Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Wanneer met zware verkoudheid-/griepverschijnselen naar huisarts?

Mijn zoontje van bijna 6 maanden heeft sinds vrijdag koorts en duidelijk keelpijn. Verder is hij een beetje snotterig en moet hoesten. Vanochtend was de koorts weg, maar hij klinkt nu erg 'vol'. Hij krijgt het slijm niet goed omhoog en het hoesten is voor hem duidelijk erg pijnlijk. Ik ben bang dat als ik met hem naar de huisarts ga dat ik een standaardantwoord krijg dat hij het moet uitzieken. Maar hoe lang moet ik dit nog aanzien, c.q. wanneer moet je bij zoiets bang zijn voor longontsteking?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

26-01-2009 om 11:09

Chris

Je schrijft dat hij koortsvrij is, dan zou ik me geen zorgen maken om een longontsteking.
Je kunt zelf een slijmoplossende hoestdrank halen bij de apotheek, dat zal hem vast verlichting geven.
Door de keelpijn doet het hoesten natuurlijk ook pijn, laat hem lekker zuigen op een zuurtje, een pepermuntje, of wat dan ook, als de keel maar lekker vochtig blijft.

Als je vindt dat hij lusteloos of apatisch wordt moet je natuurlijk altijd naar de huisarts, ook als hij geen koorts heeft.
Groetjes, minet

Minet

Minet

26-01-2009 om 11:11

Oeps!

Ik realiseer me nu pas dat hij pas 6 maand is!
Dan werken die zuurtjes natuurlijk niet..........stom van me!
Ik zou in dit geval gewoon ff een afspraak maken en naar zijn longen laten luisteren.
Succes ermee, Minet

Longontsteking

Hoi,

Een longontsteking gaat echt gepaard met koorts. Hier houden we altijd 5 dagen aan voor een virus/griep. Als er dan geen verbetering is, gaan we naar de huisarts.
Luchtweginfecties zijn wel erg vervelend, mijn dochter krijgt als ze dan heel benauwd is wat pufjes ventolin. Dat geeft wel verlichting. Maar soms is het gewoon goed om even te horen dat er niets ernstigs is en dan ga je gewoon even langs de huisarts!

Succes!

Ardnax

Ardnax

26-01-2009 om 17:01

Gaan

Een longontsteking hoeft niet altijd gepaard te gaan met koorts, mijn dochtertje heeft 2x longontsteking gehad, waarvan slechts 1x met koorts.
Ik zou zeker gaan, als het hem pijn doet en hij veel slijm heeft kan je met huis-, tuin- en keukenspulletjes niet veel uitrichten. De echte werkzame thuismedicijnen zijn voor oudere kinderen en er zal dus een huisarts naar moeten kijken om iets zwaarders voor te schrijven.
Ik ging zelf bij de leeftijd onder de 2 jaar bij meer dan 2 dagen koorts of lamlendigheid of pijn naar de huisarts of als mijn gevoel me ingaf dat het niet klopte.
9 Van de 10 keer was er ook écht wat en die andere keer niet echt iets ernstigs maar kreeg ik wel een medicijn mee die niet vrij te verkrijgen was voor die kleintjes.
Succes,
Ardnax

ChrisH

ChrisH

26-01-2009 om 17:19 Topicstarter

Praktijk gebeld

Ik heb vanmiddag de praktijk gebeld en de assistente heeft met de huisarts overlegd. Omdat ik aangaf dat hij nog wel goed drinkt en niet suf is, hoefde ik niet acuut te komen. We moeten zijn temperatuur in de gaten houden en als hij weer meer dan 38 graden koorts krijgt, moeten we bellen en nog dezelfde dag komen.
Lastig dus. Ik weet van mezelf dat ik er naar neig eerder 'onderbezorgd' dan overbezorgd te zijn. Maar zoals Ardnax al zei, als ik het gevoel krijg dat het echt niet goed zit, maak ik zeker een afspraak.

Chris

ChrisH

ChrisH

27-01-2009 om 17:21 Topicstarter

Longen schoon

Ik kon vanmiddag terecht op het spreekuur en de longen van mijn zoontje zijn gelukkig schoon (dat was mijn grootste angst). Ook oren en keel zijn goed. De koorts lijkt dus het gevolg van griep. De arts noemde dat zij als regel hanteren dat je bij drie dagen koorts altijd moet komen met je baby, maar dat bij onverklaarbare koorts drie dagen al te lang is, en dat bij verklaarbare koorts het ook best wat langer mag duren. Maar goed, die verklaring mag hij dan zelf geven en dat heeft hij ook gedaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.