Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Waar staat die -1 op de curve voor?

Dochter zit, ik meldde het al, op de -1 curve. Zowel qua lengte als gewicht, dus geen gemiep van het cb. Maar waar staat dat -1 precies voor? De cb mevrouw wist het ook niet meer precies, en toen ik de WHO curves zojuist bekeek bleken die andere lijnen te hebben en er stond bovendien geen verklaring bij.

Wie weet het?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien 1 standaarddeviatie?

nee, dat denk ik eigenlijk niet.
Mmmm..... er is gewoon een soort indeling in groepen. Gemiddelde groeiers, snelle groeiers, heel snelle groeiers.
En naar beneden hetzelfde. Maar wat dat nou uitmaakt...

Gegoogled

Als jouw dochter op de -1 lijn zit dan zit ze op p75 volgens mij, dan is 75% groter en 25% kleiner. Mijn dochter zit op de -2,5% dan is 95% groter en 5% kleiner :

Wat betekenen de cijfers en lijnen op de groeicurve?

Op de curve staat de leeftijd ten opzichte van het gewicht en de lengte aangeduid.
Er staan lijnen op: p3, p10, p25, p75, p90 en p95. Aan de hand van deze lijnen kan de arts of verpleegkundige zien hoe jouw kindje groeit ten opzichte van de leeftijdsgenootjes.
P50 is het gemiddelde en wordt als standaard gebruikt. Dit wil dus zeggen dat voor een bepaalde leeftijd (horizontale lijn) de helft van de kindjes onder of op de aangegeven lengte (verticale lijn) vallen en de andere helft erboven.

Temet

Temet

07-03-2010 om 20:48 Topicstarter

Manda

dank je. Dat het een percentage was, dat wist ik eigenlijk wel, maar welk percentage. Het onderste kwart dus. Da's niet zo slecht.

Ach, het zegt allemaal nog niks natuurlijk. Maar toen ze nog maar een paar maandjes was en ik tegen mijn moeder opmerkte dat ze klein was uitgevallen zei die "o, zoals je schoonmoeder". Nou, dat mag ik toch werkelijk niet hopen, want die is max. 1.50. En dat is toch wel heel erg klein, dat zou ik voor dochter niet leuk vinden.

En ik was gewoon nieuwsgierig, waar die -1 voor stond.

Groeten,

Temet

Temet

als ze nu op de -1 zit kan ze tzt niet uitkomen op 1 meter 50, stel dat ze een heel stabiele groei heeft dan komt ze uit op 1.65 ofzo, dat is toch een prachtige lengte, de -1 is perfect !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.