Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Vakantie met baby vreselijk


Probeer te genieten. Ik weet nog dat wij gingen. Ze was 10 weken oud. Eerste 2 dagen zoals bij jou, veel stress. En toen hebben we het omgegooid. Geheel het ritme vd baby gevolgd. Als zij sliep, gingen wij ook slapen/relaxen. Ze was altijd in de schaduw en ingesmeerd. Maar was ze nachts wakker , prima zaten we gezellig met haar op het terras van ons huisje, weer was toch heerlijk. Geen visite, geen huishouden hoeven doen. Alleen ons drietjes in onze eigen bubbel. 
Achteraf vond ik de vakanties dat ze 1 a 2 jaar was zwaarder. Toen rende ik de hele dag achter haar aan.

Moradora schreef op 29-06-2023 om 19:22:


en vergeet vooral geen foto's te maken want een eerste vakantie met je kindje is een van de mooiste herinneringen.

Waarom?

Mijn eerste vakantie met mijn kindje was mijn vreselijkste vakantie ooit 😅

Ach, afgelopen zondag was het hier in Nederland ook 32 graden... Als je kind gedijt maak je dan vooral niet teveel zorgen. Echt, je weet het heus meteen als het niet goed gaat! 

Overigens vond ik vakanties met kleine kinderen nooit heel relaxed maar wel heel waardevol. Ik kijk er met een fijn gevoel naar terug, terwijl het vooral altijd veel gedoe was, je nauwelijks aan slaap toekwam maar wel de hele dag in touw was en we meermaals op zoek moesten naar een arts/ziekenhuis in een vreemd land

Lauraelize schreef op 29-06-2023 om 19:53:

bedankt voor de reacties! Ik ben er nog tot dinsdag! Ik probeer gewoon zoveel mogelijk te genieten, maar het blijft lastig. Vooral omdat ik me zo druk maak

Misschien kun je dan deze truc toepassen: elke 4 uur neem je tussen de 15 (niet minder) en 20 (niet meer) minuten rust. En rust is niet: scrollen op je telefoon, lezen, drinken. Je telefoon gebruik je alleen om je timer op 20 minuten te zetten. Je doet echt even helemaal niets. Doe je ogen dicht (handdoek erover) en ga liefst helemaal plat liggen, liefst binnen helemaal afgezonderd. Je man let even op jullie baby. Ik neem even aan dat die mee is?

Dan focus je alleen op je ademhaling. Vier hartslagen inademen, vier hartslagen uitademen. Voel je je eigen hartslag niet, dan tel je vier seconden. Adem naar je buik. Laat alle gedachten opkomen en bekijk waar ze over gaan en ga er verder niet op in, ga door met tellen van je ademhaling. Maak in ieder geval het kwartier vol. Als je rustiger wordt, kun je overgaan naar 4 tellen in, 6 tellen uit, pauze, 4 tellen in, enz. 

Zo creëer je voor jezelf een fysiek rustmoment en daarmee rust in je hoofd. Door alle natuurlijke, hormonale veranderingen is dat lastiger, je staat afgesteld op geluiden van je baby en dat maakt het moeilijker om naar binnen te keren en rust te nemen. 

Ik hoop dat er wat aan hebt. Fijne vakantie!

heel herkenbaar. Hier was dochter iets ouder toen we voor de eerste keer gingen maar inderdaad steeds die zorgen of alles wel goed was (niet te warm, is er wel genoeg schaduw, wel genoeg ingesmeerd, genoeg geslapen enz). Ook het zorgen was  aanpassen, flesje mee, kan ze wel slapen daar enz enz. Bij de tweede was ik er makkelijker in... Je groeit er wel in. Het komt goed. 

Er waren ook dingen makkelijk trouwens. Lekker op het terras met baby slapend in de kinderwagen. Met een boek bij het huisje rustig lezen (met peuters/ kleuters om je heen een stuk lastiger), met vriend een spelletje doen, lekker lang wandelen met baby in de wagen, een stadje bezichtigen met bent in de wagen of draagdoek. Dan is een baby zonder mening en zonder gezeur wel juist makkelijk (als ze geen huiluurtje hebben). 
Alle leeftijden hebben zo hun voor en nadelen. 
Ik kan er vooral heel erg van genieten dat je op vakantie echt samen bent zonder dat er even iemand langs komt, of dat er iemand even bij iemand langs gaat of ergens even moet helpen enz. Lekker in je eigen bubbel met je gezin en samen leuke dingen doen

Er zijn al veel goede tips gegeven. De mijne is wat tegendraads; het is niet erg als je niet geniet. Echt niet. 
Ik weet het, Instagram staat vol met moeders met baby’s in dezelfde leeftijd die het hebben over Genietuh!  Ook hier zie je het; zorg dat je geniet. 

Waardoor een van je zorgen kan zijn dat je niet geniet- en je dan daarover weer druk maakt. Want waarom lukt je dat nou niet. 
Misschien wel omdat het voor jou te vroeg is. Omdat je nog aan het ontzwangeren bent en je gestressed bent. Of dat nou door hormonen komt, door de andere plek of iets anders; blijkbaar is het voor jou niet relaxed nu. 
De oefening met even 20 minuten niets (terwijl je partner op je baby let) zou dan iets kunnen helpen. Vooral om je te helpen accepteren dat dit niet de vakantie is zoals je hem vooraf gedroomd had, en je er het beste van maakt. Door je baby te volgen, niets ambitieus te plannen en vooral elk slaapje te pakken dat je kunt krijgen. Al is het vier keer op een dag. 

En weet; over 100 uur ben je weer thuis. In je eigen gedoetje. Een aantal dat je snel kunt aftellen

PhilDunphy schreef op 29-06-2023 om 22:56:

[..]

Waarom?

Mijn eerste vakantie met mijn kindje was mijn vreselijkste vakantie ooit 😅

Mijne ook 😂

 Het was koud en nat, baby vond er niks aan en ik voelde me er helemaal ellendig door, dus we zijn eerder naar huis gegaan.  Wat was ik blij dat ik terug was! Als dat geen optie is, het er maar het beste van maken TO. 

De eerste keer was onze baby een half jaar. We zaten in een appartement in Valkenburg en sliepen samen op 1 slaapkamer. Ik deed geen oog dicht. Na een half uur heb ik mijn matras en beddegoed meegenomen naar de woonkamer en na een tijdje kwam mijn man met zijn matras en beddegoed naast me liggen. Eigenlijk ging het de hele week zo. De baby sliep niet in de kinderwagen als we stil stonden, dus we hebben uren rondgewandeld en toen was het heerlijk rustig en hadden we tijd voor elkaar. Uit eten ging niet (huilen huilen huilen), dus haalden we afhaalmaaltijden en taart. Dat ging prima, iedereen tevreden. Zo zijn we de week doorgekomen. Oh, als ik er nog aan denk… en toch was het (achteraf) leuk. 
Dus stel je verwachtingen bij en wissel je ‘diensten’ af met je man. Dan kun je een keer de krant lezen. Of even de ogen dicht doen. Sterkte en alsnog veel plezier!

Herinner me nu dat we net op ene terras waren gaan zitten op een leuk Grieks pleintje. Helaas baby ging huilen, dan maar om de beurt eten. Zodat de ander heen en weer liep op het plein met de kinderwagen. Kwamen de oude Griekse vrouwtjes of zij de wagen mochten duwen. Zaten wij te eten en voor onze neus liepen de omaatjes achter de kinderwagen. Kind stil en viel na 10 minuten in slaap hebben wij nog heerlijk met de kinderwagen naast ons op terras gezeten.

MRI

MRI

30-06-2023 om 13:53

Ik snap je hoor. Ik had zelf in die babytijd ook een vakantie waar ik liever thuis was gebleven. Mensen die zeggen 'zit tussen je oren' zijn flauw want iedereen is anders. Je weet niet wat iemand gestresst maakt. Voor jou is dit even hard werken. Maar straks ben je lekker thuis. Ik hoop dat je dan wat uit kan rusten en het is een fijne temperatuur hier (dinsdag 20 graden) sterkte nog. Blijven ademhalen, zelf rust pakken en niet per se moeten genieten en weten dat het over een jaar of twee jaar heel anders is

MRI

MRI

30-06-2023 om 13:53

Lotte78 schreef op 30-06-2023 om 12:16:

Herinner me nu dat we net op ene terras waren gaan zitten op een leuk Grieks pleintje. Helaas baby ging huilen, dan maar om de beurt eten. Zodat de ander heen en weer liep op het plein met de kinderwagen. Kwamen de oude Griekse vrouwtjes of zij de wagen mochten duwen. Zaten wij te eten en voor onze neus liepen de omaatjes achter de kinderwagen. Kind stil en viel na 10 minuten in slaap hebben wij nog heerlijk met de kinderwagen naast ons op terras gezeten.

wat een leuk verhaal

Lauraelize

Lauraelize

30-06-2023 om 21:52 Topicstarter

Lotte78 schreef op 30-06-2023 om 12:16:

Herinner me nu dat we net op ene terras waren gaan zitten op een leuk Grieks pleintje. Helaas baby ging huilen, dan maar om de beurt eten. Zodat de ander heen en weer liep op het plein met de kinderwagen. Kwamen de oude Griekse vrouwtjes of zij de wagen mochten duwen. Zaten wij te eten en voor onze neus liepen de omaatjes achter de kinderwagen. Kind stil en viel na 10 minuten in slaap hebben wij nog heerlijk met de kinderwagen naast ons op terras gezeten.

Nou! Dat is echt superleuk inderdaad. Het avondeten geeft ons inderdaad het meeste stress, we kiezen nu maar steeds voor een snelle hap. Ik vind het ook anders zielig voor mijn zoontje. Die wil gewoon lekker slapen!

Lauraelize schreef op 30-06-2023 om 21:52:

[..]

Nou! Dat is echt superleuk inderdaad. Het avondeten geeft ons inderdaad het meeste stress, we kiezen nu maar steeds voor een snelle hap. Ik vind het ook anders zielig voor mijn zoontje. Die wil gewoon lekker slapen!

Slaapt ie niet in de kinderwagen? 

Edit: Ik kon hem op zich overal in slaap krijgen met de borst. En later eigenlijk ook met de fles. Heb hem wel eens met kinderwagen en al tussen de jassen geparkeerd in een luidruchtig restaurant (open garderobe waar ik zelf naast zat). Maar als hij niet overal had kunnen slapen  had ik de vakantie ook helemaal vreselijk gevonden. 

MRI schreef op 30-06-2023 om 13:53:

Ik snap je hoor. Ik had zelf in die babytijd ook een vakantie waar ik liever thuis was gebleven. Mensen die zeggen 'zit tussen je oren' zijn flauw want iedereen is anders. Je weet niet wat iemand gestresst maakt. Voor jou is dit even hard werken. Maar straks ben je lekker thuis. Ik hoop dat je dan wat uit kan rusten en het is een fijne temperatuur hier (dinsdag 20 graden) sterkte nog. Blijven ademhalen, zelf rust pakken en niet per se moeten genieten en weten dat het over een jaar of twee jaar heel anders is

Ik zei dit omdat TO in de OP schreef dat zoontje zich nergens druk om leek te maken. Dus bedoelde het relativerend van ga gewoon genieten en was niet flauw bedoeld. Als genieten onmogelijk voor je is omdat je nou eenmaal zo bent lijkt me ook niet echt een handige mindset als je er toch al voor hebt gekozen op vakantie te gaan. 

Aviendha schreef op 01-07-2023 om 11:03:

[..]

Ik zei dit omdat TO in de OP schreef dat zoontje zich nergens druk om leek te maken. Dus bedoelde het relativerend van ga gewoon genieten en was niet flauw bedoeld. Als genieten onmogelijk voor je is omdat je nou eenmaal zo bent lijkt me ook niet echt een handige mindset als je er toch al voor hebt gekozen op vakantie te gaan.

En het was ook een reactie op al die mensen die reageerden dat ze überhaupt niet met een baby op vakantie waren gegaan. Daar heeft TO toch niks aan in deze situatie?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.