Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Totale gedragsverandering rond 7/8 maanden?

Hallo allemaal! Ik lees hier al mee vanaf de geboorte van mijn baby en wil nu graag zelf een vraag stellen.

Mijn dochter is nu acht maanden oud.
De eerste zeven maanden was ze de gemakkelijkste baby die je je maar kunt voorstellen. Ze sliep door vanaf nacht 1 (ja, echt waar...), heeft nooit problemen gehad met eten, ontwikkelde zich volgens het boekje of nog sneller en zat eigenlijk altijd goed in haar vel. Kortom: een zeer goed florerende en supertevreden baby.

Maar sinds een week of vier is dit helaas helemaal veranderd. Vooral het slapen is opeens een enorm probleem. Het komt er eigenlijk op neer dat ze gewoon niet wil slapen en keihard krijst zodra we haar in haar bed willen leggen, vaak zelfs al als we de trap naar boven opgaan.

Ze wil niet slapen als ze dood- en doodmoe is. Ze wil ook niet slapen als we haar bij de eerste tekenen van vermoeidheid (gapen, in haar ogen wrijven) in bed leggen. En ook niet als we het doen als ze nog helemaal niet moe is.
Niet alleen kan ze moeilijk in slaap komen, maar ze wordt ook voor het eerst in haar leven 's nachts wakker en gaat dan hard huilen!

Op zich maakt het me niet zo veel uit als ze overdag weinig slaapt. Ik vind het leuk om met haar te spelen en met haar bezig te zijn. Maar ze wil dan niets anders doen, omdat ze te moe en daardoor chagrijnig is: niet in de box, niet op de grond, niet zitten, niet staan, niet kruipen, niet op schoot, niet op de arm, niet in de kinderwagen, enzovoorts enzovoorts.

Daarnaast eet ze veel slechter dan eerst. Lust/wil bijna geen groente, niet uit een potje en ook niet zelfgemaakt, en de flesjes gaan er ook niet meer zo goed in als eerst.

Ik heb natuurlijk al geprobeerd om informatie te vinden maar het enige wat ik kan vinden wat in deze periode zou moeten plaatsvinden, is dat baby's eenkennig worden. Dat heeft ze nu misschien een heel klein beetje last van, want ze lacht sinds kort niet naar andere mensen dan naar mij of mijn man, maar niet bovenmatig. Bovendien wil ze ook niet slapen als ik (of mijn man) naast haar bed zit. Dus het niet willen/kunnen slapen kan niet met scheidingsangst te maken hebben, lijkt mij zo.

Ik zit met mijn handen in het haar! Voorheen vond ik het nooit leuk om haar naar het kdv te brengen (waar ze het overigens leuk lijkt te vinden maar ook niet echt wil slapen of eten), maar vandaag was ik voor het eerst blij om haar weg te kunnen brengen...
Vind ik geen goed teken, vandaar mijn vraag of iemand weet wat dit is en vooral wat ik eraan kan doen! Word er helemaal gek van! Bovendien maak ik me zorgen: wat is er gebeurd met mijn blije, tevreden baby'tje?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Klinkt als

een sprongetje! Ik heb hier het Oei Ik Groei boek en daar staat een sprongetje rond de 34 weken in.
Mijn dochtertje is nu precies 8 maanden en heeft er in veel mindere mate ook last van trouwens.
Dus... hoop op betere tijden, want met een week of wat zal het sprongetje wel weer genomen zijn.

heeft ze misschien ergens pijn??? Komen er tanden of kiezen aan? Heeft ze last van oren of iets dergelijks? Liggen en eten/drinken is bij beide niet fijn.
Misschien moet je dat soort dingen eerst een uitsluiten. Of een keer proberen om een zetpil te geven en kijken of dat verschil maakt....
Ik weet het ook niet hoor, ik ken het verder ook niet... succes ermee, want ik kan me voorstellen dat je hier van baalt!!

Asje2

Asje2

21-01-2009 om 23:08

Oren

laat haar oortjes eens checken....

Chimay

Chimay

22-01-2009 om 01:36 Topicstarter

Bedankt...

... voor de suggesties!

Ik moet zeggen dat het al een beetje geholpen heeft om het van me af te schrijven. Het scheelt ook dat ik vanavond late dienst had en dus een avond niet met haar heb hoeven rondsjouwen omdat ze weer niet wilde slapen: dat heeft mijn man vandaag gedaan . Ik zie het weer wat meer in perspectief.

Wat de tips betreft:

- Ik ga zeker eens kijken wat er allemaal in Oei ik groei staat over deze fase. Maar ik ben wel benieuwd of het zo lang kan duren als dit, want het begon allemaal al voor de kerstdagen. Maar ik hoop natuurlijk dat het een fase is waar ze (heel) binnenkort weer uit is!

- Een lichamelijke oorzaak moet ik, denk ik, ook maar uit zien te sluiten. Misschien zijn het inderdaad haar oren. Tanden zou ook kunnen, alleen lijkt me niet dat ze daar vier, vijf weken mee bezig is? Ze heeft nu twee tanden die tegelijkertijd doorkwamen en waar ze (voor zover wij dat konden merken) geen last van heeft gehad. Een zetpil naar binnen doen zou een optie kunnen zijn, alleen heb ik haar nog nooit medicijnen gegeven dus daar ben ik nog een beetje huiverig voor. Ik denk dat ik morgen met het consultatiebureau bel. Je kunt daar op een voicemail inspreken dat je een vraag hebt en dan bellen ze terug.

Alvast bedankt nogmaals! Als er meer tips of suggesties zijn, hoor ik die natuurlijk graag.

Chimay

Chimay

22-01-2009 om 01:40 Topicstarter

@sanneke

Nog even dit! Je schrijft dat je dochter nu precies acht maanden is? Dus geboren op 21 mei? Die van mij ook

@chimay

Hmmm... ik was een klein beetje mis met de datum geloof ik hahaha
Ze is van 19 mei, dus het scheelt maar heel weinig! benieuwd hoe het vandaag met haar gaat joh. Ik heb nog even in mijn boek gekeken en de hangerige periode kan duren van week 32 t/m wk 38... Misschien ben je er nu dan bijna doorheen?
Succes!
Enneh.. lekker he zo'n griet van 8 maanden? Kletsen, draaien, zitten, lachen, leuk!

Kiki

Kiki

22-01-2009 om 12:55

Chimay, ik wil je niet desillusioneren

Maar mijn zoontje begon last van zijn tandjes te krijgen zo rond de 5 a 6 maanden, pas na tien maanden kwamen ze pas echt door. Toen ook gelijk 4 tegelijkertijd.

Verder geen tips, alleen maar dat het wel tandjes kunnen zijn

Onno

Onno

22-01-2009 om 13:30

Tsja

Dit soort reacties komen ook vaak na een inenting. Als het zo blijft en er kan verder geen oorzaak voor worden gevonden zou ik dit toch maar even in het achterhoofd houden.

mama van Linde

mama van Linde

22-01-2009 om 19:44

Misschien toch tanden

Linde sliep vanaf een week of 9 ook door....totdat ze ongeveer 9 maanden was. Toen kwamen de tanden en daarmee ook het slechte slapen helaas.

Ik kan me voorstellen dat je huiverig bent voor medicijnen maar een zetpil paracetamol kan echt geen kwaad hoor. Het lijkt mij de makkelijkste manier om er snel achter te komen of de oorzaak pijn is. Als ze nou na 1 zetpil lekker gaat slapen (of niet) dan weet je meteen of de oorzaak lichamelijk is of niet. Ik zou het proberen, succes ermee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.