Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Biene M.

Biene M.

18-01-2012 om 06:27

Vragen over borstvoeding? tip!

Er is een multidisciplinaire richtlijn over borstvoeding ontwikkeld, bestemd voor alle mogelijke zorgverleners én voor ouders: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/richtlijn/

Je kunt direct via de site op de richtlijn reageren, de makers staan open voor feedback.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

18-01-2012 om 17:16

Bedankt!

voor de link. Interessant, ben er doorheen aan het lezen.

Interessant!

Wat een prettig geschreven site.
Goed leesvoer.....

Kraanvogel.

Asa Torell

Asa Torell

22-01-2012 om 10:58

Dank

Bedankt voor de mooie link Biene, inderdaad een heel heldere site!

Oeps

Wat een mooie richtlijn Biene, zal mij benieuwen hoe lang kraamafdelingen erover gaan doen om dat op te volgen. Niet, denk ik. Na de bevalling wil men toch eerst het kind controleren en het zal een hele omslag vragen om dat te doen terwijl kind bij de moeder ligt of later.
Overigens is het denk ik het belangrijkste dat je beseft dat je een baby binnen het uur de kans moet geven op hechting en borstvoeding en dan niet 5 minuutjes en wegwezen.

Biene M.

Biene M.

22-01-2012 om 14:06

Annej

Eén van de fijne dingen van die richtlijn is dat je hem je zorgverleners onder de neus kunt wrijven.

Verder is het niet allemaal overal even dramatisch gesteld hoor. Mijn jongste twee kinderen kreeg ik direct bij me, toen ze de tepel gevonden hadden vertrok al het medisch personeel uit de kamer en liet ons een uur lang alleen. Daarna kwam het meten, wegen en testen van de reflexen pas.

Asa Torell

Asa Torell

22-01-2012 om 23:30

Hier laatste keer ook

Zoon heeft gewoon alsmaar op de borst gelegen, ondertussen moest hij uitgezogen worden en zuurstof gemeten (dat laatste gelukkig alleen als pilot, geen speciale aanleiding). Maar bij mij liggen had duidelijk grote prioriteit, heel fijn!

Vooruitgang

Wel goed om te horen dat het nu zo gaat.

Massi Nissa

Massi Nissa

23-01-2012 om 16:34

Hier beide keren

Ik mocht beide keren de kinderen zeker een uur bij me houden voor er actie werd ondernomen. Zoon werd wel goed in de gaten gehouden, die was heel erg blauw toen hij eruit kwam, maar zelfs dan mag je de baby gewoon op je buik houden. Het is allemaal echt veranderd, gelukkig.
Groetjes
Massi

Relativeren

Ik vind hem prachtig, die richtlijn en hoop dat hij opvolging zal vinden. Ik hoop alleen dat het geen dogma wordt. Dat moeders waarbij het kind, om wat voor reden dan ook, niet een uur huid-op-huidcontact hebben kunnen krijgen en die niet binnen het uur aangelegd zijn, geen schuldgevoel krijgen of de start als een mislukking gaan zien. Net zoiets als veel vrouwen voelen als ze een keizersnee krijgen terwijl ze zo graag vaginaal bevallen zouden zijn omdat dat volgens de deskundigen het beste is, of wanneer borstvoeding niet (goed) lukt.

Ik wil geen rokende opa argument aanvoeren bij een onderzoek onder meer dan twintigduizend vrouwen, maar er zijn vast meer redenen voor het al dan niet slagen van borstvoeding en hechting. Misschien is een tijdelijke scheiding of het ontbreken van huid-op-huidcontact wel op verzoek van de moeder. Moeders die van zichzelf al niet zo bol staan van de moedergevoelens. En omgekeerd dus ook, moeders waarbij de hechting al zo goed zit en die gebrand zijn op het geven van borstvoeding dat huid-op-huidcontact daar niet noodzakelijk is.

Bij mijn eerste duurde het uren voordat ze eens aan de borst lag, vervoer naar het ziekenhuis en flink hechten moest eerst gebeuren en 't was er nog niet van gekomen. De tweede tijgerde een paar seconden na de geboorte al richting borst en hapte meteen gretig toe. Nummer 3 en 4 moesten meteen onderzocht worden en de couveuze in. Desondanks hebben ze allemaal lang en uitsluitend bv gekregen. En met de hechting zit het toch wel snor.

'T kan trouwens ook aan een op voorhand laag niveau van oxytocine liggen. Ik heb in het boek "Moederschap" van de antropologe Sarah Blaffer Hrdy gelezen dat (amerikaanse) vrouwen die met een ruggeprik bevallen zijn wel de lasten (moeheid, pijn) van de uitdrijvingsfase hebben maar niet de lusten (high van de happyhormonen) en dat ze dan vlak na de bevalling vooral even rust willen en het wel prima vinden als de baby aangekleed en wel in een wiegje naast het kraambed liggen.

skik

dc

dc

24-01-2012 om 10:43

Ik wilde niet

Mijn 3e kind kwam 2 weken te laat en zat onder meconium (poep). Ik wilde dat ze eerst schoongemaakt werd, maar nee, ze moest en zou eerst huid op huid. Ik vond het geen prettige ervaring, zeker niet omdat ik nog in shock was van de pijn. Hierdoor heeft het best wel een tijdje geduurt voor ik van haar kon genieten. (Is wel helemaal goed gekomen trouwens).

Hetzelfde

Sommige dingen blijven toch hetzelfde. Als een regel absoluut genomen wordt waar dat niet nodig is en een uitzondering op zijn plaats zou zijn. Maar ja, het blijft toch mensenwerk.

Richtlijn

Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik zou zeggen dat 'richtlijn' zoiets is als, nou ja zeg maar, een richtlijn. Dus in principe doen we 'X'. Mochten er redenen zijn om Y of Z te doen (of zelfs 's een keertje A) dan zou daar ruimte voor moeten zijn. Uiteraard blijft de uitvoering mensenwerk, dus de inschatting of je niet even nog een keer moet uitleggen waarom X toch beter is, of dat je achteraf te snel hebt opgegeven en Z hebt gedaan moet je blijven maken. En dat zal soms fout gaan.
Maar ik lees het alleen al als een mooie verzameling van niet alleen de richtlijn, maar ook de redenen waarom voor de richtlijn gekozen is. En hier en daar ook waarom iets anders niet per se slecht is.

Kraanvogel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.