen dat je wel contact hebt gehad met je dokter, want deze moet immers wel een recept uitschrijven voor je ?
Je kunt ook contact opnemen met een lactationconsultant in jouw woonplaats of directe omgeving: http://www.lcgb.org/
Nog even een leeslinkje over spruw : http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427606_deel_2_IB_1.pdf
Ook op www.borstvoeding.com is er genoeg over te lezen.
Ik hoop dat het met de juiste aanpak snel beter zal gaan.
M.

dc

dc

08-05-2011 om 21:04

Clotrimazol

Hoi Mieke,

De werkzame stof in mijn crème is Clotrimazol. Ik ga liever geen risico's nemen ermee! Of weet jij wat van deze stof verder?

Ik kan deze producten hier in engeland zonder recept kopen, dus hoef geen dokter te zien. En wat ik gehoord heb over de gp's hier, weten die echt heel weinig over borstvoeding. Laatst nog een vrouw tegengekomen die voor spruw zelf echt niets aan haar tepels hoefde te doen, want er was daar niets te zien. Al deden ze wel pijn.

Het voeden gaat tot nu toe nog goed, de spruw is pas sinds gisteren goed te zien, daarvoor twijfelde ik. Denk je dat ik veilig tot dinsdag kan wachten, want dan zie ik een lactatiekundige?

Ik denk trouwens dat de oorzaak ligt bij de antibiotica die ze heeft gehad. Het is mijn eerste ervaring met spruw, en dat na bijna 4 jaar borstvoeding.

Marleen

Marleen

10-05-2011 om 20:01

Ervaring

Hoi, hier helaas ruime ervaring met spruw. Dochter had het niet heel erg maar ik wel, dus moest haar behandelen zodat ze mij niet weer zou besmetten. Wéken nistatine geprobeerd maar het deed niks. En het was wel sneu want ze moest er erg van spugen. Ik kreeg miconazolzalf, het ergste ging er mee weg maar binnenin de borst bleef de spruw. Uiteindelijk naar de reformzaak gegaan en kreeg daar eindelijk eits dat hiel. Voor dochter pau d'arcothee. Thee gemaakt, op een doekje en mond mee schon gemaakt een paar keer per dag. Na een week was ze er vanaf (na bijna 3 maanden klooien met andere medicijnen). Bij mijzelf was wat zwaarder geschut nodig: orthisept plus, is een schimmelbestrijdend middel van orthica, en ook dat hielp eindelijk. Maar als die andere dingen helpen prima natuurlijk. Die thee vond ik wel echt een wondermiddel, ze vertelden daar ook dat ze het heel veel aanraden. Groetjes, MArleen

Rembrand

Rembrand

15-05-2011 om 23:50

Clotrimazol

Hoi dc,
Clotrimazol is net zoiets als miconazol. Heb je voor je kleintje ook iets om in het mondje te smeren ?
Het zou heel goed kunnen dat de spruw bij haar is begonnen na de antibioticakuur. Dit kan zeker een trigger zijn omdat de darmflora hierdoor word aangetast en spruw kan toeslaan. Wellicht kan je voor het bezoek van de lactatiekundige nog even telefonisch met haar overleggen over de medicatie ?
Groetjes M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.