Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Welke niet-alledaagse baby/kindernamen vind jij juist wel mooi?


Ik ben enkel vernoemd met mijn tweede naam. Op die manier vind ik het wel leuk. Voornaam echt eigen en tweede naam traditie.

dan

dan

26-02-2022 om 12:02

Lollypopje schreef op 26-02-2022 om 10:44:

Ik ben enkel vernoemd met mijn tweede naam. Op die manier vind ik het wel leuk. Voornaam echt eigen en tweede naam traditie.

Dat hebben we wel gedaan bij onze zoon maar dan 2e en 3e naam vernoemd. Eerste naam zelf gekozen. 

We hebben de hond naar oma vernoemd..... Bij iedere Kleindochter was ze teleurgesteld dat ze niet vernoemd werd, dus heet hond naar haar.....

Pejeka1 schreef op 26-02-2022 om 09:22:

[..]

Ah, werk het zo. Tja, doe eens gek, zou ik dan zeggen, noem je dochter Corona en je zoon Sars...

Er zijn mensen die Corona heten. Ik denk dat die het nu niet meer leuk vinden. 
Sars ken ik niet als voornaam, wel als achternaam. Kan misschien ook beide. Je zult maar Corona Sars heten. Denk dat mensen om minder hun naam veranderen.

Vorige week kwam er een artikel voorbij over iemand die Eunice Storm heette en die vond het na een dag al niet meer grappig.

Bijtje82 schreef op 23-02-2022 om 21:55:

Ik ken iemand die hebben hun zoon Lowen genoemd. Best een leuke naam, komt ook maar 5x voor zag ik net.

Misschien ken ik die dan ook wel 😂

Valeria schreef op 26-02-2022 om 10:42:

[..]

Zijn dat dan aparte namen?

Mijn man heeft dezelfde naam als zijn vader en moeder (verder terug wil ik niet eens weten), maar dat zijn van die fantasieloze namen die iedereen vroeger had, zoals Hendrik/hendrika/cornelis/cornelia/johannes/johanna.

Ik heb daar dus meteen van gezegd: doen wij niet aan mee.

Dat zijn absoluut geen fantasieloze namen die jij noemt. Als je fanta-namen wilt, moet je kijken naar fanta-films. In het werkelijke leven vind ik namen die al eeuwen lang tot onze cultuur behoren en eeuwenlang in een familie zijn, juist om die reden erg mooi. Jouw naam verbindt je dan met je voorouders.

Veel mensen kiezen voor buitenlandse namen, zonder te beseffen dat Sven of Björn in Zweden net zo saai en alledaags zijn als Hendrik en Johan hier in Nederland...

Pejeka1 schreef op 26-02-2022 om 23:01:

[..]

Dat zijn absoluut geen fantasieloze namen die jij noemt. Als je fanta-namen wilt, moet je kijken naar fanta-films. In het werkelijke leven vind ik namen die al eeuwen lang tot onze cultuur behoren en eeuwenlang in een familie zijn, juist om die reden erg mooi. Jouw naam verbindt je dan met je voorouders.

Daar heb ik dan weer niks mee, me verbinden met mijn voorouders. Ik zie het ook niet echt voor me via de voornaam, want ik ken legio oudere mannen die Jan, Henk of Piet heten. Hoe zou ik mijn kind dan met de juiste Jan verbinden? In iedere familie zat er wel  eentje in iedere generatie; dat was dus niet specifiek voor die ene familie. Dat was toen al fantasieloos, dus nu nog meer. 
Bovendien, welke kant van de familie? Ik ben per definitie tegen tradities als verwacht wordt dat je die voortzet. Meestal vindt dan één kant zich belangrijker. Daar heb ik ook niks mee. Je krijgt een kind met je partner, dus daar kies je een naam mee. Dit kind wordt zijn of haar eigen zelf, dus met zijn of haar eigen naam.

Veel mensen kiezen voor buitenlandse namen, zonder te beseffen dat Sven of Björn in Zweden net zo saai en alledaags zijn als Hendrik en Johan hier in Nederland...

Ik denk niet dat mensen zich dat niet beseffen, maar daar gaat het niet om, of er wel of geen Svens in Zweden wonen. Die Sven woont híer en híer heeft hij geen 4 naamgenoten in de klas. 

Maar nu zijn Hendrik en Johan weer niet saai? Eeuwenlang in de cultuur en familie en zo?

Valeria schreef op 27-02-2022 om 07:56:

[..]

Daar heb ik dan weer niks mee, me verbinden met mijn voorouders. Ik zie het ook niet echt voor me via de voornaam, want ik ken legio oudere mannen die Jan, Henk of Piet heten. Hoe zou ik mijn kind dan met de juiste Jan verbinden? In iedere familie zat er wel eentje in iedere generatie; dat was dus niet specifiek voor die ene familie. Dat was toen al fantasieloos, dus nu nog meer.
Bovendien, welke kant van de familie? Ik ben per definitie tegen tradities als verwacht wordt dat je die voortzet. Meestal vindt dan één kant zich belangrijker. Daar heb ik ook niks mee. Je krijgt een kind met je partner, dus daar kies je een naam mee. Dit kind wordt zijn of haar eigen zelf, dus met zijn of haar eigen naam.

[..]

Ik denk niet dat mensen zich dat niet beseffen, maar daar gaat het niet om, of er wel of geen Svens in Zweden wonen. Die Sven woont híer en híer heeft hij geen 4 naamgenoten in de klas.

Maar nu zijn Hendrik en Johan weer niet saai? Eeuwenlang in de cultuur en familie en zo?

Daar was dan wel nog een verdeling voor. Over het algemeen oudeste zoon naar de vader van de vader, oudste dochter naar de moeder van de moeder, daarna omgekeerd.

Maar geen idee hoe het dan moet bij meer dan twee kinderen van hetzelfde geslacht

Lollypopje schreef op 27-02-2022 om 08:02:

[..]

Daar was dan wel nog een verdeling voor. Over het algemeen oudeste zoon naar de vader van de vader, oudste dochter naar de moeder van de moeder, daarna omgekeerd.

Maar geen idee hoe het dan moet bij meer dan twee kinderen van hetzelfde geslacht

Normaal gesproken (stel dat het twee jongens zijn) werd de oudste dan naar de vader en/of opa van vaderskant vernoemd, de tweede werd dan naar de opa van moederskant vernoemd.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

27-02-2022 om 08:33

Wat gaat dit topic een gekke kant op. Het gaat toch over ongewone namen die je mooi vindt?

Op de basisschool zat ik in de klas bij een Gitta. Ik vind dat zo'n mooie naam, misschien mede omdat ze heel aardig was en ik verder nooit iemand met die naam ben tegengekomen.

Ik heb een meisje in de klas gehad dat Odilia heette, een ouderwetse naam wellicht, maar je hoort hem niet veel en ik heb het altijd een mooie naam gevonden.

onze dochter heeft een weinig voorkomende naam, Jocelynn. Je zegt Djoslin. Ons zoontje heeft dan wel weer een gewone naam, Julian. Wel op zijn Engels uitgesproken

Jojoju schreef op 27-02-2022 om 08:40:

onze dochter heeft een weinig voorkomende naam, Jocelynn. Je zegt Djoslin. Ons zoontje heeft dan wel weer een gewone naam, Julian. Wel op zijn Engels uitgesproken

Ik heb verschillende vrienden aan de overkant van de grote plas en daar hoor je Jocelynn wel vaker. In Nederland weet ik niet. Julian vind ik zelf ook een leuke naam.

Rover voor een jongen
Raaf voor een jongen of een meisje

Bijtje82

Bijtje82

27-02-2022 om 12:30

Fiorah schreef op 26-02-2022 om 22:44:

[..]

Misschien ken ik die dan ook wel 😂

Zou zomaar kunnen, het is soms een kleine wereld he. 😊

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.