Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
van de redactie

van de redactie

22-12-2008 om 13:54

Waarschuwing "cocoonababy"

De Stichting Wiegedood zond ons het volgende bericht:

Stichting Wiegedood heeft heden op basis van een risicoanalyse het babyartikel Cocoonababy met een afwijzend advies opgenomen in het overzicht van producten op de websites wiegedood.nl en veiligslapen.info.

Het bewuste artikel is afkomstig van de Franse firma Red Castle en wordt in Nederland geïmporteerd door Wonder V.O.F. te Rosmalen.

Cocoonababy is een babymatrasje met een komvormig, zacht oppervlak en afgeronde hoeken, ter hoogte van de knieholten van de baby uitgerust met een dwars liggende rol. Volgens de fabrikant dag en nacht te gebruiken bovenop de matras in een spijlenledikant van geboorte tot de leeftijd van 3-4 maanden. De productinformatie meldt dat de baby ligt in een soort foetushouding, die de baby zou doen denken aan de baarmoeder, waardoor minder stress optreedt. Geclaimd wordt een reeks van effecten: minder beweeglijke ledematen die de baby wakker maken en tot huilen brengen, door gebogen hoofdhouding minder gastricus reflex, minder risico op plat hoofd, hogere slaapkwaliteit, bevorderend voor de ontdekking van de handen en betere interactie met andere mensen.

In de gebruiksinstructie wordt gewaarschuwd tegen gebruik in reiswieg, kinderwagen of babymandje. Een andere waarschuwing luidt: "Uw kind kan gewond raken wanneer u deze instructies niet nauwkeurig opvolgt". Letterlijk wordt aangegeven: "Het gebruik van de Cocoonababy beschermt uw baby niet tegen wiegendood".

Beoordeling: functie en nut van dit product zijn onduidelijk. 'Gastricus reflex' is geen medische term, maar bedoeld wordt waarschijnlijk: 'gastro-oesofageale reflux' (het opgeven van voeding). Dat ligging in dit product dat verschijnsel gunstig beïnvloedt, is niet aangetoond. Liggen met een naar de borst gebogen hoofd is een bewezen risicofactor. Dat geldt ook voor een zachte matras. Omdraaien zal voor een jonge baby lastig zijn, maar is niet uit te sluiten gedurende de aangegeven gebruiksperiode. De claims zijn deels onbewezen veronderstellingen, deels onjuist of nietszeggend.

Advies: gezien het niet aangetoonde nut en de toevoeging van vermijdbare risicofactoren moet gebruik worden afgeraden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

23-12-2008 om 17:25

Alternatief

Rol van een lange handdoek een rol (in de lengte dus) en drapeer die rond de liggende baby. De beentjes op de rol, de rest lekker tegen je kindje aan. Zo werden mijn kinderen op de NICU in de couveuse gelegd, tot grote tevredenheid van henzelf. Zodra de rol om hen heen weg was vlogen armpjes en beentjes alle kanten op en werden ze onrustig. Hierbij ligt het hoofdje gewoon plat op de matras, dus niet met de kin op de borst.

Groetjes, Minet

hout anne

hout anne

25-12-2008 om 14:13

Inbakeren

ook inbakeren kan een goed alternatief zijn.
Ik gebruik de Snug&Tug (alleen te bestellen via www.ikbenmama.nl) Is een kant en klare inbakerdoek, waardoor het inbakeren heel simpel is en je eigenlijk niets fout kan doen.
Helpt bij ons erg goed tegen de onrust!

Veel beter is nog:

Niet inbakeren.

hout anne

hout anne

26-12-2008 om 13:07

Onderbouwing

Beste Dirksmama,

Ik heb totaal geen probleem dat jij een andere mening gang hebt als andere mensen hier op het forum (waaronder ik). Sterker nog dat is alleen maar mooi hoe meer meningen en verschillende inzichten hoe beter.
Maar loze kreten heeft niemand wat aan. Wellicht helpt het andere mensen als je een toelichting geeft waarom inbakeren jouw inziens niet goed is. Bij ons heeft inbakeren wel heel goed geholpen. Wellicht dat het bij andere ook goed helpt. Jouw ervaringen zullen wellicht anders zijn maar deel die met ons en wellicht dat wij er ook wat van op kunnen steken. Om nu bij ieder onderwerp dat over inbakeren een loze reactie te zetten dat inbakeren puur slecht is zonder onderbouwing erbij, wordt op z'n zachts gezegd eentonig en helpt andere niet om het juist wel of niet te doen.

Mvg,

hout anne

Sandra Huizenga

Sandra Huizenga

29-12-2008 om 13:36

Jeetje

Dirksmama,

Ik geloof dat je zo onderhand een boycot aan het starten bent tegen inbakeren. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening maar wat jij doet vind ik echt overdreven. Niet inbakeren, waar haal je dat nou vandaan. En hoe komt het dat je er zo'n hekel aan hebt? Er is echt niks mis met inbakeren, je doet je kindje echt geen kwaad, sterker nog, als de kleine er goed op reageert, en zo minder huilt, en zo meer tevreden is, en de ouders ook happy zijn, WHAT'S THE PROBLEM???? Meer geduld hebben heeft hier niks mee te maken. (je opmerking uit een ander draadje) Sterker nog, ik vind het zeulen met een huilende kleine zieliger dan inbakeren, en trouwens inbakeren is niet zielig. Het is voor de baby een heel natuurlijke houding, en geeft veiligheid, begrenzing en warmte....

Ik moet er nogmaals bij melden dat ik je reacties op inbakeren beledigend vind, en hoop dat je er de volgende keer meer rekening mee houdt. Ik ben het met veel van jou menthodes niet eens, maar hou mijn mening of netjes, of voor mijzelf....

Juliëtte

Juliëtte

29-12-2008 om 15:15

Tsja sandra en hout anne

Wij zijn blijkbaar slechte ouders of minder slimme ouders ofzo omdat wij wel inbakeren (of hebben ingebakerd). Het wil er bij haar maar niet in dat er ook kinderen zijn die van het continue troosten en bij zich dragen compleet over de flos gaan. Dat heb ik wel gemerkt in eerdere discussies over dit topic.

Ik hou het er maar op dat Dirksmama wat betreft huilbabies bijzonder weinig ervaring heeft en dat ze wat dat betreft niet weet waar ze over praat.

hout anne

hout anne

29-12-2008 om 22:13

Juliette

Ja, ik ga me ook maar niet meer druk maken om meningen van anderen. Ik hou het er maar op dat ik het beste zoek voor mijn kind. En ik denk dat dat mij een hele goede mama maakt!
Ik moet overigens zeggen, mijn zoontje is niet eens een huilbaby gelukkig(alhoewel hij dat misschien ondertussen wel zou zijn, als hij zo slecht was blijven slapen zonder het inbakeren!)

En wat betreft het inbakeren, ik denk dat iedereen moet doen wat hem/haar goed lijkt, zolang je het maar veilig doet! Het gaat er uiteindelijk om dat je kind er baat bij heeft!

Probleem is het automatisme

Het probleem van inbakeren is het schijnbare automatisme waarmee het de laatste jaren gebeurt.

'Ach uw kindje huilt? Hier heeft u de folder van Ria Blom. Werkt bij alle ouders hoor. U moet wel even doorzetten als uw kindje blijft huilen, maar daarna heeft u weer rust in huis'. En naar onderliggende oorzaken van het onrustige gedrag van een baby of het huilen wordt verder maar niet meer gekeken.

Veel babies die veel huilen blijken uiteindelijk toch een reden voor het huilen te hebben. Zoals reflux, hoofdpijn vanwege traumatische bevalling, KISS-syndroom, pijn op de een of andere plek.
Inbakeren krijgt dat soort kinderen vaak wel stil, maar het is symptoombestrijding. Kindje heeft nog steeds het probleem, heeft nog steeds die pijn, maar door het inbakeren en fixeren wordt het versluierd. Probleem is dat je dan soms pas veel later achter de oorzaak van het huilen komt.

En dan is je kindje bijna 3 maanden en blijkt het KISS te hebben. Dan heeft je kindje onnodig lang pijn geleden (maar wel lekker diep geslapen...) omdat je door het dempen van het huilen niet meer verder op zoek ging om je kind te helpen (want het 'huilprobleem' is opgelost).

En begrijp me goed: ik WEET dat er kinderen zijn die echt niet op een andere manier kunnen, en die ECHT niet zonder kunnen. Maar dat zijn er maar heel weinig, terwijl momenteel zo ongeveer elke spruit wordt ingepakt. Preventief zelfs.

Juliëtte

Juliëtte

30-12-2008 om 14:29

Dirksmama

Kijk en daar gaat het dus fout ! Een CB moet eerst andere oorzaken uitsluiten voordat het advies van inbakeren word gegeven.

Inbakeren zal niet helpen als er sprake is van reflux, kiss of id. Dan zal het kind slecht blijven slapen en huilen. Want inbakeren heft niet de pijn op. Inbakeren helpt juist om een stukje geborgenheid/steun te geven, de wereld wat kleiner te maken. Niet om pijnklachten te dempen.

Dus: eerst kijken naar andere oorzaken en dan pas inbakeren.

Preventief inbakeren vind ik grote onzin (ja dat zeg ik als voormalig inbaker-moeder ). Huilende babies horen nu eenmaal bij het kersverse moederschap net zoals een bevalling pijn doet. Ook ik heb met de oudste heel wat huiluurtjes rondgesjouwd, geeft niks, huiluurtjes horen er ook bij. Maar dat zijn uurtjes, niet 20u op een dag. Dan word huilen echt een probleem, staat het de ontwikkeling van een kind in de weg en pas dan als al het andere is uitgesloten, zou inbakeren pas geadviseerd moeten worden.

hout anne

hout anne

30-12-2008 om 21:13

Dirksmama

Ik moet zeggen dat ik het dat ik het met je laatste reactie ook eens ben. Preventief inbakeren lijkt me niet nodig (en onhandig voor jezelf, want zo makkelijk is het allemaal nog niet!) en ik ben het met je eens dat eerst andere oorzaken uitgesloten zouden moeten worden. Dit is bij mij idd niet gebeurd, het CB begon gelijk over inbakeren. Dit werd gesteund door mijn moeder, die vóór ik bij het CB ben geweest al het idee van inbakeren opperde. Dit kwam omdat mijn zoontje direct in slaap viel toen zij hem wat strakker in een omslagdoek wikkelde. Met de omslagdoek wilde ik hem alleen niet alleen laten slapen ivm verstikkingsgevaar door die losse doek. Vandaar dus de inbakerdoek.
Er is niets gezegd over reflux of KISS. Nou met ik zeggen, hij boert af en toe wel wat voeding op, maar dit is zelden. Hij lijkt daar ook geen last van te hebben. Verder heb ik ook niet het idee dat hij pijn heeft. Het is nl. een heel vrolijk en goedlachs jochie als hij wakker is. 's avonds heeft hij wel zijn huiluurtje(s), dan kunnen we hem ook niet op bed leggen, ook niet ingebakerd! Dan wil hij rondgedragen worden (en waag het niet om te gaan zitten, dan is het meteen brullen!) en slaapt heel weinig (korte slaapjes). Soms word je er wel wat minder vrolijk van, maar idd het hoort erbij en dat weet je. Dus loop je maar braaf wiegend rond en bedenk je maar dat de beweging goed voor de lijn is!
Maar ik heb echt het idee dat het inbakeren helpt om hem goed te laten slapen.

En op de zij?

En heb je al eens geprobeerd hoe je kindje slaapt als je hem net als in de kraamweek op de zij neerlegt?

Mijn kinderen schreeuwden de hele buurt bij elkaar als ze op hun rug neergelegd werden, maar waren meteen rustig als ze op hun zij lagen - en ze sliepen dan ook snel. Aangezien de rugligging verplicht is rolden we ze in het begin als ze heel diep sliepen ook wel op de rug, en dat ging goed.

De zijligging ondersteunden we met een goeling (indonesisch babykussen) of een stevig opgerolde handdoek.

Persoonlijk kan ik ook niet op mijn rug slapen, en kom in 's nachts onverhoopt op mijn rug terecht dan resulteert dat in vreselijke nachtmerries. Rugligging is ook niet natuurlijk, maar aangeleerd.

hout anne

hout anne

31-12-2008 om 13:13

Rolt zelf op zijn rug

Als ik hem op zijn zij leg dan rolt hij zelf direct op zijn rug (is misschien wat vroeg met 7 weken, maar hij doet het echt).
Ik zou inderdaad wel een keer kunnen proberen iets tegen zijn rug te leggen, maar ik ben zo bang dat hij dan op zijn buik rolt.
Misschien eens in de box proberen hoe hij reageert, dan kan ik hem goed in de gaten houden.
Is zijligging dan meer natuurlijk?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.