Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
herfst

herfst

22-09-2008 om 14:34

Voor het eerst pap?

hallo allemaal

ons zoontje is over een week 4 maanden. ik geef flesvoeding en vroeg me af hoe nauw het komt met de papfles te beginnen? moet ik echt de datum afwachten dat hij precies 4 maanden is, of kan ik alvast beginnen met een voorzichtig schepje door de laatste fles?
hij is op zich lang en goed op gewicht dus qua kilo's die op de tabelletjes staan op de verpakking zou het wel kunnen geloof ik.

op zich slaapt hij goed: snachts kan hij tussen de 6 uur tot 8 uur zonder voeding (hoewel het ook wel eens elke 5 uur raak is uiteraard)
maar ik begreep dat het wel voedzaam is om pap te geven. verder ben ik nog niet van plan meteen met fruithapjes te beginnen, daar wacht ik nog even mee.

alvast bedankt voor reacties
herfst


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Celine*

Celine*

22-09-2008 om 16:50

Kan wel

Het komt niet op een week aan hoor. Wij zijn toen bij onze dochter destijds ook met Nutrix in de laatste fles begonnen toen zij 4 maanden was. En ook pas met 6 maanden met het fruit. Onze dochter sliep al vanaf 2 weken door maar werd ineens om 5:00 's ochtends wakker van de honger. Twee schepjes nutrix door haar laatste fles liet haar weer lekker verder slapen. Succes!

Groetjes Celine

Puck2

Puck2

22-09-2008 om 19:20

Bijvoeding

Nog steeds is het "officiële" advies om met bijvoeding te beginnen vanaf 6 maanden. Pap is ook bijvoeding. Waarom zou je wel willen wachten met fruit en nu wel pap geven? En pap is niet voedzamer dan melk. Het vult misschien wel meer maar qua voedingswaarde krijgt een kind meer binnen met 100 ml melk dan met 100 ml pap.

herfst

herfst

23-09-2008 om 09:08

Waarom?

iedereen weet toch dat pap wellicht helpt qua langer slapen 'snachts. daarom wil ik het proberen, voor de nachten. het is geen garantie, dat weet ik ook, maar iedereen wil toch proberen uit te zoeken wat helpt of niet?

S@s

S@s

23-09-2008 om 10:32

Wij deden het ook met 4 maanden

misschien zelfs een paar dagen eerder. Hij sliep er gelijk twee uurtjes langer op. Ik weet dat het bijvoeding is, maar niet zo heftig voor de darmen als fruit, lijkt me.

Puck2

Puck2

23-09-2008 om 12:44

Herfst

Herfst: "maar iedereen wil toch proberen uit te zoeken wat helpt of niet"
Nou, dat weet ik zo net nog niet. In ons geval (en ik denk dat dat voor veel meer mensen geldt), met allergische paps en mams en kind zelf eczeem zou ik zeker niet voor 6 maanden gaan proberen, ook niet als het "maar pap" is. Hoewel er steeds meer ouders lijken te zijn die dat advies van 6 maanden maar overdreven vinden is het nog steeds wel het advies.
Maar als je het wilt proberen dan moet je het vooral niet laten, maar ozals je zelf al zegt: garanties heb je niet en het werkt lang niet bij iedereen.

juno

juno

23-09-2008 om 13:37

Pap

Ik heb nooit pap gegeven. Pap geven is iets ouderwets (de arme gaven vroeger hun baby's pap) en het heeft absoluut geen voedingswaarde.

3 kids mam

3 kids mam

23-09-2008 om 18:22

Ook geen pap

Ook ik heb nooit pap gegeven. Ik kon zelf geen enkele reden bedenken en op het cb konden ze alleen als reden aanvoeren dat je door pap met een lepel te geven kon oefenen op het eten met lepel. Dit vond ik niet nodig dus ben gewoon vanaf 7 maand brood gaan geven.

MamavanB

MamavanB

24-09-2008 om 11:25

Rijstebloem pap

Hoi, Wij zijn ook iets voor de 4 maanden begonnen met wat scheppen rijstebloem door de melkfles. Een schep of 3, dan kunnen ze het nog door de speen wegkrijgen.
Ik merkte dat mijn zoontje het heerlijk vond.
Ben er mee begonnen op aanraden avn de kinderarts op het CB (ik had de vraag voorgelegd omdat hij tegen de avond eerder voor melk kwam dan op andere tijden - CB tipte ons toen op rijstebloem). Ik schat dat hij iets ouder dan 3 maanden was op dat moment.

"iedereen weet..."

Iedereen weet nu toch wel dat pap helemaal niet helpt voor het doorslapen, ook al zetten ze dat op de verpakking?

Pap is bijvoeding. Het voegt qua voeding niets toe.
Dat babies er gegarandeerd van doorslapen is een fabeltje. Er zijn zat babies bij wie het totaal geen verschil maakt, en je hebt ook babies die juist wakkerder worden. Bijvoorbeeld omdat ze krampjes en verstopping van de pap krijgen of gewoon buikpijn.

herfst

herfst

25-09-2008 om 21:07

Toevallig

Toevallig had ik het gisteren geprobeerd en heeft ie 11 uur zonder tussentijdse nachtvoeding geslapen. Ik was erg blij want ik voelde me eindelijk weer eens fit toen ik opstond. Heerlijk.
Nu kan het natuurlijk toeval zijn, dus ik wacht het verder maar af of het vaker gaat voorkomen nu. En misschien had ie zonder die 2 schepjes ook wel doorgeslapen, dat kan ook natuurlijk.

Geleuter

"Nog steeds is het "officiële" advies om met bijvoeding te beginnen vanaf 6 maanden. Pap is ook bijvoeding. Waarom zou je wel willen wachten met fruit en nu wel pap geven? En pap is niet voedzamer dan melk. Het vult misschien wel meer maar qua voedingswaarde krijgt een kind meer binnen met 100 ml melk dan met 100 ml pap."

Slechts vier jaar geleden mochten we onze oudste zowel rijstebloem in de laatste fles, een fruithapje of een groentehapje geven. En nu, vier jaar later, is die grens zes maanden geworden.

Nou, mijn jongste is nu 2,5 maand en ik ga niets anders doen dan bij de oudste.

Kinderen slapen niet langer op FV of op BV. Mijn oudste sliep met zes weken door op BV en mijn jongste voor geen meter op FV. Ieder kind is anders. En dat geldt ook voor "bij"-voeden.

Als je nooit iets probeert, dan weet je niets zeker. Een kind kan doorslapen met rijstebloem in de fles, maar inderdaad ook buikpijn krijgen en meer / eerder wakker worden.

Linda

p.s. goed geprobeerd, Herfst!

1999

Linda het advies van de WHO is al van de vorige eeuw en de Inspectie Volksgezondheid heeft het al in maart 1999 in de richtlijnen voor de CB's gezet...

herfst

herfst

27-09-2008 om 14:21

Lindar

dankjewel lindaR!
ik wilde eigenlijk alleen maar weten hoe nauw de 4 maanden grens genomen wordt door de meeste mensen. sommige hebben dus een 6 maanden grens en andere een 3 maanden grens. overigens ik woon in het buitenland en heb het idee dat een en ander ook cultureel bepaald is.

anyway hier gaat het goed!
herfst

1999

Dat was in 2004 dan nog niet bekend bij ons cb?

Linda

Puck2

Puck2

28-09-2008 om 14:13

Lindar

Oudste is van 1998 en ik kreeg gewoon het advies om te wachten tot 6 maanden. Dat was ook de info die ik van internet afgehaald hebt. Lijkt er idd op dat jouw cb je niet de goede informatie heeft gegeven.

2005

In 2005 kreeg ik mondeling andere info van het cb (nl met 4 maanden beginnen) dan in de bijgeleverde folder (tot 6 maanden wachten).

2004

In 2004 kreeg ik van het cb ook te horen dat rijstebloem vanaf 4 maanden mocht. Andere bijvoeding, dwz fruit en groente pas vanaf 6 maanden.
Raar eigenlijk dat hier geen eenduidige info over gegeven wordt?

In de folder

die ik zowel in 2004 als in 2008 van het CB heb gekregen, staat dat je met bijvoeding MAG beginnen tussen de 4 en 6 maanden, maar dat dit voor de voedingswaarde pas vanaf 6 maanden nodig is. (bron; folder "Babyvoeding 0 - 12 maanden" Thuiszorgorganisaties Noord-Brabant.

Linda

Puck2

Puck2

02-10-2008 om 09:28

Rare folder

Raar dat ze zich in zo'n folder dan niet houden aan de "officiële" richtlijnen. En voor zo ver ik altijd begrepen heb is tot een jaar de melk de voedingsbron voor kinderen en is het BIJvoeding. Dus dat het voor de voedingswaarde vanaf 6 maanden nodig is klopt volgens mij ook gewoon niet. Zal eens kijken of ik daar wat links over kan vinden. Lijkt er op dat de folder ernstig is geënt op wat nutricia ons wil doen geloven.

Puck2;

Folder is dus niet van Nutricia.

Vanaf 6 maanden gaan bijvoeden is volgens mij toch echt wel de richtlijn. Tegen die tijd zit mijn jongste in ieder geval (allang) aan het fruit en de groente. Of hij het opeet of lekker vindt, dat weet ik natuurlijk niet. Ik ga er wel vanaf 4 maanden mee starten.

Linda

Puck2

Puck2

03-10-2008 om 10:34

Linda, dat zeg ik helemaal niet

Ik zeg ook niet dat de folder van Nutricia IS, ik geef aan dat het erop lijkt dat de makers van de folder zich niet hebben laten lijnen door de officiële richtlijnen, maar door de dingen die Nutricia & Co ons zo graag wil doen laten geloven. En de richtlijn is starten vanaf 6 maanden met BIJvoeding, niet vanaf 4 maanden om de verkoopcijfers van 1e hapjes-potjes zo lekker op te krikken. Tot een jaar is het bijvoeding die niet nodig is voor voedingswaarde zoals jij aanhaalde uit de folder. Tot een jaar is melk de voedingsbron voor je kind en is bijvoeding leuk voor erbij en om te wennen, maar het is zeker niet nodig voor voedingswaarde.
En iedereen moet natuurlijk zelf weten wanneer er met bijvoeding begonnen wordt. Ik ken ook een babietje die met 2 maanden al flessen rijstebloempap kreeg. Ik heb dat niet gedaan, vooral omdat mijn kinderen allergische aanleg van beide ouders mee hebben gekregen. Maar als ik dan verhalen hoor van een kind van pakweg 5 maanden waarvan mama heel trots vertelt dat het al groente en fruit eet en vervolgens gaat lopen klagen dat het zo zielig is dat het kind zoveel krampjes heeft, tja dan heb ik het idee dat je toch iets niet goed doet.

Officiele richtlijnen

Van wie zijn die officiele richtlijnen? Van de WHO, Nutricia, van het CB? Ik denk dat je je gevoel hierbij moet volgen. Net als met alle adviezen die het CB geeft, neem het aan en doe ermee wat je gevoel je zegt.

Linda

Puck2

Puck2

03-10-2008 om 21:52

Who, mieke?

Volgens mij zijn die officiële richtlijnen idd van de WHO. Ik kan ze zo snel niet vinden, maar Mieke zal dat vast wel kunnen.

Puck2

Puck2

03-10-2008 om 22:13

Gevonden

googelen in het engels leverde wel hits op.
http://www.who.int/child_adolescent_health/topics/prevention_care/child/nutrition/breastfeeding/en/index.html
"On a population basis, exclusive breastfeeding for the first six months of life is the recommended way of feeding infants, followed by continued breastfeeding with appropriate complementary foods for up to two years or beyond."
http://www.health.harvard.edu/fhg/updates/update0305c.shtml
"New parents are reminded that, in most cases, an infant can thrive and develop optimally during the first six months of life through exclusive breastfeeding. A baby being breastfed the appropriate number of times per day -- 8 to 12 feedings every 24 hours for the first few weeks, 8 feedings per 24-hour period afterward -- does not generally need any supplemental food or fluids -- even water. Complementary foods, like those rich in iron, are recommended as a supplement to breastfeeding only after the six-month mark, in most cases. But the guidelines stress that breastfeeding should be continued, along with these foods, for at least the first year of life."
http://www.pediatriconcall.com/forpatients/commonchild/breastfeeding.asp
"EXCLUSIVE BREASTFEEDING:
Give only breast milk till the baby is 6 months old. Water, top milk, honey, vitamins, almonds, fruit juices or any other item should not be given during this period. These will interfere with breastfeeding and may introduce infection. Mother’s milk contains enough water. Hence even in summer, an infant does not require water. "
http://www.unicef.org/programme/breastfeeding/feeding.htm
"Current WHO/UNAIDS/UNICEF infant feeding guidelines can be summarised as follows:

1. For women who are known not to be infected with HIV, and for women whose infection status is unknown, protect, promote and support exclusive breastfeeding for 6 months, followed by continued breastfeeding, together with appropriate complementary feeding, for up to two years of age or beyond. "

Van het rijk - inspectie voor volksgezondheid

De WHO geeft wereldwijde aanbevelingen. Landen kunnen (i.v.m. verdragen soms: moeten) die in hun landelijke regelgeving en richtlijnen overnemen.

In maart 1999 heeft de Inspectie voor Volksgezondheid in hun Bulletin de WHO adviezen als richtlijn voor de Nederlandse zorg gepubliceerd.

De inspectie controleert de CB's o.a.

3 kids mam

3 kids mam

05-10-2008 om 19:43

Lindar

Vanaf 6 maanden gaan bijvoeden is volgens mij toch echt wel de richtlijn. Tegen die tijd zit mijn jongste in ieder geval (allang) aan het fruit en de groente. Of hij het opeet of lekker vindt, dat weet ik natuurlijk niet. Ik ga er wel vanaf 4 maanden mee starten.

Ik vraag me af waarom? Als het advies van de wereld gezondheidsorganisatie is pas vanaf 6 maand te beginnen met bijvoeden waarom zou je dat dan in hemelsnaam eerder doen? omdat je het zelf zo leuk vindt? Iedereen moet zijn eigen gevoel volgen en ik snap best dat mensen bijv. voor flesvoeding kiezen ipv borstvoeding ook al doe ik dat zelf niet maar ik snap gewoon echt niet waarom je met 4 maanden al zou gaan bijvoeden.

Kari1

Kari1

05-10-2008 om 21:41

3 kids mam, antwoorden

Je vraagt je af waarom iemand eerder dan 6 maanden zou starten met bijvoeding. Dat kun je b.v. hier lezen.
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast-voedsel/beginnen-met-vast-voedsel.html
Het starre idee van: voor de 6 maanden beginnen is slecht, wordt wat losser. Je kind heeft tot 6 maanden genoeg aan moedermelk om gezond te blijven, maar dat wil nog niet zeggen dat vóór die leeftijd wel al (kleine hoeveelheden, om te proeven) andere dingen geven slecht is.
Kari

Puck2

Puck2

06-10-2008 om 09:27

Kari

Kari: "maar dat wil nog niet zeggen dat vóór die leeftijd wel al (kleine hoeveelheden, om te proeven) andere dingen geven slecht is."
En dat is dus maar ten dele waar. Voor kinderen waarvan de darmen nog niet genoeg zijn uitgerijpt en voor kinderen met een allergische aanleg kan het wel degelijk heel slecht zijn en heel vervelend uitpakken. En dan ben ik het eens met 3 kids mam dat ik niet zo goed snap waarom mensen dat risico willen lopen en dan ook nog gaan lopen klagen dat hun kind ineens veel darmproblemen heeft. Better safe than sorry zou ik zeggen en wat is er tegen om dan te wachten tot je veilig op die 6 maanden zit?

Huh

Ik snap 3kidsmam niet. Ze zegt dat ze met 6 maanden gaan beginnen en dat ze met 4 maanden gaat starten???

Puck2

Puck2

06-10-2008 om 12:10

Gut dirksmama

wat oplettend, daar had ik al helemaal overheen gelezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.