Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Twijfel stoppen borstvoeding


Jacks89 schreef op 30-09-2022 om 15:00:

[..]

Als ik 10 a 15 ml heb mag ik in me handjes klappen

Ik moet eerlijk zeggen dat ik kolven echt verschrikkelijk vond. Als ik had moeten kolven was ik er waarschijnlijk snel mee opgehouden. Ik heb uit noodzaak de eerste weken gekolfd om de productie op te krijkeb en daarna heb ik de kolf in de wilgen gehangen en alleen nog live gevoed en wat een rust gaf dat. 

Met kolven komt er altijd minder uit dan wanneer je je baby zelf voedt. En zoals eerder benoemt, wanneer je kv erbij gaat geven, neemt de vraag van de bv af waardoor je productie daalt.
In het begin zit een baby wat lang aan de borst, op een gegeven moment kan hij in vijf minuten klaar zijn: met een flesje lukt je dat niet.
Los van het lange drinken heeft je kind nu een groeisprongetje waardoor het tijdelijk meer voeding nodig heeft dan hij op dit moment hebt. Dit zijn regeldagen. Als je doorgaat met voeden, zal je zien dat dit rond de drie maanden weer gebeurt.
Laat je goed informeren door een lactatiekundige voordat je een beslissing neemt.

Ik heb destijds geleerd, afkoppelen zodra er niet meer gedronken wordt. Als een baby om de paar minuten aan de borst wil, de hele dag door, is  dat niet iedere keer om te drinken, lijkt mij. Bovendien had ik ook niet het idee dat ik in die paar minuten alweer genoeg had aangemaakt om gedronken te worden. Mijn minimale 'vollooptijd' was toch wel 2 uur.

Jacks89

Jacks89

30-09-2022 om 17:24 Topicstarter

TineWinkel schreef op 30-09-2022 om 15:05:

[..]

Dan heb je bij t kolven dus geen toeschietreflex, denk ik. Dat is voor veel moeders met kolven inderdaad lastiger dan bij zelf voeden. Ik had daar altijd echt rust en ontspanning voor nodig, even lekker zitten met n baby tijdschrift... maar ik kan me voorstellen dat met andere kinderen rondlopend, dat ontspannen worden niet echt meevalt?

Haha nee dat word echt lastig. Als ik boven ga zitten roept de middelste constant naar mij tot ik weer beneden kom. Dus ook dan heb ik de rust niet 

TineWinkel schreef op 30-09-2022 om 15:05:

[..]

Dan heb je bij t kolven dus geen toeschietreflex, denk ik. Dat is voor veel moeders met kolven inderdaad lastiger dan bij zelf voeden. Ik had daar altijd echt rust en ontspanning voor nodig, even lekker zitten met n baby tijdschrift... maar ik kan me voorstellen dat met andere kinderen rondlopend, dat ontspannen worden niet echt meevalt?

Als er geen toeschietreflex is bij het kolven, kan een neusspray met oxytocine helpen. Ook hier kan de lactatiekundige bij adviseren. 

Los van borstvoeding en de problemen daarmee, kan je peuter niet af en toe naar de peuterspeelzaal op opvang? Ook voor de omgang met leeftijdsgenootjes. 
De meeste ouders die ik ken laten de opvang voor hun oudere kinderen doorlopen tijdens hun verlof, ook voor het ritme. Ook als je niet werkt kan je kind een aantal dagdelen naar de peuterspeelzaal. De overgang naar school wordt daardoor minder groot.

Als rechts wel goed gaat, dan voed je lekker alleen met rechts. Het zal je even een paar dagen kosten om de productie op te voeren, maar dat kan prima. 
Ik heb mijn jongste twee ook vanaf 8/9 weken met één borst gevoed omdat de andere niet goed meedeed en ik geen zin had in gefrustreerd gedoe. Ze hebben 22 en 18 maanden bv gehad.

Jacks89

Jacks89

30-09-2022 om 22:08 Topicstarter

NightNurse schreef op 30-09-2022 om 21:39:

Als rechts wel goed gaat, dan voed je lekker alleen met rechts. Het zal je even een paar dagen kosten om de productie op te voeren, maar dat kan prima.
Ik heb mijn jongste twee ook vanaf 8/9 weken met één borst gevoed omdat de andere niet goed meedeed en ik geen zin had in gefrustreerd gedoe. Ze hebben 22 en 18 maanden bv gehad.

En hoe sliepen je Kids tussen de voedingen door? Me middelste heb ik dit echt nooit gehad.. maar de jongste nu lijkt maar niet verzadigd te raken

Had je al aangegeven of je een speen gebruikt tussendoor? 
Ik moet zeggen dat mijn oudste ook heel vaak ‘aan de borst’ wilde. Groeide verder heel goed etc. Maar toch best veel tijd in gestoken. De tweede was gelukkig minder veeleisend, oudste was toen nog vrij jong. 
Speen hielp bij jongste wel goed, ik geloof dat oudste die nooit wilde. 
Maar nogmaals, een bepaalde mindset kan ook helpen.(alleen als je dat wilt hoor, vind net zo goed dat stoppen met bv  natuurlijk ook helemaal ok is!) Maar als je wil: probeer het niet te zien als verlies van tijd of ernstig ongemak oid. Probeer er van te genieten, het duurt écht maar kort en je kunt er  echt ook een moment van maken met de andere twee kinderen  En als jullie willen ook juist een intiem moment met je partner, zo samen met baby in bed oid. 
Ik zelf zag het vooral als veeel momenten met mezelf heb heel wat afgelezen in die tijd. 
Het is ‘verplichte rust’ en daar kun je straks nog wel naar terug verlangen. 

Dat van de verplichte rust met een boekje vind ik een goeie, alhoewel ik me kan voorstellen dat dat met een 3-jarige erbij niet meevalt....Maar ook daar zijn suggesties voor gedaan, nl. de peuterspeelzaal. Kan ook zijn dat je baby vanwege de drukte niet geconcentreerd kan drinken en dus de hele dag door wil, en dat dat verandert als er rust is, dan gaat het misschien wel over op 1x per 2 a 3 uur voeden en tussendoor evt. een speentje voor de zuigbehoefte. Een boekje voorlezen of een luisterboek opzetten voor de 3-jarige terwijl je voedt? Ondanks dat 3 geen middagslaapje meer heeft zal een rustmoment voor hem/haar wel welkom zijn.
 
En daarbij wilde ik nog even opmerken: TS post hier - denk ik - omdat ze eigenlijk nog niet wil stoppen met borstvoeding, vandaar de goedbedoelde adviezen hier van voorstanders van borstvoeding.  Anders had ze zelf wel bedacht dat ze kon overgaan op flesvoeding.

Jacks89

Jacks89

01-10-2022 om 13:40 Topicstarter

Pinokkio schreef op 01-10-2022 om 01:54:

Had je al aangegeven of je een speen gebruikt tussendoor?
Ik moet zeggen dat mijn oudste ook heel vaak ‘aan de borst’ wilde. Groeide verder heel goed etc. Maar toch best veel tijd in gestoken. De tweede was gelukkig minder veeleisend, oudste was toen nog vrij jong.
Speen hielp bij jongste wel goed, ik geloof dat oudste die nooit wilde.
Maar nogmaals, een bepaalde mindset kan ook helpen.(alleen als je dat wilt hoor, vind net zo goed dat stoppen met bv natuurlijk ook helemaal ok is!) Maar als je wil: probeer het niet te zien als verlies van tijd of ernstig ongemak oid. Probeer er van te genieten, het duurt écht maar kort en je kunt er echt ook een moment van maken met de andere twee kinderen En als jullie willen ook juist een intiem moment met je partner, zo samen met baby in bed oid.
Ik zelf zag het vooral als veeel momenten met mezelf heb heel wat afgelezen in die tijd.
Het is ‘verplichte rust’ en daar kun je straks nog wel naar terug verlangen.

Speen pakte ze de 1e maand niet. Nu pas sinds 1 weekje accepteert ze het zo af en toe. Lang niet altijd nog.

Moet zeggen dat ik gister alsnog geen flesje overdag heb gegeven. Enkel de laatste voeding. Tot mijn verbazing heeft ze van het flesje misschien 3 a 4 slokken op.. de rest weigerde ze. Ze wilde wel aan de borst drinken, en toen de halve nacht geslapen. Ik snap er echt helemaal niets meer van.

Vannacht begon ik ook ineens melk te lekken links, dus de productie is toch op de 1 of andere manier aan het terug komen lijkt wel. 

Ik geniet er ook zeker van, en het is inderdaad zo voorbij.. ze zijn zo groot! Maar ook juist daarom wil ik ook genieten van me andere Kids. De middelste word maandag 3 terwijl het lijkt of hij gister geboren is. Maar de hele dag bankgekluisterd helpt daar niet bij. Tuurlijk betrek ik ook de oudste 2 erbij als ik aan het voeden ben, maar de jongens willen stoeien, met auto's spelen druk doen.. dat is niet handig naast mij op de bank als ik aan het voeden ben. 

Intieme momentjes met me partner zijn er wel in de zin hoe jij het beschrijft. Samen met de baby op bed bijvoorbeeld. Maar echt even tijd voor elkaar? Samen zonder kind.. dat is er niet. We kunnen bij wijze van elkaar niet eens 1 op 1 een knuffel geven omdat er 24/7 een kindje aan de borst zit. Me partner helpt echt super veel, doet het complete huishouden,  kookt iedere avond, brengt de oudste naar school en haalt hem op, en is veel met de jongens bezig overdag. Maar de jongens hebben okk behoefte aan mama.. me partner heeft okk behoefte aan mij als vrouw zijnde ipv alleen als moeder zijnde.. en ikzelf? Ook ik heb behoefte aan me jongens en aan de partner anders dan alleen vader zijnde . Daarom maakt de keus het zo lastig.

Ene kant is het allemaal zo voorbij en wil ik alle momentjes koesteren, maar tegelijktijd koester ik daardoor niets van de jongens want die momentjes zijn er niet omdat ik 24/7 'bezet' ben.

Ik probeer een middenweg te zoeken waar iedereen zich in kan vinden  en wat werkt voor ons. Maar nu ze gister avond ineens de fles weigerde ben ik weer in de war 

Heb je een draagzak? Kan baby misschien af en toe uurtje bij papa in de draagzak terwijl jij met andere 2 kids speelt

Ja, of kun je voeden in een draagdoek/draagzak? Daar kan evt een draagdoekconsulente bij helpen. Zou een stuk kunnen schelen als dat lukt!

Hee! Ons meisje is nu ook 7 weken. Vanaf week 5 heeft zij onrustig gedronken aan de borst, daarvoor heel goed. Uiteindelijk hebben wij ingeschat dat ons meisje te veel prikkels binnen kreeg gedurende de dag. Met 6 weken is dagstructuur aanbieden heel belangrijk dus wij zijn nu sinds 4 dagen bezig met een einde middag slaapje en savonds tussen 19.00 en 21.00 naar bedje brengen (nu nog gewoon in haar wiegje bij ons op de kamer en de gordijnen dicht). Het kost even tijd .. maar de drinkt nu wel weer goed. Dus ik heb het idee dat ze gewoon oververmoeid was en aan de borst drinken is intensiever qua energie dan een flesje. Misschien kun je dat eens gaan proberen? Al met al.. het is een groot verschil als je borstvoeding geeft middels aan de borst of via kolven en dat in een flesje maar als je bang bent dat jouw kindje niet goed groeit doordat je de fles geeft, kun je ook gewoon afgekolfde melk in de fles aanbieden. Daar zal ze niet anders van groeien en het is de gezondste voeding die zij nu binnen kan krijgen! Succes met deze moeilijke keuze. 

Jacks89

Jacks89

01-10-2022 om 16:34 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 01-10-2022 om 14:46:

Heb je een draagzak? Kan baby misschien af en toe uurtje bij papa in de draagzak terwijl jij met andere 2 kids speelt

Heb ik inderdaad, alleen is ze daar nog te klein voor. Ze verdwijnt erin en begint dan dus ook te huilen. Ze vind dat nog niet fijn

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.