Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
mama van Linde

mama van Linde

09-10-2008 om 20:07

Vraag aan mieke van rijn Voorbereiden op borstvoeding.

ik weet niet of ik in de juiste rubriek zit met mijn vraag, maar ik kom jou naam hier het meeste tegen dus vandaar

Volgens mij ben jij zo'n beetje de borstvoedingsgoeroe op OOL, dus vandaar een vraag aan jou.

Ik ben op dit moment 14 weken zwanger van mijn tweede kindje. Ik wil graag borstvoeding gaan geven.
Bij mijn eerste is dat een groot drama geworden. Door omstandigheden is ze niet binnen een uur na de geboorte aangelegd en ook daarna ging het erg moeizaam. Ze hapte niet goed. Na enkele dagen van alles uit de kast te hebben getrokken was ze erg veel afgevallen en zat op het randje van naar het ziekenhuis moeten. Toch doorgezet en uiteindelijk kwam de borstvoeding toch op gang. Helaas kreeg ik op dag 10 (1e dag zonder kraamhulp....) een fikse borstontsteking. Mentaal zat ik er toen zo doorheen dat ik de pijn niet meer aankon en toen dus ben gestopt met de borstvoeding. Ik sta nog steeds achter mijn besluit van toen, maar toch vond ik het wel erg jammer. Mijn dochter is gelukkig kerngezond en nooit ziek.

Een heel verhaal en nog geen vraag Nou komt ie.

Hoe kan ik me beter voorbereiden zodat de borstvoeding straks meer kans van slagen heeft? Zijn er dingen die ik nu al kan doen (of over een tijdje als de zwangerschap iets verder is). Kan je van te voren al een lactatiekundige raadplegen of heeft dat geen zin? Ik hoop dat jij raad weet en goede tips voor me hebt!
Alvast bedankt.

Mama van Linde

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mee1977

mee1977

10-10-2008 om 22:06

Mama van linde

Hier nu 36 weken zwanger van de 3de en naar een curcus bostvoeding gegaan.
Mijn oudste begon op dag 6 eindelijk met tepelhoed te drinken (na 10 dagen zonder hoed) Het ging dus ook hier allemaal niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk heb ik haar 11 maanden gevoed.
Bij de tweede is het helemaal niet gelukt, na 5 dagen had ik een slappe baby in mijn armen, gelukkig kwam de kraamverzorgster terug (was namelijk al avond) en toen moest er gewoon gegeten worden, dus fles erin. (ze wilde/kon niet aan de borst, vingervoeding lukte ook niet, zelfs de fles is lang een probleem geweest) Dus bij haar is het ook niet gelukt.
Omdat ik het juist heel graag wilde heb ik er best wel wat verdriet van gehad. Maar het is een gezonde vrolijke meid geworden, en dat is dan toch het belangrijkste.
Nu dus zwanger van nummer 3 en die curcus gedaan, ik vond het heel prettig en nuttig (nu nog hopen dat het dit keer ook met minder problemen gaat lukken).
Ik zou dus zeggen ga naar zo'n curcus, ik vind dat je er echt wat aan heb.
Zo werd er ook besproken wat er in de kraamweek mis kan gaan, mede door sommige kraamhulpen, en ik zag toen in dat de dingen die daar benoemt werden inderdaad bij mijn oudste twee was gebeurt.. Ik kon daar dus beamen dat zulke dingen kunnen gebeuren. (ik was de enige die al kids heeft).
Nu weet ik beter wat me te wachten staat, en ga ik het meer op mijn manier doen, met hopelijk een goede ondersteuning van de kraam, maar wel zoals ik het wil en niet zoals hun het willen...
Dus niet verplicht eerst in bad, terwijl kind al honger heeft, nee eerst voeden kan altijd later in bad, anders zit je met een boos kind die je bijna onmogelijk aan de borst krijg (1 van de voorbeelden).

Goed een lange posting om te zeggen, ga naar zo'n curcus ik vind dat je er echt wat aan heb.

mama van Linde

mama van Linde

13-10-2008 om 12:25

Dank

bedankt voor jullie reacties. Ik ga me er eens goed in verdiepen. Zo'n cursus lijkt me wel een goed idee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.