Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Toetjes voor baby


Ik ben pas toetjes gaan geven toen kind niet meer voldoende melk dronk om aan zijn zuivel te komen. En dat was soms yoghurt, soms kwark en soms een ander toetje. Soms met wat suiker die in de andere toetjes zat, maar als het kon zonder toegevoegde suiker. Inmiddels eet hij nog steeds regelmatig een klein kuipje appelmoes na het eten.

Het toetje was dus wel als aanvulling of gewoon voor de lekker 2 hapjes. Als hij echt nog trek heeft zou ik dit op een andere manier oplossen als dat kan.

Op die leeftijd is een bakje Griekse yoghurt prima! Zoonlief at dat altijd graag tot ze her op het kdv gingen geven met een scheutje siroop erbij. 

Moradora schreef op 20-03-2023 om 08:41:

Gewoon geven waar jij je goed bij voelt. Zeker op een forum zijn er zoveel mensen en net zoveel meningen.
Of dat nou "gezonde" yoghurt zonder iets erin is of een "ongezond danoontje". Denk niet dat die dure yogolino toetjes beter zijn dan (huismerk) danoontjes maar het scheelt wel in de portemonnee.

Volgens mij is men juist opvallend eensgezind. Dat je het beste yoghurt of kwak zonder toevoegingen kan geven, en/of meer avondeten. 

Pinokkio schreef op 20-03-2023 om 00:24:

yoghurt is gezond dus het maakt lijkt me niks uit of je meer avondeten eten geeft of yoghurt/kwark oid toe.
Wel zou ik idd voor een variant zonder toegevoegde suikers gaan. Wat fruit erin geprakt maakt het al prima zoet.

Zeker. Maar yoghurt vond ik ook een handig tussendoortje. Dus het ligt er een beetje aan hoeveel zuivel het kind al krijgt en of daar iets bij kan of niet.

Fruit in de yoghurt deed ik meestal bewust niet. Mijn kinderen aten genoeg fruit overdag en niet alles hoeft zoet te zijn.

Ik zou dan een toetje van borstvoeding of babyvoeding voor een flesje doen, en de koemelkzuivel nog even achterwege laten. Het kind is nog maar 9 maanden. En inderdaad geen dure producten 'speciaal voor baby's' kopen! 

Aviendha schreef op 20-03-2023 om 10:00:

[..]

Volgens mij is men juist opvallend eensgezind. Dat je het beste yoghurt of kwak zonder toevoegingen kan geven, en/of meer avondeten.

Grappig ja, terwijl de gezellige toetjes de winkels uitvliegen. Ik ben er in ieder geval nooit aan begonnen. Yoghurt of kwark zonder iets vind ik echt niet weg te krijgen, dus mijn kind hoefde dat ook niet. Ze zijn beide echt nooit te dik geweest en ook geen overdreven snoepers.

Smaak is gewoon gewenning. De eerste fruit- en groentehapjes vinden kinderen ook niet meteen lekker (de meeste toch niet in ieder geval). Ik begrijp niet waarom je je kind iets aan zou leren (een voorkeur voor een zoetere smaak) als dat helemaal niet nodig is.

Jippox schreef op 20-03-2023 om 11:50:

Smaak is gewoon gewenning. De eerste fruit- en groentehapjes vinden kinderen ook niet meteen lekker (de meeste toch niet in ieder geval). Ik begrijp niet waarom je je kind iets aan zou leren (een voorkeur voor een zoetere smaak) als dat helemaal niet nodig is.

Omdat het kan.

Mijn zoontje vindt yoghurt echt lekker maar ik zelf ook. En avg eet hij beter dan ikzelf. Hij is nu ruim 1,5 en als er elders een ander toetje is mag hij dat wel (heb de teugels ietsje laten vieren 😁)

Nou je hoort het, je mag alleen volle yoghurt geven😆
Als je nu gewoon zelf voor je kind beslist, dat mag best!

Het ligt er aan wat je zelf wil en belangrijk vindt. Kindertoetjes gaan gepaard met (veel) suiker en onnodige toevoegingen. 
Als jij vind dat dit elke dag of af en toe best kan dan is het prima om z'n toetje te geven na de maaltijd. Het maakt niet zo heel veel uit of je dan dure toetjes koopt of van een huismerk.
Als jij je kind liever (naturel) yoghurt of kwark geeft moet je dat doen met al dan niet zelf toegevoegd fruit. 
En als je besluit om helemaal nog geen toetje te geven maar wat meer avondeten is dat ook oké. 

Hier kreeg zoon ook al snel een toetje als onderdeel van de maaltijd. Soms yoghurt  vaker yoghurt of kwark met een smaakje en soms een danoontje. 

Tuurlijk mag iedereen zelf beslissen wat je je kind te eten geeft. Ik ben het wel met jippox eens dat het onnodig is om kinderen te laten wennen aan dat alles maar zoet moet zijn zodat ze ongezoete dingen niet meer lusten. 
Mijn ouders leerden ons vroeger dat er suiker of ranja in de yoghurt moest omdat het anders niet lekker was. Het heeft geduurd tot ik volwassen was voordat ik het zonder iets at en daar werd ik dan heel gek om aangekeken; 'dat is toch niet lekker?'.
Ze vinden het ook zielig dat dochter bij ons geen suiker of ranja in de yoghurt krijgt.
Bij hun mag ze het wel en dat vindt ze ook wel lekker maar niet te veel. 

Ik verbaas me er eigenlijk over waarom er persé yoghurt in moet (al of niet met fruit of suiker). Het gaat toch om een baby? Volgens mij moet die nog (moeder)melk krijgen naast enige vaste voeding. 

troelahoep schreef op 20-03-2023 om 14:19:

Ik verbaas me er eigenlijk over waarom er persé yoghurt in moet (al of niet met fruit of suiker). Het gaat toch om een baby? Volgens mij moet die nog (moeder)melk krijgen naast enige vaste voeding.

Vanaf 9 maanden mag beebie wel een beetje yoghurt. Maar niet ter vervanging van het avondeten/groente. 

Ik heb nooit toetjes gegeven, niet uit principe of zuinigheid maar dacht daar gewoon niet aan, ben er ook niet mee opgegroeid. Ze vroegen er ook niet om, misschien eten ze zichzelf nu wel helemaal suf aan toetjes ter compensatie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.