Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Spullen aanschaffen voor tweeling.

Hoi forummers,

Ik ben nu ruim 15 weken zwanger van een tweeling. Het is mijn eerste zwangerschap dus er komt sowieso een hoop op me af. Langzaamaan zijn we bezig met spulletjes kopen voor de baby's. Ik vind het alleen zo moeilijk! 

Hebben we echt alles dubbel nodig (buiten autostoeltjes en bedjes)? Zijn  de producten die specifiek voor een tweeling zijn gemaakt de moeite waard (zoals een box, voedingskussen enz.)? Wat is nou de fijnste/beste kinderwagen? Welke producten zijn onmisbaar? Is een tweelingwieg een goede aankoop of juist niet?

Hopelijk zijn hier (tweeling)moeders die goede tips voor mij hebben. 

Alvast bedankt!


mut

mut

26-07-2021 om 16:01

Voor mij is het al lang geleden, ze zijn nu al achter in de twintig. Verschil is ook dat zij de derde en vierde zoon waren. Dat maakte dat ik al 1 box had en er gewoon een tweede bij geleend heb van iemand. Als ze nog klein zijn passen ze daar tegelijk in en later hebben ze meer vrijheid in een eigen box om te speen met wat ze graag willen zonder dat hun tweelingbroer/zus het misschien afpakt. In een wieg liggen ze maar relatief kort. Ook hiervoor gold voor mij dat ik er al 1 had. Voedingskussen heb ik nooit gehad, kan ik niets over zeggen. Mijn kinder/wandelwagen was er eentje die op veel verschillende manieren in elkaar gezet kon worden. Het waren 2 zitje die konden liggen of meer rechtop staan. Bij allebeide liggen kwamen de voetjes boven elkaar en keken de kindjes dus naar elkaar toe. Andere mogelijkheden waren recht vooruit kijken op gelijke hoogte of in theaterstijl (de achterste iets hoger zodat die over de eerste heen kijkt), of juist naar jou toe kijkend of net als bij liggend naar elkaar toe kijken (keuze ook weer op gelijke hoogte of ongelijke). Dit was dus een wagen die extra lang was en niet extra breed. Er zal nu wel meer keus zijn, misschien wel betere ook maar ik was er tevreden mee.  
Hetzelfde kleden is onzin, dan voel je je verplicht om ze allebeide te verschonen als er eentje teveel gemorst heeft en dat geeft extra (onnodig )werk.  Het zijn uiteindelijk 2 kinderen, toevallig tegelijk geboren.

Gefeliciteerd! Spannend hè? Je hebt veel dubbel nodig maar zeker niet alles. Voedingskussen hebben wij veel gebruikt, wel volledig flesvoeding gegeven. Gewone box voldoet prima. Ik zou wel een verschoningsplek beneden inrichten. Probeer te bedenken hoe je alles praktisch gaat gebruiken en wat je daar belangrijk bij vindt. Op Facebook zijn een aantal fanatieke groepen van tweelingouders en van de nvom, daar kan je veel informatie vinden!

Wat leuk, gefeliciteerd met je zwangerschap!

Voor mij is het ook alweer lang geleden, maar laatst was ik bij een vriendin die past op een tweeling en die vertelde dat ze met de kinderwagen bepaalde winkels niet in kan omdat die wagen te breed is voor de paden. Toen bedacht ik me weer hoe handig mijn 'maxitaxi' was waar ze achter elkaar in lagen. Die heb ik daarna weer doorverkocht voor hetzelfde geld. Je kan dus ook op marktplaats kijken, daar staat ook veel te koop. 

Een wieg hebben we nooit gehad, ze sliepen gelijk in hun ledikantje. Ik had wel een tweelingbox, maar daar lagen ze bijna nooit in, dat had prima in een normale gekund. En je kunt ze toch niet tegelijkertijd verschonen dus ik had 1 commode met 1 aankleedkussen. Ook 1 badje, daar gingen ze om de beurt in totdat ze groot genoeg waren voor het gewone bad. 

Wel hadden we dubbel zoveel hydofielluiers als voor 1 kind, die gebruikten we zo'n beetje overal voor. Het bleken ook ideale stofdoeken bijvoorbeeld.

Veel komt vanzelf wel gaandeweg, vooral lekker van genieten! 

Lulu_

Lulu_

26-07-2021 om 16:31 Topicstarter

Mut bedankt voor je uitgebreide reactie! Qua kinderwagens is er nog steeds niet super veel te kiezen, zag ik. Ik neig erg naar de Bugaboo Donkey 3, hier zitten ze naast elkaar. De wagen is wel extra smal opgebouwd, dus een rondje Kruidvat zal geen probleem zijn

Wat je schreef over kleding; zo denken wij er ook over hoor! Nu scheelt het dat het een jongetje en een meisje zijn maar anders hadden we ze ook niet hetzelfde aangekleed. Het zijn in de eerste plaats twee individuen. 

Mammi3 dank voor je tip over het beneden verschonen, dat gaan we zeker doen! Hadden jullie zo'n dubbel voedingskussen of twee losse? Ik wil sowieso eerst proberen of ik borstvoeding kan geven maar een voedingskussen is altijd handig denk ik. Facebook ga ik op kijken! Enne, bedankt voor je felicitatie!

Lulu_

Lulu_

26-07-2021 om 16:37 Topicstarter

Chrissie80 jij ook bedankt voor je felicitatie en je reactie! Badje en commode ga ik idd 1 van kopen, je kunt er toch maar 1 tegelijk helpen, wat jij ook aangeeft. Wat de wieg betreft, ik zou ze de eerste tijd graag op onze slaapkamer leggen en na een tijdje op hun eigen kamer. Dus ik twijfel of ik niet beter twee co-sleepers kan kopen ipv zo'n enorme wieg. En een tweelingbox is dus niet de moeite van het aanschaffen waard begrijp ik?

Lulu_ schreef op 26-07-2021 om 16:31:

Mut bedankt voor je uitgebreide reactie! Qua kinderwagens is er nog steeds niet super veel te kiezen, zag ik. Ik neig erg naar de Bugaboo Donkey 3, hier zitten ze naast elkaar. De wagen is wel extra smal opgebouwd, dus een rondje Kruidvat zal geen probleem zijn

Wat je schreef over kleding; zo denken wij er ook over hoor! Nu scheelt het dat het een jongetje en een meisje zijn maar anders hadden we ze ook niet hetzelfde aangekleed. Het zijn in de eerste plaats twee individuen.

Mammi3 dank voor je tip over het beneden verschonen, dat gaan we zeker doen! Hadden jullie zo'n dubbel voedingskussen of twee losse? Ik wil sowieso eerst proberen of ik borstvoeding kan geven maar een voedingskussen is altijd handig denk ik. Facebook ga ik op kijken! Enne, bedankt voor je felicitatie!

Een rondje Kruidvat is zelfs met 1 kind in een buggy een hel. Vergeet niet dat er al heel snel armpjes uitsteken die alles willen pakken. Voor een rondje Kruidvat moet je zo ver in het midden van het pad kunnen rijden dat er niks gepakt kan worden.

Kennissen van mij zijn 3 weken terug bevallen van een tweeling en hebben zichzelf heel snel getraceerd op een flesvoedings apparaat. Ze zijn pro borstvoeding, maar de tweeling was bij de geboorte niet sterk genoeg voor aan de borst en volwaardig kolven voor 2 met een rondlopende 1-jarige is geen doen. 

Lulu_ schreef op 26-07-2021 om 16:31:

Mut bedankt voor je uitgebreide reactie! Qua kinderwagens is er nog steeds niet super veel te kiezen, zag ik. Ik neig erg naar de Bugaboo Donkey 3, hier zitten ze naast elkaar. De wagen is wel extra smal opgebouwd, dus een rondje Kruidvat zal geen probleem zijn

Wat je schreef over kleding; zo denken wij er ook over hoor! Nu scheelt het dat het een jongetje en een meisje zijn maar anders hadden we ze ook niet hetzelfde aangekleed. Het zijn in de eerste plaats twee individuen.

Mammi3 dank voor je tip over het beneden verschonen, dat gaan we zeker doen! Hadden jullie zo'n dubbel voedingskussen of twee losse? Ik wil sowieso eerst proberen of ik borstvoeding kan geven maar een voedingskussen is altijd handig denk ik. Facebook ga ik op kijken! Enne, bedankt voor je felicitatie!

Ik had een dubbel voedingskussen. Ik had er al 1 rondlopen en wij hebben verder schema aangehouden waarin ze samen gevoed werden. 
voor de kinderwagen is de keuze naast elkaar of achter elkaar. Wij hebben de uppababy, erg tevreden over. De bugaboo is wel net wat breder, met maxicosis nog meer. Ik zou wel even kijken of die door je deurposten past. Ik ben bang dat niet alle Kruidvat winkels gaan lukken, maar dat vind ik met mijn wagen al een uitdaging. 
wieg heb ik niet gekocht, paste eigenlijk niet eens bij ons in de slaapkamer. Je kan ze ook samen in ledikant leggen, maar niet alle kraamzorg is daar voorstander van. 
ach geef jezelf de tijd om zaken uit te zoeken. Online shoppen is zo geregeld, dus dat kan altijd nog. En denk vooral aan jezelf, zwanger van een tweeling is pittig!

Ik had hier een duobuggy, achter elkaar, geen tweeling maar kinderen scheelden minder dan twee jaar, en we oefenden in de ochtend en de terugweg in de middag in het ov de boodschappen die we na mijn werk nog gingen doen in de supermarkt. Op volgorde van het looppad. Dat liep onverwacht heel goed. Boodschappen doen is hier daardoor nooit een jengelpartij geweest. Alleen een keer met een baby die ineens honger had toen ik nog bij de kassa stond. Gelukkig had de kassière ook kinderen die kalmeerde mij wel.
Ik raakte er op getraind om vooral zoon een 'werkje' te geven. Volgens een crecheleider van de creche van zoon zijn kinderen die zich niet vervelen ook niet vervelend. En dat gold in elk geval sterk voor zoon. Daar had hij wel wat instructie bij nodig of er aan zetten, later bleek hij autisme te hebben. 

Geen tweeling maar wilde je ook Bugaboo Donkey aanraden. Mocht je een derde kindje willen kun je hem gewoon ombouwen naar 1 kind. 

Waar ik niet zonder kon: 
Twee kinderwagens.
Veel geïnvesteerd in een goede wandelwagen waar ze naast elkaar zaten, met luchtbanden en trappelzakken, omdat ik vrijwel alles te voet deed en veel door de bossen liep. Daarnaast had ik voor een paar tientjes een achter-elkaar-buggy voor de snelle boodschappen. 
Traphek met houten speelplaat: Vanaf dat ze kunnen kruipen is alles in de keuken een gevaar en twee kun je niet altijd tegelijkertijd in de gaten houden. Daarnaast is koken of koffie zetten ook veel fijner zonder kinderen aan je been. Wij hadden dus een traphekje voor de keuken met daaraan een houten speelplaat. Dan kwamen zij daar spelen en keuvelen terwijl ik wat relaxter mijn ding kon doen.
(Deze hadden wij https://www.bezigebijtjezzz.nl/activity-centre-box-speelbord.html )

Wat we wel hadden maar nul keer gebruikt: Tweelingbox: Eerste periode lagen ze gewoon bij mij op de hoekbank, omdat ze (prematuur) veel behoefte hadden aan contact en hechting. Toen ze eenmaal wat minder aanhankelijk waren konden ze rollen en was de box alweer te klein, dus lagen ze op een grote deken op de vloer.
Verschoningskussen: 1 voor 1 op zo'n kussen was veel minder efficiënt dan allebei voor me op bed, of vloer leggen en in één keer twee kinderen te verschonen en verkleden. Daarmee valt de commode dus ook al als 'essentieel', dat oppervlak gebruikten we na twee weken als boekenplank.

Yastra schreef op 26-07-2021 om 17:52:

Kennissen van mij zijn 3 weken terug bevallen van een tweeling en hebben zichzelf heel snel getraceerd op een flesvoedings apparaat. Ze zijn pro borstvoeding, maar de tweeling was bij de geboorte niet sterk genoeg voor aan de borst en volwaardig kolven voor 2 met een rondlopende 1-jarige is geen doen.

Het is goed om je vast te oriënteren op zoiets, maar ik zou van te voren niets kopen. Ik had vooraf een hele set voor mezelf uitgezocht met de -in mijn ogen- beste flessen en alle bijbehorende zaken, maar te vroeg geboren kindjes (wat tweelingen vaak zijn) hebben regelmatig problemen met drinken. Het ontbreekt ze nogal eens aan techniek en kracht en dan is het een kwestie van fles voor fles en speen voor speen proberen tot je de juiste hebt. En dat is uiteraard niet die uit je fantastisch onderzochte systeem

Lulu_

Lulu_

26-07-2021 om 21:38 Topicstarter

Perzikboom schreef op 26-07-2021 om 17:28:

[..]

Een rondje Kruidvat is zelfs met 1 kind in een buggy een hel. Vergeet niet dat er al heel snel armpjes uitsteken die alles willen pakken. Voor een rondje Kruidvat moet je zo ver in het midden van het pad kunnen rijden dat er niks gepakt kan worden.

Haha dat zei mijn schoonzus ook al. Mijn neefje heeft op 1 jarige leeftijd in de onderste schappen 'geshopt' .  Kon ze weer terug om alles terug te geven.

Lulu_

Lulu_

26-07-2021 om 21:41 Topicstarter

Yastra schreef op 26-07-2021 om 17:52:

Kennissen van mij zijn 3 weken terug bevallen van een tweeling en hebben zichzelf heel snel getraceerd op een flesvoedings apparaat. Ze zijn pro borstvoeding, maar de tweeling was bij de geboorte niet sterk genoeg voor aan de borst en volwaardig kolven voor 2 met een rondlopende 1-jarige is geen doen.

Wat is een flesvoedingsapparaat precies?  Ik kijk ook effe hoe het gaat hoor. Als de bv niet lukt dan wordt het natuurlijk flesvoeding.

Lulu_

Lulu_

26-07-2021 om 21:43 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 26-07-2021 om 19:50:

Geen tweeling maar wilde je ook Bugaboo Donkey aanraden. Mocht je een derde kindje willen kun je hem gewoon ombouwen naar 1 kind.

Is denk ik ook de beste kinderwagen. Mijn schoonzus had de bugaboo cameleon, dat is echt een fijne wagen. En ondanks dat het bij deze twee gaat blijven is het wel handig als je de wagen soms mono kan maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.