Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
quinta

quinta

02-02-2009 om 20:44

Voors en tegens eerste en tweede dicht op elkaar

hoi, ik zit met een vraag weten jullie de voors en tegens van de eerste en tweede dicht op elkaar (qau leeftijd) kan uiteraard ook de tweede en derde dicht op elkaar zijn.

groetjes quinta

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

02-02-2009 om 21:20

Hier

23 maanden verschil. Het is hard aanpoten, een lange tijd geen nachten kunnen doorslapen, heel intensief. En natuurlijk als je zwanger bent, wel nog een kleine vaak moeten tillen.

Maar voordeel is dat ze wel leuk kunnen samenspelen. Volgens mij, maar dat hangt ook af van het karakter natuurlijk, heeft de oudste minder last van jaloezie.

zon

zon

03-02-2009 om 06:34

Leuk

Ik vind het heel erg leuk, twee kinderen snel achter elkaar. Tussen onze oudste twee zit 16 maanden. Inmiddels zijn ze 2 en 3,5 en ze hebben zo veel met elkaar. Ze spelen eigenlijk de hele dag samen. Het leuke is dat ze heel erg op hetzelfde niveau zitten dus de zelfde dingen leuk vinden. Ook als ze later groter zijn lijkt me dit een voordeel bij het doen van activiteiten, vakanties e.d. Ik vind ook dat het een stuk gezelliger is. Als ik met iets bezig ben zitten de meiden gezellig samen te tekenen, kleien, puzzelen enz. Dat is natuurlijk toch anders dan alleen.
Een half jaar geleden ben ik bevallen van de derde. Tussen de tweede en derde zit 1,5 jaar. Juist omdat we zo enthousiast waren over het kleine leeftijdsverschil tussen oudste 2. Erg leuk dat het gelukt is en echt super gezellig maar drie kids in drie jaar is wel zwaar. Met de eerste 2 zag ik echt geen nadeel en vond ik het prima te doen, nu valt het vooral wat drukte en vermoeidheid betreft wel eens tegen.
Ook de zwangerschappen zijn natuurlijk een nadeel met een dreumes erbij, helemaal als je je niet goed voelt.
Toch zou ik echt niet anders willen. Het contact tussen de kinderen en de gezelligheid vind ik zo geweldig dat ik de drukte voor korte tijd er wel voor over heb. En 1 voordeel, ik ben ook weer snel uit de luiers en nu komen ze allemaal 's nachts maar straks slapen ze ook allemaal door. Zit er steeds een paar jaar tussen de kids dan begin je steeds opnieuw met luiers, slapeloze nachten en slaapjes overdag om rekening mee te houden.

liora

liora

03-02-2009 om 09:14

Overspannen

Hoi,

Iedereen die ik ken die een leeftijdsverschil heeft van circa 18 maanden is overspannen geraakt ervan. Soms zelfs beide partners!

Dus mij lijkt het niet ideaal.

Liora

Dubbel

Onze jongens schelen vier jaar, oudste is 4,5 jaar, jongste zeven maanden. Ik vind het wel prettig, oudste naar school, kan helpen met een hoop dingetjes en jongste geniet volop van het kijken naar oudste en ontwikkelt zich dan ook razendsnel! Ik moet er persoonlijk niet aan denken, twee in de luiers.

Wij wilden wat meer jaren ertussen, maar dit is natuurlijk een wens, geen keuze. Het moet allemaal ook maar lukken!

Linda

Hier

Ik vind niet dat mijn kinderen kort op elkaar zitten, maar daar denkt de buitenwereld vaak anders over dus toch even mijn ervaring:

Mijn oudste 2 schelen 26 maanden, de 2e en 3e 2,5 jaar en de 3e en 4e zullen straks 24 maanden schelen. Ik vond het bij de eerste 3 niet extreem druk, de oudste 2 waren ook snel zindelijk dus ik heb er tot nu toe nooit 2 in de luiers gehad. Dat komt straks als de 4e geboren is wel want onze jongste is voorlopig denk ik nog niet van plan om zindelijk te worden.
Echt last van gebroken nachten heb ik ook niet gehad, tenminste niet van meer dan 1 kind tegelijk. Ja, tenzij ze ziek zijn ofzo maar dat heeft niks met leeftijd te maken.
Wat ik wel lastig vond tijdens deze zwangerschap is dat de jongste pas met anderhalf liep dus ik heb hem nog wel veel gedragen. Gelukkig is dat nu tijdens de laatste loodjes niet meer nodig.
Dus mijn ervaring is positief. Maar nogmaals, zo kort op elkaar zitten ze niet naar mijn mening, als ze nog geen anderhalf jaar schelen zal dat waarschijnlijk zwaarder zijn.

jo

jo

03-02-2009 om 11:12

Veel verschil

hallo

Ik heb tussen mijn eerste en tweede 5 jaar verschil..
bewust voorgekozen,want na mijn eerste had ik niet eens gedacht dat ik nog wel een tweede wilde..maar naar 4 jaar begon het tovh te kriebelen.
Ik had het niet anders gewild denk ik,ik vind het erg leuk dit leeftijdsverschil,oudste is vrij zelfstandig en gaat naar school...Hij is heel liefvoor zijn zusje en erg wijs met haar(af en toe een beetje te druk)Zusje is ook helemaal gek van hem...echt spelen doen ze natuurlijk niet,maar ze zitten wel samen in bad en klieren op het kleed.OOk is hij niet jarloes.tuurlijk zijn er ook wel wat minpuntjes..maar die wegen niet op tegen de voordelen voor mij!Net alsje bij een klein leeftijdsverschil ook voordelen en nadelen hebt!
je moet kijken wat het best bij jou past!

Ik kan eigenlijk geen voordelen bedenken

Hier schelen ze 3,5 jaar (plus 3 dagen). Oudste was lekker zelfstandig, kon uitgelegd krijgen wat er aan de hand was.

Samenspelen doen ze even goed.

Enige voordeel dat ik eventueel zou kunnen zien is als je voor een elftal wilt gaan.

Risama

Risama

03-02-2009 om 15:30

Hier alle soorten in huis

Eerste en tweede schelen 28 maanden. Dat ging prima. Oudste kon al goed praten en lopen toen haar zusje geboren werd en 2 maanden later was ze zindelijk, dus maar 2 maanden 2 kinderen tegelijk in de luiers. 6 jaar na nummer 2 kwam nummer 3. Zij voelde echt al een cadeautje. Haar zussen zaten op school, dus tijdens mijn verlof had ik voor de bevalling echt weer lekker tijd voor mezelf en na de bevalling lekker veel tijd voor de baby. Nadeel was wel dat geren naar school met baby.... 14 maanden na nunmer 3 kwam niet geheel gepland nummer 4 en dat is idd pittig. Nummer 3 liep natuurlijk nog niet, dus ik sjouwde me een breuk tijdens de zwangerschap en de eerste 2 maanden na de bevalling. Nummer 4 is nu zes maanden en nummer 3 twintig maanden en voorlopig zal ik er dus nog wel 2 in de luiers hebben en dat loopt aardig in de kosten. Nummer 4 komt gemiddeld 3 keer per nacht voor een voeding en nummer 3 wordt ook nog 3 keer per week 's nachts wakker. Voordeel is weer dat ze allebei slapen overdag, tijdens mijn laatste zwangerschap was dat wel lekker. Toen ik zwanger was van nummer 2, had nummer 1 net geen zin meer om overdag te slapen en ik juist wel! Helaas krijgen ze het nu 9 van de 10 keer voor elkaar om contra te slapen, dus niet tegelijk.... Maar ik hoor wel van iedereen dat ze het vast gezellig krijgen samen. Nummer 1 en 2 spelen overigens ook veel samen, maar hebben ook veel ruzie samen. Ik verwacht eigenlijk niet veel anders tussen nummer 3 en 4. Wel hebben nummer 1 en 2 het erg leuk met hun kleine zusje en broertje en heb ik ook veel hulp aan die grote dochters van nu 10 en sinds een paar dagen 8 jaar.

Kortom: voor alle leeftijdsverschillen is wel wat te zeggen. Heel kort op elkaar is idd wel zwaar, maar ik vind het wel te doen en ook erg leuk. En je hebt het natuurlijk ook gewoon niet helemaal voor het zeggen....

Risama

Sascha2

Sascha2

03-02-2009 om 19:50

Hier snel op elkaar

Tja, hier zijn drie kleine kinderen die weinig schelen: oudste-middelste 16 maanden en middelste-jongste 22 maanden (en tussen oudste-jongste 3j2m).
Voordelen of nadelen kan ik niet noemen, omdat ik niet beter weet dan hoe het er hier aan toe gaat. Ik kan niet vergelijken hoe het zou zijn geweest als het leeftijdsverschil groter zou zijn geweest. Ik denk dat het allebei voor- en nadelen heeft en dat je dat niet moet gaan afwegen om tot een besluit te komen. Je weet van te voren gewoonweg niet hoe het zal zijn. Je kunt verschillende ervaringen lezen, maar dan nog weet je het niet. Het ligt maar helemaal net aan hoe je zwangerschap verloopt, wat voor karakter je kinderen hebben, wat voor soort kind je krijgt (langslaper of nachtbraker), of je kinderen gezond zijn, of je zelf gezond bent en blijft etc. Er is geen plan in te maken, is mijn ervaring.
Eerlijk is eerlijk: ik geniet nog steeds volop van mijn driespan dat in leeftijd erg dicht op elkaar zit, het past bij mij.
Succes met je overpeinzingen en ik hoop dat je eruit komt en dat je wensen uit mogen komen!
Sascha

Asa Torell

Asa Torell

03-02-2009 om 20:46

Maar net wat je leuker vindt

Als je van de babytijd wilt genieten zou ik er meer tijd tussen 'nemen'. De meeste mensen die er wel 2 dicht op elkaar kregen hadden of zin om snel uit de baby's/peuters te zijn, of er waren andere redenen om die keuze te maken zoals dat het krijgen van de eerste heel lang duurde, of dat ze zichzelf al te oud vonden worden anders. Eigenlijk zelden een echt enthousiaste 'o ik heb er weer zo'n zin in' keuze gezien voor snel een tweede.
Hier is het leeftijdsverschil bewust ruim 3 jaar en ik kan de 'uit de luiertijd' reden voor het eerst begrijpen . Dochter is nu 1,5 en ik vond de babytijd vorig jaar geweldig, enorme roze wolk, maar nu ben ik inmiddels echt moe van korte (inmiddels gelukkig niet meer gebroken!) nachten en al die verzorging. En ik denk stiekem wel eens, was ze maar vast 3, ook al vind ik zo'n dreumes tegelijk onweerstaanbaar schattig. Maar ja, het is nu al echt zwaar hier thuis, vooral man is vaak uitgeput en we maken regelmatig ruzie. Dus ik denk dat het echt geen succes was geweest om het dichter op elkaar te doen.

Sascha2

Sascha2

03-02-2009 om 22:53

Asa torell

Wij hebben juist wel heel bewust gekozen voor een volgend kind binnen korte tijd en waren steeds dolgelukkig dat het lukte. Hier dus wel een paar keer 'o ik heb er weer zo'n zin in'-stemming. Sterker nog, tussen de eerste en tweede heb ik 2 miskramen gehad, anders was het leeftijdsverschil nog kleiner . Maar ieder verhaal en iedere ervaring staat op zichzelf.

Asa Torell

Asa Torell

03-02-2009 om 23:41

Ha sascha

Ja, dat las ik al in jouw verhaal! Leuk hoor! (en ook in bijv. dat van Zon trouwens). Ikzelf was dus ook heel blij dat ik er weer met het echte zin-gevoel aan kon beginnen (al duurde dat dus ietsje langer voordat ik dat weer kreeg). Het is meer iets wat me in mijn omgeving opvalt, maar misschien blijven de verhalen waarin de overweging (niet altijd vrijwillig) anders gaat dan bij ons wel meer hangen.

Fransien

Fransien

04-02-2009 om 17:57

3 dicht op elkaar

Hoi Quinta,
Hier zit er tussen de oudste en de tweede 1 jaar 8 maanden, ideaal leeftijdsverschil vind ik zelf, ze spelen heerlijk met elkaar en het verschil was groot genoeg dat de oudste al wat zelfstandiger begon te worden. Tussen de tweede en de derde zit 12,5 maanden en dat is wel zwaar in het begin, maar nu zijn het echte maatjes (net twee en net drie geworden).
De opmerking dat je er overspannen van wordt, da's onzin, da's ook hoe je zelf bent. Ik heb wel een hoop moeten loslaten wat schoon en opgeruimd huis betreft en echt moeten leren schipperen. Ik heb drie maanden lang alle drie in de katoenen luiers gehad, daarna was de oudste zindelijk, maar dat was echt niet het meest tijdrovende, de nee-fase is behoorlijk lastiger. Wat werk betreft heb ik een man die 75% werkt (3 dagen van 9 uur) en ik doe hetzelfde, dus maar 1 dag stress van op tijd halen en brengen.
Wat ik nu wel merk is dat het best lastig is om met een school zonder overblijf tussen de middag en zonder continu-rooster de oudste te halen en te brengen en de tweede twee ochtenden naar de peuterspeelzaal te laten gaan, da's echt lastig en ontzettend op de klok kijken. Ik zal blij zijn als ze alledrie naar school zijn, dan komt er een stuk meer rust in de tent.
Tsja, ik zou zeggen kijk naar jezelf. Als je een tweede krijgt zul je moeten leren schipperen tussen de behoeftes van de oudste en die van de jongste, welk leeftijdsverschil er ook tussen zit, maar hoe ouder de oudste hoe makkelijker die zijn behoeftes uit kan stellen als jongste honger heeft/de plant omtrekt/iets anders nodig heeft, en vooral hoe makkelijker het aan de oudste uit te leggen is. Bij dicht op elkaar kun je echte maatjes krijgen, maar ook dat hoeft niet, dat is ook afhankelijk van de karakters van je kinderen. Ik heb de mazzel dat ze alledrie graag met elkaar spelen.
Groetjes, Fransien

Tink

Tink

04-02-2009 om 23:40

Onzin liora

Ik ken diverse mensen met een klein leeftijdsverschil tussen hun kinderen en die zijn er geen van allen overspannen van geworden hoor...

Dees 68

Dees 68

05-02-2009 om 15:19

Het is maar waar je voor kiest

Als ze dicht op elkaar zitten heb je het een korte periode van je leven heeeeel erg druk en als er wat meer leeftijdsverschil tussen zit heb je het een langere periode van je leven behoorlijk druk.

Het is dus maar net waar je voor kiest (er van uitgaand dat je iets te kiezen hebt natuurlijk).

Tussen onze oudste twee zit iets meer dan 3 jaar leeftijdsverschil en dat was een bewuste keuze. Ik had toen ook niet moeten denken aan een kleiner leeftijdsverschil. Pas toen de oudste een jaar of twee was begon bij mij er weer wat ruimte te komen voor de vraag of er een nummer twee moest komen. Toen nummer 2 er was, begon ik trouwens ook wel wat nadelen te zien van het "grote" leeftijdsverschil. En dat zat hem met name in het middagslaapje van nr. 2. Dat belemmerde mij namelijk nogal eens in de mogelijkheden om iets met oudste te ondernemen. En was ook niet erg goed in te passen in de school haal- en brengtijden van oudste.

Tussen nr. 2 en 3 zit overigens 6 jaar. Dat was niet zo gepland, en toch kan ik daar nu alleen maar voordelen van zien.

ano9

ano9

05-02-2009 om 19:31

Tja

bij ons zit er 15 maanden tussen. ik moet wel zeggen dat het zwaar was. voor mij dan. de oudste kon net lopen toen de jongste geboren was. ja en toen was niks veilig in huis. dat is best lastig als je dan net een baby aan het voeden bent. daarbij was de oudste heel erg jaloers, ik kon niet normaal de fles geven. brulde alles bij elkaar. (en ik dus ook ha ha). maar ik moet wel zeggen dat het nu wel heel leuk is. ze spelen vaak samen. natuurlijk hebben ze ook wel eens ruzie,maar dat heeft iedereen toch weleens? ja het was zwaar, maar ik vindt het nu wel erg leuk dat ze zo dicht op mekaar zitten

Mama Marjan

Mama Marjan

05-02-2009 om 20:17

Leuk druk

Hier zit 21 maanden tussen de twee meiden. En ja, het was best heftig: mn de nachten, omndat de oudste ook weer ging spoken na de geboorte van haar zusje. De jongste slaapt nog steeds niet door (bijna 5 maanden) en komt de laatste weken zelfs weer een paar keer snachts. Dus ja, mijn slaap mis ik wel af en toe (best vaak eigenlijk), maar voor de rest gaat het vanzelf: er is absoluut geen sprake van jaloezie, de oudste heeft haar zus vanaf dag 1 geaccepteerd, er wordt volop geknuffeld. Ook weinig kattekwaad tijdens de BV. Wij hebben ons evenwicht weer gevonden en het grote vorodeel van twee in de luiers vin dik dat ik er ook weer relatief snel uit ben.

Groetjes
Marjan

Heel gezellig!

Hoi.

Tussen onze oudste twee zit 15 maanden verschil.
Dit vonden wij zo leuk dat tussen nummer 3 en 4 slechts 11 maanden zit. Het is nu wel zo dat de oudste 2 op school zitten zodat ik wel de tijd heb om van de jongste twee te genieten.

groetjes Lynn

Nou liora meet kroet en friends

bij ons zit er 21 maanden tussen, bij een aantal vriendinnen ook en Hoera, geen van ons of onze partners is overspannen.

Het was niet zo gepland, de 1e kon nog niet lopen met 19 maanden dus daat was ik wel wat zenuwachtig over, maar dat is allemaal goed gekomen. Ik vond het niet superzwaar omdat ze nog veel in dezelfde fase zaten. Oudste deed nog middagslaapje (daar zijn ze tegelijk mee opgehouden , dus dat was prettig. Jongste slechte slaper, sliep pas met 10 maanden een beetje door. en ja, je bent moe, maar als er 3 jaar tussen had gezeten was ik ook moe geweest.
Voordeel: ze spelen enorm veel samen, vinden dezelfde dingen leuk.

Ik kan geen nadeel bedenken. Persoonlijk krijg ik het benauwd van vrienden met 3 kinderen waar elke keer 3 jaar tussen zit. Zit je 9 jaar in de luiers......
Maar dat is flauw, want het is heel persoonlijk. Ieder z'n meug!

9 jaar in de luiers?

Als er 3 jaar tussen zit dan ben je toch al uit de luiers voor de volgende geboren wordt?

Met 3 kinderen met 3 jaar pauze hoef je maar een jaar of 5 in de luiers te zitten. Je hebt namelijk veel meer tijd om je kind vroeg zindelijk te krijgen.

liora

liora

15-02-2009 om 12:11

Nee hoor

Hoi Dirksmama,

Mijn zoon werd pas zindelijk met 3 jaar en 9 maanden.
Dat is behoorlijk laat, maar ik ken weinig kinderen die voor hun derde verjaardag al zindelijk zijn. En vooral heel weinig jongens!

Liora

Inderdaad niet (en dirksmama..)

mijn zoon, van ruim 3, heeft ook geen enkele interesse, nog nooit iets gedaan op potje of wc, hoeveel ik hem ook bloot laat lopen, meeneem naar de wc, boekjes lees, mooie onderbroekjes koop en laat zien, praat etc.. En volgens de creche is het volkomen normaal.

En Dirksmama, sorry hoor, maar waarom stel je alles altijd zo zeker en alsof anderen het gewoon niet goed doen (terwijl jij dat wel doet). Het valt me al heel lang op, in draadjes over zindelijk worden (wat jij kennelijk met jouw methode al voor hun tweede voor elkaar hebt), met huilende babies en inbakeren ('inbindmethodes' was toch van jou, i.t.t. liefdevol vasthouden waarmee het allemaal opgelost zou zijn en wat andere moeders kennelijk niet doen?) etc. Je mening is uiteraard net zo zinnig als die van ieder ander, maar waarom zo gegeneraliseerd en superieus gebracht?

Ik dacht het ook eerlijk gezegd

Mijn eerste reactie was eigenlijk ongeveer gelijk aan die van Dirksmama. Ik heb 3 kinderen (zwanger van de 4e) met minder dan 3 jaar ertussen. Dit wordt echter pas de eerste keer dat ik er 2 tegelijk echt in de luiers heb! Mijn oudste was bijna 27 maanden toen de middelste kwam maar toen was hij al wel overdag zindelijk. 's Nachts was een maand of 2 later.
Mijn middelste was 2,5 toen de jongste geboren werd en was toen al dag en nacht zindelijk.
Nu met de jongste ben ik nog niet bezig om hem zindelijk te maken, komt wel als ik bevallen ben, dan is hij net wel/net niet 2.
Zo gek is het toch niet als kinderen rond de 2 รก 2,5 zindelijk zijn? Waarmee ik dus niet zeg dat het gek is als ze dat nog niet zijn, voor alle duidelijkheid.

Zindelijk (beetje ot)

mijn zootnje wilde met 2 jaar geen luier meer, da's waar, maar ik heb nog wel 2 jaar gesukkeld met 7 a 8 ongelukjes per dag, hij slaapt met bijna 5 nog steeds met luier, en dan kan ik nog 2 keer per week bed verschonen omdat de luier te vol is.
dochtertje is vanzelf zindelijk geworden met 2 jaar 9 maanden overdag, maar snachts nog luier met 3,5.
En bij vrienden zie ik: sommige kinderen zijn heel snel, overdag en snachts, anderen helemaal niet. Volgens mij geen peil op te trekken, en ik moet zeggen na mijn ervaring met zoon vraag ik me ook af hoeveel je het zelf in de hand hebt, want geloof me, ik heb alles geprobeerd!

Kiki

Kiki

17-02-2009 om 11:18

Nou gelukkig wel positieve ervaringen.

Daar ben ik blij mee

Mijn zoontje is nu een jaar en ik ben in oktober uitgerekend voor de tweede. Er zit dan 1 jaar en 8 maanden tussen.

Ik vind het wel leuk zo dicht op elkaar, tussen mijn broertjes en mijzelf zit een hele generatie. Dan heb je toch een heel andere band.

Gerrie

Gerrie

17-02-2009 om 11:33

Redelijk dicht op elkaar

Hier de kids ook redelijk dicht op elkaar. Tussen nr 1 en 2 zit bijna 1,5 jaar en als alles goed gaat tussen nr. 2 en 3 ook. In zoverre als daar bewust voor te kiezen is, hebben wij daar bewust voor gekozen. Waarom? Er is/was gewoon een sterke wens voor een volgend kind. Nu moet ik zeggen dat ik 2 snelle meiden heb. Hanna liep met 12,5 maanden en Esther al met 11. Dus ik heb in beide zwangerschappen weinig hoeven tillen. Wel bij deze en de vorig zwangerschap de eerst 4 maanden uit de running geweest. Dus veel hulp van buitenaf nodig gehad, i.v.m. extreme misselijkheid. Deze zwangerschap hadden we daar gelukkig wel rekening mee gehouden en er was gelukkig genoeg fam./vrienden die de meiden gedeeltelijk wilden opvangen.
Verder vind ik het erg makkelijk dat beide meiden nog tussen de middag nog slapen (Hanna niet altijd, maar die kan zo een uur rustig wakker op bed liggen). Dus heb ik tot nu toe nog steeds 's middags kunnen slapen in m'n verlof. Heerlijk.
Ik heb het getroffen met twee geweldige meiden, die heel er naar elkaar toe trekken, spelen veel samen, genieten echt van elkaar. Mijn broertje en ik schelen net geen 2 jaar en hebben totdat we 18 waren eigenlijk alleen maar ruzie gemaakt. Dus wat dat betreft zegt leeftijdsverschil maar weinig.
Wat betreft het zindelijk zijn. Ik had gedacht er wel 3 in de luiers te hebben, inderdaad, omdat ik eerder geen energie (misselijk van deze zwangerschap) had om Hanna te motiveren naar de WC te gaan, maar opeens (2j+8m) ging het binnen een week goed, overdag, 's nachts en poepen. Dus straks toch nog maar 2 in de luiers.

Succes met het maken van een keuze (in zoverre dat je een keuze hebt natuurlijk)

gr.
Gerrie

Sascha2

Sascha2

17-02-2009 om 12:18

Kiki!

Wat lees ik, ben je zwanger? Gefeliciteerd! 1j8 maanden is een leuk leeftijdsverschil vind ik.
Sascha

Kiki

Kiki

17-02-2009 om 13:11

Sascha2

Ja ik ben zwanger. Ik ben helemaal blij. Ik vind het ook erg leuk en gezellig zo'n klein leeftijdsverschil.

Er was alleen geen oktoberdraadje in gezellig, anders had ik me daar gezellig bij aan kunnen sluiten
Ach, ik wacht wel op novemberkindjes

Kim75

Kim75

26-02-2009 om 10:42

Voors/tegens

Tussen onze oudste twee meiden zit 13 maanden, ons derde dochterje is nu 2 maanden en kwam er 8 jaar achteraan.
De voordelen van kort op elkaar:
- ze hebben vaak veel aan elkaar
- je bent snel uit de intensieve babytijd, ineens wordt het makkelijk...
- je hoeft maar 1x op dieet (hahaha)
- je hebt steeds dezelfde fase qua speelgoed, er gelden geen andere regels en met het plannen van de vakanties en uitstapjes hoef je maar met 1 leeftijdscategorie rekening te houden
De nadelen van kort op elkaar:
- je hebt minder tijd om van de beginjaren van elk kindje te genieten omdat je het erg druk hebt met voeden, verschonen en slaapjes.
- Je bent minder mobiel, je hebt 2 kindjes die begeleid moeten worden zodra je de deur uit bent.

Dus voor de korte termijn zou ik zeggen, dan is kort op elkaar best even druk (maar goed te doen) en op de lange termijn hebben zij veel aan elkaar en is het voor ouders ook wel comfortabel omdat je alleen met die leeftijd te maken hebt.
Ons derde meisje is echt een kadootje en goed te regelen, mede omdat de oudste meiden alweer groot zijn en met 1 kindje ben je nog wel flexibel. Ik zou er in onze situatie nu niet voor kiezen er weer een kindje dicht op te krijgen, dat wordt erg ingewikkeld, ook al zou ook dat wel weer los lopen..

Succes met alle overpeinzingen!

Kim

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.