Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
myra schipper

myra schipper

11-05-2011 om 16:50

Wie heeft er ervaring met rapley?

Mijn dochter is inmiddels 7 maanden oud. Ze krijgt voornamelijk nog borstvoeding. Wel krijgt ze rond 11 uur een fruithapje en rond 19.00 uur een groentjehapje (zelf gemaakt of van biobim). Nu hoor ik van raply en vroeg ik me af wie hiermee ervaring heeft en wat voor ervaringen dit zijn...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, deels rapley

Hoi Myra,

Mijn zoontje is ook zeven maanden. Op verschillende sites, zoals borstvoeding.com kun je meer lezen over Rapley. Eigenlijk komt het neer op eten niet pureren, maar je kindje zelf stukjes laten eten. Je kindje kan zelf kiezen wat het pakt uit eten wat je aanbiedt.
Mijn zoontje laat ik soms stukken eten en soms krijgt hij een geprakt hapje (nooit gepureerd). Ook kleine kindjes hoeven niet helemaal papperig gepureerd eten. Dingen die hij makkelijk zelf eet zijn broodkorsten, stronkje broccoli, plakjes banaan, gekookte worteltjes, sperzieboontjes, etc. Ik vind de wat hardere stukken eten goed gaan. Als ik gekookte aardappel maak met bijvoorbeeld aubergine of courgette (meer zachte groentes) dan prak ik het eten en geef het via een lepeltje.
Wat je nodig hebt is een flink zeil op tafel en zelf laat ik mijn zoontje niet smeren in zijn haren met eten. Ik veeg dus wel regelmatig zijn handjes af. En als hij erg aan het rommelen is, leg ik één stukje eten tegelijk voor hem op tafel zodat hij niet alles van tafel afmaait.
Op het kdv zeiden ze vandaag trouwens dat ze vinden dat zoontje zo goed kan kauwen op zijn brood en ook makkelijk de korstjes opeet. Geen idee hoor of dat door Rapley komt .
Maanve

Clowntje

Clowntje

11-05-2011 om 20:45

Ja, 3 kinderen zo begonnen

Tenminste met het principe hele stukken zelf eten. Ik heb dat bij mijn oudste gedeeltelijk gedaan, zij kreeg ook nog wel potjes als dat zo beter uit kwam. Middelste en jongste hebben altijd alles zelf gegeten, en met de pot mee. Met name aardappelen en pasta gaan dan goed, rijst is wat lastiger maar dat krijgen ze ook prima zelf naar binnen. Langzaam het aanbod uitbreiden, begonnen met bloemkool, broccoli, wortel, sperziebonen, courgette, de rest volgt vanzelf. Zo ook met fruit, banaan, meloen, mango, peer gaat makkelijk, appel met schilletje eraf. Brood ging ook erg goed, smeerkaas, smeerworst, appelstroop oid erop, boterham in stukjes (niet te klein en wel met korsten) en lekker eten. Vers brood was minder, brood van een dag oud (of 2 merken ze niet )gaat een stuk beter.
Ik ben altijd erg blij geweest met deze manier van eten, maakt de maaltijd voor mezelf ook makkelijker, hoef niet te voeren. Ben ook niet bang geweest dat ze niet genoeg krijgen, volgens mij regelen ze dat zelf prima (en ze waren bij mij Hollands welvaren, keertje minder eten kan dan wel ......).
Kindje moet wel zelf goed kunnen zitten en je moet niet schrikken van kokhalzen, dat hoort er een beetje bij, moet je wel goed in de gaten houden, niet alleen laten dus.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-05-2011 om 21:03

Ik ook

Ik heb met 2 kinderen gerapleyd en ik ben erg enthousiast. Ze kregen allebei vanaf 6 maanden vast voedsel, ongepureerd en dat ging prima. De oudste ging wat sneller echt eten dan de jongste, maar dat is geen probleem, tot een jaar is melk toch de belangrijkste voedingsbron. Inmiddels zijn ze 6 en 3,5 en ze eten prima.
Ik vond het een fijne manier van leren eten, ze eten met de pot mee (ik hield bij wat wij aten wel rekening met wat de kinderen mochten eten, dus bijvoorbeeld zoutloos, dat doen we ondertussen nog steeds) en dat is veel gezelliger dan eigen eten of zelfs op een ander moment eten. Ze leren smaken en texturen veel beter kennen dan wanneer alles door elkaar in een potje zit. En ik vond het wel handig, omdat ik er niet de hele tijd lepeltjes in hoefde te stoppen. Alleen het opruimen na afloop kost altijd wat meer tijd.
Bij de eerste was het trouwens nog zo dat ik hele negatieve reacties op het cb kreeg, bij de 2e, zelfde arts, werd net een nieuwe collega ingewerkt en de arts ging meteen heel enthousiast aan die collega vertelen hoe goed en leuk rapley wel niet was.
Aan het cb heb ik verder niet gehad qua schema's enzo, wel aan de volgende sites:
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/faqs-bijvoedingsforum/
http://bijvoeding.freeforums.org/cb-en-rapley-t2823.html
De eerste link is vooral (veel) informatie over rapley, de 2e link is fijn om ervaringen uit te wisselen.
En als je nu met rapley zou willen beginnen kun je prima hetzelfde schema aanhouden, maar in plaats van gepureerde hapjes stukjes gaan geven. Goed om mee te beginnen zijn peer, banaan, wortel, broccoli. Je kunt ook combineren, je hoeft niet alleen maar vaste stukjes te geven.

Tafelkleed onder de stoel leggen

... en gaan met die banaan!
Het is echt superleuk en makkelijk.

Ik kan me herinneren dat wij in een bepaalde periode een vork en een stuk fruit meenamen ??? ... dan prikten we dat fruit wat in en dan had het een consistentie die kind aankon. Was ook weer maar een paar weken hoor, maar wel handig voor onderweg.

Bij tweede heb ik compleet gerapley-ed. Ideaal, gewoon met mij mee laten eten.

liora

liora

12-05-2011 om 06:12

Twee dingen

Hoi,

Je moet tegen twee dingen kunnen, weet ik van een vriendin de rapley deed.
1. Het wordt vaak een enorme bende want alles valt op de grond. Dit kan van korte duur zijn maar bij haar jongste was dit bijna een jaar lang het geval.
2. Je moet ertegen kunnen dat jr kind om de haverklap gaat kokhalzen en bijna stikt. Ik trek dat niet. Is ook per kind verschillend hoe vaak en hoe lang dat het geval is.

Mij lijkt het niks!

Liora

Limi

Limi

12-05-2011 om 08:32

Positief

Er valt wel eens wat op de grond, maar niet alles. En dan is het een kwestie van oprapen. Als ze al heel snel zelf alles mogen pakken, leren ze het ook goed vasthouden. En hier is ook nog nooit iets in het haar gesmeerd of zo.

Bovendien is je kind niet om de haverklap aan het kokhalzen en bijna aan het stikken. Huh? Hier is werkelijk nog nooit gekokhalsd. Te grote of harde stukken werkte hij netjes weer naar buiten.

We zijn met 5 maanden begonnen. Eigenlijk meer om hem iets te laten vasthouden, maar het vasthouden en afhappen ging gelijk goed.

Ik vond het ideaal. We aten tegelijk, want er was altijd wel iets uit onze maaltijd dat hij kon eten. Ik heb nooit speciaal voor hem gekookt na de eerste maand (toen ik broccoli los kookte), maar hou er natuurlijk wel rekening mee. Toen hij een maand of 7 was kon hij in een restaurant al zijn eigen pannenkoek eten.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-05-2011 om 11:21

Ideaal

Je hoeft nooit apart te koken en je bent ook niet de hele tijd bezig met het voeren van je kind. Het is ook gezellig aan tafel, het is nl wel de bedoeling dat je gewoon met zijn allen tegelijk aan tafel eet. Zien eten doet eten.

Kokhalzen gebeurt heel afentoe, maar zeker niet om de haverklap. Het is een natuurlijke reactie om verstikking te voorkomen. Overigens zou ik nooit bv een hele druif aan zo'n klein kind geven, dat is vragen om moeilijkheden.

Met die bende valt het ook wel mee, je moet wel na het eten even de tafel en de vloer met een doekje schoonmaken, dat is ongeveer een minuutje werk. Mijn jongste heeft wel zo'n enorme slab met mouwen aan, van Ikea geloof ik.

Ik verbaas me juist altijd weer over mensen die met allerlei potjes in de weer gaan. Ik eet zelf nooit uit een potje, dus dat geef ik mijn kinderen ook niet.

myra schipper

myra schipper

14-05-2011 om 10:55

Bedankt voor jullie reacties

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, hier kan ik een hoop mee. Ik doe nu beide, ik maak zelf van biogische groente en fruit gepureerde hapjes, die krijgt ze i.p.v. potjes. 's ochtends fruit, 's avonds groente met aardappel. 's avonds krijgt ze tijdens dat wij aan het eten zijn ook iets om op te sabbelen en te kauwen, vindt ze helemaal geweldig, wordt inderdaad een rotzooitje, maar dat is niet erg. Daarna krijgt ze pas haar gepureerde hapje en een uur laten borstvoeding.

Ze heeft laatst trouwens ook een stukje biefstuk gekregen (zonder zout natuurlijk) en ze vond het helemaal geweldig, ging helemaal uit haar dag. Was wel heeel leuk. Omdat het van de haas was, en heel zacht, kon ze er goed op zuigen, maar op een gegeven moment trok ze het ook uit elkaar en at echt een deel op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.