Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
astrid

astrid

03-11-2010 om 21:27

Wie heeft er ook een huilbaby?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, asa

Ik kan me helemaal vinden in Asa's berichtje.
Ook ik vind het grootste voordeelpunt van Blom idd dat baby's ook kunnen huilen van moeheid. Volgens mij hoeft daar dan niet persee meteen een borst of fles in.
Ook ik denk dat heel kleine baby's al overprikkeld kunnen zijn/worden. Niet zoals Tirza met pas met 2-3 maanden. Mijn oudste zoon heeft alleen de eerste 8 weken veel gehuild. EN was duidelijk overprikkeld. Die sliep niet in de box of op mijn arm. Alleen in het donker, alleen in zijn bedje in een holletje. Hij huilde echt van moeheid bleek achteraf. Toen we hem hebben laten huilen in zijn bedje sliep hij voor het eerst 3 uur achter elkaar. Ongelofelijk.
Ik vind het ook erg jammer dat Blom zo vaak verkeerd uitgelegd wordt. Zij heeft het idd helemaal niet over voeden op vaste tijden, uren laten huilen ed. Zij stelt in feite alleen maar dat baby's ook van moeheid enorm kunnen huilen en dat ze overprikkeld raken en daardoor helemaal niet meer kunnen slapen enz enz. ZO raak je in vicieuze cirkel. Zij legt alleen maar uit dat het voor dit soort baby's belangrijk kan zijn om de dingen in bepaalde volgorde te blijven doen. Zodat ze dit gaan herkennen en er een ritme ontstaat. Ik vind het verbazing wekkend dat tegenwoordig half Nederland in de stress schiet bij het woord 'ritme'. Wat is er in hemelsnaam mis met een ritme bij baby's??? Ik snap dat echt niet.

Rembrand

Rembrand

18-11-2010 om 23:39

Samenvatting van collega lactatiekundigen

De bezwaren tegen de concept richtlijn zijn door twee collega's van mij samengevat in een helder document. http://www.borstvoeding.com/files/LactatiekundigereactieConceptrichtlijn-samenvatting.pdf
Ik heb in één van de boekjes van Ria Blom toch heel duidelijk adviezen over borstvoeding gelezen die borstvoedingsonvriendelijk zijn. ( minimale tijd tussen twee voedingen van twee uur, uitspraken over het aantal voedingen bij een bepaalde leeftijd etc.).
M.

Mieke, borstvoeding

Mieke: welk boekje is dat dan van Blom. Ik kan me echt niet herinneren zoiets gelezen te hebben. Maar ik geloof je zo hoor.
Maar...daarnaast vraag ik me af waarom het nou zo raar is dat er aangeraden wordt om twee uur tussen voedingen te laten zitten. Als je kindje net gegeten heeft kan het huilen toch ook een andere oorzaak hebben dan honger??? Ik heb soms wel eens het idee dat er vergeten wordt dat een kindje ook van moeheid erg kan huilen. Opnieuw aanleggen zal dan best effe helpen, maar maar van korte duur. Ik heb wel eens de indruk dat er soms wel erg veel aangelegd wordt. Maar ik begrijp altijd van jullie dat dat nodig is voor de produktie enzo. Alleen snap ik dan niet dat als er vanzelf twee of meer uur tussen de voedingen zit dan zou je produktie toch ook naar beneden moeten gaan?? Maar dan is het opeens niet erg. Of moet je dan de hele nacht en dag je kind na twee uur wakker maken en voeden????? Ik begrijp het gewoon niet goed.
Dus kort samengevat denk ik wel eens dat er aangelegd wordt omdat er gedacht wordt dat kindje honger heeft, terwijl baby eigenlijk gewoon moe is. Hoe zien jullie dan???

Richtlijnenstuk

Ik heb dat stuk van Mieke gelezen. Ik snap het wel en vind er ook wel goede dingen in staan. Toch vraag ik me nog steeds af wat er mis is met een kind dat heerlijk 3 uur slaapt in zijn eigen bedje. Als je dat stuk leest krijg je daarbij bijna schuldgevoelens en dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
Misschien zie ik het allemaal wat anders omdat ik flessekindjes had. Ik lees heel eerlijk dat bij bv er vaker meer voedingen zijn en dat ook slaappatroon van babys anders is. Dat vind ik fijn om te lezen. 12 Jaar geleden werd dit hier op forum gewoon nog vaak ontkent dat slaapgedrag anders was en dat bv eigenlijk altijd later gaan doorslapen enz. Nu lees ik dus wat anders en dat waardeer ik enorm. ZO snap ik het beter, is het realistischer.
Ik moet dat stuk nog wat verder tot me door laten dringen. Ik snap bv nog steeds niet dat huilen in een draagdoek, anders is dan huilen in een bedje. Die hormomen zijn er dan toch wel. Zoals eerder opgemerkt.
En ik vind het stuk een tikje neigen dat als je bv de Blom methode volgt je helemaal geen lichaamscontact meer hebt met je kindje. Dat vindt ik ook wat ver gaan. Het komt een beetje zwart-wit op me over, terwijl ik denk dat er genoeg mensen zijn die ergens midden in zitten en dat dat een prima weg is. Zoiets...

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2010 om 15:23

Pilar

In de draagdoek huilde mijn zoon. In bed raakte hij volledig overstuur. Dat is een wezenlijk verschil.

Fiorucci

Fiorucci: dat verschil snap ik. Daarom beweer ik ook nergens dat het in bedje leggen voor iedere huilbaby werkt. Ik zie het WEl als optie, om te proberen en snap gewoon weinig van mensen die zooo fanatiek zijn en dat helemaal niet als optie zien en niet uit proberen. En dan heb ik het over langer laten huilen dan 10 minuutjes, maar absoluut geen uren. Snap je...

Tirza G.

Tirza G.

19-11-2010 om 17:08

Nogmaals

Ik zeg niet dat een huilbaby niet vanaf dag 1 voor kan komen. Ik heb er zelf eentje gehad. Ik zeg dat de baby's die hier in dit draadje worden aangehaald die "overprikkeld" reageren, een maand of 2-3 oud zijn. En een overprikkelde baby is dus geen huilbaby. Een huilbaby is ontroostbaar, dat ís het hem nou juist. Ook in een bedje in een holletje in een donker kamertje. En dán is het dus een keuze voor de ouders wat ze met hun immer huilende baby doen. Of in een bedje leggen (waar hij toch ook niet stil wordt) of in een draagdoek ronddragen (waarmee je overigens ook een heel prettig donker holletje kunt creeeren). Op die manier kan de spanning die het huilen in de baby zelf oproept, afvloeien via het lichaam van de moeder, via haar bewegingen, geur en geluiden.

Tirza

dc

dc

19-11-2010 om 18:26

Maar?

Hoe weet je het verschil tussen een huilbaby en een overprikkelde baby als je niet uitprobeert om de baby gewoon eens met rust te laten?

Mijn baby werd een huilbaby door de hele tijd rondgedragen te worden. Geen echte dus, maar persoonlijk zie ik het verschil niet, want huilen deed hij, de hele tijd. Soms dommelde hij 15 minuten weg, om weer krijsend wakker te worden. En ook in bed ging hij krijsen. De eerste keren helemaal overstuur, maar na 3 dagen viel hij na 10 minuten gewoon in slaap.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2010 om 18:27

Maar pilar

Maak dat nou eens concreet, langer dan tien minuten, maar geen uren. Hoe lang dan? Want sinds die ene keer da ik het probeerde, heb ik dat nooit meer gedaan, ook niet bij mijn andere kinderen. Ik kan dat dus echt niet. Hooguit als het een bler was in de trant van: Ik huil mijzelf in slaap.

dc

dc

19-11-2010 om 18:59

40 minuten

Hier: Eerste avond 40 minuten, 2e avond 20 minuten, 3e avond 10 minuten, en sindsdien tot hij een jaar was ongeveer 10 minuten elke keer als hij naar bed ging 's avonds (niet overdags). Blijkbaar had hij dat nodig om te ontladen, want hij werd altijd vrolijk weer wakker.

En als mijn man er niet was geweest, en we niet echt de wil hadden om het huilen te doorbreken, was de eerste keer me echt niet gelukt hoor. Maar wat ben ik blij dat we het gedaan hebben. Na 3 dagen hadden we een vrolijke baby, in plaats van een baby die de hele tijd huilde!

liora

liora

19-11-2010 om 19:28

Nou ja

Alsof een baby van een week oud niet overprikkeld kan zijn?

Mensen, mijn advies: haal je adviezen niet van de zogenaamde professionals op dit forum en zoek een manier die past bij jouw baby en jouw gezin.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

19-11-2010 om 19:59

Juist wel liora

Maar de voorbeelden die de posters in dit draadje geven, gaan over een baby van 2-3 maanden. IK heb het daar niet over. Je kunt elke baby overprikkelen, alleen bij een huilbaby zal "ontprikkelen" niet helpen.
Natuurlijk is ontprikkelen een optie bij een huilbaby. In het probeertraject. En als dat niet werkt, wat dan?

Tirza

Asa Torell

Asa Torell

19-11-2010 om 20:51

Pilar, ritme

Het probleem met ritme is volgens mij dat er veel baby's zijn die geen ritme hebben en dat de heersende cultuur er toch nog wel vrij sterk op gericht is dat ze dat wel krijgen (een overblijfsel uit tijden dat je werd geacht je kind binnen 3 weken op 5 voedingen en s nachts doorslapen te krijgen).
En als dat dan niet lukt kun je je als ouder ontzettend druk maken, terwijl het eigenlijk nergens voor nodig is. Zonder OO had ik echt niet geweten dat mijn dochters gedrag volstrekt normaal was.

Fiorucci en tirza

Fiorucci: Nou, ik heb niet een bepaalde limiet in mijn hoofd, maar ik denk dus ook dat er baby's zijn die dat huilen in eerste instantie best een poos kunnen volhouden. Mijn zoontje was net als bij dc de eerste keer na een 3 kwartier stil ongeveer. De tweede keer ging al beter en ook hier een baby die binnen een paar dagen veranderde in een ZEER GOED slapende baby. Uren sliep ie achter elkaar. Terwijl in de tijd dat ik hem bij me hield, in de huiskamer, op mijn arm enz hij zelden sliep. Meestal een kwartier om vervolgens idd weer krijsend wakker te worden.
Dus hier ging het afvloeien via moeders lichaam echt niet op. Echt niet. Ik snap die gedachte wel Tirza en het klinkt zo mooi en logisch, maar mijn mening is dus dat dit bij sommige baby's averechts kan werken. Die willen geen lichamelijk contact. Hoewel ik het ook wel eens ben met dat je via een draagdoek een fijn holletje kan maken!! Ik snap die gedachte gang helemaal en ook dat je dat als eerste probeert. Maar werkt het niet, blijft je kind krijsen, probeer dan op zijn minst een keer uit om hem wat langer in zijn bedje te laten huilen. Kijken of het werkt net als bij mijn oudtse en bij DC en bij meerdere baby's hier op het forum. Nogmaals bedoel ik daar dus niet mee dat je je baby uren en dagen moet laten huilen. Heb je het paar keer geprobeerd, wordt je kindje niet stl, raakt het alleen maar meer overstuur, dan werkt het blijkbaar niet. Maar gooi het niet gelijk over boord als zielig en roemeens weeshuis en hormonen enz. Dat vind ik zoooo zwart-wit gesteld. DAar maak ik me dan druk om. Snap je.
Je zegt dat een overprikkelde baby iets anders is dan een hulbaby. Dat kan, maar ook een overprikkelde baby kan een huilbaby zijn geworden.
En ook blijf ik voelen dat het tegenwoordig wel heeel slecht lijkt als je kindje gewoon in zijn bejde een paar uur achter elkaar slaapt, na een poosje te hebben gehuild. Ik vind een huilende baby ook niet leuk, maar soms hebben ze dat blijkbaar nodig. Ook wat langer dan de gebruikelijke 10 minuten. Ik snap het probleem daarvan echt niet. Ik ben van nature een zenuwepees, maar huilen hoort erbij, mag. Waarom toch altijd maar een baby stil willen krijgen. Ik heb dat niet zo. Maar ja.....wie ben ik.....

Asa: ritme

Asa: ik ervaar juist dat het hebben van een ritme tegenwoordig niet normaal bevonden wordt. er wordt zooo gehamerd op dat een ritme niet hoeft, niet nodig is dat ik heeeel vaak vreemde blikken krijg van mensen als ik vertel dat allebei mijn jongens na 8 weken in een prachtritme zaten en daar nooit meer van zijn afgeweken. Alleen de overgang van 2 naar 1 slaapje was een ritme vernardeing en van 1 slaapje naar geen slaapje. Dus het is maar net hoe je het ervaart blijkbaar.
En nog maals: wat is er in hemelsnaam mis met een ritme. Heerlijk voorspelbaar toch voor een kindje. Wat een veiligheid geeft dat denk ik dan met mijn hoofd.

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2010 om 13:51

Pilar

Ik snap dat het afvloeien via het moederlichaam niet voor iedereen werkt en jammer maar helaas, dat is vaak het geval als de moeder gestresst is. En dat wórd je van een huilende baby. Je schrijft zelf ook dat je een zenuwpees bent, tja, in dat geval wordt het extra lastig. Een baby voelt die spanning, die verhoogde hartslag, die gejaagde ademhaling en kan daardoor zelf niet ontspannen, het bouwt alleen maar verder op. En ja, dan raken ze overprikkeld. Niet door het rondsjouwen of de visuele stimulatie, maar puur door het lichamelijk contact.
Het is heel lastig om je eigen stresslevels laag te houden als je kind huilt; een huilend kind zorgt voor lichamelijke reacties bij jezelf. Er komt adrenaline vrij en je raakt opgefokt. En dat breng je dan dus juist weer over.
Ik heb niets tegen baby's in bedjes. Alleen: het helpt vaak niet tegen het huilen.

Tirza

liora

liora

20-11-2010 om 13:56

Goh

Interessant Tirza. En heb je een wetenschappelijke basis voor de stressdoormoedetlichaamafvloeiingstheorie?

Belachelijk dit, en nogmaals je kunt zelf vinden wat je vindt, maar als professional vind ik dat je jezelf volkomen buiten spel plaatst maar ben bang dat je moeders juist onzeker maakt.

Bah!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza

Ja he, Tirza, nu ga je echt een beetje te ver hoor. Ik probeer echt met je mee te denken, met je mee te gaan en weet ik wat allemaal nog meer. Maar nu probeer je mij de ' schuld' te geven van dat mijn oudste veel huilde omdat ik een stresskip ben. Het moet niet gekker worden. Die eerste weken na zijn geboorte dat hij zoveel huilde en niet wilde slapen was ik helemaal niet gestressed. Ik had me er op voorbereid dat een baby huilt en dat ik met hem rond zou moeten lopen. Geen probleem. Dat doe je met een een kindje. Het hielp alleen niet. Dat probeer ik je nou al een hele poos duidelijk te maken. Voor sommige baby's helpt dit gewoon niet. Dus niks hij voelde mijn spanning en daardoor kon hij niks bij mij kwijt theorie. ECHT NIET. Ik vind het heeeeel kwalijk dat je zoiets durft te zeggen zonder veel informatie. Sorry hoor, je bent nu echt een beetje te ver gegaan.
Waarom is het in vredes naam zo moeilijk accepteren dat sommige babys niet houden van lichamelijk contact en dat die hele lekker gezellig bij mamam theorie niet altijd maar opgaat. Het lijkt wel of je dat niet wilt zien. Of maar nauwelijks. Ofzo. Ik begrijp dat niet.
Wat is toch het probleem daarvan. dat sommige kindjes het gewoon prima doen in een vast ritme, poosje laten huilen en dan lekker uren slapen in eigen bedje. Om daarna weer heerlijk te knuffelen bij mama. Wat in vresednaam is het probleem. JA, het probleem is dat het bij veel huilbabys niet werkt. Heel erg jammer, maar het is het porberen waard, want bij een aantal huilbabys blijkt het dus WEL te werken.
Ooit is er in Utrecht in kinderziekenhuis onderzoek gedaan naar huilbaby's. Ook daar kwam uit dat ritme en laten huilen in veel gevallen de doorbrak gaf. Overprikkelde baby's die te moe waren om zonder huilen in slaap te vallen.

Fiorucci

Fiorucci

20-11-2010 om 17:32

Geen schuld

Hold your horses, Tirza heeft het niet over schuld, maar over een wisselwerking. Ik herken het zonder meer, sterker nog, ik merk het nog steeds aan mijn kinderen, ook al zijn ze nu 10, 13 en 18.

dc

dc

20-11-2010 om 18:12

En dan?

"Ik snap dat het afvloeien via het moederlichaam niet voor iedereen werkt en jammer maar helaas, dat is vaak het geval als de moeder gestresst is."

Dat is makkelijk! Dus UW baby stopt niet met huilen in de draagzak? Ah, dan bent u gestressd. (En welke moeder die een baby hoort huilen, zal niet toegeven gestressd te zijn).

Zo heb je in alle gevallen altijd gelijk Tirza. Ik wou dat ik zo kon redeneren als jij, dan ging ik de politiek in, en werd ik stinkend rijk!

Fiorucci

Fiorucci

20-11-2010 om 18:44

Het kenmerk van een huilbaby is dat ie ook in een draagzak niet zal stoppen. Het zal hooguit minder overstuur zijn, is mijn ervaring. Maar stress van mijn kant maakte het er beslist niet beter op. Helaas werkte het wel zo. Soms legde ik babylief dan even tien minuten in zijn bedje, om even te ontstressen, om even uit die vicieuze cirkel te komen. Als je weet dat het zo werkt, stress je al minder.

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2010 om 19:13

Berber

Ik werk altijd en uitsluitend op geleide van de moeder. Ik kan niet beoordelen of een moeder gestresst is, ik ben geen arts of psychiater, ik heb geen bloeddruk- of hartslagmeter bij me.
Ik vraag wat het met de moeder doet, hoe zij zich voelt, welke "coping"-mechanismes ze heeft. Of ze support heeft, of ze tijd heeft (en zichzelf gunt) voor andere dingen, of ze zich kan ontspannen. En dan hoor ik het vanzelf. Vervolgens vraag ik wat ze wil. En dat hoor ik dan ook vanzelf. En dan ga ik verder. Ik heb geen standaard-oplossing of aanpak en dat kan ook niet.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2010 om 19:14

Liora

Ja hoor, die wetenschappelijke onderbouwing ligt er. Lees het werk van Bowlby, Leach of Gerhardt. Genoeg referenties om jaren vooruit te kunnen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2010 om 19:21

Pilar

Ik geef aan, dat het huilen van een baby voor stress zorgt. Bij iedereen, maar zeker bij volwassenen. Het is dus niet zo gek dat je als moeder gestresst raakt van het huilen van je baby. Iedereen raakt gestresst van het huilen van een baby, het raakt blijkbaar onze diepste instincten. De stress uit zich in het vrijkomen van adrenaline, zorgt voor een verhoogde hartslag - enzovoort. Dat voelen baby's. Sterker nog: moeders voelen het zelf ook en gebruiken het heel vaak als argument: ik ben zelf zo gestresst, dat is niet leuk/goed voor de baby.
Over het lichaamscontact: het is meer dan onlogisch dat jonge baby's niet van lichaamscontact houden. Dat heeft alles te maken met onze status als hulpeloos zoogdier; de optie "geen lichaamscontact" is geen keuze die in hulpeloze baby's (zoals van onze soort) voorkomt. Moeders en baby's hebben een nagenoeg symbiotische relatie en zeker een baby heeft de eerste maanden totaal geen besef van waar hij ophoudt en zijn moeder begint. Maar dan nog, voor jou, als overweging: wat is het verschil tussen in het donker in een bedje liggen en in het donker in een draagdoek liggen?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2010 om 19:22

Onderzoek utrecht

Ik heb meegekeken met de onderzoeksopzet van het onderzoek wat je waarschijnlijk bedoelt, in het Wilhelminaziekenhuis in Utrecht, van l'Hoir e.a.
De opzet en parameters waren dermate slecht dat ik (en ik niet alleen) me heb teruggetrokken. De uitkomsten van het onderzoek zijn dermate flinterdun, dat ze niet niet of nauwelijks boven toeval verheven zijn.

Tirza

liora

liora

20-11-2010 om 19:50

Tirza

Dat jij je hebt teruggetrokken vind ik een enorme aanbeveling!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2010 om 21:57

Berber

Ook geen antwoord (kunnen) geven zegt wat Zeker als de antwoordloze stiltes worden overstemd door babygehuil. Nee, die opties ga ik niet op een rijtje zetten omdat ik geen zin heb om die allemaal tot drie cijfers achter de komma te moeten onderbouwen en verantwoorden - want zo voelt het. Het is allemaal niet zo spectaculair, alleen: als je er middenin zit (als moeder) zíe je het soms gewoon niet, je kunt niet over die rijstebrijberg van ellende heen kijken. En ik kan geen letterlijke verslagen geven van gesprekken die ik voer en interacties die ik heb met moeders en baby's. Dat wíl ik ook helemaal niet.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2010 om 21:58

Liora

Fijn, dank je wel. Wetenschap voor alles he.

Tirza

Rosase

Rosase

20-11-2010 om 23:06

Tirza

Laat gaan, laat gaan.

Overigens denk ik dat je genuanceerde antwoorden geen verdere uitleg of verdediging nodig hebben. Laat de woorden zijn werk doen, meer is niet nodig.

ABC

ABC

21-11-2010 om 07:41

Tirza

Je zegt heel zinnige dingen, maar dat weet je vast wel.

Als ik mijn oudste kind uit bed haalde met zo'n gevoel van pff nu al, dan was hij een paar uur lastig. Als ik hem vrolijk groette, dan was hij dat niet.
Van de obsessieve oma moesten allebei mijn kinderen als kleine baby helemaal niks hebben. Ze voelen het, maar je kunt ze dus wel een beetje foppen door eerst jezelf toe te spreken.

Overigens had ik geen huilbaby's, dus ik weet niet waar ik over praat. Mijn baby's sloten erg goed aan bij mijn ideeën over prikkels (veel! al zie ik dat liever als dingen om van te leren) en regelmaat (geen!).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.