Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Wanneer laat jij na de geboorte je ouders op bezoek komen?


Saga schreef op 27-10-2022 om 16:30:

Ik was zelf zo enorm trots! Dat wilde ik met iedereen delen die maar wilde. Zou niet in me opgekomen zijn om de eerste dagen alleen 'voor mezelf en het gezin' te houden. Volgens mij is dat ook vrij nieuwerwets allemaal.

En hier trouwens ook alleen maar zonen. Misschien dat ik me daarom ook goed kan inleven in de schoonmoeder. Hoop toch dat ik later als oma (mocht dat gebeuren) en mijn man als opa evenveel mogen meedelen in de vreugde als de familie van moederszijde.

Ik sta er hetzelfde in. Toen ik 30 jaar geleden mijn eerste kind kreeg was kraambezoek de eerste dagen heel normaal. Ik had wel een hele goede kraamverzorgster die het bezoek in goede banen leiden.

Ik heb een zoon en een dochter en als het zich voordoet hoop ik aan beide kanten in de vreugde  te mogen meedelen.

pluma, zo kan ik wel vanalles erbij gaan verzinnen, misschien is ze dit vergeten, misschien is ze dat vergeten, misschien had die moeder van vrouw iets laten liggen en kwam ze daarom daar op  bezoek en was ze helemaal niet uitgenodigd en ga zo maar door. We gaan er toch gewoon vanuit dat dit het verhaal is hoe het gegaan is.

Saga schreef op 27-10-2022 om 16:30:

Ik was zelf zo enorm trots! Dat wilde ik met iedereen delen die maar wilde. Zou niet in me opgekomen zijn om de eerste dagen alleen 'voor mezelf en het gezin' te houden. Volgens mij is dat ook vrij nieuwerwets allemaal.

En hier trouwens ook alleen maar zonen. Misschien dat ik me daarom ook goed kan inleven in de schoonmoeder. Hoop toch dat ik later als oma (mocht dat gebeuren) en mijn man als opa evenveel mogen meedelen in de vreugde als de familie van moederszijde.

Ik ook. Puur praktisch was het voor mij ook: kom maar als de kraamverzorgster er nog is en mijn man nog thuis. Het enige waar ik bij de jongste wel mijn poot heb stijf gehouden is dat ik per se wilde dat mijn oudste de nieuwe baby eerst rustig zou zien en vasthouden voor de opa’s en oma’s naar de kamer mochten komen. 

Hier ook alleen maar zonen. Ik hoop dat als een van mijn zoons vader mag worden hij voor zn gezin en diens belangen staat en niet de oren laat hangen naar de mores van de omgeving. 

Bij de eerste kwamen mijn ouders en schoonouders de dag erna. (Kwamen ook pas rond 23.00 thuis uit ziekenhuis, en in het ziekenhuis wilde ik er geen bezoek bij hebben).

Bij tweede kwamen ze later. Eerste dag was voor ons met z'n drieën,  tweede dag kwam zus kennis maken (en ja opa bracht haar dus die zag kleinzoon heel even) en denk derde dag kwamen opa's en oma's langs. Was druk genoeg allemaal.

Vond iedereen prima. Maar we maakten geen verschil tussen de opa's en oma's.

Promethium schreef op 27-10-2022 om 16:14:

[..]

Ik snap wat je schrijft, maar ik wil dus ook niet mijn eigen moeder op bezoek hebben de eerste dag denk ik. Dus daarin is het gelijk. Tegelijkertijd zou ik als ik thuis ga bevallen wel heel graag mijn moeder erbij hebben, omdat zij ook van ons allemaal thuis is bevallen en iemand in de buurt die ik 100% vertrouw en die weet hoe het moet, dat lijkt me heel fijn. Met mijn schoonmoeder heb ik niet diezelfde band en bovendien zou ik niet teveel mensen naast mijn bed willen.

Na de bevalling mag dus ook mijn moeder weer naar haar eigen huis en als ik eraan toe ben, dan mag ze op bezoek komen (net als schoonouders).

Maar het zou er natuurlijk ook helemaal vanaf hangen hoe je je voelt na zo'n bevalling. Ik denk dat je dat van tevoren lastig kan inschatten. Dus ik zou communiceren: "De eerste dagen waarschijnlijk niet". En blijk ik wél energie te hebben, dan kunnen ze misschien toch wel de eerste dag langskomen.

Nu speelt misschien voor mij ook mee dat mijn schoonfamilie op ruim 2 uur rijden woont, dus dan zit een kwartiertje langskomen er ook niet echt in voor mijn gevoel. Ik denk dat ik dat namelijk prima zou vinden, een kwartier overleef ik wel, ook als ik heel erg moe ben. Maar mijn schoonfamilie zou er direct langer willen zijn.

Maar jij hoeft er toch niet perse bij te zijn? Als je schoonouders langskomen kan je man ze even de baby laten zien en daarna gaan ze weer weg

Je hoeft helemaal niet het bezoek te entertainen. Jij kan rusten of alleen even dag zeggen en je man vermaakt zijn ouders. En van te voren duidelijk maken dat het een kort bezoek is (als je wil)

Zo ging het bij ons ook. Mijn man wilde heel graag de baby aan zijn moeder laten zien en hij had ook behoefte om uitgebreid over de ervaring te praten. Ik ben er 10 minuten bijgewerkt en toen ging ik rusten. Mijn man wilde graag zijn moeder er wat langer bij hebben en dat was prima want hij kon haar gezelschap houden.

Fijn voor je dat je zoveel bijval krijgt, maar ik lees schijnbaar een heel ander verhaal. Ja, je stelt je aan. Drie dagen wachten is helemaal niets - en zeker niet "enorm achterlijk". Dat jij het zo noemt, zegt heel veel over jou, en heel weinig over je broer en schoonzus. 

Tussen de regels door lees ik dat de relatie tussen jouw moeder en de kersverse ouders (en ook jou en broer/schoonzus) nogal gespannen is, en dat er al (m)eerdere conflicten geweest zijn. Geen wonder dat ze jullie niet over de vloer willen hebben als schoonzus op haar kwetsbaarst is. 

Als jij een goede relatie met je neefje / nichtje wil, dan zou ik ophouden met wat je nu doet: achter hun rug om kwaadspreken, en niet alleen tegen je moeder, maar ook nog eens op een openbaar forum. 

daarvoor is toch een forum, omdat je ergens mee zit en hier wilt vragen hoe andere erover denken.

Hoe ik erover denk? Ik denk dat TO bij haar moeder "onder de plak" zit.

Kleinduimpje schreef op 27-10-2022 om 17:49:

daarvoor is toch een forum, omdat je ergens mee zit en hier wilt vragen hoe andere erover denken.

Je kunt zo'n discussie op twee manieren starten. Je kunt het redelijk neutraal vragen:

Hee, mijn broer is net vader geworden, en mijn moeder mag over 3 dagen langskomen. Bij mij mocht mijn schoonmoeder meteen langskomen. Hoe is dat bij jullie gegaan?

Dan had je ook gelijk hele andere antwoorden gekregen waardoor ze wellicht had kunnen relativeren. Bij mij was schoonmoeder er ook bijvoorbeeld pas na een week, en ik kan het prima met haar vinden, en ze is er echt niet minder oma door. Dat mijn moeder er eerder was, is omdat zij er vooral voor mij was. Ik had een makkelijke bevalling, maar een hele zware zwangerschap, waarbij mijn moeder mij veel geholpen heeft en tegen het einde het halve huishouden draaide.  

Als je als TO met termen als "enorm achterlijk", "zit onder de plak", "geen haar op mijn hoofd" gaat strooien, voed je je eigen verongelijkte emotie en blijf je erin hangen.

Tsja, zonen of dochters ... hoezeer je er als oma bij betrokken wordt, hangt volgens mij meer af van de band die je met je kind en schoonkind hebt opgebouwd dan van of het je zoon of dochter betreft.

Dus investeer in die band! Zorg voor een warm thuis, toon interesse, luister, accepteer dat ze vanaf een bepaald moment hun eigen beslissingen nemen, wees lief. 

Renmuis schreef op 27-10-2022 om 17:44:

Fijn voor je dat je zoveel bijval krijgt, maar ik lees schijnbaar een heel ander verhaal. Ja, je stelt je aan. Drie dagen wachten is helemaal niets - en zeker niet "enorm achterlijk". Dat jij het zo noemt, zegt heel veel over jou, en heel weinig over je broer en schoonzus.

Tussen de regels door lees ik dat de relatie tussen jouw moeder en de kersverse ouders (en ook jou en broer/schoonzus) nogal gespannen is, en dat er al (m)eerdere conflicten geweest zijn. Geen wonder dat ze jullie niet over de vloer willen hebben als schoonzus op haar kwetsbaarst is.

Als jij een goede relatie met je neefje / nichtje wil, dan zou ik ophouden met wat je nu doet: achter hun rug om kwaadspreken, en niet alleen tegen je moeder, maar ook nog eens op een openbaar forum.

dit dus. Helemaal mee eens.

Oog schreef op 27-10-2022 om 15:27:

[..]

Als moeder van een zoon word ik toch altijd een beetje verdrietig van dit soort berichten. Mijn zoon is nog jong, dus het is nog ver weg, maar ik begrijp dus dat als ik later oma word, dolblij ben en het kleinkind, dat ook een bloedband met mij heeft, heeeeel graag wil komen bewonderen, het vanzelfsprekend is dat ik minder welkom zou zijn dan de andere oma?

Hoe lief Promethium het hier ook opschrijft, het is toch een klap in je gezicht als oma. En natuurlijk, de moeder is net bevallen etc, maar óók de vader en zijn familie telt.

Natuurlijk is drie dagen niet lang. Maar wel als er zo’n fors onderscheid wordt gemaakt. Sterkte TO, je kunt er niks aan doen. Maar het is echt niet leuk.

Persoonlijk denk ik dat dit toch vaak gebeurd. Een dochter heeft vaak een hechtere band met moeder dan met schoonmoeder. Een bezoekje van eigen moeder voelt voor een dochter meer als ouder en bezoekje van schoonmoeder als visite/verplicht nummertje. En juist in deze situaties heeft de dochter de meeste regie in afspreken (dit laatste klinkt wat raar maar heb er even geen andere woorden voor).

En ik zeg vaak,is natuurlijk niet altijd zo.

Zomertje schreef op 27-10-2022 om 19:18:

[..]

Persoonlijk denk ik dat dit toch vaak gebeurd. Een dochter heeft vaak een hechtere band met moeder dan met schoonmoeder. Een bezoekje van eigen moeder voelt voor een dochter meer als ouder en bezoekje van schoonmoeder als visite/verplicht nummertje. En juist in deze situaties heeft de dochter de meeste regie in afspreken (dit laatste klinkt wat raar maar heb er even geen andere woorden voor).

En ik zeg vaak,is natuurlijk niet altijd zo.

https://www.oudersvannu.nl/nieuws/onderzoek-band-schoonmoeder-vaak-nog-slechter-geboorte-kinderen/

Kerstin75 schreef op 27-10-2022 om 19:36:

[..]

https://www.oudersvannu.nl/nieuws/onderzoek-band-schoonmoeder-vaak-nog-slechter-geboorte-kinderen/

Ouders van nu dus erg gefocust op hoe irritant de schoonmoeder is. In “grootouders van nu” zou het verhaal vast heel anders zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.