Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Mayte*

Mayte*

24-09-2009 om 16:23

Veel huilen na inenting

Vanochtend heeft mijn zoontje zijn eerste inentingen gehad. Hij blijft maar huilen. Kan ik paracetamol geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In overleg

met de huisarts kregen wij als advies mee. Hier heeft dochtertje niet lang gehuild.

Manda, even toelichten?

Er is vast een stukje reactie weggevallen
Wij hebben het maar een keertje meegemaakt, Mayte en het opgelost met paracetamol en veel rondsjouwen en liedjes zingen. Ik weet niet of hij nog de borst krijgt, maar hier hielp het geweldig om tijdens de prik aan te leggen en later thuis ook wat vaker aan te leggen. Troostslokjes waren het maar, maar het hielp wel.
En oordopjes helpen ook wat...

Mayte

Volgens mij kan je gewoon paracetamol geven. Ik woon in het buitenland en bij de vaccinaties werd door onze huisarts steeds even berekend hoeveel paracetamol gegeven mocht worden (dosering afhankelijk van gewicht baby). De paracetamol was bedoeld voor de dag zelf, indien babietje koorts kreeg en dat langer dan 24 uur aanhield, dan wilde ze in elk geval dat je weer contact opnam, en wilde ze je kind weer zien. Als je zelf de dosering weet, dan lijkt het me dus geen probleem, en anders kan je daarover even contact opnemen.
Ik hoop dat de paracetamol helpt, zo zielig als ze door de vaccinaties zo van slag zijn (was hier afgelopen maandag ook zo bij 1 van mijn beide zoontjes, paracetamol leek wel te helpen).

Amaryllis

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-09-2009 om 18:51

Mayte

Paracetamol mag, maar dan wel een halve op deze leeftijd. overdwars doorsnijden gaat het makkelijkst.

Dendy

Genista

oh mijn berichtje was iets te beknopt, haha.

Bij afgelopen vaccinatie kregen wij op het cb als advies mee dat als de bay bleef huilen of koorts ontwikkelde dat we dan in overleg met de huisarts paracetamol konden geven. Verder ook te horen gekregen dat de vaccinaties van tegenwoordig minder reacties veroorzaken dan die van 6 jaar geleden (toen de oudste steeds de klos was met koorts etc na vaccinatie).

Cea

Cea

24-09-2009 om 19:45

Paracetamol

Hoi Mayte,
wat het het gewicht van je kindje? De richtlijn is 20 mg per kilo, maximaal 3 zetpillen per dag. Bij de apotheek kun je eventueel zetpillen van 60 mg kopen.
Groetjes van Cea

Kiki

Kiki

24-09-2009 om 21:12

Ach gossie, arm ding

Ik kan mij herinneren dat mijn zoontje ook bij zijn allereerste prikjes zo gehuild heeft. Zo zielig, ik kan mij niet meer herinneren of ik hem wat gegeven had toen.

Bij alle vaccinaties daarna was het al een stuk minder, alleen die eerste keer.

Mayte*

Mayte*

24-09-2009 om 22:26

Dank

Hij is 7 kilo, dus zou 140mg mogen? Ik heb hem zonet 60mg gegeven (een van 120 door de helft) en idd veel troostslokjes aan de borst. Ik heb spierpijn van het rondsjouwen inmiddels. Hopelijk slaat de paracetamol aan. Hij is in ieder geval even stil nu. Zo zielig om hem zo ellendig te zien, terwijl ik vlak na de prikjes nog een paar stralende glimlachjes cadeau kreeg.

Mijn andere twee kinderen hebben nooit zo heftig op de vaccinaties gereageerd. Ik had zelfs geen babyzetpillen in huis. Gelukkig wel buren met een baby (en zetpillen).

Dank voor het meedenken!!

Ben daar erg makkelijk in

Als ik me niet lekker voel neem ik ook een tabletje in zonder met de huisarts te overleggen, en ik zie niet in waarom mijn ukjes zich per se beroerd zouden moeten voelen als er paracetamol voor het grijpen ligt. Wat Dendy zegt had ik ook begrepen: bij kinderen onder de 3 maanden een zetpil in de lengte halveren. Vanaf 3 maanden kan je gewoon de dosering op de verpakking volgen (behalve als je kind erg licht is voor zijn leeftijd, vermoed ik).
Zoon had hier nooit een probleem met inentingen, maar dochter was een paar uur na de eerste prik duidelijk niet lekker, en die heb ik toen inderdaad een half pilletje gegeven. Daar bleef het bij. Bij volgende inentingen was het niet meer nodig (preventief pcm geven doe ik dan ook weer niet). Ik wil heus niet propageren dat je je kinderen vol met pillen moet stoppen, maar een keertje paracetamol kan echt geen kwaad lijkt me.

Overleg met de huisarts - of die mensen het niet al druk genoeg hebben!

Groeten,

Temet

Mayte*

Mayte*

25-09-2009 om 12:45

't ergste is weer achter de rug

Nog een beetje verhoging en witjes, maar het ergste heeft -ie gehad. Vannacht had hij op een gegeven moment 39,5 graden koorts. Toen heb ik nog een keer een half zetpilletje gegeven. Daarna viel hij meteen in slaap. Moraal van het verhaal; altijd zetpillen in huis vanaf nu.

Groet! Mayte

Nog even over paracetamol

Paracetamol is trouwens ook in siroopvorm te koop. Handig als je kind zich verzet bij een zetpil, of die meteen weer uitpoept. Je kan dan natuurlijk bij jongere kinderen gewoon de helft van de voorgeschreven dosering geven.

Groeten,

Temet

liora

liora

25-09-2009 om 14:50

Mayte

Hoi MAyte,

Fijn dat het weer goed gaat. Mijn c-bureau adviseerde om bij koorts boven de 38,5 de huisarts te raadplegen.

Groeten,

Liora

Mayte*

Mayte*

25-09-2009 om 15:03

Liora

Ja, heb ik wel even aan gedacht, maar het was midden in de nacht en hij was wel gewoon alert. Op internet vond ik dat je de huisarts moest raadplegen bij koorts boven de 40 graden.

Het is allemaal gelukkig weer goed. Hij heeft zelfs al weer volop gelachen en geluidjes gemaakt vanmiddag. Hij 'is' er weer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.