Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Waar slaapt de baby en op gezette tijden?

in de box of brengen jullie de baby\'s naar bed ?

Een vriendin tipt mij om mijn dochtertje overdag op een gezette tijd in haar wieg boven neer te leggen zodat ze meer structuur zou krijgen. In de zin van slapen in bed, in box spelen.

ze is een kleine 3 maanden en overdag is het inderdaad wat onregelmatig, veel korte slaapjes tussendoor. Maar erg vind ik het niet, is het beter voor haar om wel op gezette tijden te slapen en dan ook in haar wiegje ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jippa

jippa

30-09-2009 om 12:05

Niet aan beginnen

...dit soort adviezen. Daar krijg je onflexibele kindjes van. En later gaan diezelfde ouders klagen dat ze nooit ergens heen kunnen vanwege slaapjes etc. dat is mijn ervaring. Die van ons is nu 7 en extreem makkelijk. Hoera.

Wat je gevoel zegt en kijken naar de behoeftes van je kindje

Wat vind je zelf prettig en merk je dat de kleine er zeer onrustig van wordt?
Mijn eerste liet ik ook regelmatig slapen in de box. Die sliep ook korte slaapjes en om nu 8 keer op een dag naar boven te lopen om hem weer op te halen had ik geen zin in. Op een gegeven moment werdt hij te nieuwsgierig en waren er beneden te veel prikkels, dus uiteindelijk heb ik het boxslapen afgebouwd en boven laten slapen.
Mijn 2 zoon heeft nooit kunnen slapen in de box, die wist meteen al dat dit om te spelen was en werd gelijk druk in de box. Die heb ik uiteindelijk leren slapen in de maxicosi en wandelwagen (als we weg zijn) en anders gewoon thuis in zijn bedje. Die doet overigens alleen maar lange slaapjes. Wat ik er mee wil zeggen is dat ieder kind anders is en volgens mij vind jij het prima zo, dus net zoals jippa zegt, niet naar iedereen luisteren en lekker je gevoel volgen en lekker genieten van de kleine.

Jippa

Wat een onzin reactie zeg. Sommige kinderen hebben gewoon structuur nodig en sommige kun je overal hazelsaapjes laten doen.
Mijn jongste was bijvoorbeeld een huilbaby tot ik structuur in haar dutjes aanbracht.
Dat het bij jouw kind makkelijk ging en nu een makkelijk kind is wil niet zeggen dat dat komt omdat je je kind overal kon laten slapen. Dat is gewoon geluk voor jou.

In aansluiting op sharon

..deze discussie is al vaak geweest.

Ik heb ooit ergens gelezen dat kinderen overal tegen kunnen behalve tegen onvoorspelbaarheid. Dus als je altijd flexibel bent, prima. Een star programma ook goed. Maar de ene keer alles laten waaien en de volgende keer stipt om zeven uur naar bed, dat werkt niet.

Even afgezien van het feit dat er kinderen zijn, zoals die van mij en Sharon, die niet tegen pierewaaien kunnen. Die hebben structuur nodig.

En ja, er zijn ook kinderen zoals die van jippa.

Wat ik hierboven zei over dat kinderen niet tegen voortdurende veranderingen kunnen dat was dan op een ander niveau, meer in zijn algemeenheid. Individueel zijn er grote verschillen. Dus Manda, ik zou gewoon doen wat werkt voor jou/jullie. Je zit ook nog met de schooltijden van je oudste, dus dan is een kind dat je ff snel ergens neer kan leggen veel handiger dan een die precies omvalt als je moet gaan halen en bij wie het alles-of-niets is, dus dat je haar niet later nog weg zou kunnen leggen omdat dat dan niet meer haar Vaste Tijd is. Over het algemeen is het bij jongere kinderen handiger als ze een beetje kunnen meeveren met het gezinsritme.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-09-2009 om 13:44 Topicstarter

's Avonds

verloopt het overigens hier prima, ze gaat een kwartier eerder dan grote zus naar bed en valt dan vrij snel als een blok in slaap en wordt dan (op een voeding na) om half 8 s'ochtends weer wakker.

Als we ergens naar toe (oudste ophalen/brengen) moeten dan moet ze gewoon mee, of ze nu slaapt of niet, dat levert geen problemen op.

Ik kan mij niet meer herinneren wanneer mijn oudste nog 2 middagdutten had en hoe laat, ik weet wel dat ik haar dan in bed stopte maar volgens mij was ze toen een stuk ouder. iig tot een jaar of 3 is ze s'middags echt naar bed gegaan.

Ik vind het nu alleen wat onrustig, met van die slaapjes van een kwartier, ik loop dan zelf zo vaak heen en weer met haar. Aan de andere kant geeft een strak ritme mij weer onrust want dan ben je zo met die tijden bezig.

Naar bed brengen als ze tekenen van slaap vertoont

In feite moet je doen waar je je zelf het prettigst bij voelt. Als je het idee hebt dat die slaapjes van een kwartier het gevolg zijn van een onrustige omgeving beneden zou ik toch eens proberen of je dochter in haar eigen kamer wat langer doorslaapt.

Ikzelf leg mijn jongste (14 maanden) op bed in zijn eigen bedje als ik zie dat hij tekenen van slaap vertoont (ogen wrijven, hangerig, huilerig). Dat heb ik bij beide zonen vanaf het begin gedaan en dan sluipt er vanzelf een patroon in. Dus het kan echt wel zonder heel erg bezig te zijn met de klok.

Het voordeel van eigen bedje boven box vind ik dat zeker op latere leeftijd heel duidelijk is dat slapen en eigen bed bij elkaar horen. Dat je nooit meer ergens naar toe zou kunnen als ze op hun eigen kamertje slapen in plaats van in de box lijkt me erg onwaarschijnlijk. Het is hier in ieder geval nooit een probleem geweest.

Chris

Manda

Er zit nog een heel scala aan mogelijkheden tussen aan de ene kant overal een kwartiertje laten slapen en een strak ritme met vaste tijden.
Mijn jongste liet ik altijd in haar eigen bed slapen omdat ze gewoon beter sliep. Bijkomend voordeel is dat ik mijn handen meer vrij had. Ze ging niet op strakke vaste tijden naar bed hoor, gewoon als ze moe was.
Als ik kort er op de deur uit zou moeten om ander kind van school te halen, legde ik haar al vast in de kinderwagen te slapen en reed ik haar zo slapend mee naar school en reed haar daarna weer slapend naar huis.

marie

marie

30-09-2009 om 15:17

Niet in box

Hallo
Wij gingen altijd van het principe uit dat de box is om te spelen en dus niet om te slapen. Dat doe je in bed of in de kinderwagen.
Onze meiden hadden van zichzelf van het begin af aan een vast ritme van voeden en slapen (makkelijk he?).
Maar in elk geval sliepen ze eigenlijk nooit in de box (gingen gewoon niet slapen, teveel indrukken). Maar in de wagen in de woonkamer - zoveel mogelijk buiten trouwens - sliepen ze heerlijk! Pas toen ze echt uit de wagen groeiden (8-10 mnd) sliepen ze overdag op hun kamer.
groetjes

jippa

jippa

30-09-2009 om 15:44

Sharon

Wat een onzin reactie van jou zeg. Ik vertel mijn ervaringen van onszelf en om ons heen en jij weet gelukkig precies hoe het zit. Lucky you.

Zoals de amerikanen dan zeggen

... 'if it ain't broke(n?), don't fix it'

Als dit je goed bevalt, niks aan doen dus. Je vriendin is kennelijk een Ria Blom-aanhanger: structuur, regelmaat, vast ritme voor alles.

Dochter slaapt hier soms in haar eigen bed overdag, maar vaak ook niet. Overigens nooit in de box. Wel vaak in de wandelwagen, dan ga ik met haar naar buiten en dommelt ze op die manier in.
Als ze duidelijk wel moe is, maar vertikt in slaap te vallen, dan zet ik haar in de maxi-cosi (die zit niet permanent in de auto maar staat op haar kamertje) en schommel haar daarin in slaap. Vaak hevel ik haar dan een half uurtje later alsnog naar haar bedje over.

Op het kdv slaapt ze wel in een bedje. Daar wikkelen ze haar overigens in een lakentje.

Zoon was een wanhoop, overdag, met slapen (kwam uiteindelijk goed). Op een gegeven moment drong tot me door dat ik een slaapprobleem had, niet hij. Hij was vrolijk, kerngezond en groeide goed. Ria Blom kan het heen-en-weer krijgen!

Groeten,

Temet

Mayte*

Mayte*

30-09-2009 om 17:27

Hahaha temet

Ik ben ook niet zo'n aanhangster van vaste structuur, gewoon omdat het zo niet werkt. Ik denk dat die hang naar regelmaat volgens de klok vaak meer tegemoet komt aan de behoefte (en onzekerheid) van de ouders dan aan de behoefte van het kind. Er ontstaat vanzelf een soort patroon is mijn ervaring, dat hoef je niet af te dwingen. Ria Blom komt er hier ook niet in.

Mijn zoontje van 2,5 maand slaapt nu overdag korte slaapjes en soms een paar uur in de kinderwagen. Maar nog even en dan is -ie eruit gegroeid. In de box valt hij nooit in slaap. Dus dan wordt het toch boven in zijn bedje slapen straks.

Er komt al een beetje een patroon in de slaapjes overdag. Hij heeft nu altijd een langere slaapperiode 's ochtends (van een uur of zelfs langer) en een langer slaapje 's middags. Met allemaal korte slaapjes van een kwartier tot een half uur tussendoor.

Net als bij jou Manda gaat mijn zoontje ook ongeveer tegelijk met mijn dochter naar bed (half acht) en slaapt dan tot half zeven de volgende ochtend (met 1, 2 of met een beetje pech 3 voedingen tussendoor). Maar dat is alleen voeden en direct verder slapen.

Ik geef me er gewoon maar aan over en doe mijn dingen tussen de bedrijven door. De voorbereidingen voor het avondeten doe ik vaak als hij zijn langere slaapje doet 's middags, zodat ik tijdens de onrustige uren rondom etenstijd niet zoveel meer hoef te doen.

Nee jippa

je vertelt niet de ervaringen van je zelf. Je waarschuwt dat je vooral niet een kind mbv structuur in eigen bed moet laten slapen omdat je dan onflexibele kinderen kweekt.
Dat vind ik onzin.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar weet wel dat dat echt niet bij alle kinderen klopt.
Het grappige is dat bij ons juist het kind wat het meeste structuur kreeg met slapen, het flexibelste kind is.

Mayte

het is denk ik een misverstand dat als je wat structuur hanteert dat dat volgens de klok moet. Hier was de structuur bij jongste: bij tekenen van vermoeidheid naar bed en dan wel als het even kon haar eigen bed. Dat werkte bij haar gewoon het beste. In de box oid sliep echt ze te kort en werd niet uitgerust wakker, met als gevolg een oververmoeid huilend kind. Die structuur die ik haar bood had niks met afdwingen te maken.
Andere kinderen kunnen er wel tegen, ook prima. Lekker makkelijk.

Hanne.

Hanne.

30-09-2009 om 19:31

Sluit me bij temet aan

ik sluit me bij Temet aan: ... 'if it ain't broke(n?), don't fix it'

Bij mijn oudste kreeg ik van het CB te horen dat ik het kind overdag absoluut in bed ipv in de box moest laten slapen omdat ik anders later problemen zou krijgen.

Na een week klooien realiseerde ik me dat ik nu een probleem aan het creeren was om later misschien een probleem te voorkomen. Vanaf dat moment los ik dus alleen problemen op die er zijn.

Mijn jongste had het overigens wel nodig om in haar eigen bed te slapen. Sliep ook overdag niet in de wandelwagen oid. Ben benieuwd wat nr 3 gaat brengen...

Wat ik later wel deed

..was boven leggen en dan telkens de speen terugstoppen. Toen ik organisatorisch gezinstechnisch last had van een jammerend kind dat toch niet echt uitgeslapen bleek als ie weer op was. Ik denk dat hij toen zo'n maand of 4 was. Misschien ook wel drie zoals jouw dochter nu Manda. Ik had bij de oudste nooit een speen gehad maar nu heb ik hem gebruikt om de slaapjes naar 1 tot 2 uur te krijgen ipv 20 minuten.

Maar dat was dus niet omdat het hoorde maar omdat hij daardoor in een prettiger ritme kwam. Ik heb last van te veel melk, ik moest drie uur wachten met aanleggen anders kreeg ik last van overproductie (ga ik nu niet uitleggen verder).

nog even als toevoeging nav je oorspronkelijke vraag, Manda.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-09-2009 om 20:11

"structuur"

Mijn structuur bestond eruit dat er wel een zekere regelmaat was in volgorde, meestal inderdaad slapen-drinken-spelen-slapen, maar die had helemaal niets met de tijd te maken. Ik snap ook niet waarom babies het beter zouden doen als je op een vaste tijd drinken of slapen, ik heb nog nooit een baby met een horloge gezien...

Manda Rijn

Manda Rijn

30-09-2009 om 21:49 Topicstarter

Hmmm

weet je wat, ik ga morgen eens kijken wat mevrouwtje doet als ik haar in haar wiegje leg s'middags. Ik denk ergens rond een uur of 11, ben benieuwd of ze dan lang gaat slapen of net zoals nu een korte slaap doet.

Er is ook geen probleem ofzo hoor, het gaat hier prima, het is net als bij mijn oudste vabn 6,5 een heel makkelijk kindje.

liora

liora

30-09-2009 om 22:21

Hoe wordt ze wakker?

Hoi Manda,

Ik ben benieuwd hoe Mandarijntje dan wakker wordt en waardoor. Ik durf wel te stellen dat weinig baby's na een kwartier slapen echt lekker uitgerust zijn. Wordt ze wakker omdat ze aan haar gezicht zit? Of van geluiden?
Mijn baby wordt snel wakker als hij net slaapt, als hij echt al een half uurtje slaapt, is hij in een diepere slaap en tukt hij lekker door.
Ik leg hem altijd in zijn bedje (en dat is niet 'boven', niet iedereen heeft een beneden en een boven, maar dat is weer een andere discussie). Ik baker hem ook in en daardoor slaapt hij echt langer en dieper en valt hij ook sneller in slaap.

Maar als Mandarijntje super-uitgerust oogt, dan heb je misschien gewoon een heel wakker kindje. En jij vindt het ook prima toch? Ik ben zelf wel heel blij met langere slaapjes, het geeft mij ook structuur en ik heb die structuur nodig. Ik vind dat gewoon heel prettig. En ik vind het ook enorm leuk als mijn baby lekker slaapt, dan kan ik even wat voor mezelf doen namelijk, of met mijn oudste zoon.

Ben ook benieuwd waarom je de vraag stelt als je het zo lekker vindt lopen. Of vraag je je ergens toch af of het niet beter zou zijn als Mandarijntje wat langer slaapt?

Liora

Manda Rijn

Manda Rijn

30-09-2009 om 22:54 Topicstarter

Goede vragen liora

het loopt heel lekker in de zin dat ze weinig huilt, tevreden uit haar oogjes kijkt. Ik loop alleen zo met vaak met haar rond. Het zou fijner voor mij zijn als ze wat langer aan 1 stuk slaapt, dan kan ik iets afmaken. Ik loop nu zo vaak heen en weer met haar en daar word ik zelf de laatste tijd moe van.

Ze wordt niet wakker van geluid en ook niet van zichzelf. Ze ligt te slapen, ligt stil en wordt dan wakker en begint dan na een paar minuten wat chagerijnige geluidjes te maken en wil dan weer aandacht.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-09-2009 om 23:08 Topicstarter

Bijvoorbeeld vanmiddag

weer, toen had ik haar vast (recht omhoog tegen mij aan met hoofdje boven mijn schouder uit, dat vindt ze fijn) en toen dacht ik "god nu loop ik weer met je rond".

en toen bedacht ik ook, waarom slaap je niet eens wat langer door. Ik wou vanmiddag even een gat gaan graven (klusje van een minuut of 10) maar dat doe ik dan niet omdat ik dan bang ben dat ze weer wakker wordt en ik met modderhanden sta op het moment dat dat gat nog niet af is.

Dat merk ik dus de laatste tijd, dat mij dat stoort.

Jakiro

Jakiro

01-10-2009 om 01:48

Regelmaat

Ze hebben hier gewoon in de box geslapen. Juist in het begin als ze nog 8 hazeslaapjes doen op een dag, is de box ideaal.
Op het moment dat ik begon te merken dat er een regelmaat in kwam en ze niet meer 8 hazeslaapjes deden, maar 2 iets langere slaapjes, heb ik ze boven in bed gelegd.
Ik denk dat dat rond de 3 maanden was (toevallig rond dezelfde tijd als dat ze overal pyamaatjes in hun maat hadden, maatje 62, vast niet toevallig).
Ik heb het bij alle drie zo gedaan en ze hebben er alle drie heel goed onder gedeid. De meiden sliepen allebei door met 1 maand en vielen gelijk in slaap als ze hun bed zagen (nu nog). Mijn zoontje slaapt wat moeilijker en daar moet ik gewoon meer aandacht aan geven.
Gewoon doen wat je hart je ingeeft en een regelmaat sluipt er vanzelf in.
Jakiro
PS Ria Blom is er inderdaad naar mijn idee voor de ouder die zelf een beetje onzeker is en geen regelmaat ziet in haar kind en daarom een houvast nodig heeft om er toch regelmaat in te krijgen, alleen door de ouder ingesteld ipv door het kind.

Ja manda dat lijkt er wel op

wat jij beschrijft, dat is inderdaad het punt dat ik hem boven ben gaan leggen en een paar weken heb geinvesteerd in troosten/speentje als hij na een kwartier al wakker werd. Alsof hij dan mijn nabijheid nodig had en daardoor heeft 'geleerd' om wat langer te gaan slapen. Hij moest gewoon ervaren dat hij kon gaan slapen en dat ik er altijd weer zou zijn als hij wakker werd. Daardoor werd dat bed een veilige plek overdag. En inderdaad, dat was handig voor gaten graven en andere klussen.

On the other hand, als ik jou dat zo hoor beschrijven, dat jullie eigenlijk met je hart aan elkaar vastzitten en bijelkaar tanken dan denk ik.. misschien moet je er nog maar even mee doorgaan. Het duurt zo kort en wat Mandarijntje nu bij je haalt daar kan ze straks haar leven op bouwen. Die liefde en dat vertrouwen, dat ze aan jouw hart mag liggen. (graag geen reacties van mensen die vanaf dag 1 in bed leggen, daar bedoel ik verder niets over te zeggen, ik reageer alleen maar op het Moment van Manda).

Dus misschien op zoek naar een nieuw evenwicht/compromis?

Limi

Limi

01-10-2009 om 09:42

Zoals het uitkomt

Hij is pas 2,5 week, maar zo deed ik het met de oudste ook. Zeker 's middags en 's avonds ligt hij vooral beneden, omdat ik met de oudste ook beneden ben. Die is 2, dus die kan ik niet steeds alleen laten. Dat hij de baby vaak wakker maakt is nog wel een probleem - vind ik, ik weet nog niet wat de baby er zelf van vindt. Hij drinkt om de 2 tot 4 uur, dus niet voorspelbaar en ik moet hem dus wel binnen gehoorsafstand hebben.

Uiteindelijk kwam de oudste zelf op half uur wakker, 2 uur slapen, maar dat was iedere dag op een andere tijd en plaats. Ik vind het zelf maar niks dat ik geen boodschappen kan doen als het net even droog is om 2 uur omdat de baby per se om 2 uur in zijn eigen bed moet slapen. Dus daar ga ik niet aan beginnen.

liora

liora

01-10-2009 om 10:37

Aha

Hoi Manda,

Als je met haar rond moet lopen omdat ze anders huilt, denk ik dat ze gewoon moe is, niet dat ze aandacht nodig heeft. Voor aandacht zou ze namelijk al vrolijk worden als je dan even tegen haar lacht en praat, denk ik.

Ik kan je inbakeren adviseren. Ik was zelf fervent tegenstander, vond het iets voor moeders die te beroerd waren hun baby vast te houden. Maar ik heb gezien dat je jezelf en je baby er een plezier mee doet.

Ik heb de Pacco inbakerdoek. En trust me, het is heus geen slaappil (dat dacht ik ook een beetje). Als baby B honger heeft, of niet lekker is, of zielig is, gaat hij ook ingebakerd niet slapen.

Het is echt heerlijk! Veel baby's vinden het fijn om strak ingepakt te zijn.

En Limi, een baby van 2,5 week vind ik echt volstrekt niet te vergelijken met een baby van 3 maanden.

En ik weet niet wie dat schreef over dat je met je hart aan elkaar vast zit of zo, maar ik zit net zo vast aan mijn lieve mannetje als hij zijn worstenpak aan heeft (zo noemen we het want hij ziet er dan uit als een wit worstje, erg lief).

Groetjes,

Liora

Limi

Limi

01-10-2009 om 11:28

Liora

Het principe blijft hetzelfde: vaste structuur of niet. Ik neem aan dat je daar ook niet pas na een paar maanden mee begint als je daar voorstander van bent. Ik begin nu ongeveer hetzelfde als bij mijn oudste en die was structuurloos heel makkelijk, ook op 3 maanden.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-10-2009 om 12:15

Voorspelbaar dagritme

Mijn zoon van 17 weken leg ik op bed zodra hij tekenen van vermoeidheid geeft: in de ogen wrijven, gapen, niet meer tevreden zijn. Als ik hem op tijd er in leg, hoor ik hem niet meer. Af en toe huilt hij een paar minuten, als hij al heel moe is. Soms hoor ik hem tussendoor even door de babyfoon, dan ga ik niet direct naar boven want vaak slaapt hij toch weer verder. Hij slaapt minimaal 40-45 minuten, meestal anderhalf uur en soms nog langer.
Ik heb een druk gezin met vier jongens en vind het belangrijk dat de baby zijn eigen plek heeft waar hij rust vindt. Beneden rond zijn box gebeurt gewoon heel veel, dan is het beter naar boven te gaan en in je eigen bed te gaan liggen. Dat heeft niets met een strak ritme te maken maar alles met kijken naar zijn behoeften en daar naar handelen. Als ik dat niet zou doen, zou hij heel wat minder slapen.
Ik denk niet dat mijn baby minder flexibel wordt. Hij kan geheel tevreden zelfstandig in slaap vallen alleen in bed, ook als dat bed ergens anders staat en dat is heel wat waard. Ook vind ik het normaal om rekening met de behoeften van mijn baby te houden en hem niet alleen maar te dwingen zich aan te passen aan de andere gezinsleden; het is een beetje geven en nemen over en weer.
Geen van mijn kinderen was hetzelfde als baby, gemene deler is dat ze van een voorspelbaar dagritme houden. Jaren geleden las ik ‘Wat je baby vertelt’ van babyfluisteraar Tracy Hogg, zij staat uitgebreid stil bij slapen en dat vond ik heel inspirerend. Er is niet één manier om het goed te doen, ieder kind vergt zijn eigen aanpak en daarnaast moeten de ouders ook een manier kiezen wat bij hen past. Ria Blom promoot daarentegen één methode die ook werkt, maar niet bij iedere baby en/of zijn ouders past.
Op ouders online staat een positieve recensie en een voorpublicatie van één hoofdstuk uit het boek van Tracy Hogg: http://www.ouders.nl/mopv2001-juni.htm
Elisabeth.

Manda

Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen.
Maar ik heb er 1 van bijna 7 en 1 van bijna 2. Ik heb zelf meer rust gekregen toen er op vaste tijden werd geslapen en gedronken. En toen er meer een schema in kwam ging hij ook beter slapen. Box slapen was hier ook gauw van , box is om te spelen en niet om te slapen. En dat liep hier veel beter. Enne ik heb 2 hele makkelijk kids die overal slapen, en die met vaste schema's zijn opgevoed. Enne een keertje anders geeft ook niks, gaat ook goed.

Doe vooral waar jij je goed bij voelt!!!

Enne 3´´R`en bstaan ook niet voor niks.

groetjes mascha

Dees 68

Dees 68

02-10-2009 om 19:32

Hanne en mayte....

@Mayte: hier ongeveer dezelfde situatie: zoonlief slaapt van 20.30 uur tot 7.30 uur en wil tussendoor ook nog een keer of twee drinken. Maar ik vind zoals jij het beschrijft echt een eye-opener: alsof die voedingen tussendoor eigenlijk niet zoveel voorstellen. Mijn zoontje is wel een stuk ouder (1 jaar), en ik heb toch vaak de neiging om de nadruk te leggen op de twee voedingen tussendoor en niet op het feit dat ie al zo'n lange slaap heeft. Typisch geval van halfvol vs een halfleeg glas... Daar ga ik dus echt wat mee doen, het probleem is net zo groot als dat je het zelf maakt!

@Hanne: Zo is het maar net. Ik krijg vaak ook de waarschuwing: "als je hem 's nachts blijft voeden, staat ie over twee jaar ook nog steeds 's nachts aan je bed en leer je hem nooit door te slapen" (laten brullen dus...). Ik heb tot nu toe ook altijd zoiets gehad van dat zien we dan wel weer (en bovendien denk ik ook dat dat wel meevalt, de tussenpozen tussen zijn voedingen worden steeds langer).

Mayte*

Mayte*

02-10-2009 om 20:37

Wat leuk dees

Onze kinderen hebben in ieder geval een goed dag en nachtritme. Dat doorslapen komt vanzelf wel.

Ik ben trouwens n.a.v. dit draadje begonnen om mijn zoontje bij tekenen van vermoeidheid boven in zijn ledikant te leggen. Benieuwd of dit langere slaapjes tot gevolg zou hebben. Nou dat heeft het zeker. Hij heeft vandaag - met 1 voeding tussendoor - 4 uur achter elkaar geslapen. Nu heeft hij gisteren ook heel weinig geslapen, dus dat hij wat moet inhalen zal ook wel meespelen. Maar toch....

liora

liora

03-10-2009 om 13:06

Voorbeeldje

Terwijl ik dit type ligt mijn baby al ruim 2 uur te slapen. Die wordt straks dus heerlijk uitgerust wakker.

Hij is wel een paar keer wakker geworden tijdens het eerste uur slapen, maar dan gaf ik een speentje, een keer heb ik hem opgetild en gekeken of hij nog moest boeren.

Ik zie gewoon dat hij dan nog niet uitgerust is, hij is dan een beetje huilerig. Hij is dus steeds weer in slaap gevallen en het tweede uur ook zonder wakker worden. Dit alles ingebakerd!! (inbakeren is dus echt geen slaappil, ik herhaal het nog maar eens).

Als hij in de woonkamer had gelegen, was hij dus nu waarschijnlijk al anderhalf uur a-relaxed wakker, op schoot, en gewoon zielig!

Ik vind dat je je baby rust moet gunnen. Het is echt niet zo dat een kwartiertje slaap genoeg is, daar geloof ik niks van (tenzij baby echt supervrolijk is, zelf speelt).

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.