Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Twijfel stoppen borstvoeding


Irregular_Choice schreef op 29-09-2022 om 21:12:

[..]

Ach, je was erbij??



Ik heb het over het percentage moeders wat dit vroeger riep. Daar hoor je nu niemand meer over. Allemaal foute informatie kregen die moeders.

Jacks89 schreef op 29-09-2022 om 20:42:

[..]

Nee dat niet.

Me oudste heb ik maar 3 maanden kunnen geven en toen pakte hij het gewoon totaal niet meer. Heb gehuild als een klein kind.. me 2e heb ik iets langer dan een jaar gevoed.

En nu ben ik 7 weekjes onderweg

Als je niets over de duur beloofd hebt, heb je dus al gedaan wat je beloofd hebt, dus daar hoef je niet meer over te piekeren. Je kan denken, mam, ik heb ze alle drie minstens 7 weken volledig borstvoeding gegeven!

En natuurlijk het is jammer als je wilt het wel geven maar het loopt niet lekker, maar stress hierom is ook niet fijn. Ik hoop dat je een oplossing naar tevredenheid kunt vinden.

Auwereel schreef op 29-09-2022 om 21:59:

[..]

Als je niets over de duur beloofd hebt, heb je dus al gedaan wat je beloofd hebt, dus daar hoef je niet meer over te piekeren. Je kan denken, mam, ik heb ze alle drie minstens 7 weken volledig borstvoeding gegeven!

En natuurlijk het is jammer als je wilt het wel geven maar het loopt niet lekker, maar stress hierom is ook niet fijn. Ik hoop dat je een oplossing naar tevredenheid kunt vinden.

Precies dit!

Bij de eerste 10 maanden borstvoeding gegeven, ik weet niet of ik het nu weer (zo) lang zou volhouden. Omdat je dan dus inderdaad nog een kindje hebt rondlopen.

Ik vind die 7 weken dus echt al enorm knap!! Maar het is wel een hele lastige, als je gevoelsmatig nog zo graag wilt. Maar voel je alsjeblieft niet schuldig als je nu stopt. Nergens voor nodig!!

ik vind 7 weken superknap al. 
ik heb het langst 2 weken volgehouden

Ik zou lekker afbouwen en bijvoeden met flesvoeding.  Je hele gezin is belangrijk

Ga naar een lactatiekundige. Er is waarschijnlijk een reden waarom je kind de hele dag door drinkt. Misschien is drinken bijvoorbeeld heel vermoeiend voor haar door een kort tongriempje en drinkt ze steeds maar hele kleine beetjes? Dat is gewoon op te lossen. Ik heb de borstvoedingsperiode van mijn kinderen als heel waardevol ervaren en ik had dat niet willen missen. Als jij er ook waarde aan hecht zou ik zeker niet stoppen met zeven weken maar proberen uit te zoeken of er verandering in de situatie kan komen. Stoppen kan altijd nog. 

Jacks89 schreef op 29-09-2022 om 20:23:

[..]

We gaan inderdaad kijken om 2 flesjes op een dag te geven ipv 1. Kijken hoe dat gaat

Als je kunstvoeding gaat geven, is dat het begin van het einde. Als je kind minder bij jou drinkt, loopt de hoeveelheid melk terug en op den duur moet je meer flessen gaan geven en loopt de melk nog verder terug. Niet erg als je daarvoor kiest. Maar als je dat eigenlijk niet wil, zou je hier niet aan moeten beginnen voordat je naar een lactatiekundige bent geweest. 

Schuldgevoel is niet nodig. Maar borstvoeding geven is wel in verschillende opzichten heel waardevol en gezond, dus voor mij zou het zeker de moeite waard zijn er nog wat energie in te stoppen om te kijken of je het op de rit krijgt.


Mija schreef op 29-09-2022 om 23:29:

Ga naar een lactatiekundige. Er is waarschijnlijk een reden waarom je kind de hele dag door drinkt. Misschien is drinken bijvoorbeeld heel vermoeiend voor haar door een kort tongriempje en drinkt ze steeds maar hele kleine beetjes? Dat is gewoon op te lossen. Ik heb de borstvoedingsperiode van mijn kinderen als heel waardevol ervaren en ik had dat niet willen missen. Als jij er ook waarde aan hecht zou ik zeker niet stoppen met zeven weken maar proberen uit te zoeken of er verandering in de situatie kan komen. Stoppen kan altijd nog.

Stoppen kan altijd klinkt zo mooi
maar is niet helemaal waar he



je kan stoppen en een fijne verdere kraamtijd hebben met tijd en aandacht voor de rest plus volledige hulp van partner.  

En je kan ook denken, stoppen kan altijd dus maar door en door etteren en idd na 6, 7 of 8 maanden in een ritme komen of misschien wel niet en een relaxte tijd met je kleine komt dan niet terug


En elke beslissing is prima hoor maar zeg niet. Stoppen kan altijd

Eens met Mija. 
Ik denk ook juist dat bv (als het eenmaal goed loopt) makkelijker te combineren is met andere kinderen. Je kunt ook veel spontaner eropuit gaan bijv. 
Maak van bv een fijn en/of bijzonder momentje voor de anderen, vertel bijv verhalen of zing liedjes. 
Niets mis met stoppen maar dat kan idd altijd nog. (Andersom is lastiger 
Het kan wel zijn dat juist dat ene flesje al een negatief effect heeft op jouw productie.  Bv is echt uitgebalanceerd en past zich helemaal aan aan behoefte van je kind. 

absor schreef op 29-09-2022 om 23:36:

[..]

Stoppen kan altijd klinkt zo mooi
maar is niet helemaal waar he



je kan stoppen en een fijne verdere kraamtijd hebben met tijd en aandacht voor de rest plus volledige hulp van partner.

En je kan ook denken, stoppen kan altijd dus maar door en door etteren en idd na 6, 7 of 8 maanden in een ritme komen of misschien wel niet en een relaxte tijd met je kleine komt dan niet terug


En elke beslissing is prima hoor maar zeg niet. Stoppen kan altijd

Daarom moet ze ook niet zelf blijven doormodderen maar hulp zoeken. En dan moet er een probleem zijn en een aanpak. In dat geval is het de moeite waard om het te proberen. Ze kan zichzelf ook een termijn stellen: als ik binnen x tijd geen verbetering zie, stop ik. Dan heb je eraan gedaan wat je wilde doen en hoef je je niet af te vragen: misschien had het toch kunnen lukken als …

Ik begrijp echt niet wat je bedoelt hoor, want stoppen kan echt nog altijd. Als de lactatiekundige niet met iets zinnigs komt of ze is het gewoon zat, dan stopt ze. Ik zie dat heel pragmatisch. De druk dat het ‘moet’ doet meer kwaad dan goed. Als je niet meer wil, het niet meer kan opbrengen, houdt het op. Maar hulp kan er eventueel voor zorgen dat ze weer grip op de situatie krijgt. Ik zou dat een kans willen geven. Maar ze moet dat helemaal zelf weten natuurlijk. 

Pinokkio schreef op 29-09-2022 om 23:36:

Eens met Mija.
Ik denk ook juist dat bv (als het eenmaal goed loopt) makkelijker te combineren is met andere kinderen. Je kunt ook veel spontaner eropuit gaan bijv.
Maak van bv een fijn en/of bijzonder momentje voor de anderen, vertel bijv verhalen of zing liedjes.
Niets mis met stoppen maar dat kan idd altijd nog. (Andersom is lastiger
Het kan wel zijn dat juist dat ene flesje al een negatief effect heeft op jouw productie. Bv is echt uitgebalanceerd en past zich helemaal aan aan behoefte van je kind.

Nou, ik heb ervaren dat ik juist door het geven van kunstvoeding veel meer ruimte en ontspanning ervaarde in de combinatie met mijn andere kindje. Ook spontaan erop uit ging prima. Iedereen is anders en voor iedereen zijn andere ijkpunten belangrijk.

Heeft er al een lactatiekundige meegekeken? Drinkt ze wel effectief? Van bijvoorbeeld een te kort tongriempje hebben ze bij meer dingen dan alleen borstvoeding last later bijvoorbeeld. 

Hi, knap hoor, al 7 weken! En gefeliciteerd met je 3e kindje!
Er is al veel goeds gezegd.
Jij bent de enige die de juiste beslissing voor jouw gezin kan maken. Ik deel dus alleen mijn ervaring zodat je kan kijken of je daar iets aan hebt.
Ik heb mijn oudste een week of 10 BV gegeven, met veel moeite en gedoe. Daar was flesvoeding voor iedereen een grote opluchting. Mijn tweede en derde heb ik allebei lang gevoed (tot ver na 1e verjaardag). Mijn productie was altijd matig dus 1 voeding vervangen door flesvoeding gaf al productieproblemen.
Zo lang voeden was helemaal niet vooraf mijn plan. Ik vond het zwaar, met een peuter erbij, en bij de derde met twee kleuters erbij. Maar.... dat was vooral de eerste maanden. Vanaf 3 a 4 maanden werd het zo snel makkelijker en vooral vanaf dat ze erbij gingen eten. Ik heb vanaf 6 maanden intens genoten van de borstvoeding en vond het zo handig. En toen was ik zo blij dat ik niet gestopt was in die eerste zware maanden.
En ik was ook blij dat ik hulp had gezocht (lactatiekundige) als het niet goed liep.

Dus mijn advies zou zijn: als je het voeden van je 2e kindje fijn vond en dat het liefst opnieuw lang zou doen, zoek dan hulp. Kijk of het drinkgedrag van je 3e kindje kan verbeteren. Maar modder niet te lang door in een situatie die niet fijn is. Dat is voor niemand goed.

Als je flesvoeding erbij gaat geven wordt jouw borstvoeding minder, en zal dat gauw een aflopende zaak zijn, want je baby is nog maar 7 weken. Het is wel heel gezond natuurlijk en gratis, altijd op temperatuur etc. En ik vond het altijd erg gezellig en lief, zo'n kindje aan de borst. Persoonlijk zou ik het zonde vinden om daar al zo vroeg mee te stoppen.

Echt de hele godganse dag je baby voeden, dat lijkt me niet goed inderdaad! Daar zou ik ook een lactatiekundige voor raadplegen. Regeldagen hadden wij wel zo rond de 2 maanden kan ik mij herinneren, maar dan was de baby ook wel tevreden met de hele avond rondgedragen te worden en een speentje (dat kon de papa ook doen) en wel wat vaker voeden dan anders (minder dan 2 uur tussen 2 voedingen in de avond). Maarja, dat was tijdelijk en te overzien. 

 

Mija schreef op 29-09-2022 om 23:34:

[..]

Als je kunstvoeding gaat geven, is dat het begin van het einde. Als je kind minder bij jou drinkt, loopt de hoeveelheid melk terug en op den duur moet je meer flessen gaan geven en loopt de melk nog verder terug. Niet erg als je daarvoor kiest. Maar als je dat eigenlijk niet wil, zou je hier niet aan moeten beginnen voordat je naar een lactatiekundige bent geweest.

Dit was ook t eerste wat ik dacht. Als je nu gaat afbouwen loopt de melkproductie alleen maar verder terug. Over n paar weken zit je dan hoogstwaarschijnlijk op vrijwel volledig flesvoeding.  En dat mag natuurlijk,  niets mis met FV, maar als je dat liever niet wilt moet je advies vragen aan n deskundige om te achterhalen waar t probleem zit. Want je kind zo lang aan de borst moeten hebben,  elke dag, dat is niet gebruikelijk. 

Bij beide kinderen heb ik het geprobeerd en het ging echt niet. Lactatie deskundige en alles erbij, zonder resultaat. Verschrikkelijk schuldig heb ik me gevoeld. Uiteindelijk heb ik nog respectievelijk 6 en 8 weken voor ze gekolft tot er echt nauwelijks meer iets uit kwam. Daarna over op flesvoeding en ze waren een stuk meer tevreden dan met mijn eigen hard bevochte melk.

Ik ben helemaal voor borstvoeding. Maar helaas heb ik moeten ervaren dat dat niet voor iedereen zo vanzelf sprekend is. Achteraf gezien doet het me nog steeds verdriet dat het niet lukte. Maar ik was ook veel te hard voor mezelf. Dus als niet gaat, stop er dan ook maar mee. De energie die het je kost weegt niet meer op tegen de voordelen. De belangrijkste eerste voedingen zitten erin en daarna worden ze op fles melk ook echt gewoon groot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.