Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Wat doen jullie nou zo de hele dag?

En dan bedoel ik eigenlijk niet echt een 'dagschema' met eet & slaaptijden. Maar meer hoe je de tijd met je kind doorbrengt / komt.

Want echt, ik heb het leukste kind ter wereld, maar ik heb echt moeite om me de hele dag met haar bezig te houden. Sinds ik weer ben gaan werken is het wel beter (zij kan meer, ik hoef minder) maar ik vind de dagen (soms) best lastig door te komen. Enerzijds heb ik de hele tijd het idee dat ik te weinig tijd aan haar besteed, aan de andere kant breng ik het ook niet op om de hele tijd te spelen (maar tja, wat doe ik dan met de rest van mijn dag....).
Kijk, de 'zorgmomenten' zijn makkelijk (kind drinkt of wordt verschoon) en ook als ze slaapt kan ik zonder probleem iets voor mezelf doen (surfen bijvoorbeeld). Maar wat doen jullie de rest van de tijd?

Voorbeeld voor vandaag: Ochtendprogramma bestond uit een rondje 'boodschappen doen'. Maar dan de middag. Dochter kan even zichzelf even vermaken in een babygym / de box, maar daarna begint ze meestal een beetje te jengelen. Erbij zitten en meespelen helpt, maar dat heb ik na een tijdje wel weer gehad. Dochter is 4 maanden, dus het spelen is nog niet zo interactief dat ik me daar uren mee vermaak. Voorlezen is (nog) niet interessant genoeg. Speelgoed is nog niet echt interessant genoeg. Stuk wandelen /fietsen is prima (maar ook niet de hele dag). En ik doe niet genoeg aan het huishouden om Dochter daar de hele tijd te laten meekijken.

Volgens mij zijn het twee problemen. Ten eerste ben ik nog niet gewend dat mijn ouderschapsverlof-dag geen vrije dag is (lekker veel lezen, en ongelimiteerd surfen). En ten tweede heb ik nog geen activiteiten gevonden om (de hele dag) te doen.

Dus; hebben jullie dat ook? Of hebben jullie wel massa's activiteiten (en welke dan?). Of is dit gewoon een beetje een lastige fase die (binnenkort) overgaat?

Kraanvogel
(kan ook bijna geen nieuw 'raar gezicht' meer verzinnen).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

20-08-2011 om 07:48

Herkenbaar

Ik ben altijd hartstikke dol op mijn baby's, maar nu met de derde, die ook de makkelijkste is, heb ik definitief besloten dat de babytijd gewoon iets is wat je moet uitzitten. Veel wandelen (is ook goed voor je lichaam om te herstellen), indien mogelijk afspreken met vriendinnen die ook een baby hebben, misschien iets gaan doen als babyzwemmen of babymassage en ervan uit gaan dat er weinig tijd overblijft voor het huishouden en jezelf.

Het wordt na nu trouwens steeds makkelijker. Waarschijnlijk vindt je baby de muziekmobile nu al leuk. En binnenkort gaat ze steeds meer zelf pakken en raakt ze geïnteresseerd in alles met bewegende onderdelen en met geluidjes (knisperboekje, speeltje met belletje).

Ik weet niet precies sinds wanneer het zo is, maar die van mij (7 maanden) vindt voorgelezen worden nu leuk. Verder kietel ik haar vaak, of doe ik andere gekke dingen waar ze om moet schaterlachen. En ze is steeds meer geïnteresseerd in wat er om haar heen gebeurt. Inmiddels vind ik het trouwens best druk, met al die eetmomenten (ik vind het sowieso druk, maar dat komt vooral doordat er hier ook nog één van 3 rondloopt die veel aandacht behoeft).

liora

liora

20-08-2011 om 08:05

Ook herkenbaar

Ik ben ook niet zo'n speler. En een baby kun je ook nog niet echt knuffelen als ze wakker zijn dan.

Ik ben toch echt heel erg dol op baby's maar ook zo blij dat mijn jongste alweer twee is!

Liora

Massi Nissa

Massi Nissa

20-08-2011 om 11:47

Nog niet

Ik vind het juist makkelijker worden nu hij vijf maanden is. Eindelijk kan hij zelf naar speeltjes grijpen, eindelijk kan hij tijdenlang bezig zijn met stemoefeningen etc. Die eerste vier maanden leek het wel of er gewoon nog een navelstreng tussen ons zat, hij wilde altijd en eeuwig op de arm en/of vermaakt worden. Nu ineens lijkt zijn wereld groter te zijn geworden en heeft hij niet meer elke wakkere minuut aandacht nodig.
Wat ik de hele dag doe: enorm veel bezig zijn met de baby, heel veel internetten en lezen (in stukjes), koken, koffie drinken met vriendinnen, lekker met de baby de stad in, met beide kinderen naar de speeltuin. Ik geniet me suf van mijn verlof. Helaas moet ik maandag weer beginnen. Heb er wel zin in, maar wou dat ik zoon mee kon nemen, hij is zo vrolijk en schattig op het moment!
O ja, aan het huishouden kom ik nooit toe, of ik nu werk of niet. Dat stomme huishouden.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

20-08-2011 om 21:27

En dan

Kraanvogeltje, met vier maanden nadert je dochter al het einde van wat ik De Echte Babyfase noem. Bij mijn zoon, die een maand ouder is dan jouw dochter, zie ik de grens al opdoemen. Hij vindt liggen helemaal niet leuk meer, tilt steeds zijn hoofd zo ver mogelijk op. Probeert voortdurend op zijn voeten te gaan staan. Nog heel, heel even en het is al geen echte baby meer. Zucht. Geniet ervan nu het nog kan!
Groetjes
Massi (heeft last van weemoed naar een tijd die ik nu beleef, heel gek)

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-08-2011 om 22:12

Wat ik nog wel eens deed

De baby 's middags in bad doen, vond ik altijd wel een gezellig moment. En inderdaad heel veel naar buiten, wandelen, boodschappen doen, nog een keer wandelen... en met baby op schoot computeren, lezen of tv kijken. Eten koken/voorbereiden terwijl hij in de maxicosi op het aanrecht zat. En zoveel mogelijk afspreken met vriendinnen!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-08-2011 om 22:14

Massi (ot)

De zeemeermin staat hier nog steeds op het aanrecht! MIsschien een keer daten op de kinderboerderij of bij El Corazon ofzo?

Vic

Vic

20-08-2011 om 22:50

Verwaarlozing

Met mijn oudste heb ik de eerste maanden urenlang op de arm gelopen, liedjes gezongen, gewiegd etc. (het was dat of huilen). Ruim voldoende quality time dus Met jongste was het de eerste maanden hooguit 5 minuten kroelen, voeden en weer 3 uur slapen. Op een gegeven moment kreeg ik bijna het gevoel dat ik haar verwaarloosde. Gelukkig begon ze met 5 maanden te kruipen, en toen ze 8 maanden was probeerde ze overal op te klimmen. Het 'tekort' aan aandacht heb ik dus ruimschoots goed gemaakt in die periode.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-08-2011 om 09:23

Roosje (ot)

Leuk! Wat mij betreft kan het volgend weekend, inderdaad Corazon, dat is altijd goed, ongeacht het weer.
Groetjes
Massi

Sascha2

Sascha2

21-08-2011 om 12:39

Ook

Ja hoor, ik heb daar ook altijd mee geworsteld. Dan zat ik 's avonds op de bank, mezelf afvragend wat ik nou toch de hele dag had gedaan. Vrij weinig, behalve baby geëntertaind. De eerste paar maanden, tijdens mijn verlof, was het prettig. De hele dag een beetje aanmodderen, veel slapen en veel herstellen. Maar tegen de tijd dat ik weer begon te werken, baby wat ouder werd, werd het ook intensiever. Ik voelde me vaak nutteloos, omdat ik niet eens aan het huishouden was toegekomen. Ik probeerde wat afspraken te maken met anderen, maar dat lukte ook niet altijd. Erop uit trekken richting winkels, stad, kinderboerderij, het lukte lang niet altijd. En dan worden die baby's vanzelf ouder en komt het goed. De jongste is nu 22 maanden en rommelt wat aan in huis. Ze trekt zich op aan de oudere drie en dat maakt, dat ik mijn handen wat meer vrij heb. Zo wordt ineens het huishouden weer gedaan .
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met je opmerking, dat je moet wennen aan de betekenis van de ouderschapsverlofdag. Je staat volledig in dienst van je kind. Eigen tijd is beperkt. Kleine kinderen kunnen je helemaal leegzuigen. Maar ook dat komt goed! Nog even volhouden en je zult zien dat je kind haar eigen stappen meer en meer gaat zetten.

Kraanvogel

Kraanvogel

21-08-2011 om 13:01 Topicstarter

Ah ik zie het al, het ligt aan mij

Gelukkig, herkenning

Grappig genoeg herken ik al jullie posts. Zowel de mensen die kunnen concluderen dat ze baby-tijd de 'verhoudingsgewijs minder interessante tijd' vinden (dank Liora) als de mensen die nu alweer heimwee hebben (en ik herken ook dat gevoel, Massi).
Dochter is erg makkelijk. Wilde niet voortdurend aan de borst zoals de zoon van Massi, en huilt niet echt heel veel, zoals het kind van Vic. Bovendien is een stuk wandelen / fietsen altijd een goede reden om in slaap te vallen. Enerzijds vind ik het dus moeilijker dan 'eerst', omdat ze meer aandacht nodig heeft. Aan de andere kant is het juist veel makkelijker, want de aandacht die je geeft heeft tenminste (dat vond ik de eerste maanden zo moeilijk).
Volgens mij is die 'grens' waar Massi het over heeft ook nu een beetje aan het komen. Ze 'jengelt' wat meer, omdat ze duidelijk meer wil. Meer zien (maar ze kan nog niet echt zelf zitten) en meer bewegen (maar dat kan niet als je op schoot zit). We gaan dus inderdaad de hele dag van 'schoot' naar 'liggen' naar 'schoot' naar 'liggen' etc. 'In bad' is wat dat betreft een halve oplossing. Dochter vind het enig, maar vind dat het afdrogen & aankleden daarna dus *echt* veel te lang duurt. Volgens mij omdat ze te lang moet liggen.
Belangstelling voor speeltjes zit ook nog op de grens. Pakken & erop kwijlen is favoriet, maar *echt* langdurig iets mee doen nog (net) niet. Kortom, dochter heeft de wil om vermaakt te worden, maar ik heb niet de wil / gewoonte om dat de hele dag te doen. Ik blijf dus maar denken 'eigenlijk moet ik mijn OOL-draad nog checken & beantwoorden'.
Aan de andere kant, ik had ook nog niet verzonnen dat je met je kind op schoot ook kan surfen / lezen als bewuste keuze. Ik deed dat wel, maar voelde me dan toch wel een beetje schuldig ('Ik heb niet genoeg aandacht voor kind'). Nu alleen nog maar zorgen dat mijn posts hier veel korter worden, en kind & een on-line leven zijn wel te combineren

Dank allemaal,

Kraanvogel

P.S. Nog even iets rechtzetten.
Dat huishouden, dat was pré-kind al de laagste prioriteit.
Maar alle 'hoe werkt mijn baby' overzichten noemen kind laten kijken bij huishouden als een goede manier om ze bezig te houden. Vandaar

Triptrap

Ook ik doe veel met mijn baby
Vooral heel veel geld uitgeven omdat ik regelmatig naar het dorp/de stad ga.....en altijd zie ik dan weer wat leuks....zucht!
In de ochtend en avond ben ik thuis, in de middag ga ik eigenlijk altijd even bij iemand langs (opa's en oma's zijn altijd welwillend of boodschappen
doen of dat uiteraard dat dorp in. We hebben ook een hond en die moet natuurlijk ook regelmatig uitgelaten worden.
Verder ga ik met mijn dochter dan eens onder de douche, dan samen in het grote bad, zij alleen in het kleine badje, dan eens de tummy tub en vandaag heb ik haar in haar zitje gelegd en afgespoeld. Met deze afwisseling houd ik het voor mezelf ook leuk.
Dochterlief vermaakt zich ook steeds beter en wat langer in de box maar wat bij ons echt een succes is, is de triptrap met de 'maxi-cosie'. Het heet baby newborn geloof ik. In ieder geval is het een soort maxi-cosie/wipstoeltje dat je op de triptrap zet. Ze zit dan op dezelfde hoogte als dat ik zit aan tafel en kan heerlijk om zich heen kijken. Ze vindt het geweldig! Ook klets ik regelmatig met haar als ze op haar 'praatstoel' zit, zo noemen we de stoel gekscherend. Ik zet hem ook in de keuken als ik daar bezig ben bijvoorbeeld, heeeel erg handig! Enne...het 'surft' een stuk handiger met haar op haar praatstoel ipv op mijn schoot
Overigens wil ik wel zeggen dat ik met volle teugen geniet van iedere minuut van de dag, ik ben bang dat ik deze tijd nog ga missen!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-08-2011 om 16:56

Massi (ot)

Volgend weekend lukt niet, evt die zaterdag daarna of weer daarna (kan jij allebei mijn kinderen zien

Kraanvogel

Kraanvogel

22-08-2011 om 22:33 Topicstarter

'de hoge stoel' (regien)

Wij hebben helaas geen constructie om de MaxiCosi op de kinderstoel te zetten (of we moeten met ductape aan de gang), maar 'hoog' zitten is inderdaad favoriet. Wipstoel op de tafel / aanrecht heb ik nog nooit gedaan (tafel te klein. Of wipstoel te groot) maar de laatste weken zetten we haar tijdens ons eten wel eens in de kinderstoel. Is met verkleiner en extra kussentjes nog steeds te groot (of Kind te klein) maar de eerste paar minuten vindt ze het ge-wel-dig. Daarna zakt ze scheef, en is ze minder enthousiast Ook op tafel zitten vindt ze leuk (maar dan kan ik de krant natuurlijk nog steeds niet lezen, want daar zit ze op).

Toevallig heb ik gisteren en ideaal compromis gevonden. We hebben een enorme buitentafel, en daar heb ik Dochter in haar Deryan tentje bovenop gelegd. Zelf ernaast gaan zitten, en je kan even lezen als ze zichzelf vermaakt, en toch gewoon blijven zitten als ze wel even aandacht nodig heeft. Echt ideaal.

Kraanvogel

Kraanvogel

Kraanvogel

22-08-2011 om 22:47 Topicstarter

Afspreken.....

Ik zie bij iedereen dat 'afspreken' met vrienden & familie terugkomen als en goede manier om de tijd door te komen. En inderdaad, dat was ook zo. Je zit nog steeds de hele tijd met je kind op schoot, maar je zit tussen door te kletsen, dus je doet wel iets
Helaas woont mijn (schoon)familie 'ver weg', en de meeste van mijn vrienden ook. (Bovendien werken de meesten). Voordeel is dat je in geval van een 'bezoekje' meteen de hele dag onder de pannen bent. Nadeel is dat je dus zelden / nooit even bij iemand aanwipt.

Ik tijdens mijn verlof naar ieder borstvoedingscafé geweest, vooral omdat het daar zo gezellig was. Sterker nog, misschien was dat in den beginne wel de voornaamste reden om bv te blijven geven, dan kon ik er tenminste 'legaal' heen. (Nou ja, bij wijze van....).
Dat klinkt alsof ik tijdens mijn verlof een beetje eenzaam heb zitten wegkwijnen, maar dat valt op zich ook wel weer mee. Maar veel bezoek-quality-time heb ik niet gehad. Hmmm, toch maar eerst eens een netwerk opbouwen op het KDV ofzo.

Kraanvogel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.