Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

17-10-2008 om 08:34

Waarom verschillen cb's zoveel van elkaar

Ik heb een zoontje van bijna acht maanden, mijn vriendinnen hebben beide ook kinderen van dezelfde leeftijd.
Alle drie zitten we bij een andere cb

Ik ben, na wat strubbelingen in het begin waarna ik van dag ben veranderd, redelijk tevreden over mijn cb. Ze bemoeien zich niet enorm met mij en mijn zoontje, begonnen niet met afbouwschema's van borstvoeding en kijken alleen mijn zoontje na en geven geen ongevraagde adviezen.

Het cb van vriendinnetje 1 doet enorm lastig over dingen, toen ze en afspraak wilde verzetten, over de ontwikkeling van haar dochter. Haar dochtertje is een huilbaby, maar ze geven haar het idee dat dit haar eigen schuld is. Is ook bijna een keer gezegd 'Je moet een baby ook rust en regelmaat geven, anders gaan ze inderdaad huilen ...'Ze geven mijn vriendin het idee dat ze het slechtste is wat haar dochtertje kon overkomen. Mijn vriendin loopt met oudste dochter bij de hulpverlening (niets schokkends) Het cb is daar tot haar stomme verbazing van op de hoogte en stempelen volgens mij haar als risico-gezin.
Echt heel ergerlijk!
Bij mijn andere vriendinnetje maken ze haar helemaal gek. Het kind moet al allemaal dingen kunnen, volgens het cb. Haar zoontje moet al beginnen met drinken uit een tuitbeker. Borstvoeding moest ze maar mee stoppen, want acht maanden was lang zat (is niet letterlijk gezegd, maar geimpliceerd) Ook had haar kindje allang los moeten kunnen zitten en nou moet ze extra komen omdat haar kindje dat niet kan.
Bij navraag bij mijn eigen cb zeiden ze over de tuitbeker dat ik dat wel kon doen, maar dat de meeste kinderen van die leeftijd dat toch niet doorhadden. Beter was daar nog even mee te wachten.
Het loszitten (wat mijn zoontje ook nog maar net kan) met acht maanden werd afgedaan met 'ach alle baby's ontwikkelen zich op een andere manier en de ene is sneller dan de andere'

Dit is toch raar. Drie CB's, drie keer andere dingen. Vooral die verschillende adviezen en de verschillende mate van bemoeienis is raar.
Ik was altijd matig tevreden over mijn cb, omdat ik de afspraken tussendoor zo nutteloos vind. Ik moet daar vrij voor nemen. Maar ik begin ze steeds meer te waarderen!
Bij mijn cb scheelt het dus ook echt op welke dag je komt.
De ene dag zit een heel bemoeizuchtige wijkverpleegkundige die niet kan wachten met huisbezoeken afleggen. Dus overal risicogezinnen ziet.

Op de dag waar ik nu kom, zeiden ze zonder commentaar een afspraak af en kwamen ze zelf met het antwoord dat als het goed gaat ik ook wel kon overslaan.

Waarom hebben de CB's geen landelijk vastgestelde kaders waarin ze bewegen. Waarom verschilt dit zo.
Hoe moeilijk kan dat zijn.

Is het niet handiger dat elk cb dezelfde adviezen geeft, zodat als wij met zijn drieen zijn ook hetzelfde gehoord hebben

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

17-10-2008 om 11:33

Baby's en ouders verschillen ook

Hoi Kiki,

Ik vind het zeer begrijpelijk dat een huilbaby, ander advies krijgt dan een 'volgens het boekje' baby, en ook weer anders dan een baby die nog niet kan zitten als dat moet.
Er zijn zeer zeker landelijk vastgestelde kaders, en zeker wat betreft dingen als kunnen zitten, kruipen, etcetera, vind ik de cb's eerder makkelijk dan moeilijk. Met eten vind ik ze soms wel wat ambitieus, en ook met drinkbekers en zo.

Liora

juno

juno

17-10-2008 om 14:20

Elke baby is weer anders, elke ouder is weer anders, daarom heeft een cb helemaal geen zin, daarom ben ik er nooit heen gegaan. Het beste cb is de moeder!

Richtlijnen en medewerkers

Medewerkers van een CB hanteren richtlijnen en kaders waarbinnen een kindje zich "dient" te ontwikkelen, ook naar eigen inzicht.

Mijn oudste was "laat" met zelf gaan zitten (13 maanden) en lopen (16 maanden). Ik werd er persoonlijk soms een beetje onzeker van als ik van anderen hoorden hoe "vroeg" hun kinderen zich ontwikkelden. De medewerkers bij het CB in onze woonplaats hebben echter nooit tegen me gezegd dat hij ergens "laat" of "vroeg" mee was.

Mede daarom en door het feit dat ik heel veel vertrouwen had in de ontwikkeling van mijn kind, heb ik me gelukkig nooit zorgen gemaakt.

Hij had de eerste twee maanden een sterkte voorkeurshouding. Dit schijnen overigens de meeste baby's te hebben, naar rechts. Bij het eerste bezoek aan het CB werd verteld dat hij fysio zou krijgen als hij over een maand nog structureel dezelfde kant op zou kijken. Prompt een dag voor het tweede bezoek aan het CB lag hij keurig met zijn hoofd de andere kant op te slapen.

Bij een CB krijg je adviezen. Sommige gebruik je, andere leg je naast je neer en je doet er niets mee.

Linda

angel3

angel3

17-10-2008 om 20:34

Kan ook aan interpretatie liggen?

Ik kan me ook voorstellen dat er wellicht een interpretatie verschil speelt. Stel dat jij bij het cb was geweest van je vriendin dan zou jij de adviezen weer anders oppikken. Ik loop bij zelfde cb als vriendin. Ik stond altijd op achterste benen als er een zogenaamd advies kwam (mede door slechte verhalen over cb). Mijn vriendin heeft er helemaal geen last van. Zij zegt: o ja dat zei ze tegen mij ook dat ik moest beginnen met tuit ipv flessespeen ivm mondontwikkeling maar ik zie dat niet zitten hoor dus dat doe ik niet' .Terwijl ik het als bemoeienis ZAG.... ik ben bijgedraaid

Zou dat ook kunnen spelen??
En tja elk kind is anders dus ook advies richting kind/ouder en de adviseur is ook een ander mens dus dat speelt ook mee...

Kiki

Kiki

17-10-2008 om 21:28

Ok ik snap dat opereren binnen een kader lastig is

Ik weet niet wie dat zei, maar ik snap wat je bedoelt. Iedere baby is inderdaad weer anders.

Ik vind het alleen een beetje vreemd dat er bij het ene cb heel anders gereageerd wordt, dan bij het andere.
Ik krijg gelukkig niet van die adviezen, alleen maar als ik er om vraag en dat doe ik niet.
maar mijn ene vriendin is super onzeker en die maken ze daar helemaal gek en dat irriteert me wel een beetje. Zij moet zelf weten wanneer ze stopt met borstvoeding en dat haar kindje nog niet kan zitten, nou en ...
Misschien is het inderdaad een interpretatieverschil en pikt ze het heel anders op dan ik gedaan zou hebben. Ik weet het niet.
Het cb van mijn andere vriendin klinkt ronduit onbeschaamd. Als ook maar de helft van wat ze vertelt waar is, is het nog schandalig. Gelukkig staat die wel heel stevig in haar schoenen.

Juliëtte

Juliëtte

18-10-2008 om 14:28

Geen idee!

Kiki, ik heb al lang geleden opgegeven om de verschillende adviezen van CB te begrijpen

Merkte ik bij oudste al dat CB1 heel andere adviezen gaf dan CB2 waar een vriendin heen ging, toen ik eenmaal met mijn tweeling bij het CB kwam werd het helemaal bont!

Zo mocht baby1 toch echt pas een voeding minder als ze x kilo woog, want kinderen moesten toch eerst dat gewicht hebben voordat ze met minder aantal voedingen toe kunnen. Baby2 woog dat al dus toen zei ik: dus bij haar kan wel een voeding er af ? Neeheeee mevrouw. Ja maar waarom niet ? je zegt net als een baby x-kilo weegt dan mag het wel ? Vervolgens kwam er niks zinnigs meer uit, ze kon niet vertellen waarom ze bij baby1 dat advies gaf en waarom datzelfde advies bij baby2 niet opging.

Toen ben ik definitief afgehaakt, belde de ka wel voor overleg over het eten en andere vragen.

Nasha the first

Nasha the first

19-10-2008 om 11:45

Bij oudste

heb wel vaak gedacht, tjonge, wat een gezemel....bij de tweeling echter is mijn ervaring beter.....misschien omdat ik toen sterker in mijn schoenen stond, en ik vanwege het feit dat ze statistisch gezien te vroeg geboren waren, en ik daardoor op het speciale spreekuur voor te vroeg geborenen mocht komen.....daar had je namelijk steeds dezelfde arts of verpleegkundige en dat praat een stuk makkelijker.....nooit gezeur gehad eigenlijk....

Asa Torell

Asa Torell

19-10-2008 om 20:27

Waarschijnlijk zijn dit soort verschillen heel algemeen

huisartsen verschillen vast net zo veel als cb's. Bijvoorbeeld (of leerkrachten, of politieagenten). Maar ja, die kun je niet zo makkelijk in een gesprek vergelijken, omdat je minder gauw voor precies hetzelfde naar de huisarts gaat als je vrienden en vriendinnen. Bij cb valt het natuurlijk extra op omdat iedereen er voor hetzelfde heen gaat.

Chantelle

Chantelle

23-10-2008 om 23:52

Tis mensenwerk...

Geen moeder is hetzelfde en ook geen baby is hetzelfde. Dat kan het advies op maat verklaren. Maar ook geen CB-verpleegkundige of arts is hetzelfde.
De arts en de verpleegkundige bij ons CB geven al wel eens andere info. De arts begon steeds over onze spekkige babys, de verpleegkundige zag daarin niet zo'n probleem. Stel dat ik een moeder was met een overgewichtsprobleem dan had dat weer een ander plaatje opgeleverd.

MargotL

MargotL

29-10-2008 om 18:32

Kijktip zaterdag 1-11

mail:
In het nieuwe televisieprogramma ‘Het Consultatiebureau’ krijg je een kijkje in de keuken van het consultatiebureau. Het programma volgt de geestelijke en lichamelijke gezondheid van jonge kinderen. Maar deelt ook in de zorgen en triomfen van jonge ouders. Dat levert mooie, bijzondere, grappige, maar ook schokkende en verdrietige momenten op.

Baby, peuter of kleuter. Elke fase rijzen er weer nieuwe vragen. Ga ik voor borstvoeding of flesvoeding? Hoe ga ik om met de woedeaanvallen en eetproblemen van mijn kind? Of, al voelt de kleuter zich een hele pief, hoe zorg je er als ouder voor dat hij of zij eigenwaarde en zelfvertrouwen krijgt?

Het Consultatiebureau brengt niet alleen de levens van de geportretteerden in kaart. Het televisieprogramma informeert en geeft praktische adviezen aan alle jonge Nederlandse ouders.

Vanaf zaterdag 1 november om 17:25 uur bij RTL 8.

Ik kreeg de mail trouwens van Nutricia . . . .

Margot

MargotL

MargotL

29-10-2008 om 20:58

Mieke

Ik denk via kinderinfo.nl. Ik heb daar ooit eens mijn e-mail adres achtergelaten, vrees ik.

Overigens kan je hier nog meer info vinden:
http://www.nutriciakindervoeding.nl/Consultatiebureau

Die link deed het vanmiddag niet, daarom had ik 'm niet eerder gegeven.
De beschrijving op die site is anders dan de beschrijving in de mail en op de website van RTL. Zo lijkt het meer op een reclameblok van Nutricia.

Margot

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.