Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Veel huilen, buikpijn door bv?

Hoihoi

Dochter lief is nu een maand oud en sinds 2 weken huilt ze af en toe flink. Afgelopen zondag bijna heel de dag en sindsdien ook wel vaak tussendoor.

Het lijkt alsof ze buikpijn heeft want ze huilt vooral na een voeding (bv) ook kan ze behoorlijk wat melk terug geven kort na een voeding. Soms gaat dit spugen met gehuil samen soms niet.

Er is alleen geen pijl op te trekken, soms drinkt ze en slaapt ze gelijk, soms drinkt ze en huilt ze nog een uur voor ze slaapt.

's Nachts wisselt dit ook. Inmiddels slaapt ze van 22.00 tot een uur of 3/4 drinkt dan en soms huilt ze dan en slaapt ze pas een uur later en soms slaapt ze gelijk. Meestal tot een uur of 7/8/9 (afhankelijk van hoe lang het duurde voor ze insliep)

Overdag drinkt ze om de 2 a 3 uur, ze drinkt met grote slokken en eindigt met kleine slokjes, als ik haar dan afkoppel huilt ze verontwaardigt en bied ik haar nog de andere borst waar ze dan weer stevig drinkt. 's avonds clustert ze soms wel en soms niet. Ze heeft goede plas luiers en is al flink gegroeid.

Poepen lijkt ook pijn te doen, eerst even huilen dan is ze stil en hoor je de poep spuiten (lekker smerig verhaal!)

Ik eet geen rare dingen, gewoon Hollands, niet spicey en overdag bruin brood.

Iemand ervaring tips? Of is het gewoon een fase?

Vanmiddag moet ik ook naar het consultatiebureau, dus daar leg ik het ook even voor, maar misschien hebben jullie nog goede ideeen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MarSy

MarSy

14-07-2011 om 15:01 Topicstarter

Aanvulling

Ze heeft sinds een week ook pukkeltjes in haar gezicht, ik dacht dat het hormonen zijn, maar is het misschien wat anders??

dc

dc

14-07-2011 om 19:09

Pukkeltjes normaal

De pukkeltjes zijn normaal, en niet gerelateerd aan de buikpijn.

Wat jij beschrijf klinkt een beetje alsof er een boertje nog dwars zit. Probeer eens op de afrikaanse manier bijna rechtop te voeden om te kijken of dat helpt, of hou er na een voeding echt lang rechtop.

Ik denk dat als het reflux of allergie zou zijn, je niet af en toe een vredig slapende baby na een voeding zou hebben? Maar misschien kan iemand met meer ervaring hierin dat vertellen.

MarSy

MarSy

14-07-2011 om 19:58 Topicstarter

Cb zei

dat ze lucht in haar buik heeft (was ook goed te horen!)

Dus inderdaad minstens 15 min overeind houden na voeden, iemaand nog andere tips?

Pukkeltjes waren volgens cb inderdaad hormonen, zij dacht niet dat het aan eten van mij oid lag.

Bijna rechtop voeden, hoe moet ik dat voor me zien? Dochter kan haar hoofd nog niet recht houden, hoe doe ik dat dan?

dc

dc

14-07-2011 om 20:08

Zag het toevallig vandaag

Er zat een afrikaanse vrouw voor me te voeden vandaag, dus heb het eerste hand! Ze spreidde haar benen, en had de voeten op een been, de billen beneden tussen de benen door, en de baby dus aan de borst. De rug is bijna helemaal verticaal op deze manier! Ze had een arm om het hoofdje heen voor ondersteuning.

Het is gewoon een beetje uitproberen denk ik. Hoe rechter je een baby houdt bij het voeden, hoe minder ze lucht binnenkrijgen.

Osteopatie

Heb je wel eens aan osteopatie gedacht? Ik ben er met Kiki geweest met een goed resultaat. Ook van collega's hoor ik zeer positieve berichten!
Die bultjes had Kiki ook, zijn inmiddels weer helemaal verdwenen!

dc

dc

15-07-2011 om 10:00

Ik ook

Ben met veelhuildende tweede baby erheen geweest (maar die huilde vanaf geboorte veel), en het werkte wonderen!

MarSy

MarSy

15-07-2011 om 18:54 Topicstarter

En nu

Het rechtop voeden gaat best aardig en daarna houd ik haar een tijdje overeind dat lijkt toch wel te werken. Ik laat haar minder lang sabbelen, ze spuugt nu ook minder. Ook heb ik vandaag een speentje aangeschaft (had ze nog niet) dit lijkt ook wel iets te helpen, ze heeft toch wel veel zuigbehoefte.

Wat ik wel raar vind: ik kreeg als advies op het cb om haar om de 4 uur te voeden en 6 voedingen per dag te geven. Omdat ze zoveel lucht hapt zal ze met minder voedingen ook minder lucht happen en 6 voedingen zou genoeg moeten zijn. Maar dan voed ik toch niet meer op verzoek? Ik vond het een raar advies!

MarSy

MarSy

15-07-2011 om 18:55 Topicstarter

Aanvulling

Wat betreft die pukkeltjes, dat wist ik eigenlijk wel dat het hormonen waren, maar als ze dan zo aan het huilen is ga je je toch zorgen maken!!

De ostheopaat houd ik in gedachten!

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2011 om 19:01

Het is ook

een raar advies. Kinderen die last hebben van hun buikje/maagje, hebben baat bij vaak kleine voedingen. En niet bij grote ploemzen met lange tussenpozen. Kijk maar wat je zelf doet als je je niet lekker voelt: dan ga je ook geen drie maal daags een prak boerenkool eten, maar elke 2-3 uur een beschuitje ofzo.

Tirza

MarSy

MarSy

15-07-2011 om 21:45 Topicstarter

Ja idd

vooral ook omdat bij de eerste dezelfde cb arts zei bij de 1 maand controle dat dochter wel 7 of 8 voedingen mocht (vooral omdat oudste rond 1 maand iets afgevallen was in vergelijking tot geboortegewicht) En nu bij deze dochter die 'normaal' groeit in eens iets heel anders zegt!!

Nou ja, ik blijf mijn gevoel en dochter dus volgen en leg dit advies naast mij neer!! Deze dochter lijkt wel meer een speenkind, want ze houdt de speen gelijk goed vast itt oudste die de speen uit spuugde.

Vandaag heeft ze wel iets minder gehuild vanwege buikpijn: als ze nu huilt trekt ze ook niet meer zo met haar beentjes en ze lijkt minder lucht in haar buik te hebben, dus wordt vervolgd!

dc

dc

15-07-2011 om 23:09

4 uur?

Jeetje, mijn dochter drinkt nu bij 3 maanden zo ongeveer elke 3 uur, en dat vind ik al heel wat. Bij een maand was het meer elke 2 uur! En mijn meisje is heel lief en geduldig, maar als ik haar niet voed als ze honger heeft, dan heb ik dus een -terecht- huilende baby. Fijn, een uur of zelfs 2 uur lang naar het huilen luisteren, is die arts nou helemaal! Fijn dat je het gewoon naast je neerlegt.

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2011 om 23:57

En daarbij

Een volwassene steekt gemiddeld elke anderhalf uur iets in zijn of haar snavel. En wij hoeven er niet eens meer van te groeien. Je laat je visite toch ook geen 3 uur wachten op het volgende kopje koffie?

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

16-07-2011 om 09:33

Nou inderdaad

Hier hetzelfde patroon als bij dc - toen onze zoon een maand oud was, zat hij op tien voedingen per dag. Nu (4 mnd) nog zeven. Dat is elke drie uur zo'n beetje. Ook hij heeft een duidelijke voorkeur voor veel kleinere voedingen in plaats van een paar enorme voedingen (vond die vergelijking met driemaal daags boerenkool treffend, Tirza). Ook hij spuugt snel en heeft het echt nodig om een flinke boer te laten na het eten - en die laat soms lang op zich wachten. Hier kregen we met drie maanden het advies om hem minder bv te geven, omdat hij te snel groeide. Tja. Eerlijk gezegd vind ik die adviezen soms zo simpel en middeleeuws dat ik denk: goh, ik zou ook best cb-arts kunnen worden.
Groetjes
Massi

MarSy

MarSy

16-07-2011 om 10:06 Topicstarter

Haha leuk massi!

Ik kom graag bij je langs!

Het meest bijzondere vind ik nog wel dat ik deze cb arts bij dochter ook gehad heb en zij nu dus heeeel iets anders zegt dan toen! (4 jaar geleden) Nou ja, gelukkig is het de tweede en ben ik nu helemaal niet onzeker meer en van mezelf lekker eigenwijs, dus ik doe wat mij goed dunkt en laat dochter nog regelmatig drinken. (met jullie adviezen als extra in mijn achterhoofd!)

Dochter heeft vannacht om 01.00 uur gedronken, om 06.00 uur en om 08.00 uur, ze zou nu de rest van de dag dus nog maar 3 voedingen mogen als ik het advies volg! Maar goed, genoeg cb perikkelen voor nu, ik ga de stad in (met baby!), bruidsjurken kijken voor en met mijn zus.

Andrea

Andrea

16-07-2011 om 21:32

Koemelkallergie?

Je verhaal klinkt me heel bekend en bij ons bleek dat ons dochtertje koemelkallergie had. Ze kreeg de koemelkeiwitten binnen via de borstvoeding, want ik dronk melk, at kaas etc etc.. Lijkt me zeker het proberen waard om te kijken of het beter gaat als je kindje deze stoffen in zijn geheel niet meer binnenkrijgt, gewoon 1 week dit 100 % uit je voeding weglaten. Indien ze ook flesvoeding krijgt is er ook geschikte flesvoeding te krijgen (pepti / nutragimen)... Alles wat je wilt weten vond ik op de site babyallergie.nl ..... veel succes ermee....

MarSy

MarSy

20-07-2011 om 18:43 Topicstarter

Eczeem

Dat is het dus....

Het werd alleen maar erger van t weekend, gister de dokter gebeld en vandaag kon ik langs. Het is eczeem en ook ontstoken (vanwege het krabben van dochter en warmte) Dus nu anti bacteriele creme smeren, waarschijnlijk is ze er wel vatbaar voor zei de dokter, dus krijgt ze het vaker

Ik hoop dat de creme snel werkt, dan heeft ze in ieder geval minder jeuk.

Ik hoef zelf geen andere voeding te eten en koemelkallergie dacht de dokter niet omdat de krampen nu al veel minder zijn.

Eczeem

Kan een teken zijn van koemelkeiwitallergie.
Bij mijn dochter was het eczeem - bij 2,5 week oud van kruin tot navel onder de schilfers en rode natte huid -met een paar dagen helemaal over nadat ik elk spoortje koemelkeiwit uit mijn eigen voeding haalde omdat ik borstvoeding gaf.

Dokters

Hier dacht de vervangende huisarts ook dat het het wel niet zou zijn want kind was pas 2,5 week.
De consultatiebureauarts diezelfde week begon er zelf over. De eigen huisarts meldde later dat niet veel moeders daar al zo snel mee komen, dat was gewoon mijn ervaren moederschap, fijn hoor om dat te horen.
Je blijft dat houden die tweespalt tussen dokters, het lijkt wel een kwestie van 'geloof'. Voor mij was het praktisch. Het eczeem hield op toen ik stopte met alle koemelkeiwit. Maar dat is ook wel even een uitzoekerij en kan een drempel zijn om er over na te denken.

Andrea

Andrea

20-07-2011 om 20:58

Eczeem

Precies!. Bij Ons dochtertje verdween de eczeem en kleine pukkeltjes over haar hele huid ook als sneeuw voor de zon toen ik stopte met alle koemelk..(die dochter dus via BV binnen kreeg). . En bij ons ontkende de huisarts en CB dat er uberhaubt een verband kon zijn... tss.... Uit eigen ervaring weer ik wel beter.

Fransien

Fransien

21-07-2011 om 14:22

Koemelkallergie

Hier een kind met een vrij heftige koemelkallergie als baby, ik ben me toen in gaan lezen en er is niets zo variabel als de uitingsvorm van een allergie. Het enige voordeel wat je hebt is dat je een allergie zelden je hele leven hebt, het kan komen en gaan (en helaas ook weer terugkomen, maar dan met een andere uitingsvorm zoals bij mijn dochter).
Krampjes hoeven niet bij koemelkallergie, en kunnen zelfs bij allergie in hevigheid afnemen. Eczeem is bij jonge baby's vaak een uiting van allergie en dan staat die voor koemelk wel op nr 1 op de lijst van meest voorkomend. In je borstvoeding zit behoorlijk wat aan eiwitten die je doorgeeft, ook die voor koemelk, maar ook die van ei, soja, vis of tomaat om maar een paar andere te noemen. Het enige eiwit wat je niet doorgeeft is het gluteneiwit, dat is te groot en in ieder geval nooit aangetoond.
Als je dingen uit je voeding weg wil laten, begin dan eerst met koemelk (3 weken weglaten), helpt dat niet laat dan ook ei en soja weg. Als je dan na zo'n 3 weken nog helemaal geen verschil merkt, zit je op het verkeerde spoor.
Het kan geen kwaad om een paar weken geen koemelk te gebruiken, maar het kan je energieniveau ten goede komen om wel aan de vervangers te gaan. En reken erop dat je de eerste tijd echt alle pakjes en zakjes kunt vergeten, bijna overal zit koemelk in. Je bent echt even een flink stuk tijd kwijt in de supermarkt en de keuken voordat het in je systeem zit. En reken ook op flink gewichtsverlies als je lichaam went aan een dieet zonder melk-producten, maar dat stabiliseert na zo'n 2 a 3 weken weer is mijn ervaring. Die kilo's zijn ondertussen wel mooi meegenomen .

MarSy

MarSy

22-07-2011 om 12:47 Topicstarter

Nieuw draadje

Bedankt voor jullie tips en adviezen, ik ga op zoek naar info.

Ik ga een nieuw draadje starten in gezondheid over eczeem, ook omdat nu blijkt dat het wel in de familie zit. Dus daar ga ik wat meer info neerzetten, mmisschien kunnen jullie daar ook nog een bijdrage doen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.