Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Ties

Ties

19-05-2010 om 15:27

Voedingsschema prematuur; laten slapen of wakker maken?

HELP! Ons zoontje is vier weken te vroeg geboren. In de eerste weken ging alles nog redelijk goed, maar nu 4 weken verder en de kleine is vaak ontroostbaar hard aan het huilen (en vaak). De kinderarts constateerde geen problemen, maar vertelde ons dat hij "uit zijn ritme" was, en dat hij om de 3 uur een voeding (BV) moest hebben. Dit houdt in dat wij de kleine om de drie uur wakker moeten maken (als hij dat nog niet is) en dat gaat dan soms gepaard met schrikreakties en huilen.

De lactatiedeskundige drukte ons op het hart dat wij de kleine lekker moesten laten liggen, en hem pas voeden als hij zelf wakker word.

Dit was ook min of meer het advies van het CB.

Inmiddels zien wij door de bomen het bos echt niet meer, en weten we niet meer wat we moeten doen. Alle hulpverleners roepen dat zij gelijk hebben, en dat we niet naar de andere moeten luisteren. Mijn vrouw gaat langzaam op deze manier richting een depressie! WAT NU??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

19-05-2010 om 19:29

Ritme??!

Als de kinderarts geen problemen heeft gevonden, dan vind ik zijn advies echt raar. Om goed te kunnen eten moet een baby genoeg slapen, en dan ga je de baby niet wakker maken - tenzij er een groot risico is (gewicht baby veel te laag, maar dat zei de kinderarts dus niet).

Ik zou de baby dus lekker laten slapen en vaak aanleggen wanneer hij wakker is. Het kan simpelweg een verzoek zijn om meer voeding. Dan kan lekker ontspannen clusteren een goede manier zijn om weer de goede kant op te gaan.

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/clusteren.html

Verder hebben sommige baby's 5/10 minuutjes nodig om zichzelf in slaap te huilen. Dit is een manier om dingen te verwerken en te onstpannen. Als je de baby dan weer uit het bedje haalt, dan blijven ze huilen, omdat ze gewoon moe zijn.

Het is moeilijk te zeggen van een afstand, omdat we je baby natuurlijk niet kunnen zien.

Een praktische tip voor je vrouw: als je het huilen niet meer trekt, leg je baby dan veilig in z'n bedje en stap onder de douche! Na een lekkere lange douche, waar je de baby even niet hoort, kun je weer veel meer hebben. (en vaak sliep de mijne dan...)

En zijn jullie weleens bij een goede kinderosteopaat geweest? Die heeft bij m'n tweede echt een wonder verricht!

Sterkte, en blijf posten! Ik en vele anderen weten precies wat het is om met een huilende baby te zitten en hoe erg dat is!

rozenstruikje

rozenstruikje

19-05-2010 om 21:30

Moeilijk

Het lijkt mij dat je een baby niet in een bepaald ritme kan dwingen. En ik denk dan ook niet dat om de drie uur wakker maken en voeden ervoor zal zorgen dat je baby in een ritme komt en dat dan dus het vele huilen over zal gaan.
Volgens mij kun je veel beter kijken naar wat je baby wil: voeden als hij honger heeft en laten slapen als hij moe is. En vooral heel veel troosten als hij huilt.

En als iedereen wat anders roept, kan ik me voorstellen dat je het ook niet meer weet. Mijn oudste was een huilbaby en huilde heel veel. Wat ze wel erg fijn vond, was in de draagdoek, dus heel dicht bij mij of haar vader. En bij mij in bed slapen. Er waren heel veel dagen dat ik het verschrikkelijk zat was en de dagen leken ook zo lang met dat gehuil. Ik weet niet of je werkt en dus van huis bent, wellicht kun je wat verlof opnemen en vaker thuis zijn om meer over te kunnen nemen van je vrouw.

Je schrijft dat je vrouw richting depressie gaat. Dat lijkt me echt een bezoek aan de huisarts waard. Ik heb twee postpartum depressies gehad en het was echt verschrikkelijk. Overleg met je huisarts wat te doen. Misschien komen jullie in aanmerking voor gezinshulp, of hoe dat ook heet. Dat had ik bij mijn tweede en dat was heerlijk. Om de middag kwam er twee uur lang iemand mijn kinderen verzorgen en kon ik slapen en dat hielp mij al ontzettend. Ook medicijnen kunnen goed helpen, je hebt ook antidepressiva die met borstvoeding kunnen, bijv. zoloft/ sertraline.

Succes,

Rozenstruikje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.