Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Luda

Luda

04-11-2008 om 08:42

Voormelk/achtermelk

Ik vraag me altijd af hoe het nu zit met voormelk en achtermelk. Is de hoeveelheid voormelk altijd hetzelfde? Soms voelen mijn borsten aan alsof er bijna niks in zit maar 's morgens bijvoorbeeld kan er een borst op springen staan. Zit er in dat geval meer voormelk in? Moet ie dan langer drinken om vette melk te krijgen?
Mijn zoontje heeft de laatste dagen best veel groene poep. Ik heb wel eens gelezen dat dat komt omdat een baby dan te weinig achtermelk krijgt. Af en toe heb ik ook wel het idee dat ie weinig drinkt maar echt niet bij alle voedingen. Bovendien groeit ie prima en heeft ie verder nergens last van. Is groene poep dan altijd een teken van te weinig achtermelk?

Luda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

ik heb altijd gehoord dat groene poep van de krampjes kwam..... heeft ie daar erg last van misschien?
Misschien is dit ook wel een fabel hoor.... geen idee

Loontje

Als je baby de borst niet ver genoeg leeg drinkt (omdat de moeder zich aan vaste drinktijden per borst houdt, of omdat er zoveel overproductie is dat de baby maar een klein deel van de beschikbare melk in de borst kan drinken) dan kan het problemen geven.
Het kan dan gebeuren dat de baby te veel voormelk ten opzichte van de hoeveelheid achtermelk binnenkrijgt. De voeding heeft dan een relatief laag vetgehalte (omdat de voormelk minder vet bevat dan de achtermelk), waardoor de voeding snel verteerd wordt in darmen. Er is dan onvoldoende tijd om de lactose in de melk te verteren.
En dat heeft verschillende gevolgen: de groene poep, de krampjes en mogelijk wat slechter groeien.

Oke

Luda

Luda

10-11-2008 om 14:34

Groen is weer geel

De poep is nu weer geel. Ik heb echter niet het idee dat er iets in z'n drinkgedrag is veranderd. Dus zal verder wel niet uitmaken.

Wat wel heel raar is dat hij af en toe een beetje moeilijk doet met drinken. Dan probeer ik hem aan te leggen (nadat ie effe pauze heeft gehad omdat ie zich zo vak verslikt) ervan uitgaande dat ie nog niet genoeg heeft gehad. Dan wil ie niet meer ind e normale (madonna) houding, gaat ie echt wegdraaien en huilen.
Als ik hem dan op mijn buik leg merk ik dat ie wel in mijn nek gaat zitten zoeken. Dus dan probeer ik of hij in die houding aan de borst wil en dan drinkt ie weer wel. Ik vind het wel echt een rare houding en niet echt comfortabel (ik moet hem zo onhandig vasthouden) en voor hem lijkt het me ook niet prettig, maar dat vindt ie blijkbaar wel. Is er een handige manier om hem in die houding vast te houden? Ik ben bang dat als ik hem niet onder z'n oksel vast hou dat ie dan met z'n neus klem komt te liggen en slecht kan ademhalen, alhoewel ik vermoed dat ie dan wel gaat protesteren.

Ik blijf het wel lastig vinden hoor borstvoeding geven, want ik weet nooit wanneer ie genoeg heeft gehad. Ik lees dan wel eens, tot ie los laat, maar ja hij laat zo vaak los tussendoor.
Och ja, hij groeit goed dus het zal wel goed gaan.

Luda

Oren?

Heeft hij geen last van zijn oortjes?? Dan doen ze ook wel eens een beetje moeilijk aan de borst in een bepaalde houding omdat het dan pijn doet.

Ilona

Ilona

14-11-2008 om 14:25

Borst te vol?

Verslikt je kind zich vaak omdat je borst te vol zit en hij dus in één keer teveel binnenkrijgt? Mijn kraamverzorgster stelde voor (ik had dat bij de eerste ochtendvoeding) om inderdaad op mijn rug liggend met de baby op mijn buik te voeden. Dan heeft de melk de zwaartekracht tegen en spuit het niet meteen achter in het mondje. Je kunt ook eerst de ergste druk eraf kolven met een kolf of met je hand (hoeft niet veel te zijn) en daarna je baby aanleggen.
Voor een makkelijkere houding, kun je proberen zijn voorhoofd te ondersteunen, zodat hij niet met zijn neus in je borst wegzinkt...
Ilona

Luda

Luda

18-11-2008 om 12:57

Soms wel soms niet

Vaak zitten ze best vol, maar hij verslikt zich toch ook heel vaak als ie al een tijdje heeft liggen drinken. Nu wordt hij geloof ik een beetje pittiger en begint meteen heel hard te huilen als hij zich heeft verslikt.
Het is zo vervelend. Ik denk niet dat afkolven vooraf helpt omdat ie het altijd kan hebben.
In die rare houding verslikt ie zich zelfs ook nog trouwens, maar hij geeft daar toch de voorkeur aan geloof ik. Als ie dan "boven komt" zit z'n hele gezicht onder de melk, haha, best grappig gezicht zo'n uitgeput melkmonstertje.
Ik moet zeggen dat ik zelfs nu na dik drie maanden (nu het toch makkelijker zou moeten gaan) af en toe best die borstvoeding vervloek omdat het soms zo'n gehannes is, maar goed, nog minstens drie maanden volhouden moet ik van mezelf!

Groetjes Luda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.