Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Toch een beetje zorgen

Mijn dochter van 10,5 maand beweegt zich nog niet voort zeg maar.....
Als we haar op haar billetjes neerzetten blijft ze goed zitten, ze komt echter nog niet zelf tot zitten. Zelfs draaien is iets wat ze enkel in bed doet, van zij naar buik. Kruipen is er helemaal nog niet bij, ze schuift wat naar achteren (duwt zich naar achteren) en dat is het. O nee, ze wil zich ook nog wel een op haar buik ronddraaien...als je begrijpt wat ik bedoel?
Haar fijne motoriek daarentegen is heel goed en ook heeft ze een vlotte babbel
Moet ik me zorgen maken????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

31-03-2012 om 18:04

Kan, hoeft niet

Het kan een verschijnsel van iets zijn, of ze is gewoon een beetje langszaam en tevreden met wat ze kan. De dochter van een vriendin heeft tot haar 15e maand enkel maar gezeten en ging vanuit enkel zitten op een dag opeens lopen. Verder geen problemen met dit meisje.

Maar als je je ongerust maakt, dan zou ik even langs een arts gaan om te kijken of alles goed in elkaar steekt fysiek gezien.

Zeggik Nie

Zeggik Nie

31-03-2012 om 18:32

Ach

Mijn dochter kon op die leeftijd nog niet eens los zitten. Nu is ze 10 en is ze hier het handigst van allemaal op de skeelers, met turnen en alle andere motorische dingen.
Je zegt ook dat ze met praten bezig is. Dan is het logisch dat ze andere dingen nog niet doet. Je kunt nu eenmaal niet leren praten en kruipen tegelijk!

elsje78

elsje78

31-03-2012 om 18:54

Hier ook hoor

beide kinderen waren "lui" oudste ging beetje rollen met 7 maanden, tijgeren heeft ze niet gedaan en kruipen een week na de eerste verjaardag.

tweede tijgerde rond zijn tiende maand en begon met kruipen rond zijn verjaardag. Lopen deden ze ook allebei laat, met 19 maanden en 21 maanden.

Zou me dus nog niet teveel zorgen maken, over een tijdje wens je jezelf terug naar deze tijd omdat je steeds achter een kind aan moet rennen

Clowntje

Clowntje

31-03-2012 om 20:28

Hier wisselend

Eerste en tweede waren redelijk snel met lopen en kruipen en zo.
Derde doet alles op haar eigen tempo, was ook laat (vergeleken met haar zussen) met lopen (maand of 16 geloof ik) en praten.

Verschilt dus per kind, maar als je je zorgen maakt kan je natuurlijk altijd even naar de dokter om gaar na te laten kijken of alles wel naar behoren werkt. Hoef je je niet rot of raar onder te vinden, beter teveel naar de dokter dan te laat!!

Babyneefje

Mijn twee kinderen waren redelijk gemiddeld. Bij zoon zat er trouwens wel redelijk wat tijd tussen stabiel zitten als hij werd neergezet en zelf gaan zitten. Weet niet meer hoe lang, maar kan best een paar maanden geweest zijn.

Babyneefje is nu een jaar en 7 weken. Voor zover ik weet (ik zie m niet wekelijks, maar laatst was-ie bij ons) kan hij nog niet zelfstandig zitten, kruipen kan hij ook niet, maar sinds kort wipt hij op zijn billen door de kamer of trekt zich aan zijn onderarmen vooruit terwijl hij op zijn buik ligt. Staan doet-ie niet, en lopen natuurlijk al helemaal niet. Niemand die zich daar verder zorgen om maakt, het kind blaakt van gezondheid, is vrolijk en babbelt ook (niet voor mij herkenbaar, maar zijn ouders kunnen er stukjes van begrijpen geloof ik)

Het is trouwens een uit de kluiten gewassen kereltje, en ik heb wel eens het idee dat zwaardere kinderen wat langzamer zijn, die moeten meer gewicht verplaatsen (geen wet van Meden en Perzen: mijn broer was een soort Dik Trom en liep met 11 maanden)

Kortom: ik heb niet de indruk dat je dochter uitzonderlijk is. Kennelijk een tevreden tiepje!

Groeten,

Temet

Vic

Vic

31-03-2012 om 21:20

Niet laat

Mijn oudste rolde pas om toen ze een maand of 10 was, zitten deed ze ook alleen als wij haar neerzetten, en verder vond ze het wel best. Een dag voor haar 1e verjaardag ging ze van het ene op 't andere moment kruipen. Nooit getijgerd of geoefend, gewoon ineens prachtig kruipen op handen en knietjes. Zo deed ze dat een half jaar later ook met lopen. Nooit geoefend, en ineens door de kamer lopen. Ze kon eerder praten dan lopen Het grappige is dat het bij jongste precies andersom was. Die tijgerde met 7 maanden door de kamer en kon met 8 maanden staan, maar ging pas praten toen ze 2 was.

Regien

Regien

01-04-2012 om 09:59 Topicstarter

Dank

Dank jullie voor de reacties, stelt met gerust!
Ik wacht gewoon nog even rustig af en geniet inderdaad maar van de rust die we nog hebben

Sluit me aan bij de rest

Dochter is twaalf maanden. Ze schuift / hopst de hele kamer door, maar zelf gaan zitten: ho maar. Zelf draaien doet ze alleen de laatste tijd, en da eigenlijk nog alleen bij het spelletje 'pak de speen'. Als ze in bed ligt ligt ze op haar rug met haar hoofd naar links of juist naar rechts. Heel soms onhandig overstrekt op haar zij. Als ze 's ochtends bij mij komt drinken kan ze overigens wel prima op haar zij rollen, maar dat terzijde. Volgens mij heeft ze de truuc ook gewoon niet door. Als ze op haar rug ligt (op de commode bijvoorbeeld) dat draait ze wel naar links of rechts om iets te pakken . zien. Maar als ze op wil staan dan heft ze haar hoofd(en bovenlichaam) op. Als een mislukte sit-up zeg maar.
Volgens mij zijn op je buik liggen & een beetje naar achteren schuiven en ronddraaien wel de voorlopers van kruipen (i.e. als je dat al niet doet en alleen maar gaat huilen dan wordt je een kontschuiver) maar niet per se en teken dat het op korte termijn gaat lukken. Volgens mij is 10.5 maand aan de langzame kant van volkomen normaal. Maar als je je echt zorgen maakt zou ik of eens bij het consultatie-bureau (of het plaatselijke equivalent)vragen of eens langs de huisarts gaan. Gaat jou dochter ook naar een KDV / opvang? Dat is (vindt ik) ook een goede plek om een idee te krijgen van wat 'normaal' is.

Kraanvogel.

Rosase

Rosase

02-04-2012 om 11:30

Ik ook

Als ik dat zo lees dan lijkt mij dat het begin er is. Ze rolt en ze schuift en ze zit. Nog eventjes wachten en je kan alleen nog maar terug verlangen naar de tijd dat ze nog braaf op haar matje bleef liggen

En bovendien zeg je dat ze nogal van de kletsen is, meestal zijn kinderen of praters of klimmers.

Regien

Regien

02-04-2012 om 22:22 Topicstarter

Kinderdagverblijf

Ze gaat inderdaad naar het kinderdagverblijf en daar is ze echt de enige die op haar kontje blijft zitten. De rest draait, kruipt en rolt om haar heen...niet echt geruststellend

Kari1

Kari1

03-04-2012 om 12:13

Regien, archief

Zoek eens in het archief op het woord romprotatie. Daar vind je meer info over kinderen die vooral op hun billen neergezet willen worden en niet rollen.
Kari

Wat zegt het kdv?

Vindt men op het kdv dat er iets aan de hand is? Niet dat je nou altijd je oren naar de juf zou moeten laten hangen, maar zeker als daar ervaren leidsters rondlopen dan zou ik me niet snel zorgen maken als zij dat ook niet doen.

Groeten,

Temet

Tink

Tink

05-04-2012 om 16:04

Zoon nummer 2

... bleef op die leeftijd maar amper los zitten. Zijn nichtje die een paar maanden jonger is kon alles maanden sneller.
Sommige kinderen zijn gewoon wat trager met de grove motoriek. Hier heeft het bv. tot bijna 2 jaar geduurd voordat dezelfde zoon los kon lopen. Hij heeft op een bepaald moment (rond anderhalf geloof ik) wat fysio gehad, omdat hij zich ook niet ging optrekken e.d. Het leek net alsof hij al die dingen even voorgedaan moest krijgen. Hij snapte het niet en durfde ook niet goed.
Nu is ie 8 en er is niks meer aan te merken. Een echte sportman zal het nooit worden maar hij klautert en klimt net als elk ander kind.
Hij was trouwens met kletsen en fijne motoriek net als jouw dochter Regien, dat ging wél erg goed .
En klein voor zijn leeftijd, nog steeds trouwens (Temet) dus die regel gaat ook niet altijd op . Zijn broer, die van dit huishouden relatief de zwaarste is, was ook de snelste loper.

Regien

Regien

06-04-2012 om 21:15 Topicstarter

Tink

Dank voor je gerustellende reactie!!

Tink

Tink

08-04-2012 om 15:06

You're welcome

Hopelijk gaat het bij jouw kleine meisje ook zo. Ik was trouwens wel benieuwd, hoe gaat het verder met haar?

Regien

Regien

08-04-2012 om 20:45 Topicstarter

Tink

Het gaat heel erg goed met haar!!! Ze lijkt prima in haar vel te zitten!! Ze lacht en brabbelt veel! Verder is ze heel sociaal, zoekt met veel mensen contact, erg leuk om te zien! Heeft ze gelukkig van mij
Haar fijne motoriek is erg goed, ze duikt op alles wat klein en fijn is. Ook helpt ze al mee als ik haar truitje aan wil doen, leuk om te merken! Vanmiddag is ze trouwens voor het eerst van zithouding op haar buik gedraaid om vervolgens achteruit te kruipen...ook dat lijkt in ontwikkeling!
Verder eet en drinkt ze als een bouwvakker en groeit ze dus ook goed.
Al met al heb ik eigenlijk niets te klagen!
Deze week moeten we naar de chirurg in Leuven die met ons de grote operatie, die over een maand plaats zal vinden, zal doornemen. Haar verhemelte wordt gesloten. Niet echt iets waar ik naar uit kijk, was het maar vast achter de rug...pffff.
Zo gaat het dus met mijn dochtertje

Tink

Tink

08-04-2012 om 22:34

Regien

Ja, kan me indenken dat je tegen die grote ingreep opziet! Hopelijk komt ze er goed doorheen en valt het achteraf bezien allemaal mee.
Sterkte alvast! Ook voor frummel natuurlijk!
En wat geweldig dat het verder zo goed met haar gaat, ook met eten en zo. Het klinkt als een heel gezellige levendige dreumes
Grappig trouwens dat achteruit kruipen, ik ken ook een kindje dat dat deed. En frustratie elke keer als ie dan steeds verder weg raakte van het speeltje dat hij wilde pakken, zo komisch om te zien

lieke van dijk

lieke van dijk

09-04-2012 om 11:01

Eventueel langs de fysio

Je moet je geen zorgen maken hoor, ik werk zelf op een kinderdagverblijf en zie dus heel veel kindjes, je dochter is echt de enigste niet, en mocht je het toch niet vertrouwen adviseren wij altijd om een x langs de fyiso te gaan die kan je eventueel wat oefeningen geven om te oefenen.
Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.