Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Apolline

Apolline

26-07-2009 om 01:25

Tips/ervaringen gezocht om van fles naar borst te gaan

Hoi,
Ik zou graag tips en of ervaringen willen horen van moeders wiens kind eerst met de fles is gevoed en later toch op borstvoeding is overgegaan. Mijn nu 12 dagen oude babietje heeft door omstandigheden (geel zien waarvoor lichttherapie in combinatie met een vrij fors gewichtsverlies) al vroeg bijvoeding gekregen. Dit was in het begin uit bekertje of met spuitje met slangetje+pink in mond. Ik heb baby wel vanaf de geboorte geregeld aangelegd, maar dat resulteerde niet in goede voedingen aan de borst, de zuigreflex lijkt niet krachtig genoeg. Na 1 week zijn we overgegaan op flesjes, daar baby duidelijk de borst niet goed nam en bekertje of slangetje met pink verwachtte.
Ik heb vanaf het begin gekolfd, en baby heeft mijn gekolfde melk als hoofdvoeding. Ik zou het heel fijn vinden als mijn baby alsnog op volledige borstvoeding overgaat, maar heb enorme twijfels of dat haalbaar is. Tips en ervaringen zijn dan ook zeer welkom.

Apolline

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Apolline,

Ik ken veel mensen bij wie dit uiteindelijk wel gelukt is. Er was niet één weg naartoe. Het is een beetje raadselachtig, de ontwikkeling van een baby kan zo verschillend zijn. Wat bij de één prima werkt heeft bij de ander geen enkel resultaat. Aanleggen voor de fles, na de fles, halverwege de fles, in het donker aanleggen, liggend aanleggen, juist zittend, iedere dag 1 keer proberen, voortdurend proberen, een of twee dagen de hele dag met de baby in bed gaan liggen, in je hoofd opgeven en toch nog een keer proberen, er helemaal voor gaan en voortdurend proberen, veel lichaamscontact, helemaal kleren aan en alleen tepel vrij..

Al die dingen hebben weleens gewerkt!

Maar er zijn ook professionele bv-adviseurs op de site, die kunnen misschien iets zinnigs zeggen over de volgorde waarin je deze dingen kunt proberen, of de leeftijd van je baby waarop iets het beste werkt.

Wat ms ook een idee is zoeken in het borstvoedingsforum, daar is deze vraag vast al honderd keer behandeld.

Angela67

Angela67

26-07-2009 om 10:28

Lactatiekundige, goed plan en vertrouwen

Apolline,
Onze oudste heeft er ook een week of 3 (!) over gedaan maar daarna heeft hij nog tot zo'n 22 maanden gedronken dus het kan zeker! Een lactatiekundige heb ik al in het kraambed ingeschakeld (en kan je nagaan hoe lang het toen nog duurde), maar het was dankzij haar positieve insteek, een helder plan (ik ben nogal van het plannen en vertrouwen in het geheel EN dankzij vele positieve verhalen op het borstvoedingsforum dat ik het graag wilde blijven proberen en het lukte ook. Ik moet achteraf zeggen dat mijn man ook een positieve faktor van formaat is geweest want zoals ik later vaker las kan juist de opmerking: "het is zo zwaar voor je, als je over gaat op de fles kan ik je beter helpen, etc." niet hetgeen is wat je dan wilt horen. Je wilt juist dat je man zegt: "als jij ervoor wilt gaan, dan help ik je ermee". En dat deed hij, al was het maar door z'n mond te houden als hij zich af en toe afvroeg waarom ik het belangrijk vond. Overigens kolfde ik te weinig in het begin, dus regelmatig aangevuld met flesvoeding.
Praktisch gezien wat tips:
*een goede dubbele electrische kolf (die ik nog maanden op m'n werk heb gebruikt)
*een aventfles met een brede basis (zodat baby mondje groot moet maken)
*goed opletten of je geen spruw e.d. hebt als je pijn hebt met aanleggen
*veel tijd
*probeer ontspannen te zijn.... liever een ontspannend, goede poging met aanleggen dan 40 keer gestressed op een dag proberen.

Overigens, toen kindlief eenmaal dronk bleek ik nog niet voldoende melk te hebben. Dat had ik wat laat door, dus hij groeide niet zo goed... Gelukkig belde ik de lactatiekundige weer, want CB stelde toch voorzichtig voor om weer flesvoeding te geven... uiteindlijk dat ook opgelost door bij een paar voedingen op een dag eerst na de borst flesvoeding te geven totdat hij verzadigd was - maar wel met de hand na te kolven, zodat produktie nog goed gestimuleerd werd. Wat ik met de hand nakolfde gaf ik 'm nog in een drinkbekertje dat ik aan z'n lipjes zette. Uiteindelijk bouwde ik die hoeveelheid flesvoeding af en toen ik ging werken met 13 weken was ik al een paar weken zonder flesvoeding. Dus al met al, natuurlij kwas het wat extra werk maar er zat echt voortgang in en ik was er van overtuigd dat het ging lukken.
Heel veel plezier met de goede momenten die gana komen en schakel vooral een lactatiekundige in die je helpt een goed plan te maken en te kijken waar het nu nog niet goed gaat.
Groet,
Angela

Tirza G.

Tirza G.

26-07-2009 om 15:10

Geduld, vertrouwen en begeleiding

Dat zijn de sleutelwoorden. Het hoeft niet per se een lactatiekundige te zijn, als je weet hoe de melkproductie in elkaar steekt en je snapt welke stappen een baby moet zetten om aan de borst te kunnen gaan, is bijv. het borstvoedingsforum en af en toe wat ruggespraak/ruggesteun al heel wat.
Vele vrouwen zijn je voorgegaan!

Tirza

Goed van je

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je gewoon ff veel succes wensen. Hoop dat je baby gauw bij jou drinkt!

Allemaal

Dank voor jullie reacties! Het geeft net dat steuntje in de rug nog even door te zetten. Ik zal nog eens op het borstvoedingsforum kijken, maar moet erg wennen aan de opzet van de site en kon laatst niet makkelijk vergelijkbare vragen vinden/lezen. Ongetwijfeld dat mijn vermoeidheid daar niet bij helpt! Maar het is fijn te weten dat het bij meerder toch gelukt is en dat elk zo zijn eigen manier moet vinden met baby.
En nu op zoek naar geduld en vertrouwen, begeleiding heb ik wel en hoop ik nog meer te krijgen als een lactatiedeskundige hier in de buurt terug komt van vakantie over 10 dagen.
Apolline

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.