Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Uren 'over' op de dag

Hoi, 

Ik zit al een tijdje te rommelen met de slaapjes en wakkertijden van onze kleine van dik 2 maanden. Nu lees ik online dat kinderen gemiddeld 11 - 12 uur slapen 's nachts. Daarnaast 3,5 - 5 uur overdag. Dan kom ik op een max. van 17 uur. Daarmee heb je dus nog 7 uur over. Als ik reken met vier wakkere momenten van max. 1,5 uur, zoals een baby nu kan hebben, dan is er sowieso een uur over. Waarbij geldt dat onze kleine het niet altijd 1,5 uur redt. Wat worden baby's geacht te doen in de uren die dan over blijven? 
Nou, dat is het wiskundige deel . Wat ik gewoon ingewikkeld vindt, is dat ik aan het einde van de dag elke keer tegen hetzelfde aan loop. De kleine heeft geen slaap meer, wordt te vroeg wakker. Maar tot bedtijd is nog veel te lang (zeker 2 uur, vaak langer) en dat trekt hij ook niet. Ik wil hem liever niet oververmoeid laten worden. 

Ons schema is ongeveer zo: 
Rond 6.15 eerste voeding
7.30 moe en naar bed
9:30 wakker en voeding
11:00 naar bed
13:00 wakker
rekken tot 13:30 voeding
15:00 naar bed
16:00 wakker 
17:30 pas tijd voor voeding 
18:30/18:45 bedtijd, dan slaapt hij de hele avond
22:00 droomvoeding

Hoe gaan jullie om met te lange wakkertijden? 

Groetjes Elzie


Niet, haha, want dit is over 2 weken weer anders. Tegen de tijd dat je denkt dat je ritme hebt bedenkt je baby weer dat het niet goed is

Wat worden baby's geacht te doen in de uren die dan over blijven?
De boel dr onder kakken, in bad gaan, spugen etc 

maar waarom zit je zo op de klok? Mijn baby viel gewoon in slaap als ze moe was en had overdag geen vast ritme. Dat was in de kinderwagen, maxicosi, box of bij mij op schoot meestal als een fles bijna leeg was. 
Kortom lekker je kindje volgen

Leene

Leene

04-11-2021 om 20:17

Helemaal eens met Bloemetjesolifant! Ritme en baby's  
Kijk wij in het westen houden van regelmaat en ritme maar dat kun je bij de meeste baby's compleet vergeten.
Ik heb veel met vrouwen uit Afrika gewerkt, ik heb echt nog nooit uit hun mond gehoord: "wanneer slaapt mijn baby door, wanneer is er nu eens een ritme. Nooit, nimmer, never, nooit!" tenzij ze compleet verwestert zijn.
Onze westerse maatschappij is niet zo ingericht op  moeders en kleine baby's eerlijk gezegd en al helemaal niet in Nederland waar we zo'n beetje het kortste zwangerschapsverlof van heel West-Europa hebben.
En om je nog even uit een droom te helpen. Mijn kinderen hebben nooit 15 tot 17 uur geslapen per 24 uur.  Heb ik mij ook erg onzeker over gevoeld maar later heb ik het maar losgelaten. Jongste maximaal 12-13 uur. Daar heb ik heel veel mee rondgesjouwd, hij spuugde ook veel.  Hij is nu 10 en slaapt nog niet heel lang. Is altijd van de vroegste wakker. 
Het is zwaar een jonge baby maar het is ook wel weer zo voorbij, terugkijkend. Elke keer als ik dacht : Hoe nu dan, werd het weer anders.

Onze baby is even oud. Wij hebben geen ritme, maar volgen die van hem. Ik geef borstvoeding op verzoek en hij slaapt ook op verzoek. Als ik er niet ben krijgt baby gekolfde melk uit een flesje, maar ook op verzoek.

Leene

Leene

04-11-2021 om 20:25

Oeps inderdaad  fidodido!  
Ik zie nu pas dat je nog maar 5 voedingen geeft per 24 uur. Dat is weinig! Maar goed ik gaf borstvoeding en had niet veel melk per keer te "vergeven", voedde zeker nog 8 keer per dag bij 2 maanden. Dus ik weet ook niet zo goed hoe het zit met flesvoeding eerlijk gezegd.
En je zit inderdaad veel op de klok. Het lijkt wel of je alleen maar bezig bent om je kind 'naar bed te kijken' 
Ga er wat relaxter mee om! het is geen robotje.
Zet hem in een maxicosi. Mijn dochter was er gewoon graag bij, was dan heel tevreden. En ja einde van de middag en vroeger op de avond zijn inderdaad vaak jengeluurtjes. Eindje lopen, heen en weer rijden met de kinderwagen. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik deed. Maar wel dat ik die eerste maanden zwaar vond, zeker met de tweede.

ik had mijn opmerking over de voeding weer weggehaald, want het staat wel op de verpakking vanaf bepaald gewicht. Maar ik vind 5 ook erg weinig voor 2 maanden. 
Ik gaf zelf toen nog bv, dat is niet helemaal vergelijkbaar omdat je daarbij meestal vaker voedt.

Ik zou stoppen met alle informatie lezen en opzoeken en kind gaan volgen. Is het toevallig je eerste kind? Ik vond moederschap veel aangenamer worden toen ik stopte met wat hoort en kind ging volgen. 

Als kind wakker is, is ie wakker. Als ie moe is slaapt ie en als ie honger heeft zal ie wel huilen. Hier ging kind rond die leeftijd pas rond 22:00 echt de nachtslaap in geloof ik. Dus als bedtijd te ver weg is doe je er slaapje tussen en dan gaat kind gewoon iets later naar bed.

 Ik zou persoonlijk ook echt stoppen met rekken voor voeding en kijken naar voeden op verzoek. Jij pakt tenslotte waarschijnlijk ook iets te eten/ drinken als je honger hebt en zegt niet tegen jezelf dat je nog half uur moet wachten. 

Ik heb met mijn kinderen tot aan de 2 jaar nooit een ritme gehad. Wanneer ze moe waren gingen ze slapen, wanneer ze honger hadden kregen ze eten. Maakte er zelf geen probleem van, dus er was geen probleem. 

waarom rek je voordat je de fles geeft?
Dorst en/of honger wordt je zelf toch ook niet blij van? Ik heb wel flesvoeding gegeven en heb me nooit aan de tijden gehouden 

Alles wat je leest gaat of over een specifieke baby, of over gemiddeldes. Nou heb je een achtergrond in wiskunde, dus dan weet je dat gemiddelde niets meer is dan de optel-/deelsom van heel veel verschillende waardes, en dan hebben ze je geleerd dat n=1 niets is. 
Dus. Klaar met wiskunde. Kijk naar je baby. Die snapt nog niet eens dat die gekke dingen die steeds langs zijn ogen komen haar/zijn handen zijn waar je dingen mee kunt vastpakken. Waarom zou de baby dan wel tijd snappen?  Bovendien, baby’s veranderen zo snel dat elke keer als jij denkt dat je een ritme hebt, een andere verdeling van de dag alweer logischer lijkt voor je kind. 
Het enige wat je kunt doen is veel meer gaan volgen.  Ja, een vast ritme is leuk. Maar er is geen moederpolitie(*) die je komt bekeuren als de dagen er wat afwisselender uitzien of je wat meer naar de behoeftes van je baby kijkt. 
*en (schoon-)moeders die als moederpoitie denken je de les te moeten lezen dat je te veel naar je baby luistert, die zijn de eerste maanden met hun eigen kind vergeten en idealiseren hoe dat toen was. 

dan

dan

05-11-2021 om 08:18

Zoals de anderen hierboven, geef ook ik het advies om meer het ritme van je baby te volgen wat betreft eten en slapen. Het verandert toch regelmatig naarmate je kindje groeit, minder voedingen maar wel vollere flessen, op den duur ook groente- en fruithapjes. 

Waar mijn overgebleven uren bleven? Geen idee, ik keek nooit op de klok. Zowel slapen als eten ging op verzoek.
Zoon is inmiddels 1 jaar oud en nog steeds gaat bijna alles op verzoek. Hij heeft zelf meer ritme gekregen, maar ik maak hem alleen wakker als hij naar het KDV moet en hij eet met ons mee tijdens het avondeten. Alle andere momenten van de dag gaan zoals ze gaan.
Ik zou je strakke schema een beetje los gaan laten (ik zou hem zelfs de deur uitgooien, maar goed voor andere werkt een leidraad fijn). Volgende week heb je andere uren 'over' en die week erop kom je tijd tekort. Gebruik het als richtlijn, geef je baby melk als ie honger/dorst heeft en stop hem in bed als ie slaap heeft. Dat is voor beide een stuk relaxter.

Ik hoop/vermoed dat je over een paar maanden heel hard om dit topic kan lachen

Zoals iedereen al heeft gezegd, gewoon je baby volgen. De mijne was langer wakker dan 'mocht', en sliep langer dan 'mocht', wat de boekjes ook zeiden. En lees ik nu dat je er met 8 weken niet eens 's nachts uit hoeft om te voeden. Ik zou daar vooral van gaan genieten zolang dat duurt. De komende maanden zou ik het woord ritme sowieso even uit je vocabulair laten vallen want zodra jij denkt dat je het een beetje door hebt, gooit zo'n baby alles weer lekker om. 

Elzie

Elzie

05-11-2021 om 09:43 Topicstarter

Allereerst: hij komt 's nachts nog wel voor een voeding hoor. Die had ik er alleen niet tussen gezet . Het ging me even over de dag. En ja, ik weet dat ik in mijn handjes mag klappen met het feit dat hij nog maar één keer komt meestal (en nu dus één keer helemaal niet). 
Deze kleine is mijn derde, niet de eerste. Wel heb ik wat lichte PND klachten, dus dat maakt misschien dat ik ook meer stress over dit soort dingen. Alles overboord gooien is makkelijker gezegd dan gedaan, moet ik eerlijk zeggen. Ik heb zelf echt behoefte aan structuur, een beetje weten waar ik aan toe ben. Bij de meiden gaf ik borstvoeding, nu flesvoeding, dus dat is allemaal ook wat wennen. Ik houd me niet strikt aan die vier uur ertussen, maar probeer wel minimaal 3 uur ertussen te houden. Dat kan hij ook prima hebben, hij drinkt de flessen meestal goed leeg of bijna leeg. 
De beste tip die ik lees (en ik weet dat ik uberstressed klink, zo voel ik me soms ook, dus dit gaat nergens over), is om gewoon nog een minislaapje tot bedtijd te geven. Niet in bed, maar in een maxicosi of op een andere manier. Want in bed doet hij het dan gewoon niet meer. Hoe later op de dag, hoe moeilijker. En dan net voor slapen gaan nog een flesje zoveel als hij wil, zodat hij niet te lang tussen voedingen heeft (omdat hij de avond dus altijd super goed slaapt). 
Ik hoop dat ik snel hard kan lachen om dit topic. Ik wist dat de babytijd niet mijn tijd is, maar bij deze kleine is dat wel extra pittig. Fijn om te lezen dat ik daarin niet de enige ben (@Leene), al klinken de meeste van jullie wel relaxed. Met nog twee kids rondlopend is er gewoon niet altijd tijd om ook nog met een baby te gaan sjouwen. 

Heb je toevallig een draagzak, Elzie? Wij hebben ook drie kinderen. Als er veel tegelijk moet dan hang ik de baby in de draagzak. Hij kan dan gewoon slapen, terwijl ik kan doen wat ik moet doen. Onze baby doet eind van de middag/begin avond altijd een beetje moeilijk; hij wil dan de hele tijd bij ons. De draagzak is dan echt een uitkomst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.