Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
eef!

eef!

19-04-2010 om 22:41

Vitamine d/ borstvoeding

Hoe zit het nou met vitamine d. Ik lees er verschillende dingen over. Zit het nu wel of niet in borstvoeding?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik dacht van niet

Maar heel veel hoor je er niet over (hier in Engeland) dus ik heb mijn zoon vrijwel nooit extra vitamines gegeven.

Mayte*

Mayte*

20-04-2010 om 10:10

Uit stefan kleintjes 'eten voor de kleintjes'

'Vitamine D is een vitamine die wij, kinderen en volwassenen, zelf vlak onder de huid kunnen maken onder invloed van buitenlicht (zon). Tenminste als de kleur van je huid niet donker of zwart is. En omdat het gehalte aan vitamine D in moedermelk wetenschappelijk slecht aantoonbaar is, zijn er officiele regels opgesteld voor vitamine D suppletie.
Aangezien moedermelk, en na zes maanden ook andere voeding, tot de leeftijd van vier jaar onvoldoende vitamine D zou leveren om volledig in de behoefte te voorzien, zo stelt de Gezondheidsraad, wordt door hen suppletie aan kinderen, senioren, zwangere en lacterende vrouwen en aan iedereen met een donkere huidskleur.

Nu lijkt het misschien alsof moedermelk niet voldoende vitamine D bevat, maar toch zit het er beslist wel in. De natuur kan het natuurlijk nooit zo bedoeld hebben. Om te beginnen slaat elk kind gedurende de zwangerschap vitamine D op. [...] Je kind kan, als het weer het even toelaat, zomer en winter naar buiten. [...] Hij hoeft niet aan direct zonlicht blootgesteld te worden, maar met de armpjes, het hoofdje en eventueel de beentjes bloot, en dat dagelijks, maakt een gezonde zuigeling zelf meer dan genoeg vitamine D aan. [...] Onderzoek heeft aangetoond dat een blote zuigeling met luier die dertig minuten per week buiten is, of een volledig geklede zuigeling die twee uur per week buiten is, al voldoende vitamine D voor zichzelf aanmaakt.'

Verder is het goed te letten op de bijvoeding (als je daar al aan toe bent). Aangezien vitamine D voorkomt in dierlijke producten die vet bevatten; volle melk(producten), ei, vette vis.

Nu het weer weer beter is en ik dagelijks buitenkom met de baby, geef ik geen extra vitamine D meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.