Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

To bv or not to bv

Naar aanleiding van het draadje van Regien hierboven (over drinken en bijvoeden) toch maar weer eens gaan denken over onze 'planning'.
Dochter is nu 9 maanden, en al sinds ik weer ben gaan werken (met 3.5 maand) combineren we BV ('s ochtends en 's avonds) en FV (drie keer overdag, meestal 200cc). Sinds ze zes maanden is oefenen we ook met bijvoeding. Enerzijds gaat dat prima (Dochter eet tot nu toe bijna alles, zowel gevoerd als zelf) aan de andere kant wil ze vaak maar heel weinig. De melk is dus ook nog echt de hoofdvoeding.
Voor mijn werk ben ik een aantal keer een paar dagen weg geweest (meestal drie nachten). Dochter krijgt dan FV / pyjamapapje in plaats van de BV, en laat op geen enkele manier merken dat ze mij / de BV mist. Ik overbrug die dagen door te kolven. Omdat ik niet goed weet hoe lang / kort ik moet kolven om e.e.a. op gang te houden kolf ik in de praktijk zo'n 45 minuten / 150 CC. Die melk bewaar ik overigens niet (te veel gedoe, en Dochter taalt er niet naar).
Nu moet ik eind Januari voor mijn werk ruim tien dagen weg. Naar een andere tijdszone ook nog (VS, 6 uur eerder) en ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen.
Aan de ene kant zie ik het eigenlijk niet echt zitten om tien dagen lang twee keer per dag te kolven, en lijkt dit een goed moment om te stoppen.
Aan de andere kant heb ik het gevoel dat dat ook een goed moment zou zijn om het bijvoeding gedeelte wat meer 'hoofdvoeding gedeelte' te laten zijn. Zeg maar de 'eerst eten, dan kijken wat er nog aan BV ingaat' houding. (In plaats van de 'ze wil geen hutspot meer, dan wil ze vast nu de laatste fles wel' benadering).
Daarnaast loop ik vast in mijn eigen mening. BV is leuk en ik geniet ervan (en Dochter vast ook, verplicht). Maar het is ook tijdrovend. Zeker nu Dochter erg goed haar eigen fles kan vasthouden. Mijn mening veranderd dus echt per uur.
Ik heb dan ook niet echt een specifieke vraag, maar zoek ik vooral ervaring / ideeen . Zijn er meer mensen wel eens lang weggeweest van hun kind, en hebben ze gewoon BV 'doorgegeven'? Hoe veel (weinig) moet je minimaal kolven om e.e.a. in gang te houden? Zijn er meer mensen die de omslag van melk als hoofdvoedsel naar melk als 50% hoofdvoedsel een handje geholpen hebben? En hoe?
Andere tips / overwegingen / meningen?

Alvast bedankt,

Kraanvogel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe het hier ging...

Jeetje, merk dat ik een beetje huiverig ben met reageren door het enorme draadje over BV dat nu loopt in Algemeen. Alsof ik zomaar ingedeeld wordt in het kamp van de maffia of van ontaard...
Ik ben bij zoon (nu ruim 14 maanden) met acht maanden actief begonnen met het afbouwen van de BV. Omdat ik een meerdaagse cursus in het vooruitzicht had en het niet zag zitten om daar te kolven, omdat ik merkte dat zoon steeds minder geduld had voor goed uit de borst drinken en hij een paar keer flink gebeten had (auw!) en ik zelf heel graag mijn eigen lijf weer terug wilde en geen lekkende borsten meer bij het vrijen... Ik had erg veel moeite met stoppen omdat de argumenten die ik had vooral argumenten vanuit mezelf waren (IK vond het zwaar worden, IK wilde mijn lijf weer terug, IK wilde niet meer alleen de verantwoordelijkheid voor nachtvoedingen), maar ik ben achteraf blij dat ik toen gestopt ben. Ik had weer meer energie, hoefde minder na te denken over wat ik allemaal mee moest slepen om te kolven bij een nachtje weg wat in mijn werk regelmatog voorkomt, etc.
Wat wel meespeelde is dat zoon erg geinteresseerd was in eten en na het introduceren van fruit en groente al snel een hele boterham at. Ik lees in je berichtje niet terug of je dochter al brood eet? Ik ben op een bepaald moment de volgorde om gaan draaien van eerst uit de borst drinken en daarna wat hapjes naar eerst eten en daarna nog uit de borst drinken. Als je voedingsmiddelen introduceert met meer voedingsstoffen (brood, warme prak met aardappel) is er minder melk nodig. Zoon ging al snel meer eten, waardoor er borstvoedingen uit zijn schema verdwenen.
En het is natuurlijk nog heel normaal dat melk de hoofvoeding is. Als je stopt met BV zal dat meer KV zijn.
Ik denk dat je vooral voor jezelf de afweging moet maken of je tien dagen wilt gaan kolven tijdens je verblijf in de VS of dat je voor die tijd de BV wilt afbouwen. Ik kan/wil je hierin niet adviseren omdat deze afweging erg persoonlijk zal zijn en ook gaat om een afweging van je eigen belang en de gezondheidsvoordelen voor je dochter van langer borstvoeding geven. Ik heb in (min of meer) jouw situatie gekozen voor wat voor mij het prettigst was en dat was stoppen.
Sterkte hoor! Ik vind de hele toestand met eten (eet zoon wel genoeg, te veel, drinkt hij genoeg, te weinig, te veel, obstipatie, diarree hoe zou dat nu komen?) nog steeds iets om me snel zorgen over te maken.
Maanve

Asa Torell

Asa Torell

28-12-2011 om 23:29

Twee keer gestopt

met een week weg van kind als aanleiding. En de eerste keer (met zoon bij 10,5 maand) was ik daar helemaal tevreden over, maar de tweede keer (met dochter bij 14 maand) heb ik het daarna nog heel lang gemist. Toen vond ik het achteraf wel jammer dat ik niet had geprobeerd het op gang te houden. Vanuit die ervaring zou ik in ieder geval zeggen: neem vooral je gevoel als maatstaf - zoals je dus al probeert te doen. Misschien kun je zelfs wel gewoon de kolf meenemen en ter plekke zien hoe je er tegenaan kijkt?
Volgens mij moet het wel met minder dan steeds 2x per dag kolven kunnen trouwens, maar hopelijk krijg je nog reacties van mensen die er echt ervaring mee hebben.

Sluit aan bij maanve en asa

(ook wat betreft de lange draad elders waar ik zelf een flinke bijdrage aan lever
Ik heb zelf niet hoeven stoppen vanwege een week weg, maar ik ben bij onze tweede zoon met negen maanden gestopt omdat hij mij beet en bleef bijten (tot bloedens toe) en ik het niet meer trok op die manier. Later bleek dat het kwam door een tijdelijke productiedip en vertraagde toeschietreflex vanwege een naderende (eerst) menstruatie. Maar dat was jaren later (voortschrijdende inzichten zullen we maar zeggen). Wat je inderdaad zou kunnen doen is verschuiven van borst eerst en bijvoeding erna, naar bijvoeding eerst en borst daarna. Dat het accent echt op de bijvoeding komt te liggen. Hij is nog wel wat jong om echt heel erg te streven naar 3 hoofdmaaltijden, dus of het gaat lukken is een tweede. Ik denk dat het inderdaad een goed idee om je kolf gewoon mee te nemen en je nergens op vast te pinnen. In deze tijd van de voedingsperiode is de productie meestal aardig stabiel en zou het misschien ook goed kunnen met twee keer kort kolven of één keer langer. (net wat jij wilt of kunt). En als je dan terug bent is het nog even spannend of hij nog wil of kan drinken. Sommige kinderen verleren het borstdrinken erg snel, of weigeren als moeder na een periode van afwezigheid terug komt. Als je daar vrede mee kunt hebben dan hoef je verder geen beslissing meer te nemen. Als je op dat moment niet meer voeden een stap te ver vindt gaan kan je hem door huid op huidcontact (bijv. samen in bad of douchen) wellicht wel weer terug krijgen aan de borst.
Maar nu loop ik wel erg vooruit op hoe het zou kunnen lopen
Het gevecht tussen het hoofd en het hart is meestal niet éénvoudig.........
Sterkte ermee.
G

dc

dc

29-12-2011 om 10:34

Hoe het hier ging

Ben ooit een weekend rond dezelfde tijd weggegaan met oudste, en dacht dat dat einde borstvoeding zou zijn. Niet gekolfd (4 dagen lang) en bij terugkomst toch aangelegd. Weet niet eens meer waarom. En het werkte gewoon nog! En toen na 18 maanden echt gestopt, want toen verloor hij echt interesse.

Als je door wilt gaan zou ik om de paar dagen een half uurtje kolven. Persoonlijk vind ik 9 maanden nog erg jong om te stoppen. Borstvoeding is zo handig wanneer tandjes doorkomen, wanneer ze ziek zijn, etc. en er verder weinig eten ingaat.

Ook goed om te weten

Wellicht nog een toevoeging die je kunt meenemen in je overwegingen. Als je minder vaak gaat voeden (eigenlijk dus afbouwen) zitten alle antistoffen die eerst verdeeld waren over een grotere hoeveelheid melk nu geconcentreerd in de kleinere hoeveelheid melk. Veel vrouwen vinden dat vaak een extra motivatie om door gaan met voeden (ook al zijn het twee voedingen per etmaal).
G

Kolf in de tas

Ik zou zeggen doe de kolf in de tas en bedenk ter plekke hoe je er in staat.
Dit zijn van die dingen die zo moeilijk te plannen zijn, je weet niet hoe jezelf bent over een paar weken, je weet niet hoe je kind is.

Persoonlijk vind ik je kind nog een beetje aan de jonge kant om helemaal geen borst meer te krijgen (met in mijn achterhoofd het doel van 2 jaar). Ik ben ook eens 10 dagen weggeweest van kind (was toen wel wat ouder) en vroeg me af of het einde bv-verhaal zou zijn. Viel mee, ze dronk alsof ik nooit weggeweest was

Asa Torell

Asa Torell

29-12-2011 om 21:16

Nog een overweging

ik bedenk me net dat er toch wel een nadeel zat aan het stoppen destijds bij zoon, namelijk dat hij daarna ineens veel vaker ziek werd. Dat was ook in januari. Sindsdien heb ik wel het idee dat het handig is om met bv de winter door te komen. (al wil zo'n observatie natuurlijk eigenlijk niets zeggen, voor hetzelfde geld was het met bv ook zo gegaan. Maar goed).

Kraanvogel

Kraanvogel

29-12-2011 om 23:35 Topicstarter

Dat het zo makkelijk kan zijn....

Ik was er helemaal vanuit gegaan dat ik twee keuzes had: of nu zo ongeveer gaan afbouwen (zodat ik op reis geen / weinig gedoe had) of besluiten door te gaan (en op reis relatief veel tijd aan kolven besteden). De optie die dc, galaxias en dirksmamma noemen (die ik bij deze even samenvat als 'beetje bijhouden' en kijken waar het staat bij terugkomst) was werkelijk waar nog niet bij me opgekomen. En dat is bij deze nu ook mijn officiele besluit geworden. En deze 'KWW' benadering past ook mooi in hoe we op dit moment het ouderschap proberen in te richten. Mijn dank is oneindig groot.
Dat neemt niet weg dat ik nog steeds erg geïnteresseerd ben in hoe andere mensen het afbouwen / ombouwen hebben aangepakt / laten gebeuren.Want ik heb het idee dat het hier nog niet erg gestructureerd gebeurd. Of eigenlijk: het melk-voeden gebeurt heel stuctureel (In principe als Dochter erom vraagt, maar die is heel regelmatig), maar het 'plannen' van het bijvoeden eromheen is wat meer afhankelijk van omstandigheden. 's Avonds vallen de fles & het eten min of meer samen (op KDV-dagen gaan er soms een fles, een paar happen avondeten en een flinke BV in, binnen twee uur), maar de rest van de dag vallen brood & fruit vaak precies tussen de voedingen. Ik heb overwogen om het KDV-schema op de 'vrije dagen' ook aan te houden, maar dat is dan weer niet met mijn 'uitslaapschema'. Dochter is enorm geïnteresseerd in eten (brood-met jam, pasta, boontjes, courgette, elke type stamppot), alleen niet zoveel. En de fruithap eet ze voornamelijk op het KDV, thuis lukt het niet echt.
En wat Maanve zegt (de 'eeuwige zorg of het eten niet te veel / te weinig / te slecht) is heb ik nu nog maar een beetje. Alles wordt nu nog in melk afgemeten, en dat maakt het makkelijk. En inderdaad, gezien het huidige voedingspatroon is het jammer om BV helemaal te stoppen als het niet zou hoeven.
Af en toe kolven op reis (of zelfs elke dag een keertje) is echt geen enkel probleem. Ik zit 's avonds toch vaak te lang TV te kijken en niets is beter dan Disney-Channel om te kolven (yuk). Maar dat 's ochtends 'extra vroeg' opstaan staat me zo tegen. Thuis zit er een schattig kindje aan vast zit dan is het nog wel te doen om de wekker wat eerder te zetten, maar zo in je eentje in een hotel bed (met echt niks behoorlijks op de TV), bleeegh.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het lange draadje in algemeen gisteren ook (deels) gelezen heb. Waarna mijn latente schuldgevoel twee kanten op opkwam. Vooral om precies dezelfde overweging die Maanve beschrijft. Ik overweeg (bij vlagen) vooral te stoppen omdat ik er zo af en toe wel genoeg van heb. Maar ik heb de draad bewust niet genoemd, om dezelfde discussie uit de weg te gaan.

Zoals gezegd: mijn dank is groot. Ik neem mijn kolf mee, kolf elke dag even en kijk hoe e.e.a ervoor staat als ik weer terugkom. Mocht het voorbij zijn (erg) jammer, en zo niet dan gaan we vrolijk door.

Kraanvolgel.

Kari1

Kari1

30-12-2011 om 09:03

Bijvoeding plannen

Die KWW benadering voor op reis lijkt me heel makkleijk, en dan kun je thuis ook weer KWW.
Over je andere vraag, \'plannen\' van het bijvoeden eromheen, het kan helpen om naar je definitie van "voeding" te kijken.
Bij babies: voeding = melk. In de loop van het tweede halfjaar verschuift dat perspectief, naar melk = onderdeel van een eetpatroon. Die melk kan BV zijn maar ook andere melk.
Jij zegt "vallen brood & fruit vaak precies tussen de voedingen." Je kunt die gedachte nu wat gaan omdraaien (hoeft niet ineens 180 gr) en gaan vinden dat de BV tussen de voedingen valt, of BV onderdeel maken van een maaltijd, zoals bij de boterham of als toetje na het warm eten. Daarbij kan BV als tussendoortje natuurlijk ook altijd nog, net zoals fruit, thee, cracker e.d. een tussendoortje kunnen zijn indien nodig.
Als je je focus verlegt van voeding = BV naar we zijn bezig een eetpatroon op te bouwen dan vindt die BV vanzelf een plek. En dat gaat in het tempo dat je dochter aangeeft (en jij z.n. een beetje kan aansturen/bijsturen).
Kari

Niet te veel nadenken

Zoals Kari beschrijft is bij ons de overgang naar meer vast voedsel eigenlijk verlopen.
Eigenlijk hebben we weinig 'gepland', het was meer 'als wij eten mag je ook eten', dus ze deden al vrij vroeg mee met de maaltijden. Of, hoe en wanneer er borst bijkwam lieten we grotendeels aan de kinderen over. Bewust 'afbouwen' heb ik nooit gedaan.
Ik werkte fulltime, dus er waren momenten zat dat ze bij papa waren en dat er geen borst in de buurt was. En papa had zijn eigen manieren om kind te voeden en te troosten, daar had hij geen borst voor nodig.
Ik heb ook nooit mezelf geforceerd grote 'voorraadjes' melk in de vriezer te hebben. Er stond wel altijd iets in de vriezer voor noodsituaties, maar ik had daar ook plek nodig voor ons brood, de diepvrieserwtjes en de ijsjes. En verder was het als ik er niet was met die leeftijd op=op en je kunt ook andere dingen eten en drinken.

dc

dc

30-12-2011 om 10:36

Kolven juch

Ik ben zo slecht in kolven, dat ik het bij de eerste nog heb gedaan tot 6 maanden, maar bij de volgende 2 met 5 maanden al stopte en als ik wegging de kinderen kunstvoeding kregen.

Mijn dochter is nu 8 maanden, en 's morgens geef ik haar wat pap in een fles (ja, van kv) en verder krijgt ze de borst wanneer ze honger heeft, of eten als we aan tafel gaan (en ze wakker is natuurlijk). Soms eet ze wat meer dan andere keren, maar dat maakt allemaal niet uit.

Hier dus ook bijvoeding vanuit de losse pols! Dat komt vanzelf wel goed. Mijn 3 jarige vraagt nu gewoon de hele dag om eten, niet te geloven wat die weg kan werken

Kraanvogel

Kraanvogel

30-12-2011 om 17:43 Topicstarter

Dus eigenlijk...

Zeggen Kari1 en Dirksmamma dat we gewoon door moeten gaan met 'kijken hoe het zo uitkomt met eten' en dat het dan vanzelf goedkomt. Stiekum had ik dat natuurlijk kunnen weten want zolang Kind goed poept, speelt, lacht & slaapt komt het daar natuurlijk eigenlijk altijd op neer .

Wat Kari1 opschrijft om de melk niet meer als hoofdvoeding te zien maar als onderdeel van het eetpatroon is wel een goede richtlijn. Misschien is dat ook wel mijn 'dilemma'. Eigenlijk doen we het namelijk precies zoals als Dirksmamma beschrijft (wij hebben namelijk veel plek nodig voor ons eigen ijs in de diepvries) alleen had ik verwacht (gehoopt?) dat de verschuiving naar 'melk als onderdeel' wat eerder / duidelijker plaats zou vinden. Dat er duidelijk een voeding zou vervallen, of dat Dochter duidelijk minder melk drinkt. Maar dat is (nog) niet het geval. En waarom had ik dat gehoopt? Eigenlijk alleen maar omdat het een nieuwe mijlpaal is. Niet omdat ik denk dat Dochter de rest van haar leven zal leven op vijf melkmaaltijden, een boterham en drie happen stamppot. (Hoewel, als ik sommige collega's van mij hoor over hun eigen eetpatronen...).
Kortom, we gaan gewoon door zoals we deden, met 'mee-eten' en BV / FV 'op verzoek' (wat bij ons overigens eigenlijk 'op schema' is, maar dat terzijde).

Kraanvogel.

P.S. Dirksmamma: ik maak in mijn werk altijd het grapje dat 'niet nadenken' mijn hobby is

Kraanvogel

Kraanvogel

30-12-2011 om 19:05 Topicstarter

Kolven...

Hoewel ik toen Dochter net geboren was alles wat los en vast zat las over BV, heb ik me er de laatste tijd stukken minder in verdiept (deels omdat alles uit lijkt te gaan van 'alleen BV' of 'alleen FV', maar dat is waarschijnlijk omdat ik niet goed genoeg gezocht heb). Dus tot mijn grote schande ging ik echt alleen nog uit als 'BV om de productie op gang te houden' Een keer een keertje missen is uiteraard geen punt (Dochter heeft ook wel eens haar mindere dagen) maar meer dan een keer overslaan durf ik eigenlijk echt niet. Overigens, betekend dat ook het omgekeerde (dat ik Dochter op mijn vrije dagen gewoon 'altijd' aan kan leggen?)

Ik heb eigenlijk nooit echt gekolft om Dochter er daarna mee te voeden. Toen ik weer ging werken begon ik af te bouwen. In mijn eerste week hebben we dat nog wel gedaan, maar dat was zo'n gedoe met meegeven naar het KDV dat we de 'opbrengst' van week twee (en een week-end weg) maar hebben ingevroren (daarna was ik 'klaar' met afbouwen). En vervolgens hebben we die (oh schande) bijna niet gebruikt. Dochter drinkt FV net zo hard als BV, en het ontdooien was zo'n gedoe. Ik heb er echt moeite voor moeten doen om e.e.a. op tijd op te krijgen.
Voor ik weer ging werken had ik nog ruige plannen voor als ik voor mijn werk weg moest (minibar v/h hotel, sigaretten-aansteker-koelbox, etc.). En als Dochter alleen BV had gedronken had ik dat ook vast allemaal gedaan. Maar het bleek (veel) meer gedoe dan nodig. Dus ik kolf om de productie op gang te houden, en drink het vervolgens zelf op (weggooien is ook weer zowat). En juist die (relatieve) zinloosheid maakt dat hele kolven zo vervelend. En zoals gezegd: ik was nog niet op het idee gekomen dat dat niet zo precies kwam.

Kraanvogel.
(Gaat een stuk wijzer het nieuwe jaar in...)

dc

dc

30-12-2011 om 21:42

Flexibel

In mijn ervaring is je melkproductie vanaf dat je door je eerste ongesteldheid bent geweest echt enorm flexibel. Met de oudste 2 werkte ik vanaf 4 en 6 maanden voltijd, en ik heb op werk alleen bij de oudste dus (1 keer per dag) gekolfd. Bij de 2e ben ik gelijk op kv over gegaan voor als ik er niet was, en bv voor als ik er wel was. En dus op mijn vrije dagen gaf ik enkel bv, zonder enig probleem!

Volgens mij zijn er bergen vrouwen die borstvoeding en kunstvoeding combineren, zeker na de eerste 6 maanden, en het zou inderdaad handig zijn als daar wat meer informatie over kwam.

Het lijkt mij, even aansluitend op het draadje in algemeen, dat veel vrouwen er gewoon te snel (als in, sneller dan ze eigenlijk zelf zouden willen) mee ophouden omdat ze het zichzelf veel te moeilijk maken. Ik kreeg ook net een vraag van een schoonzus of ze na de wijn die ze morgenavond gaat drinken haar melk moet afkolven en weggooien. Niet dus, gewoon wachten tot het weer uit je bloed is, is voldoende.

Anyway, gelukkig nieuwjaar alsvast!

Ik denk je gelijk hebt. Veel vrouwen ervaren dat ze na een aantal maanden flexborsten hebben
In de begintijd is het een stuk moeilijk om voedingen aan de borst te vervangen voor kunstvoedingen. De meeste vrouwen merken dan dat de productie harder terug loopt dan wellicht wenselijk was.
Je schoonzus kan inderdaad na haar wijntje twee uur wachten met voeden. Als ze meer wijntjes gaat drinken zal het waarschijnlijk wat moeilijker worden (ontploffingsgevaar
Jij ook alvast gelukkig nieuwjaar.
G

dc

dc

31-12-2011 om 13:45

Ontploffing

Ik had er ook het advies bijgegeven om onder de douche of boven de wasbak handmatig een beetje af te kolven als de borsten pijnlijk worden of te groot om te behappen

Drinken en bv, ik ben een expert

Kraanvogel

Kraanvogel

02-01-2012 om 21:50 Topicstarter

Ontploffing

Hoewel ik wel (te) braaf heb zitten kolven bij nachtelijke afwezigheid, had ik dan weer wel door dat een keer een avondje overslaan geen punt kan zijn. Dochter drinkt ook niet elke avond even lang / veel. Het stomme is dat ik het 'explosie gevoel' nog nooit de volgende ochtend heb gehad (of handig onder de douche), maar wel een paar keer op ongeveer het normale voedingsmoment. Dat moet wel psychisch zijn.
Trouwens ook nog een goede oplossing voor op reis bedenk ik me nu. Hotels hebben namelijk altijd heerlijke douches, dus daar sta ik altijd veel te lang onder. Kan ik natuurlijk net zo goed even kolven, ben ik ook weer klaar..

Kraanvogel.

Toeschietreflex?

Hoi Kraanvogel,
Kan het zijn dat jij denkt dat ik het over een toeschietreflex hebt en ik over erge volle en gestuwde borsten ?
Een heftige toeschietreflex kan namelijk ook tamelijk overweldigend zijn (zeker bij overvolle borsten) en soms zelfs pijnlijk.
G

Kraanvogel

Kraanvogel

03-01-2012 om 21:36 Topicstarter

Fantoom toeschietreflex

Hoi galaxias,

Nope, Ik had het absoluut over volle en gestuwde borsten. Althans, dat dacht ik

Nu je het zo vraagt denk ik dat je gelijk hebt, en dat het inderdaad een toeschietreflexje was. Dat klopt ook wat beter met de tijd; want waarom zouden je borsten al vol & gestuwd aanvoelen op een tijdstip dat je normaal nog niet echt aan een voeding toe bent.

Weer wat geleerd.

Kraanvogel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.