Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
hout anne

hout anne

07-02-2009 om 20:24

Vraagjes over bijvoeding

Mijn zoontje is nu 3 maanden en ik denk niet dat we het bijvoeden nog een maand kunnen uitstellen (io met het cb, eerst nurilon forte proberen en als dat niet meer genoeg is gaan bijvoeden)
Maar ik zou graag wat advies willen van ervaringsdeskudigen. Waar kan ik het beste mee beginnen? De één zegt nl. rjistebloem in het flesje, de ander zegt fruithapje. En hoe bouw ik het verder op? Ik neem aan dat je eerst bijv. in één flesje wat rijstebloem doet (hoeveel?) en pas een paar dagen later een volgende sta doet (nog een flesje rijstebloem of een fruithapje ofzo?). Dit is mijn eertste kindje, dus ik heb echt geen idee.
En op welk moment van de dag is het het handigst met de bijvoeding te beginnen?
En na hoelang vervalt het vijfde flesje door de bijvoeding? (en wat wordt dan het voedingsschema, mijn zoontje zit nu op 7u-11u-15u-19u-23u)

Een hoop vragen, ik hoop dat iemand mij goed advies kan geven!
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Honger

Mijn zoon was ook een hongerlapje.. We hebben het uiteindelijk met moeite kunnen rekken tot 4,5 maand (bijvoeden). Wel heel lang een extra flesje melk gegeven. (6x150ml aangelengd met wat water).

Forte hielp hier helemaal niet. Ook rijstbloem hielp niet.

Toen langzaam met bijvoeden begonnen. Peentjes, fruit eigenlijk van alles. Pas vanaf dat hij brood begon te eten kwam hij in een wat beter ritme wat eten betreft.

liefs lisa

hout anne

hout anne

07-02-2009 om 20:45

Lisa

Forte helpt hier gelukkig momenteel wel, maar ik ben benieuwd voor hoe lang. Heb nu per flesje 2 schepjes forte en 4 schepjes standaard, bij laatste flesje doe ik 3-3. Bouw het dus langzaam op in de hoop het zo wat langer te rekken. Maar jij bent dus ook eerst met rijstebloem begonnen? Bij 4,5 maand of al eerder?

Dit ga je vast niet leuk vinden

Je hebt een kindje dat al voldoende problemen heeft gehad met slapen en voeding (je was toch op zoek naar lactosearme voeding?), een kindje dat toch vanwege de klachten een redelijke verdenking van allergie of op z'n minst overgevoeligheid voor koemelk heeft.

Bij zulke kinderen geef je voor de zekerheid absoluut niet voor de 6 maanden bijvoeding (eerder is echt niet verstandig). Je meent toch niet serieus dat je je kindje niet alleen voor de 6 maanden, maar zelfs voor de 4 maanden wilt gaan bijvoeden????

Echt, serieus, daar snap ik helemaal NIETS van!!!

Je schrijf dat je dit in overleg met het CB doet. WETEN ze daar wel van je zoektocht naar die lactosearme melk? WETEN ze daar wel van je andere gemodder?
Afgaand op wat jij hier de afgelopen weken geschreven hebt lijkt het niet verstandig om als je nog een hypoallergene voeding geeft over te gaan op Forte. Laat staan modderen met bijvoeding, of dat nou rijstebloem of groente-fruit is.

Wat je vraag over het vervallen van een fles betreft: VOOR 6 maanden mag bijvoeding absolut geen fles vervangen, dus de komende 3 maanden kun je geen fles laten vervallen.

Wat zijn trouwens volgens jou aanwijzingen dat je kind niet genoeg heeft?

wanda74

wanda74

09-02-2009 om 13:48

Hoeveel cc per voeding?

hoeveel geef je per fles? Met 3 maanden was mijn kleine nog aan de BV, maar hij dronk tot 6 keer per dag. Misschien moet je er nog een fles bij? Ons schema was niet zo strak, maar wel constant.
Wij zijn overigens begonnen met rijstebloem in de laatste fles, maar gezien de reaktie van Dirksmama weet ik niet of dat kan. Volgens mij is dat wel redelijk veilig.
3 maand lijkt me wel erg vroeg voor bijvoeding hoor maar ja....
Succes

mirreke

mirreke

09-02-2009 om 15:48

Rijstebloem

Ook rijstebloem is bijvoeding, en zou dus pas na 6 mnd moeten worden gegeven. Als je eerder begint met bijvoeding is het risico op het ontwikkelen van een voedselovergevoeligheid of allergie veel groter. Bovendien zijn de darmpjes nog niet aan bijvoeding toe, en wordt de ellende vaak alleen maar erger. Verdiep je eens in bijvoeding, google eens wat. Je begint bv (na de zes maanden dus) met een klein hapje fruit of groente, echt niet met een heel potje ineens. En verwacht niet dat je een fles kunt vervangen, bijvoeding is echt letterlijk, voeding erBIJ.
Als het echt niet lekker loopt met je kleintje, ga dan naar de huisarts en laat je doorverwijzen.

hout anne

hout anne

09-02-2009 om 17:11

Dirksmama

Ik ben uiteindelijk met mijn zoontje bij de KA geweest, aagezien me dat van verschillende kanten werd aangeraden
Bij de KA werd duidelijk dat het geen LI of KEA is. Ik ben naar een osteopaat geweest en het teruggeven van voeding en de hik zijn sindsdien vrijwel volledig over!
Ik gebruik dus gewoon de standaardvoeding, vandaar dat de forte wel kan. Bijvoeden mag echt vanaf 4 mnd, het hoeft alleen niet persé vóór 6 mnd. En in overleg met het CB zou ik dus eerder kunnen beginnen als ik het echt niet meer kan rekken.
De tekenen waardoor ik weet dat de voeding niet meer voldoende is zijn dat hij steeds eerder komt voor een volgend flesje. Eerst een half uur te vroeg, dat hebben we toen gerekt (resultaat: 30 min. een krijsend kind), daarna werd het een uur te vroeg. En dat is dus leuk meer, een uur lang een kind dat volledig over zijn toeren is omdat hij honger heeft. Ook werd hij sochtends steeds vroeger (huilend van de honger) wakker. Hij sliep altijd tot 7 uur, 7.30 uur. Op een gegeven moment was dit 5 uur. Hij zit op 5 flessen van 200ml, het maximum dus, dus ik kan m ook niet meer geven. Ik heb een tijdje een beetje water gegeven, maar dit werkt ook niet. Hij is wel even stil (zolang hij het water drinkt), maar begint dan weer net zo hard te huilen. Met de forte lukt het nu wel even nu, ik heb nu 3 schepjes forte en 3 schepjes standaard per flesje, de laatste voeding doen we 4 forte en 2 standaard. We voeren het zo langzaam mogelijk op, pas als hij weer een paar keer te vroeg om zijn fles begint te vragen passen we de verhouding weer aan. Ik hoop het op deze manier zo lang mogelijk te rekken, ik hoop ook dat 4mnd lukt, maar 6 mnd gaat niet lukken.
Ik begrijp dat de darmen met 6 mnd beter gerijpt zijn, maar het mag ook met 4 mnd al. Vroeger (zo'n 30 jaar geleden) mocht het al bij 10 wkn en mijn moeder gaf aan bij alle 3 haar kinderen geen problemen te hebben ondervonden. (mijn schoonmoeder zegt hetzelfde)
Ik kan m toch moeilijk honger laten lijden!
Maar vandaar mijn vragen dus over waar je het beste mee kan beginnen. Ik ga het ook zo langzaam mogelijk opvoeren.
De vraag wanneer de 5e fles kan vervallen was overigens puur uit nieuwsgierigheid. Van mij hoeft hij voorlopig echt niet te vervallen, ik vind het altijd wel gezellig, nog even knus samen voor het slapengaan.
Maar dat gebeurd dus niet voor 6 mnd als ik het goed begrijp.

Dus ik hoop dat je wellicht toch een antwoord hebt op mijn vragen (ik heb al gezien op t frum dat je vrij ervaren bent!)
Bedankt!

Cea

Cea

09-02-2009 om 20:06

Volgens mijn cb

is 1000 ml geen absoluut maximum, maar een richtlijn. Ik heb ook een hongerige baby en ik mocht van het CB gewoon wat meer flesvoeding geven. Bijvoeding lijkt me geen oplossing, je begint met hele kleine beetjes, dus niet tegen de honger. Bovendien, als je al een gevoelige baby hebt, is de kans groot dat hij er weer krampen van krijgt. Misschien nog eens overleggen met het CB of (nog beter) met de KA over de hoeveelheid flesvoeding?

eef!

eef!

09-02-2009 om 20:22

Richtlijn

Natuurlijk mag je bijvoeden vanaf vier maanden...(niemand die het je zal verbieden) Maar de richtlijn is toch echt 6 maanden, dat advies is er niet voor niets. En vroeger, tja vroeger was er zoveel anders... Als je je niet aan de richtlijn van het bijvoeden wil houden (6 maanden) waarom zou je je dan wel aan de richtlijn van de hoeveelheid flesvoeding houden? Bijvoeding is zeker in het begin echt niet honger stillend, een beetje meer flesvoeding misschien wel.

hout anne

hout anne

09-02-2009 om 21:52

Dacht dat 1l max is wat de nieren kunnen verwerken?

dat is mij verteld door het CB en de kraamzorg. Vandaar dat ik daar niet overheen wil gaan. Wil niet dat zijn nieren beschadigd raken!
Zal hier idd eens contact over opnemen met de KA. De richtlijn bij mij bij het CB voor bijvoeden is overigens 4 mnd. Vanaf 6 mnd hebben ze het echt nodig, dus bij 4 mnd kun je langzaam gaan opbouwen. Maar goed, dat zal wel per CB verschillen (zoals zoveel dingen heb ik gemerkt). Ik snap ook wel dat door onderzoeken de inzichten veranderen, maar de baby's 30 jaar terug hadden dezelfde ontwikkeling als de baby's nu en waren even gevoelig. Dus als het toen geen problemen gaf, hoeft dat nu niet ineens anders te zijn omdat 'de inzichten zijn veranderd!'

Rembrand

Rembrand

09-02-2009 om 23:35

Hout anne.

De richtlijn ( landelijk ) van de CB's is bijvoeden is nodig vanaf zes maanden. Dit is niet voor niets.
Als ze gaan zeggen dat bijvoeden "mag" vanaf vier maanden gaan mensen het al doen vanaf drie maanden (of nog eerder).
Bijvoeden gebeurde vroeger inderdaad vanaf zes weken. Het gaf toen echt wel problemen bij veel baby's, maar daar hoor je blijkbaar niemand meer over. Ik was zelf zo'n baby die niet tegen koemelk kon, en ook niet tegen de liga met sinaasappelsap die ik vanaf zes weken kreeg
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.