Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Voeding

Hi!
Mijn zoontje is net 7 maanden en ik laat hem wel verschillende dingen proeven wat mag, maar nog niet elke dag maar paar keer per week. Zijn er meer die het ook niet elke dag doen? Hij is ook vooral nog bezig met de borst 🙈

Rond de 7 maanden kreeg mijn zoontje wel met elke maaltijd (ontbijt/ochtend-tussendoortje/lunch/middag-tussendoortje/avondeten) als ik iets at ook iets - als hij wakker was dan. Regelmatig ook maaltijden overgeslagen omdat hij dan sliep. Maar hij kreeg elke dag wel wat.
En dat hij 'iets' kreeg wilde niet zeggen dat hij dan ook echt significant iets binnen kreeg. Soms maar 1 lepeltje of likje of sabbel op een broodkorstje oid, soms iets meer (maar dan nog eerder afmeting van 1 ijsblokje dan een hele maaltijd). 
Pas rond een jaar werden het langzaam wat meer echte maaltijden (en minder borstvoeding).

Herkenbaar. Bij ons is de babytijd even geleden (ze zijn 10, 12, 14 en 16) en ik weet nog dat dat langzaam aan steeds vaker werd. Zowel bij de kinderen die we flesvoeding gaven als die borstvoeding kregen. Jullie krijgen daar vanzelf een ritme in. 

Elvirap

Elvirap

14-11-2025 om 16:37 Topicstarter

masatu schreef op 14-11-2025 om 16:34:

Rond de 7 maanden kreeg mijn zoontje wel met elke maaltijd (ontbijt/ochtend-tussendoortje/lunch/middag-tussendoortje/avondeten) als ik iets at ook iets - als hij wakker was dan. Regelmatig ook maaltijden overgeslagen omdat hij dan sliep. Maar hij kreeg elke dag wel wat.
En dat hij 'iets' kreeg wilde niet zeggen dat hij dan ook echt significant iets binnen kreeg. Soms maar 1 lepeltje of likje of sabbel op een broodkorstje oid, soms iets meer (maar dan nog eerder afmeting van 1 ijsblokje dan een hele maaltijd).
Pas rond een jaar werden het langzaam wat meer echte maaltijden (en minder borstvoeding).

Ah oké bedankt!!

Het gaat om het wennen aan smaken en structuren, dus ook als ze niet veel binnen krijgen van een roosje broccoli of een worteltje leren ze wel verschillende smaken en structuren kennen. Daarom hoeft het ook helemaal niet gepureerd of geprakt te zijn, kort de kook er over om het iets zachter te maken is voldoende. Struikje broccoli in de hand of een aardappel pletten op hun kinderstoelblad is ook kennis maken met die verschillende structuren.

Er wordt wel geadviseerd om minimaal 3 dagen achterelkaar hetzelfde te geven zodat ze de smaak en structuur ook herkennen. 

Oh, bij mij aten ze op die leeftijd gewoon hele hoeveelheden groente, fruit en brood. Op zich is borstvoeding ook prima. Tot 24 maanden hebben ze daar in principe voldoende aan. Desondanks zou ik toch wel zorgen dat hij met een jaar met de pot mee eet

Onze oudste at tot zijn 1e verjaardag minimaal. Die vond borstvoeding voldoende. Dus die kreeg wel wat maar na 1 hap was het vaak wel klaar.

3de topic over de voeding van je kindje , kan dit niet in je vorige topic waarin je niet reageert? Wat maakt het voor verschil als andere kinderen van 7 maanden wel elke dag een hapje eten , ga je dan ook elke dag een hapje geven? Tot 12 maanden is melkvoeding het belangrijkste , de hapjes zijn "bijzaak" en ieder kind leert eten op zijn eigen tempo. 

Als het bij ons niet uitkwam om wat voor reden dan ook (wij geen tijd, of als hij sliep tijdens het beoogde moment), at hij niet elke dag. Ik weet ook eigenlijk niet meer of hij toen al 3x per dag iets at. Ik hield wel voor mezelf aan dat tot 1 jaar melk de hoofdvoeding was. Food under one is just for fun. En: food under two is playing too. 

Dat je drie dagen achter elkaar hetzelfde moet geven, was volgens verschillende bronnen inmiddels alweer achterhaald. Wij hebben ons daar dus niet strikt aan gehouden. Wel voedingsmiddelen meermaals aangeboden. Sommige dingen hebben lang geduurd, gekookt ei lust hij nu pas (2,5 jaar). Voor die tijd dus zelf een soort omeletpannenkoekjes gemaakt om toch ei binnen te krijgen. Rauwe tomaat is hij nog steeds geen fan van, verder eet hij werkelijk alles. Behalve dan de chocola die opa laatst aanbood, maar dat vinden wij totaal niet erg. Dat krijgt hij van ons voorlopig sowieso niet, was een foutje van opa. 

afrodite05 schreef op 14-11-2025 om 18:30:

Als het bij ons niet uitkwam om wat voor reden dan ook (wij geen tijd, of als hij sliep tijdens het beoogde moment), at hij niet elke dag. Ik weet ook eigenlijk niet meer of hij toen al 3x per dag iets at. Ik hield wel voor mezelf aan dat tot 1 jaar melk de hoofdvoeding was. Food under one is just for fun. En: food under two is playing too.

Dat je drie dagen achter elkaar hetzelfde moet geven, was volgens verschillende bronnen inmiddels alweer achterhaald. Wij hebben ons daar dus niet strikt aan gehouden. Wel voedingsmiddelen meermaals aangeboden. Sommige dingen hebben lang geduurd, gekookt ei lust hij nu pas (2,5 jaar). Voor die tijd dus zelf een soort omeletpannenkoekjes gemaakt om toch ei binnen te krijgen. Rauwe tomaat is hij nog steeds geen fan van, verder eet hij werkelijk alles. Behalve dan de chocola die opa laatst aanbood, maar dat vinden wij totaal niet erg. Dat krijgt hij van ons voorlopig sowieso niet, was een foutje van opa.

Dochter is nu bijna 2, 5 jaar, ze krijgt nog twee flesjes pyamapapje per dag, als ontbijt en laatste hapje. Ze krijgt ook twee keer brood en een keer warm eten, kind vreet als een bootwerker. Die flesje zijn nog wel echt nodig hier

Ook zo'n richtlijn is dat je alleen vast voedsel aanbied nadat je baby net borstvoeding heeft gedronken, zodat de melk niet wordt vervangen door vast voedsel (voor 1 jaar). Daar heb ik mij heel even aan gehouden, maar daarna vond ik dat vooral onhandig (en mijn zoontje at dus toch praktisch niks, dus het ging echt niet ten koste van borstvoeding).

Mijn zus en ik hebben in een periode van 7 jaar gezamenlijk 5 kinderen gekregen. Wat bij haar oudste echt moest qua voeding mocht bij mijn oudste (4 jaar later) echt niet en bij haar jongste mocht het wel weer. 
Wat ik in die jaren geleerd heb is dat je op je gevoel moet afgaan. Mijn kinderen zijn geboren in de tijd dat je alles moest malen, stukjes eten mocht nog niet onder 1 jaar. 

Mijn oudste kreeg vooral voeding volgens de schema's van het cb. Bij mijn jongste heb ik wat meer naar mijn moederhart geluisterd en heb ik niet iedere dag ander fruit gegeven zoals op het lijstje stond maar gerust 3 dagen banaan, omdat hij dat zo lekker vond. 
Met 15 maanden waren ze van de pap af.  Het moest volgens het cb echt nog maar ze vonden het echt niet lekker. Iedere dag maakte ik pap en kon dat grotendeels weg gooien. Brood aten ze heel goed. 

Sja, net als in je vorige topic wijk ik weer af van de hardcore borstvoedingsmoeders. Alleen maar melk geven tot een jaar en ook het tweede jaar maar een beetje klooien met eten. 10x/dag de borst geven en zéker nooit een boterhammetje voeren voordat het kind eerst aan de borst heeft gehangen. 's nachts liefst ook nog minstens 3x voeden.  En als je gekolfde melk geeft dan max 100ml per keer, want die natuurlijke maaginhoud hé. Géén schema, alsjeblieft, nóóit een schema, als het kind piept; snel snel die borst geven, dat noem je op verzoek. En je hebt natuurlijk wel het beste voor je kind over, dus dit doe je gewoon effe als moeder. En Truus haar kind lust alles en is gezond, dus dit is gewoon dé manier. Tja. Piet zijn kind kreeg de fles, volgens schema (de horror) en is ook gezond en lust alles. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Volg vooral je eigen gevoel en kijk wat in jouw leven past. Ga jij prima op alleen borstvoeding geven en soms een (niet te zacht, niet te hard, niet geplet, biologisch geteeld, lauwwarm) worteltje; vooral zo doorgaan. Wil je alsnog wel wat meer ritme en structuur; dat dan vooral gaan aanbrengen. Wil je borstvoeding afbouwen; dan een voeding minder geven. Wil je borstvoeding opbouwen; vaker aanleggen. Wil je meer brood geven; dan moet je meer boterhammen smeren. Nou ja, je snapt het wel. Ik geloof niet zo in de 'zo moet het en alleen zo en anders is het niet goed genoeg'. Ik denk dat dat eerder mensen van de borstvoeding en gezonde keuzes afjaagt dan helpt. En dat het onzekere moeders alleen maar meer onzeker maakt als ze om welke reden dan ook niet aan al die voorschriften kunnen voldoen. 

Zo lang je kind groeit en blij is gaat het prima. De rest is aan jou. 

Elvirap

Elvirap

14-11-2025 om 20:48 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 14-11-2025 om 17:11:

Onze oudste at tot zijn 1e verjaardag minimaal. Die vond borstvoeding voldoende. Dus die kreeg wel wat maar na 1 hap was het vaak wel klaar.

En na zijn 1e verjaardag? At hij daarna wel makkelijker ?

Elvirap schreef op 14-11-2025 om 20:48:

[..]

En na zijn 1e verjaardag? At hij daarna wel makkelijker ?

Toen ben ik gestopt met voeden buitenshuis, dus toen werd de noodzaak groter. Inmiddels is hij 8 en eet hij bijna alles. Afgelopen 2 jaar aanzienlijk meer gaan proeven en eten. Kind eet als een bootwerker maar zit geen gram te veel aan. 

Elvirap

Elvirap

14-11-2025 om 21:35 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 14-11-2025 om 21:03:ah 

[..]

Toen ben ik gestopt met voeden buitenshuis, dus toen werd de noodzaak groter. Inmiddels is hij 8 en eet hij bijna alles. Afgelopen 2 jaar aanzienlijk meer gaan proeven en eten. Kind eet als een bootwerker maar zit geen gram te veel aan.

Ah fijn te horen! Thanks 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.