Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Waarom met name s'avonds krampjes ? theorie

ik bedoel, darmen zijn darmen en melk is melk, dus in die zin dat het tijdstip verder niet kan uitmaken.

theorie:
Geef ik s'avonds de voeding haastiger dan waardoor ze meer lucht binnenkrijgt en dus meer krampjes heeft ?

Is dochter s'avonds onrustiger en drinkt ze ook onrustiger wat in kramp resulteert ?

In ieder geval heeft ze echt duidelijk kramp en dat vooral s'avonds, ze is absoluut niet ergens anders van overstuur (ze huilt verder nooit en is net als dochter1 een toonbeeld van tevredenheid).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

05-08-2009 om 18:17

Ook

Hoi Manda,

Ook ik vraag me dit al jaren af. Mijn baby had geen krampen maar wel onrustige avonden. Volgens mij zijn baby's 's avonds gewoon onrustig, wordt het ze allemaal teveel.

Liora

Manda Rijn

Manda Rijn

05-08-2009 om 21:50 Topicstarter

Maar

babies slapen heel vaak en worden ook veel wakker, wat maakt het dan uit of het avond of middag etc is qua indrukken ?

Maar een betere theorie heb ik ook niet waarom ze sávonds onrustiger zijn en meer kramp hebben.

Jakiro

Jakiro

06-08-2009 om 00:51

Jouw melk

Voor zover ik weet geef je bv toch ?
Dan is waarschijnlijk de samenstelling van je voeding iets anders waardoor je dochter krampjes krijgt.
Zelf misschien iets meer stresshormonen, je lunch wat invloed heeft, noem maar op.
Bij flesvoeding denk ik dat de krampjes de gehele dag door hetzelfde zijn (denk ik, want weet ik dus niet)
Jakiro

Overdag = druk

Ookal slaapt de baby veel, hij (zij) pikt toch een hoop van de onrust van overdag mee. Een heel verschil met de rustige voedingen midden in de nacht. Bovendien is er zo rond het avondeten vaak nog meer onrust: mensen komen thuis, er wordt eten gekocht, broertjes/zusjes jengelen omdat ze moe zijn en willen eten... Dan wil een babietje wel meejengelen.
Verder: als je baby onrustiger is tijdens het drinken (want onrust om 'm heen) gaat ie misschien wat slordiger drinken, meer luchthappen, dus meer krampjes.
En misschien stapelt zich dat ook wat op tijdens de dag.
En jij hebt misschien minder tijd om te troosten, dus valt het meer op, en wordt het ook erger.
En als ze moe zijn kunnen ze misschien ook minder krampjes "hebben".
Tot zover mijn theorietjes, ik moet geloof ik maar gewoon naar bed gaan.

liora

liora

06-08-2009 om 07:36

Flesvoeding

Hoi,

Jakiro: mijn oudste kreeg flesvoeding en had alleen 's avonds en soms 's nachts krampjes. Daarnaast heb ik altijd begrepen dat baby's van flesvoeding meer krampjes hebben dan van borstvoeding.

Dus jouw theorie gaat denk ik niet op.

Ik ben ook echt heel benieuwd naar het antwoord op Manda's vraag!

Liora

Tirza G.

Tirza G.

06-08-2009 om 12:19

Een beroemd arts heeft ooit gezegd....(lang!)

Als ik de oorzaak en de oplossing wist van/voor babykrampjes, was ik rijk. We wéten het niet. Niemand weet het, terwijl baby's over de hele wereld het hebben. We nemen aan dat het krampjes zijn, gaan af op wat we (denken te?) zien en interpreteren dat naar volwassen "kwalen".
Een aantal dingen weten we wél:
*moedermelk verandert van samenstelling in de loop van de dag. De melk is 's avonds wat minder van hoeveelheid, maar wel wat vetter van samenstelling. Dat lijkt als reden te hebben dat baby langere tijd zonder voeding kan, immers, door het vet kan hij even door slapen. Als je mazzel hebt, valt de slaapperiode van je baby tussen 00.00 en 05.00 uur, dat is wel zo'n beetje het maximum wat een jonge baby zonder voeding kan.
*vrijwel alle baby's over de hele wereld hebben hetzelfde voedingspatroon: in de ochtend liggen de voedingen wat verder uit elkaar, 3-4 uur er tussen, 's middags schuift dat wat naar elkaar toe (2-3 uur er tussen) en 's avonds vertonen veel baby's een patroon dat "clustervoeden" wordt genoemd: van de ene borst naar de andere. Dan volgt er een slaapperiode van een uur of 5, en dan begint het weer van voren af aan.
*de eerste drie maanden hebben de meeste baby's last van wat wij "krampjes" noemen. Het lichaam moet wennen aan voeding via het spijsverteringskanaal én aan bulkvoeding. In de baarmoeder kent een baby geen honger en geen volle-lege-maaggevoel. In China wordt deze periode ook wel de "100 huildagen" genoemd.
*kunstvoeding is zwaarder verteerbaar dan borstvoeding. Kunstgevoede baby's hebben meer last van kramp. Het grote verschil is, dat moeders die geen borstvoeding geven het wat minder op zichzelf betrekken (wat heb ik gegeten, gedaan, gelaten wat nu voor die krampjes zorgt)
*baby's hebben een heel ander slaappatroon dan wij. Maken wij in een nacht 2-3 keer zo'n cyclus met REM-slaap, diepe slaap en heel dat gedoe, baby's doen dat wel 8-9 keer. Borstbaby's slapen minder diep, ook in hun perioden van diepe slaap. Daar ligt een link met het verminderd risico op wiegendood: borstbaby's zijn bevattelijker voor "arousel", wakker worden door impulsen van buitenaf. Dit wordt ook vaak bestempeld als "onrust", terwijl het in feite de meest logische gang van zaken is.
*er is bij onderzoek nooit een oorzaak aan te wijzen voor de krampjes. Allergieen of andere lichamelijke oorzaken leiden niet tot krampjes in de bekende (beruchte) tijdsperiode 's avonds, baby's die ziek (of allergisch of of of) zijn, zijn dat de hele dag.

Kortom: krampjes horen bij het mysterie wat baby heet. En net zo onverklaarbaar als dat het nu is, verdwijnt het ook weer.

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

06-08-2009 om 16:10 Topicstarter

Leuk tirza

ik ben gek op dit soort feitjes !

Die van de rem slaap en minder diepe slaap bij borstbabies wist ik nog niet.

Tirza G.

Tirza G.

06-08-2009 om 21:59

Manda

And there is a lot more where that came from

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

06-08-2009 om 22:17 Topicstarter

Tirza

ja doe maar, ik ben een en al oor !

Ik vond het boek van Midas Dekkers 'de larf' ook zo enig om te lezen toen ik zwanger was van de 1e (met 5 maanden zwanger op Sicilie het boek gelezen, in het dorpje Corleone etc.

Grutjes leuk, ik ga dat boek weer eens door snuffelen op zoek naar feitjes over lichaamssappen en andere baby-eigenaardigheden. Vond het boekje 'krijg nou tieten' ook enig deze zwangerschap, beetje hol, beetje dun boekje maar wel vermakelijk met wat feitjes.

Manda Rijn

Manda Rijn

06-08-2009 om 22:45 Topicstarter

Ot zie bovenaan

heb ik nog een nieuwe bv vraag, graag advies ! Bij voorbaat dank !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.