Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Welke niet-alledaagse baby/kindernamen vind jij juist wel mooi?


Ik vind veel namen best mooi maar ik zou ze niet perse zelf geven. Zo vind ik de elven namen uit Tolkien vaak heel mooi, ook qua betekenis. Maar ik zou dan weer niet zelf die namen geven aan mijn kind want zij moeten er mee leven en dan is een wat meer neutrale naam en de interesses van de ouders niet weergeeft toch wat prettiger. Sommige Ierse namen zijn ook heel mooi maar lastig uit te spreken.

Asha schreef op 28-01-2022 om 14:46:

Ik vind veel namen best mooi maar ik zou ze niet perse zelf geven. Zo vind ik de elven namen uit Tolkien vaak heel mooi, ook qua betekenis. Maar ik zou dan weer niet zelf die namen geven aan mijn kind want zij moeten er mee leven en dan is een wat meer neutrale naam en de interesses van de ouders niet weergeeft toch wat prettiger. Sommige Ierse namen zijn ook heel mooi maar lastig uit te spreken.

Onze dochter haar tweede naam is wel een Tolkien naam, maar geen elf. Als eerste naam vonden we het niet iets te inderdaad. Hij is trouwens wel al door iemand genoemd met een net wat andere spelling. 

Arwen vind ik een mooie naam, maar zou ik zelf niet snel geven.

Madamecannibale schreef op 27-01-2022 om 23:51:

[..]

Mijn vriend heeft zo’n unieke naam dat er maar één van is in Nederland. Toch snapt iedereen hoe hij uitgesproken word als ze hem lezen. En klinkt hij in het Nederlands niet vreemd. Zijn broers/zussen hebben hele gangbare namen.

Kunnen we dit soort dingen niet anders doen? Dus bijvoorbeeld: mijn broer heeft een buurman en die heet ..... Ik vind dit zulke onzinnige reacties. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

28-01-2022 om 18:21

Thomass schreef op 28-01-2022 om 18:15:

[..]

Kunnen we dit soort dingen niet anders doen? Dus bijvoorbeeld: mijn broer heeft een buurman en die heet ..... Ik vind dit zulke onzinnige reacties.

Wat is je punt?

niet_rechts schreef op 28-01-2022 om 18:21:

[..]

Wat is je punt?

Ik snap hem wel. Er wordt gevraagd naar aparte, bijzondere namen. En dan zijn er een aantal reacties waarin gezegd wordt; mijn broer, kind, man oid heeft een hele bijzondere naam. En vervolgens wordt de naam niet genoemd. Dat voegt dus niet veel toe. Beetje als 'ik weet nog een leuke naam, maar ik zeg het lekker niet'. Het is juist leuk om die bijzondere naam te horen. Om de naam te kunnen noemen zonder herkenbaar te zijn kun je zeggen dat het je buurman, collega oid is die zo heet. Zo kunnen wij allemaal genieten van de naam zonder dat schrijver traceerbaar is.

Thomass schreef op 28-01-2022 om 18:15:

[..]

Kunnen we dit soort dingen niet anders doen? Dus bijvoorbeeld: mijn broer heeft een buurman en die heet ..... Ik vind dit zulke onzinnige reacties.

Ja, dat is wel handiger. Ik vind vaak Engels of Frans uitgesproken namen mooi. Maar zou mijn kind die nooit geven omdat het in Nederland toch niet goed uitgesproken wordt.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

28-01-2022 om 18:50

Meesje schreef op 28-01-2022 om 18:37:

[..]

Ik snap hem wel. Er wordt gevraagd naar aparte, bijzondere namen. En dan zijn er een aantal reacties waarin gezegd wordt; mijn broer, kind, man oid heeft een hele bijzondere naam. En vervolgens wordt de naam niet genoemd. Dat voegt dus niet veel toe. Beetje als 'ik weet nog een leuke naam, maar ik zeg het lekker niet'. Het is juist leuk om die bijzondere naam te horen. Om de naam te kunnen noemen zonder herkenbaar te zijn kun je zeggen dat het je buurman, collega oid is die zo heet. Zo kunnen wij allemaal genieten van de naam zonder dat schrijver traceerbaar is.

Oh, sorry, zo begreep ik 'm niet, maar in dat geval: eens.

On topic: apart en prachtig voor een jongen vind ik Cédric of Audric, voor een meisje Aurélie.

buurmeisje van een vriendin heet Valborg. Vind ik prachtig! En niet alledaags,
Sini

Ik had mijn dochter graag Eilidh genoemd, spreek uit Eelie, Schotse naam, maar dat werkt hier natuurlijk totaal niet.

Ook Mediterrane namen zoals Eleonora, Aurelia, Santiago, Salvador vind ik erg mooi maar niet passend in ons ubernederlandse gezin (en de kinderen blijken ook nog eens niet mijn donkere haar te hebben gekregen, maar erg blond te zijn uitgevallen)

dan

dan

23-02-2022 om 20:11

Apiejapie schreef op 27-01-2022 om 23:52:

[..]

Nu ben ik wel héél erg benieuwd!

Waar kun je terug vinden hoe vaak een bepaalde naam voorkomt in Nederland? 

dan schreef op 23-02-2022 om 20:11:

[..]

Waar kun je terug vinden hoe vaak een bepaalde naam voorkomt in Nederland?

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/

Peildatum 1 januari 2015

Ik houd van namen die doorgegeven worden door de generaties heen, voor mij is dat echt iets dat je bindt aan je roots, je familie, je geschiedenis. Zelf ben ik vernoemd naar mijn beide opa's en mijn vader, en die namen waren/zijn al eeuwen in de familie, dat vind ik mooi, mooier dan een nietszeggende buitenlandse naam.

Ik hou van Keltische/Welshe/Schotse namen en dan vooral de vrouwelijke namen. 
Bronwyn, Gwyneth, Rhiannon, Aislinn prachtig maar niet te doen in Nederland. 

En verder vind ik Valentina echt prachtig, maar niet passend in ons gezin.

De jongensnamen die wij op onze lijst hadden staan voor een eventuele zoon zijn ook niet alledaags volgens mij, tenminste in onze streek. Darius, Mathis ( en Julius, maar die hoor ik wel vaker). Daar gingen we juist meer de Latijnse/Perzische kant op Justus en Marius werden door man weggestemd. 

Rhys vond ik ook wel een fijne jongensnaam, maar man vond dat vreselijk. 

dan

dan

23-02-2022 om 20:33

Lollypopje schreef op 23-02-2022 om 20:16:

[..]

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/

Geteld op 1 januari 2015

Gevonden, leuk om eens rond te kijken naar diverse namen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.