Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Verborgen reflux en slapen

Mijn 2 maanden oude baby heeft verborgen reflux en medicijnen daarvoor (Losec). Dat helpt wel wat, vooral de nachten gaan wat beter. Maar overdag slapen is een drama! Hij slaapt nu eigenlijk alleen in de kinderwagen als ik gewandeld heb (maar heel kort) of in de draagdoek. en dat laatste is niet prettig. het is voor mij zwaar en hij slaapt niet goed. Ik heb zijn bedje al omhoog, ik probeer hem johannes broodpitmeel te geven, maar het helpt allemaal niet. Iemand ideeen wat ik nog meer kan proberen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

19-03-2010 om 11:20

Berichtje uit archief

Hallo Sharon,
Ik heb een berichtje opgezocht uit het archief waarin wat links naar wetenschappelijke onderzoeken staan wat betreft verborgen reflux. Zie http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?archief=1&thread=92760&forum=4&post=1449457
En vervolgens nog een berichtje waarin het nut van bedje ophogen wordt betwijfeld: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?archief=1&thread=43350&forum=4&post=647381
In het kort samengevat indikken van voeding en bedje ophoog blijkt niet altijd te helpen en kan in sommige gevallen de klachten juist erger maken. Op de buik slapen helpt wel en wordt overwogen als niks anders helpt. Laat je kind in ieder geval NOOIT alleen in een kamer op de buik slapen ook niet overdag. Buikslapen op zich verhoogd het risico op wiegendood iets (=net zoveel als een baby op zijn rug alleen laten slapen), de combinatie buik en alleen slapen verhoogt het risico echter tussen de 10 of 16 keer afhankelijk van welk onderzoek je neemt.
Groeten Primavera

Sharon*

Sharon*

19-03-2010 om 12:49 Topicstarter

Primavera

Bedankt dat je voor mij het archief bent ingedoken Interessant. Dat bedje kan dus weer omlaag en de johannes broodpitmeel in de vuilnisbak. Ik denk ook dat de hoogte van het verhoogde bedje nooit hoog genoeg is. Meneer wil nl rechtop. Ik heb ook gemerkt dat hij beter op zijn buik slaapt. Ik kan er alleen niet bij blijven als hij dat doet (behalve 's nachts). Maar ik begrijp dat op de buik slapen voor reflux babies veiliger is dan op de rug. Maar goed, het is dus vooral een kwestie van uitzitten. Ik geef borstvoeding, dus wie weet duurt dit niet zo heel lang.

Sharon*

Sharon*

19-03-2010 om 12:50 Topicstarter

Kdv

Waar ik me dan wel zorgen over maak is hoe dat straks moet als hij naar het kdv gaat. Dat is pas over 10 weken, dus wie weet gaat het dan beter. Maar hij went er natuurlijk nu aan om alleen maar in de draagdoek te slapen.

Primavera

Primavera

19-03-2010 om 15:33

Nou veiliger kan ik niet met zekerheid zeggen

Hoi Sharon,
Ik zou niet zo snel zeggen dat het zo wie zo veiliger is. Meer zoals voor sommige zeer prikkel gevoelige baby's het misschien beter kan zijn om, ondanks dat het risico iets hoger is voor wiegendood, toch alleen te slapen, zo kan het voor sommige reflux-baby's misschien beter zijn om op de buik te slapen. En bij sommigen werkt Johannes broodpitmeel dus niet of averechts. Het is in ieder geval een voordeel dat je borstvoeding geeft omdat dat makkelijker verteerbaar is en het maagje daardoor sneller geleegd wordt.
Waarom kan je er overdag niet bij zijn? Misschien slaapt hij op zijn buik wel in de kinderwagen of in de box.
Ik heb een refluxbaby gehad en die sliep 's nachts bij ons in bed op zijn zij, met het hoofdje op mijn bovenarm en dan sliep hij goed. Overdag sliep hij nauwelijks en dan meestal 5 minuten op de arm, over de schouder of in de draagzak. Zodra hij kon draaien ging hij zelf op zijn buik liggen.
Tja en wat het KDV betreft, ik denk dat je beter een baby kan hebben die gewend is aan in een draagdoek te slapen dan een baby die niet slaapt omdat hij zijn bed/wiegje met pijn associeert en al hysterisch wordt zodra die in beeld komt. Het KDV is zo wie zo zo anders dan thuis dat het moeilijk is om van te voren te voorspellen hoe het daar zal gaan.
Groeten Primavera

Sharon*

Sharon*

19-03-2010 om 15:58 Topicstarter

Onrust

Het is hier veel te onrustig voor hem om in de box of kinderwagen te slapen met nog 3 kinderen en in en uitlopende vriendjes. In de draagdoek gaat dat nog het beste, maar ik merk dat hij wel continu wakker schrikt en hoe lawaaieriger het overdag is geweest hoe onrustiger hij 's nachts is.

Gastouder?

Niet dat ik iets tegen kdvs heb, want mijn kinderen hebben alle 3 erop gezeten, maar is hij dan niet beter af bij een gastouder? Daar is volgens mij toch meer maatwerk mogelijk dan een dertien in een dozijn kinderdagverblijf.

Alleen reflux?

Weet je zeker dat het alleen reflux is? Jouw verhaal komt me namelijk heel bekend voor en bij beide kinderen bleek naast de reflux een koemelkallergie te spelen. Nadat we op allergy care (en bij de tweede zelfs een tijd neocate) over waren gegaan was het lastige slape overdag ook verleden tijd....

Vervelend he?! zielig voor het kindje en zwaar voor de ouders, heel veel sterkte

ayla

ayla

22-03-2010 om 10:22

Inbakeren

ik weet dat reflux eigenlijk niet mag bij een reflux maar bij ons was het het enige wat hielp, ik zou het dus zeker een keer proberen

Sharon*

Sharon*

22-03-2010 om 10:42 Topicstarter

Allergie en inbakeren

Ik denk geen koemelkallergie, ik geef bv, gebruik zelf eigenlijk geen melkproducten (af en toe wat rommboter of creme fraiche) en de kinderarts waar ik afgelopen week was vod het geen kind wat een allergie had. Hij groeit nl erg goed (is nu 6300 gram).

Ayla, inbakeren heb ik al meerdere keren geprobeerd. Ook dat helpt niet. Helaas ):

ayla

ayla

22-03-2010 om 10:56

Sharon

inbakeren moet je wel echt zeker een week geven, vooral mijn jongste verzette zich de eerste dagen enorm tegen de doeken maar sliep later heel goed erin.

Sharon*

Sharon*

22-03-2010 om 11:54 Topicstarter

Ayla

Maar wat doe je dan als je baby na 2 uur nog niet slaapt, of wel in slaap valt en steeds na 2 minuten wakker wordt. Ik heb mijn dochter ingebakerd en bij haar ging het wel goed. Ik vind het niet zo erg om een baby eventjes te laten huilen. Maar hij gaat over de rooie en slaapt na 2 uur dus nog niet

Primavera

Primavera

22-03-2010 om 16:05

Waarom toch altijd dat inbakeradvies?

Er is geen enkele wetenschappelijke reden waarom je een kind dat slaapproblemen heeft door pijn van reflux zou moeten inbakeren. Inbakeren neemt die pijn niet weg, het functioneert hoogstens als een soort dwangbuis. Inbakeren is nergens goed voor en een baby laten lijden met het advies dat je wel door moet zetten met iets wat geen enkele wetenschappelijke onderbouwing heeft vindt ik zeer onverantwoord. Wanneer komt er nou eens een eind aan deze inbakergekte?
Groeten Primavera

Rembrand

Rembrand

22-03-2010 om 18:50

Primavera.

Er komt een eind aan als de CB's ( en andere hulpverleners ) stoppen met het aandragen van deze interventie als het ultieme middel tegen allerlei problemen ( waarvan sommige helemaal geen problemen zouden hoeven zijn als men eerst van alles uit gaat sluiten en gaat luisteren en kijken naar het kind ((
M.

ayla

ayla

23-03-2010 om 08:54

Omdat

Vooral oudste was heel onrustig, nu weten we dat ze pijn had. Alleen was het net zo’n vicieuze cirkel, dochter heeft pijn, wordt onrustig hierdoor, moet daardoor nog meer spugen en krijgt nog meer pijn. Als ze door het inbakeren rustig lag kwam er minder voeding naar boven en had ze minder pijn

Sharon*

Sharon*

23-03-2010 om 09:10 Topicstarter

Inbakeren

I ben er ook van overtuigd dat het in sommige gevallen kan helpen. Ik had het met mijn dochtertje, ze huilde veel, overstrekken, weinig slapen. CB bleef maar zeggen dat ze krampjes had, raadde me allerlei (dure!) middeltjes aan tegen krampjes, niks hielp. Totdat ik haar ging inbakeren (dus niet op advies van C. In 1 dag veranderde ze naar een uitgeruste, niet meer huilende vrolijke baby. Ik heb bij haar inderdaad naar mijn gevoel geluisterd. Ik geloofde niet dat ze krampjes had. En inderdaad, bij haar kwam het echt door oververmoeidheid.
Mijn jongste nu is weer een moeilijker verhaal. Maar ook bij hem ben ik ervan overtuigd dat een gedeelte van zijn gedrag wordt veroorzaakt door oververmoeidheid. Ik zie het ook aan zijn ogen. Alleen werkt inbakeren bij hem niet, of nog niet. Misschien probeer ik het nog een keer. Moet straks met hem naar het CB, ben benieuwd wat ze aanraden

Rembrand

Rembrand

23-03-2010 om 13:18

Sharon*

Onderzoek heeft uitgewezen dat het opvolgen van de rust,regelmaat en prikkelreductie richtlijnen voor zo'n oververmoeide baby al verbetering zouden kunnen brengen. Het inbakeren op zich voegt daar weinig aan toe.
M.

Sharon*

Sharon*

23-03-2010 om 13:48 Topicstarter

Onderzoek

Ach ik kan zo weinig met onderzoeken. Ze hebben mijn kind niet onderzocht in dat onderzoek. Feit was dat zij duidelijk beter sliep en rustiger werd van het inbakeren. Ze maaide haarzelf anders steeds wakker met haar armpjes. Ze vond het heerlijk zo slapen. Dat is wat ik gezien heb bij mijn kind.

Sharon*

Sharon*

25-03-2010 om 06:49 Topicstarter

Bakerdoek

Gisterenavond heb ik mijn onrustige zoon in een bakerzak gedaan (dus anders dan inbakeren, losser). Hij werd rustig en viel heerlijk naast mij in slaap, zonder het huilen wat we de afgelopen tijd hebben gehad. Hij was vannacht ook een stuk rustiger. Meestal ligt hij de heel nacht met zijn armen te maaien. Misschien was het toeval, misschien was het die bakerzak.
Overdag slaapt hij nu eigenlijk alleen nog in de draagdoek. Ik heb hem gisteren zo'n 10 uur in de draagdoek gehad. Het is zwaar, maar hij slaapt dan in ieder geval wel. Wie weet gaat het over een maand anders.

Groei hoeft niets te zeggen over allergie

Mijn zoontje groeide juist harder toen hij nog de 'verkeerde' voeding kreeg. Maar als jij zelf al amper koemelkproducten (maar let ook op noten etc) neemt dan zal dat het wel niet zijn.

Fijn dat de bakerzak wat heeft gedaan joh. Nu maar hopen dat het overdag ook beter gaat!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.