Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Eva van Heeringen

Eva van Heeringen

25-10-2010 om 20:21

Te lage zijkanten babybed?

Wij hebben een heel schattig jaren 70 ledikantje waar onze zoon tot nog toe heerlijk in slaapt. Onlangs (hij is 9 maanden) is hij echter begonnen met zich op te trekken en nu zijn we bang dat hij misschien uit het bed kan klimmen op den duur. We vragen ons echter af of dit een realistisch gevaar is > in de jaren 70 vielen die kinderen toch ook niet 'en masse' uit bed? Heeft iemand ervaring met een soortgelijk bed en kan hij/zij ons geruststellen of juist waarschuwen? Moeten we nu een ander bed aanschaffen (en over een jaar weer omdat hij er dan uitgegroeid is)?
Eva van Heeringen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Carolien

Carolien

25-10-2010 om 20:47

Herkenbaar

Tja, zo zaten wij er ook mee. Wij hebben op het moment dat kind zch optrok een ander ledikantje gekocht. Was een erg goedkoop exemplaar, maar prima in gebruik. Ons 'eerste' bedje, had niet alleen lage zijkanten, maar stond ook wat hoger op de poten, zodat het kind toch wel diep zou vallen. Het probleem is volgens mij niet in de eerste plaats dat een kind op een gegeven moment klimt (al kan dat voor papa en mama onhandig zijn). Als het eenmaal echt kan klimmen is het al een heel eind. Het probleem zat 'm naar mijn gevoel veel meer in het feit dat een heel jong kind dat niet kan, maar gewoonweg over de rand gaat hangen en dan er gewoon uit kiept. Ieder moet voor zichzelf dat gevaar inschatten, maar wij vonden het wel een akelig idee, vandaar onze keuze voor een tweede ledikant. Bleek overigens geen slecht investering: toen onze tweede kwam, lag oudste nog gewoon in dat tweede ledikant en kon baby in het jaren -60 bed tot ook die zich optrok. Toen kon oudste naar een gewoon bed, was toen ruim 3,5. Bij ons is het goedkope ledikant uiteindelijk per kind nog ruim twee jaar in gebruik geweest. Al met al is het nu nog in gebruik voor kind 3 (alles bij elkaar dus ruim 6 jaar).
Ik was er trouwens ook verbaasd over, dat kinderen in oze generatie in zo'n bed te houden waren te houden. Maar goed, volgens mij waren een boel zaken veel onveiliger dan nu. Dat dus ook.
Groetjes,
Carolien

Tijgeroog

Tijgeroog

25-10-2010 om 23:03

Maar

Wij hadden een jaren '00 ledikant en ook daar klommen onze kinderen al snel (ongeveer een jaar) uit. Maar ik weet natuurlijk niet hoe hoog jullie ledikant is, misschien kun je het vergelijken met het bed van iemand anders hier.
Overigens, als kind had ik ook een jaren '70 ledikant. Daar konden 2 spijltjes uit, zodat een klein kind veilig het bed in en uit kon kruipen. Heeft jullie ledikant dat misschien ook?

Rembrand

Rembrand

26-10-2010 om 09:25

Trappelzak

In de jaren 70 lagen de meeste kinderen verankerd in hun bed in een zogenaamde trappelzak. Die lag met banden om de matras vast en zo kon het kind geen kant op.
M.

Limi

Limi

26-10-2010 om 10:05

Kieperen

Onze oudste liep op een gegeven moment ook kiepergevaar en we hebben toen de lattenbodem eruit gehaald en op de grond gelegd. Buiten het bed dus. Hij kon toen zelf zijn bed af en vond dat erg fijn. HIj heeft zo geslapen tot hij naar een gewoon bed ging een jaar later.

De jongste (13 mnd) ligt voornamelijk op ons bed en kan nu een maand of 2 zelf het bed af. Hij gaat er dan rustig af en bij het traphek staan, terwijl hij als hij in zijn ledikant wakker wordt enorm gaat staan huilen. Waarschijnlijk halen we zijn matras ook uit zijn bed zodra hij beter slaapt 's nachts.

Eva van Heeringen

Eva van Heeringen

26-10-2010 om 10:15

Trappelzak

Ah, dat verklaard een hoop, die trappelzak. Maar dat is toch niet de kant die we opwillen denk ik, haha. Dan misschien toch maar een extra bedje en wie weet kunnen we het ledikantje dan inderdaad wel voor een eventuele volgende gebruiken in de tussentijd. Dank voor de reacties tot nu toe!
Groeten, Eva

Eva

Een ander bed hoeft niets te kosten... of heel weinig...
er zijn zoveel mensen die blij zijn als je ze lichter maakt. Al is het maar voor een jaar
.. via internet of via de kennissenkring is een ander bedje zo gevonden.
Oh ja, hier ook een klimmende hoofdbonker gehad (mijn broer in een jaren 70 bed) en dat was echt geen lolletje. Ze zijn kopzwaar dus ze vallen gewoon op hun schedel. Niet fijn.

Hier ook zo'n bedje

Onze zoon slaapt ook in een oud ledikant. Mijn vader en broers en zussen en ook ik en mijn zussen hebben erin geslapen (zonder trappelzak en vastbindband). Mijn zusje is er inderdaad eens uitgevallen, zonder ernstige schade overigens. Wij vonden het toch ook eng, en hebben boven het te lage 'hek' nog een balkje gemonteerd, nu kan hij er niet echt uitklimmen. Overigens kan bij ons de zijkant ook open, zodat een kind er zelf in en uit kan. Volgens mijn vader deden ze dat vroeger zodra een kind klimpogingen ondernam.

eef!

eef!

26-10-2010 om 15:07

Ikea bedje

Wij hebben voor onze oudste zoon, toen de jongste het ledikantje nodig had, een ledikantje bij ikea gekocht. Niet duur, en er kan een zijkant uit zodat het al iets meer op een 'echt bed' lijkt. Hij wordt nu bijna 3 en ik denk dat hij er nog wel een jaartje in slaapt. Dus dat brengt zijn geld ook wel op en je hoeft dan niet meteen naar een groot bed. Wij vonden het een goede tussenoplossing.
isschien ook iets voor jullie zodat je langer met een ledikantje kunt doen?

Merel78

Merel78

26-10-2010 om 19:53

Ook ikeabedje

en dat bevalt heel erg goed. de bedbodem kan je de eerste maanden halverwege doen, vervolgens naar beneden en dan kan je er nog een zijkant uitdoen, zodat ze er zelf in en uit kunnen klimmen. Ideaal. Mijn dochter heeft er in gelegen tot ze ruim 2.5 is, daarna is de overstap naar het grote bed zonder problemen gemaakt. En nu ligt al dik 5 maanden onze jongste spruit erin (die is 8 maanden en heeft de eerste 3 in een wiegje gelegen). Qua lengte had dochter er overigens ook nog we even in kunnen liggen want in het grote bed 'verzuipt' ze nog wel een beetje (maar wij wilden geen juniorbedje voor de kosten). Maar qua slapen gaat het prima, ze valt er niet uit (ok, 1 keertje, in het begin), klimt er niet uit en slaapt zoals altijd heerlijk.

En ze zijn idd. niet zo heel duur.

groetjes, Merel

eef!

eef!

26-10-2010 om 21:46

Uit bedje vallen

Je kunt bij dit bedje ook een lat kopen. Als je de zijkant eruit haalt, zet je dat latje erop zodat ze er eigenlijk niet uit kunnen vallen. Maar ze kunnen er wel zelf overheen klimmen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.