Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-07-2009 om 11:33

Vitamine d in de zomer

Mijn verse baby krijgt zoals voorgeschreven naast vitamine K dagelijks ook vitamine D druppels. Op het flesje staat 5 druppels per dag, op het consultatiebureau zegt men dat het nieuwe advies 10 druppels per dag is.
Ik vind dat heel veel. Het is een algemeen advies dat geldig is voor alle baby's in alle jaargetijden. Het is nu hoogzoomer en mijn (blonde) baby komt veel buiten en daarom vind ik 5 druppels (meer) dan voldoende. Op het consultatiebureau volgden ze mijn redenatie wel, maar bleven er bij dat ook mijn baby dagelijks 10 druppels vitamine D moeten krijgen.
Mij hebben ze niet overtuigd. Hoe denken jullie daarover?
Elisabeth.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Twijfel ook

Elisabeth, ik kreeg dat nieuwe advies van 10 druppels vitamine D een paar maanden geleden ook op het cb. En net als jij begrijp ik niet zo goed waarom dit nodig is. Ik ben toch al niet zo'n vitaminenslikker, vergeet het gewoon vaak als ik eindelijk weer eens wat in huis heb gehaald. Ook bij mijn zoontje dus.

Ik lees dus met belangstelling mee. Is er iemand die kan onderbouwen waarom vitamine D noodzakelijk is bij borstgevoede kinderen? En waarom is het advies verhoogd van 5 naar 10 druppels? Hebben we het dus al die tijd niet goed gedaan. Ik vraag me bij dat soort dingen altijd af wat het advies over vijf jaar is. Helemaal niks meer geven?

Chris

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-07-2009 om 12:19

Buiten komen

Ik heb op de site borstvoeding.com meer informatie gevonden, onder meer dat in borstvoeding inderdaad wel degelijk vitamine D zit en dat niet voldoende buiten komen oorzaak is van vitamine D tekort, zie http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vitaminen/d-kind.html#2

Hier is een link waarom 10 druppels beter zijn

Van het voedingscentrum.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/voedingscentrum/nieuws/nieuw-vitamine-d-advies.aspx?highlight=vitamine+d

ER staat oa in dat er vroeger een onderscheid werd gemaakt naar huidskleur, maar dat dat eigenlijk niet meer zo relevant is, iedereen kan 10 microgram goed gebruiken, blijkt uit onderzoek (en dat is ruim onder de maximale dosis van 50 microgram). In het normale dieet tot 4 jaar zit gewoon niet genoeg. OOk bv moeders wordt aangeraden dit zelf ook in te nemen. En... bij veel buiten zijn vindt weer afbraak plaats van vitamine D.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-07-2009 om 23:36

Viridantia

Dank voor de link, heb het direct opgezocht. Citaat uit de link die je gaf:
"Veel zonlicht leidt niet tot teveel vitamine D in het lichaam omdat bij ‘teveel’ zonlicht er ook weer afbraak van vitamine D in de huid optreedt en de aanmaak dan beperkt wordt."
Ik lees hier de nuance dat zonlicht zorgt voor aanmaak van vitamine D en dat zinlicht ook bij teveel vitamine D er ook voor zorgt dat het teveel wordt afgebroken. Er is dus niet zoiets als *te* veel buiten zijn.
Verder staat er dat
"Eerder voldeed voor kinderen met een lichte huidskleur nog 5 microgram extra aan vitamine D. Dat is ook het geval voor vrouwen van boven de 50 en mannen van boven de 70. De aanbevolen dosis ligt hoger dan tot nu toe is geadviseerd."
Ik maak hieruit op dat de dosis inderdaad verhoogd is om er voor te zorgen dat de genoemde groepen voldoende vitamine D binnen krijgen. Het is wel geruststellend dat mijn baby door het vele buiten zijn een eventueel teveel weer afbreekt
Elisabeth.

Mirage

Mirage

17-07-2009 om 00:10

Geloven

Ik geloof er niet in eigenlijk, dat hele vitamine D verhaal. We zijn op alle punten harstikke geëvolueerd, maar niet op dit punt? Over 10 jaar bleken die vitamine helemaal niet nodig, schat ik zo in. En daarom geef ik ze niet. Vitamine k ook niet trouwens. Ik ben zooo'n slechte moeder.

dc

dc

18-07-2009 om 07:40

Mirage

beetje naief. En je weet ook niet bijster veel over evolutie. Sinds we "mens" zijn, zijn we niet geevolueerd. En de eerste mensen leefden in Afrika, liepen in de hete zon halfnaakt rond. Daar zijn onze lichamen op gebouwd. Niet echt te vergelijken met ons binnenleven in de zwakke nederlandse zon, waar we ook nog eens bedenkt in lopen.

hout anne

hout anne

18-07-2009 om 15:11

Mirage

vitamine K is ook echt noodzakelijk hoor, dit helpt het bloed beter stollen.

Op www.borstvoeding.com staat het volgende:

Vitamine K
In maart 1999 is een nieuwe voedingsrichtlijn voor zuigelingen en kleuters uitgegeven door de Inspectie voor de Gezondheidzorg (IGZ). De richtlijn stelt dat elk borstgevoed kind de eerste drie maanden vitamine K extra zou moeten krijgen.

Toch is het niet zo, -zoals je overal leest- dat moedermelk geen vitamine K bevat. Colostrum bevat zelfs heel veel vitamine K, en rijpe moedermelk bevat ook vitamine K. Het is wel ook afhankelijk van de voedingsstatus van de moeder (uit een onderzoek bleek dat als de moeders de vitamine K injecties kregen, in plaats van de baby's, de vitamine K status in de baby omhoog ging. In de VS krijgen baby's geen vitamine K druppels maar één vitamine K- injectie bij de geboorte). Vitamine K zit met name in bladgroenten.

Echter, de reden dat vitamine K wordt voorgeschreven is niet omdat moedermelk geen vitamine K bevat, maar omdat er in het verleden in Nederland ongeveer 10 keer per jaar borstgevoede baby's waren die ernstige inwendige bloedingen kregen die terug te voeren waren op een vitamine K tekort. De eerste 10 weken wordt er in de darmen nog geen vitamine K aangemaakt, zoals later wel gebeurt. Deze baby's hadden dus te weinig vitamine K gekregen uit de moedermelk. Dit wil echter niet zeggen dat iedere baby tekort vitamine K krijgt, of dat moedermelk geen vitamine K bevat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.