Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Dees 68

Dees 68

03-12-2008 om 23:32

Update: voeding en koemelk allergie

Ik heb vorige week een vraag gesteld over voeding aanpassen bij een vermoeden van koemelkallergie bij borstvoeding.

Ik wilde even vertellen hoe het er nu voor stond, maar ik zag dat draadje al weg was...

Ik ben van de week naar het consultatiebureau geweest en heb een verwijsbrief voor een dietiste gekregen. Daarnaast gebruik momenteel geitenmelk en -kaas en sojatoetjes, zonder dat dit klachten bij mijn zoontje geeft (even afkloppen).

En ik wilde Rembrand en de overigen die gereageerd hebben bij deze nog even bedanken: Thanks!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

03-12-2008 om 23:45

Dees.

Geitenmelk en soya zijn jammer genoeg geen eerste keuze als het gaat om hypo-allergeen dieet voor de moeder
Heb je deze tips van de diëtiste gekregen ?
Op www.borstvoeding.com kan je meer lezen over een hypo-allergeen dieet. De info komt o.a van Stefan Kleintjes ( diëtist met verstand van borstvoeding ) en Andrea Gnoth ( voorheen Strikwerda ). Zij is diëtiste en is jarenlang contactpersoon van de VBN geweest.
M.

Soja kan gemakkelijk tot allergie leiden

Hoi Dees,

Bij mijn oudste zoon is uiteindelijk na vier maanden ook de diagnose koemelkallergie gesteld. Na zes maanden heb ik de borstvoeding afgebouwd en heeft hij Nutrilon Pepti gehad. Tot die tijd heb ik zelf op mijn voeding moeten letten. Dat wil zeggen, geen zuivel, geen noten, geen ei, geen schaaldieren, enfin je hebt waarschijnlijk een lijstje van je diëtiste waar dit allemaal op staat.

Ik denk dat Rembrand gelijk heeft dat soja niet zo'n goede keus is als vervanger van zuivel. Je kunt voor soja namelijk heel gemakkelijk een allergie ontwikkelen. Daar komt bij dat soja in ontzettend veel voedingsmiddelen zit, dus als je kindje vast gaat eten en voor soja een allergie heeft ontwikkeld, er veel dingen zijn die hij misschien zijn leven lang moet mijden. Over de koemelkallergie groeit je kindje waarschijnlijk wel heen, maar bij soja is dat maar de vraag.

Mijn zoontje is inmiddels vier en drinkt melk en eet vla zonder problemen. Sterkte ermee, want ik weet dat het moeillijk is om het hypoallergene dieet vol te houden.

Chris

Guinevere

Guinevere

04-12-2008 om 12:22

Dat dieet

Dat dieet heb ik ook bijna een jaar gehad vanwege de allergieën van mijn zoontje. Ik moet zeggen dat het reuze goed was voor mijn lijn! Overigens hoef je niet alles waar soja in zit te schrappen: sojalecithine mag wel en dat zit écht in heel veel dingen.
Als je nog op zoek bent naar tips waarmee je toch een beetje lekker kunt koken met dit dieet, dan vraag je het maar.

Dees 68

Dees 68

06-12-2008 om 00:18

Rembrand

Nee want zo ver was ik nog niet. En ik moet zeggen dat mijn zoontje sinds een dag of twee weer erg onrustig is, dus ik had al besloten om voorlopig alle melkproducten radicaal te mijden totdat ik meer weet.

En laat ik nu net een stukje van Asje lezen over chocolade, en laat ik van de week een mooie letter in mijn schoen gehad hebben die nu al op is (ja ik ben een echte adict). Dus dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn. Eens te meer omdat in melkchocolade ook melk zit... zoals mijn bijna 10-jarige zoon me vanavond ook nog even fijntjes inwreef. Helemaal niet aangedacht, ik hou het maar op een serieus geval van postzwangerschapsdementie .

Vroeger (10 jaar geleden) werd er toch wel overgestapt op geitemelk of soyamelk als een baby koemelkallergie had, of niet?

Rembrand

Rembrand

06-12-2008 om 11:10

Geit en soya.

Cacao kan ( net als melk ) klachten geven bij een kind dat daar gevoelig voor is. Vroeger was het gebruikelijk om een kind geitenmelk of soya te geven bij koemelkallergie. Dit wordt in alternatieve kringen nog wel geadviseerd.
Geitenmelk is geen volwaardig vervanger van moedermelk ( en ook van koemelk ), en soya geeft dus een redelijke kans op ( hardnekkige ) soya-allergie.
M.

Dees 68

Dees 68

06-12-2008 om 23:27

Thanks rembrand

Ja de geitenmelktip kwam inderdaad via mijn schoonzus die deze weer had uit het alternatieve circuit. De tip was om baby's met een verhoogde kans op allergieën niet (bij) te voeden met babymelk op basis van koemelk maar op basis van geitenmelk. Ze had wel meer van dat soort tips, en wij zijn nogal pragmatisch ingesteld dus met de meeste tips had ik niets, maar omdat deze melk ook gewoon verkocht werd als babymelk leek me dit geen kwaad te kunnen. Ik heb er mijn oudste zoon een maand of twee mee bijgevoed omdat ik met kolven niet voldoende produktie kon maken. Toen hij zes maanden was ben ik overgestapt op Nutrilon Pepti. Ik moet zeggen dat ze er op het consultatiebureau ook niet helemaal happy mee waren, maar nu (8 jaar) later durf ik wel te stellen dat het hem ook geen kwaad heeft gedaan want het is een "blozend gezonde" knul geworden. En sojamelk werd/wordt verkocht als alternatief voor kinderen met koemelkallergie.

Met dit in mij achterhoofd ben ik dus begonnen met geitenmelk en sojamelk. Maar aldoende leert men blijkbaar. En ook ik zal daar mijn voordeel mee doen.

Zag trouwens vandaag nog een leuk stukje met foto in een lijfblad staan .

Rembrand

Rembrand

07-12-2008 om 00:06

Dees.

Leuk dat je ook lid bent van de VBN !
M.

Dees 68

Dees 68

08-12-2008 om 15:00

En als ik de BN tijdens het voeden lees, gaat de borstvoeding als een tierelier .

Fransien

Fransien

10-12-2008 om 10:14

Ook allergie

Hoi Dees,

Mijn jongste heeft ook een vrij heftige koemelkallergie en daarvoor ben ik ook op dieet gegaan, en inderdaad, erg goed voor je lijn. Ik ben uiteindelijk na 9 maanden dieet gestopt met maat 34 (was 38/40). Nu alleen nog de bijbehorende strakke buikspieren weer terug krijgen .
Mijn jongste bleek behalve koemelkallergie ook een lichte soja-allergie te hebben, maar daar is ze overheen gegroeid (gelukkig), dat kan dus wel. Ze is nu bijna twee maar is nog niet over de koemelkallergie heen gegroeid en wij hebben het advies gekregen om ook geen geitemelk, kamelemelk of dat soort dingen te proberen om kruisallergieen te voorkomen. Maar mijn dochter had een nogal heftige allergie en ik kan me voorstellen dat ik dan ook strengere richtlijnen krijg dan iemand met een mildere allergie.
Heel veel succes en sterkte,
Fransien

linda c

linda c

13-12-2008 om 09:26

Lastig he?

Ik ben nu 3 maanden aan het rommelen met dingen vermijden. Inderdaad al 2 maten slanker.

Moet zeggn dat de onrust bij vlagen komt. Soms valt het reuze mee, zelfs de bijvoeding die hij nu krijgt gaat dan goed, en een ander moment is hij superonrustig. Ik ben dan wel erg geneigd om nóg meer op mijn voeding te letten maar ben er ook achter dat dat het niet altijd is. Toen er ineens twee tanden tegelijk doorwaren en mijn zoon een beetje kon tijgeren was hij weer ruim anderhalve maand prima te doen. Behalve als ik iets heb gegeten waarin koemelk zit.

Ben bij een kinesioloog terechtgekomen, die heeft probiotica meegegeven. De dietist vond dat ook wel een goed plan (zij had ook nog een soort olie geadviseerd). En verder véél masseren. Mijn verzekering bleek een cursus babymassage te vergoeden en toen heb ik een privesessie gedaan met een shiatsu/babymassagemevrouw helemaal gericht op buikpijntjes. Dat masseren blijft wel iets wat helpt al voorkomt het niet.

Enniewee... ik wilde je even waarschuwen: kijk wat werkt voor jullie en laat je niet gek maken door ALLES te vermijden als de reactie bij je kind misschien wel meevalt. Voor mezelf heb ik de grens bij krijsend wakker worden 's nachts. Dat is de reactie op melk -ook een spoor. Dat laat ik dus wel uit mijn hoofd. Dat hij af en toe wat eczemige wangen heeft... tja. Als vegetarier moet ik al haast zélf pepti gaan zuipen om genoeg binnen te krijgen (geen ei, geen melk, geen soya, geen vlees: wat dan wel?? Dat doen we dus niet, dan hou ik de bv niet vol en dat vind ik veel te gezellig).

De kinesioloog en de dietist hebben me geholpen om een hanteerbaar lijstje te maken. Hun adviezen dan. Ik vermijd suiker, gist, citrus en melk en daarmee voorkomen we niet alle onrust maar wel een heleboel.
Advies dat ik kreeg van de lactatiekundige (ik ben daar ook geweest om zeker te zijn dat het niet een aanlegprobleem (lucht happen) was): vermijd niet teveel, want wat je kind via de bv binnenkrijgt kan hem ook helpen om het te leren verwerken. het is al voorverwerkt zeg maar. En mij is ook op het hart gedrukt dat je kind geen allergie ontwikkelt door dingen die je via de bv doorgeeft. Sommige kinderen reageren op voedingsmiddelen, maar pas als ze het zélf gaan eten kunnen ze een allergie ontwikkelen.

Sterkte.

Dees 68

Dees 68

15-12-2008 om 13:11

Fransien en linda

Bedankt voor jullie reacties.

Het blijft moeilijk om er vat op te krijgen. Van het weekend hebben we de teugels weer een beetje laten vieren en nu zit ik al voor de tweede dag met een baby die vanaf 4 uur 's-nachts om de anderhalf uur wakker wordt, huilt en onrustig is.

Ik vind het fijn om te horen dat mijn zoontje via bv geen allergie kan ontwikkelen. Dat maakt dat de druk om het goed te doen iets minder groot wordt. Want hoewel ik een huilend en onrustig kind natuurlijk niet leuk vind, maakte ik me toch vooral zorgen over de effecten op de langere termijn.

Stoppen met bv vind ik overigens geen optie. Ik heb niet het idee dat het daardoor beter wordt qua allergien, zeker op de langere termijn. En dat ik wat gewicht verlies is eigenlijk wel positief. Ik was een stevige maat 42, dus de mogelijkheid om maat 38 te bereiken klinkt mij als muziek in de oren .

Rembrand

Rembrand

16-12-2008 om 00:25

Allergie via borstvoeding.

Hoi Dees,
Via de borstvoeding heeft je kind minder kans op allergie, maar de kans is nog wel aanwezig ! De eiwitten en andere allergenen worden welliswaar erg voorverteerd, maar sommige kinderen kunnen hier nog wel op reageren !
Een goede diëtist ( iemand die ook goede informatie over borstvoeding geeft ) kan je hier meer over vertellen.
Op www.borstvoeding.com kan er meer over lezen. Daar staat ook een lijstje met goede diëtisten !
M.

Dees 68

Dees 68

16-12-2008 om 12:23

Ooh

Rembrand: ik ben via het consultatiebureau al doorverwezen naar een dietiste. Of ze goed is weet ik nog niet (want ik ben er nog niet geweest...).Het lijstje dat jij geeft bevat alleen maar dietisten die nogal uit de buurt wonen, maar wie weet komt het toch van pas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.