Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
xx

xx

26-10-2010 om 21:40

Vraag [flesvoeding 6 maanden]

Mijn zoontje is over 10 dagen alweer 6 maanden, nu geef ik hem bijna nog volledig borstvoeding. Doordat ik met afkolven op werkdagen niet voldoende afkolf en mijn vriesvoorraadje op is, ga ik aanvullen met flesvoeding.

3 vragen:

Moet ik nog met stap 1 dus bijv Nutrilon 1 beginnen, of kan ik meteen doorgaan met 2 (vanaf 6 maanden)

Kan het kwaad als ik nog een maandje nr1 geef ipv 2 (vanaf 6 maanden)

Welke voeding is het meest geschikt. Ik heb een manneke dat moeizaam poept, maar weer veel spuugt en de kans op allergiën is aanwezig.
Dacht zelf aan Kruidvat Extra care ( is hypoallergeen, tegen moeizame ontlasting, maar gaat helaas het spugen niet tegen, dus dat zal dan jpb als toevoeging worden.)

Hoor het graag, wie heeft er tips!

gr.
Sannie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel78

Merel78

27-10-2010 om 15:02

Hoi sannie

Hoi Sannie

Mijn zoontje is inmiddels ruim 8 maanden en ik ben nu zelf de bv aan het afbouwen (heb volledig gekolfd en ben het nu erg zat, dus vandaar). Ik ben zelf wel gelijk overgestapt op de nr 2 flesvoeding, maar hij is natuurlijk al iets ouder. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het kwaad kan dat je nog even doorgaat met stap 1. Ik heb bij mijn oudste geloof ik zo'n proefpakket of zo gehad en dat ook eerst opgemaakt voor ik aan flesvoeding nr 2 begon. Geen probleem mee gehad. Maar misschien weet iemand anders een onderbouwde reden dat het niet zou mogen? ik kan het me niet voorstellen...maar ja, ik zou gewoon praktisch denken: heb je het al in huis, dan maak je het op en anders haal je gewoon nr 2.

voor je andere vraag heb ik geen antwoord, want geen ervaring mee. Maar ik gebruik zelf wel het kruidvat merk (de gewone dan) en dat gaat prima. Het scheelt enorm in de kosten met nutrilon/ friso e.d. dus dat speelt voor ons ook wel mee.

sterkte ermee.

Merel

Vast voedsel

Ik neem aan dat je nu ook gaat beginnen met de introductie van vast voedsel?
Dan is het misschien slim om eerst DAT te doen en als dat goed loopt pas eventueel aan te gaan vullen met kunstvoeding. Kan best zijn dat je kind met vast voedsel en wat je kolft de dag kan overbruggen zodat je helemaal geen kunstvoeding nodig hebt.
En de schok van teveel nieuwe dingen tegelijk EN vast voedsel EN kunstvoeding is dan ook wat kleiner. Mocht je kind ergens last van krijgen dan is het moeilijker vast te stellen wat de oorzaak is als je teveel dingen tegelijk anders gaat doen.

Hoeveel kolf je nu, en hoeveel drinkt je kind? Kun je je voorraad niet wat bijwerken door op dagen dat je niet werkt tijdelijk wat te kolven?

xx

xx

28-10-2010 om 09:06

Dirksmama

Ja ik ben ook vast voedsel aan het introduceren, dat gaat best redelijk. ( 3 kleine plakjes banaan gepureerd en wat gepureerde worteltjes, 1 eetlepel) Mijn kleine mannetje krijgt ongeveer 5-6x per dag borstvoeding. Helaas komt hij in de nachten nog regelmatig... Die dagen komt hij zeker 6x op een dag, om dan tussendoor nog extra te kolven ( max 30cc per keer, heb het wel geprobeerd) , dat zie ik eigenlijk niet zo zitten.

Op mijn werk kolf ik 2x per dag, tot voor kort 3x op een dag, maar toen kolfde ik maximaal 80cc per keer. Nu kolf ik 2x per dag ongeveer 110 cc per keer. Hij krijgt 2x een fles van 180cc en dat gaat schoon op, ik zou dus nog meer kunnen geven, hij is er wel tevreden mee, maar 360 drinken en een opbrengst van 220 cc, ik kom dus per werkdag 140cc tekort, en helaas mijn voorraadje in de vriezer is nu echt op. Hij krijgt dus al een klein beetje nutrilon hypoallergeen nr 1 sinds een weekje ( mix met BV)

Zelf hoop ik dat er snel 1 voeding vanaf gaat en dat hij met 4 - 5 voedingen toe kan, dan is de kunstvoeding misschien bijna niet meer nodig.

In de papieren van het CB staat dat er vanaf 6 maanden pap gegeven moet worden, is dat ook echt zo? Ik vind het zelf bv geven erg leuk, maar dat kolven staat me een beetje tegen, omdat nu ook voor de papfles te gaan doen... daarnaast vind ik deze overgangsperiode erg lastig, krijgt hij al voldoende fruit en groente binnen dat er een voeding vanaf kan???

Al met al een heel verhaal geworden. Wil wel graag tot een jaar BV blijven geven.

gr.
Sannie

Rembrand

Rembrand

28-10-2010 om 18:39

Pap is overbodig.

Hoi Sannie,
Pap is niet nodig en voegt niets toe behalve loze calorieen. Zeker als je er voor moet gaan kolven kost het alleen maar moeite. Ik heb het zelf alleen aan mijn oudste gegeven ( toen wist ik niet beter en luisterde klakkeloos wat het consernatiebureau mij vertelde).
Als hij een paar weken verder is zou je kunnen kijken wat hij met een boterhammetje doet.
Groetjes M.

Kari1

Kari1

29-10-2010 om 12:35

Pap moet niet

Staat er echt in je papieren dat pap MOET? Of dat het een van mogelijkheden is? Pap geven is de introductie van granen in het eetpatroon. Dat kán idd met pap, maar zeker als je BV geeft is het veel handiger om die granen (als de tijd daar is) in te voeren dmv stukjes brood.
Wat betreft je andere vragen, het zal zo krap niet komen of je wat langer doorgaat met nr. 1 of wat eerder begint met nr. 2. Mag allemaal.
Hypoallergene voeding is bedoeld ter preventie van het ontstaan van allergieën. In het tweede halfjaar zijn de darmen al een stuk rijper en is die kans niet meer zo groot, hypoallergene voeding nr. 2 is om die reden een beetje onzin. Het kan wel zijn dat het effect heeft op zijn poepgedrag, ieder kind doet dat weer anders op andere voeding. Je kunt gewoon kijken wat jullie het beste bevalt.
Kari

Geen pap maar rijstwafel?

Pap hoeft echt niet. Mijn zoontje heeft zelfs nooit pap willen eten, dat kan ook nog ( en hij was vanaf het begin af aan verder een goede eter).
Je kunt ook proberen om vanaf 6 maanden een zoutloze rijstwafel te geven. Je baby kan daar lekker op sabbelen en geleidelijk aan steeds meer van eten. Zo'n rijstwafel is heel licht verteerbaar (let op koop niet met sesamzaad erdoorheen of zo, maar alleen rijst). En gecombineerd met borstvoeding is het hetzelfde als pap gemaakt van rijstebloem, alleen gaat het dan apart naar binnen....
Kijk ook eens hier: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.