Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Ilona

Ilona

09-10-2009 om 11:46

Wie redt mijn borstvoeding?

Hallo allemaal

Mijn zoon is nu 7 maanden. En tot een goede maand geleden ging het allemaal (bijna) vanzelf. Volledige borstvoeding op verzoek. En vanaf 4 maanden fruit en vanaf 6 maanden groente erbij. Dit laatste krijgt hij op ongeveer vaste tijdstippen: twee uur na de vorige keer borstvoeding, zoiets. Ik vind het moeilijk inschatten wanneer hij daar nu trek in heeft. De ene keer eet hij ook alles op, de andere keer maar een paar happen.

Maar goed, dan die borstvoeding. Een week of drie geleden begon hij ’s avonds tussen 20:00 en 22:00 (20:00 is bedtijd) flink onrustig te zijn en veel te huilen, mopperen en krijsen. Zelfs op schoot was hij niet of nauwelijks stil te krijgen.Hij leek vooral boos en niet verdrietig, bang of hongerig. We kregen het vermoeden dat hij buikpijn had van de hapjes die we geïntroduceerd hadden, dus die hebben we even op een laag pitje gezet. Dat leek wel wat te helpen, maar hij kwam wel weer eerder voor een voeding in de nacht (eerst sliep hij van 20:00 tot 5:00/6:00). Geen probleem, mama om 3:00/4:00 eruit.
Na een paar dagen rust zijn we rustig aan weer wat gaan opbouwen met de groenten en het fruit. Dat ging een stuk beter.

Twee weken geleden begon hij ’s avonds weer meer te vragen. Om 20:00 de laatste voeding en meneer kwam om 24:00, 3:00 én 6:00. Na vier van deze nachten, waarvan de laatste helemaal niet geslapen vanwege een verstopte babyneus, vond ik het welletjes. Dit ging ik niet nog eens trekken. Ik dacht dat we de periode van drie keer per nacht ver achter ons gelaten hadden! Maar hij kreeg ’s avonds duidelijk niet meer genoeg om de nacht door te komen.
Toen heb ik besloten dat ik trots kon zijn op mezelf en dat ik hem dan voor de nacht Nutrilon bij zou geven na zijn laatste voeding van 20:00. Overdag had hij namelijk wel genoeg en ik had geen zin in alleen “regel-náchtjes”.

Maar sinds vorige week lijkt hij nu ook overdag niet meer genoeg te hebben. Ik heb het een keer uitgeprobeerd. Ik gaf hem een fles (200cc tot de laatste druppel op!) en kolfde om te kijken wat er nu in mijn borsten zat: 80cc. Wat een groot verschil. Dat krijg ik toch nooit “bijgeregeld”?

Op het moment geef ik hem zoveel mogelijk de borst, maar het is lastig peilen wanneer hij nu dorst heeft, want hij weigert de borst in eerste instantie. Hij vindt de fles waarschijnlijk makkelijker of betrouwbaarder (er komt veel meer uit natuurlijk). Ik heb bijgekolfd om de productie omhoog te krijgen, maar ik heb nog steeds na 3 uur, ongeveer 80cc. Hij drinkt op zo’n moment 100cc, maar ook wel eens meer. Dat verschil lijkt me wel te overbruggen, maar ik weet even niet hoe.
Vaker aanleggen is waarschijnlijk de oplossing, maar als hij geen trek heeft (of hij is gefrustreerd omdat hij liever een fles heeft) bijt hij me met dat ene kleine tandje dat hij gekregen heeft, au!

Ik zou hem graag weer genoeg geven. Dat moet toch kunnen? Maar hoe? Wie heeft praktische tips voor mij? Is dit een bekende rommelige periode, zo rond de 6-7 maanden als de baby’s hapjes erbij mogen? Ik hoor graag van jullie!

Groetjes, Ilona

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ilona

Ik heb niet direct dé tip voor je helaas, maar ik weet wel dat je kolfopbrengst zeker niet altijd een betrouwbare indicatie is voor je werkelijke productie. Hier is het verschil tussen kolven en wat mijn zoon uit de borst haalt erg groot, want met de kolf kreeg ik er maar heel weinig uit terwijl hij tot 6 maanden toch altijd volledige bv heeft gehad en daar zeer goed op groeide. Bij de introductie van vast voedsel was het inderdaad even wat rommeliger. Na 7 maanden werd de bijvoeding geleidelijk steeds belangrijker en werd hij voor het stillen van zijn honger steeds minder afhankelijk van melk. Mijn zoon drinkt nu met 14 maanden alleen nog 's ochtends en 's avonds een slokje. Hoe gaat de bijvoeding nu? Eet jouw zoon overdag goed van het fruit en de boterham?

Verder zou het kunnen dat je productie wat is teruggelopen omdat je niet meer 's nachts voedt (als ik het goed lees). Verder zou een naderende menstruatie je productie tijdelijk kunnen beïnvloeden. Ben je al weer ongesteld geweest?

Ik zou hem toch zoveel mogelijk aanleggen als je denkt dat hij honger heeft. Wat het bijten betreft, koppel hem elke keer rustig af en zeg duidelijk en kalm dat hij dit niet mag doen. Als je heftig reageert, kan hij daar zo van overstuur raken dat hij de borst weigert (heb ik laatst aan den lijve ervaren). Het zou jammer zijn om te moeten stoppen met de bv terwijl je dat eigenlijk nog niet wilt. Hopelijk hebben anderen nog een paar goede tips voor je.

Succes ermee.

Chris

Ilona

Ilona

09-10-2009 om 17:30

Bijvoeding overdag

Mijn zoon eet 's ochtends goed van zijn fruit. Vindt ie echt lekker. Hij eet per keer ongeveer 150ml.
De middagboterham zijn we pas van de week mee gestart. Ik snijd over de korte kant een reepje (1 a 2 cm) af en dat eet hij op. Soms eet hij dit ook met het ontbijt mee.
Het avondeten wisselt heel erg. Ik krijg soms de indruk dat ik hem op het verkeerde tijdstip iets aanbied. Tijdens het koken (vijf uur) roept ie vanuit de kinderstoel dat hij trek heeft, dus dan probeer ik m wel eens vast wat te geven. Maar volgens mij heeft hij dan liever melk. Dat heeft ie net gehad en hij ligt nu heerlijk te slapen. Was nog even aandringen. Ik moest de melk echt in zijn mondje spuiten voor hij wilde zuigen, pff. En dan goed richten, he, want hij draait op schoot alle kanten op, haha!
Wat hij eet aan groentehap wisselt sterk. Soms 60ml, soms 150ml. Ik heb gisteren ontdekt dat hij om 18:30 veel beter eet dan om 17:30 of 18:00 (onze eet-tijd). Maar het is zo lastig te bepalen wanneer hij trek heeft, omdat hij voor zijn melk ook geen vaste tijden hanteert. En het is niet zo dat hij standaard twee uur na zijn laatste voeding weer wat lust. Soms gaat hij zelfs meteen na de melk door met zijn groente...
Wat betreft 's nachts voeden. Dat doe ik al een poosje in de vroege ochtend. Eerst om 6:00 en nu weer om 4:00. Zijn laatste voeding is om 20:00.
ik ben sinds juli alweer netjes elke 4 weken ongesteld en dan loopt inderdaad de productie een beetje terug, dat kan ik wel merken. Op dit moment zou dat niet echt de oorzaak zijn denk ik, want de volgende keer verwacht ik eind volgende week pas.
Het bijten is alleen bij het aanhappen. Hij wil wel happen, maar bedenkt zich halverwege en klemt dan z'n mondje teleurgesteld dicht, terwijl hij z'n hoofd terugtrekt.. met mijn tepel ertussen. Maar ik zal je tip onthouden voor als het tijdens het drinken gebeurt. Een overstuur kind hebben we niks aan.
Bedankt voor het meedenken. Ik heb m vandaag inderdaad steeds aangelegd als ik dacht dat hij honger had. Vanochtend heeft hij goed fruit gegeten en vanmiddag dus een reepje boterham. Tussen 12:45 en 16:45 hoorde ik niks van hem. Hij heeft gewoon een slaapje gedaan en liggen spelen. Als je dat ziet, geloof je niet dat er te weinig is overdag. Ik heb zelf het initiatief genomen om hem te voeden om 16:45. Wat hij wel waardeerde, uiteindelijk.
Ben benieuwd naar andere reacties.

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2009 om 16:51

Ilona

De enige keren dat ik dit soort dingen zie, is als de introductie van andere (vaste) voeding wat erg snel is verlopen. Met vier maanden beginnen met bijvoeden is eigenlijk te vroeg. Je kindje moet nu wennen aan zoveel substanties en verschillende dingen in zijn mondje, dat hij het wel eens een beetje kwijtraakt. En niet goed meer weet wat hij met de borst moet, bovendien moet hij aan de borst zelf aan de slag om het te krijgen terwijl hij hapjes alleen maar passief hoeft te ontvangen.

Tirza

dc

dc

13-10-2009 om 12:36

Wat ik deed

Mijn "schema" zo rond de 7 mnd was als volgt :
- 's ochtends enkel bv
- in het weekend vaak bv na de maaltijd als toetje (doordeweeks werkte ik)
- 's avonds gelijk bv bij thuiskomst en daarna avondeten (zo rond 18.30)
- vlak voor het naar bed gaan (rond 20u) nogmaals bv
- 's nachts enkel bv (maar dat hield zo rond de 8mnd op)

En zo heb ik het een hele tijd volgehouden. Soms is er wat minder interesse, maar bij mij was dat altijd binnen een paar dagen weer bijgetrokken. En vooral niet stressen!

Ilona

Ilona

13-10-2009 om 16:37

Het gaat beter

Hallo!
Gelukkig gaat het een stuk beter nu. Hij bijt me niet meer en drinkt weer gewoon zonder te protesteren. Overdag gaat het best. Ik neem vaak zelf het initiatief om hem aan te leggen. Hij is wat huilerig op t moment. Dat drinkt hij dan op en daarna huilt hij niet om meer, dus het zal wel goed zijn. Hij eet zijn fruit goed op en 's middags eet hij brood mee (tenzij hij ligt te slapen). Avondeten is voor hem het fijnst om 18:30, dus daar houden we ons dan maar aan. Tussen 19:00 en 20:00 de laatste voeding en daar geef ik m een flesje bij: 120cc. De ene keer afgekolfde melk (van een eerdere keer) de andere keer Nutrilon. En daar slaapt hij op tot een uurtje of zes. Zo gaat het goed.
@ Thirza, we zijn er zo vroeg mee begonnen omdat hij het eten uit onze mond keek en op schoot helemaal uit z'n stekker ging omdat hij ook wilde proeven wat wij aan het eten waren. Is het dan nog te vroeg? Maar hoe hou je dat dan nog twee maanden vol?
@ dc, jouw schema komt een eind overeen met dat van mij nu. En ik weet het wel, maar het is toch fijn om te lezen dat alle rommelige fasen weer voorbij gaan. Bedankt voor je reactie.
Groetjes, Ilona

Tirza G.

Tirza G.

13-10-2009 om 16:56

Eten uit je mond kijken

Ilona, een baby krijgt rond de vier maanden erg veel belangstelling voor wat jij doet. Hij gaat dan inderdaad het eten uit je mond kijken. Maar ook de krant bij je wegtrekken. Eigenlijk is het heel simpel: een baby moet alles leren, maar heeft tegelijkertijd geen idee wat jij aan het doen bent. Hij legt echt de link niet van: vork met prut in mamma's mond = eten. En dat wil ik óók! Baby's weten helemaal niet dat je macaroni kunt eten, ze leggen die link helemaal niet, ze kennen alleen de borst om honger te stillen. Veel baby's zijn op die leeftijd innig tevreden met een leeg lepeltje, zo dat ze lekker kunnen rommelen. Baby's van vier maanden kunnen vast voedsel ook nog helemaal niet hanteren, hun kauwspieren doen nog nauwelijks iets, ze hebben nog kussentjes aan de binnenkant van hun wangen die nodig zijn om vacuum op te bouwen bij het drinken én de kokhalsreflex zit nog voor in de mond. Als je op die leeftijd een baby iets in zijn handjes geeft om te eten (een stukje banaan ofzo) belandt 90% op de vloer, 8% wordt weer naar buiten gewerkt en 2% belandt onveranderd in zijn luier. Zijn lichaampje kan er ook nog niks mee.
Je baby speelt nu waarschijnlijk ook met de krant die je wilt lezen. Is dat een signaal dat hij wil lezen? Of met je autosleutels. Is dat een signaal dat hij auto moet leren rijden? Wat ik wil bedoelen: baby's moeten léren wat eten is en willen gewoon doen wat jij doet, zonder dat ze snáppen dat dat eten is (en hun maag vult, net als de borst).

Tirza

Mayte*

Mayte*

13-10-2009 om 21:55

Advies gewijzigd?

Want bij de eerste twee ben ik ook met 4 maanden met fruithapjes begonnen, omdat dat geadviseerd werd. (6 en 5 jaar geleden)

Yup mayte

het advies is nu altijd wachten tot zes maanden, tot die tijd alleen maar melk.

Komt voorzover ik weet van de WHO. Hoe het exact is met het oog op wel/geen allergische aanleg weet ik niet, maar het advies geldt uitdrukkelijk voor alle kinderen.

Ilona

Ilona

14-10-2009 om 10:38

Aha.

Zo had ik het nog niet bekeken (en nog niet uitgeprobeerd )
Waarom vertellen ze dat dan niet op de CB's? Retorische vraag hoor.
Enfin, voor deze zoon te laat, misschien voor de volgende...
Bedankt voor je uitleg, Tirza.
Groetjes, Ilona

Elisabeth B.

Elisabeth B.

14-10-2009 om 21:56

10 jaar geleden

Ruim 10 jaar geleden, na de geboorte van onze oudste, kreeg ik van ons consultatiebureau al het advies te wachten met vaste voeding totdat hij zes maanden oud was. Uitsluitend borstvoeding was alles wat een baby nodig heeft tot zes maanden, zo werd geadviseerd vanaf het allereerste bezoek.
Toch opvallend hoe traag nieuwe adviezen doordringen bij àlle consultatiebureaus.
Elisabeth.

Tirza G.

Tirza G.

16-10-2009 om 11:32

Ilona

Waarom vertellen ze dat niet op het CB? Tja, goeie vraag. Onwetendheid, denk ik. Ik zal proberen het nog wat inzichtelijker te maken. Papjes, hapjes en sapjes worden "bijvoeding" genoemd. Dat wekt de indruk, of ze BIJ de moedermelk komen, er bovenop, als extraatje. Dat is niet zo. Het komt in plaats ván. Waar banaan zit, kan geen melk zitten. Een grappige in dit verband: als je als volwassene wilt afvallen, wat ga je dan veel eten? Groenten en fruit. En baby's zouden daarvan moeten groeien? Wonderlijk.
Een baby kan (vrijwel) niets uit groenten en fruit halen als hij nog geen 6 maanden oud is. Hij kan het niet goed verteren en het bevat ook niet veel energie, dus wat heeft hij eraan? Hij heeft nog gewoon dezelfde hoeveelheid melk nodig, maar is er wel plaats voor melk in zijn buikje? Het zou dus zomaar kunnen dat hij w/meer nachtvoedingen vraagt en/of niet meer voldoende aankomt.

Kijk voor de grap eens op de potjes in de supermarkt. Er zijn wortelpapjes die 23 kcal bevat per 100 g - moedermelk heeft er zo'n 70 per 100 ml. Zelfgemaakte groentenprutjes met vlees halen vaak de 30 kcal per 100 g niet.

Ik weet wel waar het CB vandaan komt. Begin vorige eeuw kwam de kunstvoeding op en kregen heel veel baby's ineens ernstige tekorten, vooral scheurbuik (vit C gebrek), rachitis (vit D gebrek) en ze hadden ook vaak ijzertekort. Toen is begonnen met het vroeg introduceren van andere, vitaminerijke voeding. Dat was nódig voor baby's die kunstvoeding kregen. Inmiddels zijn we een eeuw verder en zijn de kunstvoedingen sterk verbeterd. Maar ja, geld is geld. En aan potjes is veel geld te verdienen, dus de fabrikanten zullen hun aanbeveling "4-6 maanden" niet veranderen. En CB's......die denken dat fabrikanten eerlijke, wetenschappelijke informatie geven.
Moedermelk is overigens al die tijd gewoon hetzelfde gebleven

Tirza

liora

liora

16-10-2009 om 12:30

Tirza

Hoi Tirza,

Interessant te lezen! Ik had het er laatst nog over dat ik nooit heb gesnapt waarom het fruithapje een melkvoeding zou moeten vervangen. Dan moet je een baby toch al gauw twee stuks fruit gaan geven, een volwassen portie!

Mijn gezond verstand zegt ook dat je zou moeten beginnen met pap, of brood, iets calorierijks. Misschien aardappel of zoete aardappel. En wat fruit en groente betreft: af en toe een paar hapjes of stukjes om aan te sabbelen, maar geen ladingen gepureerd fruit toch?

Hoe komt het dat het advies is te beginnen met fruit en groente?

Liora

Tirza G.

Tirza G.

17-10-2009 om 16:16

Liora

Dat is sterk cultureel bepaald en, zoals ik in mijn vorige posting schreef, gerelateerd aan kunstvoeding. Daarmee liepen kinderen vroeger echt vitaminetekorten op en dus moest er vroeg met groente/fruit worden begonnen (met zes weken al). Dat konden die baby's helemaal niet verteren en ook hun motoriek was er niet op toegerust (kauwen, kokhalsreflex, etc.), maar een paar vitamientjes eruit peuteren lukte nog net wel.
En wat cultuur betreft: in de US beginnen ze met vlees, in Japan met vis.

Tirza

Ilona

Ilona

20-10-2009 om 12:07

Interessant

Hai Tirza,
inderdaad interessant om te lezen allemaal. Wat scheelt het toch een hoop wanneer je de juiste informatie hebt. Ik weet nu dat dat het verschil gemaakt heeft tussen hoe lang ik mijn eerste kind bv heb kunnen geven (3,5 maand) en hoe lang mijn tweede nu (7,5 maand).
Wat triest dat de kennis van borstvoeding niet bij iedereen bekend is. Ik hoop dat in de toekomst weer meer vrouwen leren van hun moeder en andere vrouwen in hun omgeving hoe het wel gaat.

Rembrand

Rembrand

20-10-2009 om 14:48

Ilona.

Toch kunnen vrouwen die kennis al heel wat jaren vinden bij de vrijwillige borstvoedingsorganisaties in Nederland. Honderden vrijwilligsters verzorgen wekelijks door heel Nederland informatieavonden over borstvoeding en ervaringsavonden voor voedende moeders en andere belangstellenden. Ook kan je telefonisch vragen stellen en informatie krijgen bij dezelfde organisaties. Meer hierover kan je lezen via http://www.borstvoeding.nl/
Hartelijke groet,
M.

Ilona

Ilona

21-10-2009 om 17:06

Rembrand

Dat is waar. Maar ik bedoel eigenlijk dat ik hoop dat het in de toekomst weer wat meer natuurlijk gaat. En ik vind het zelf altijd prettiger om met een bekende of persoonlijk (face to face) met iemand te praten.
En als er steeds meer vrouwen komen waar het wel bij lukt en die vrouwen kunnen jonge moeders in hun omgeving weer helpen, dan komt het allemaal wel goed
Ilona

Rembrand

Rembrand

21-10-2009 om 19:06

Ilona.

Dat hoop ik ook !
( ook al zou dit betekenen dat mijn beroep hierdoor wellicht overbodig gaat worden
M.

AM

AM

27-10-2009 om 13:49

Wat een onzin!

Vanaf 4 maanden kunnen kinderen fruit en groente hapjes prima verteren. Waarom er wordt begonnen met fruit en groente? Omdat dit licht verteerbaar is, waardoor de darmen langzaam aan vast voedsel kunnen wennen!
En je geeft het in eerste instantie wel naast de melkvoeding (of dit nu bv of kv is). Net als dat je de eerste weken langzaam aan het aantal cc verhoogd is je kindje met 4 maanden ook toe aan wat meer voedsel. Met de nadruk op 'wat voedsel', je begint echt met een paar hapjes en bouwt dit langzaam op.

Voor kinderen met een verhoogde kans op allergie wordt aangeraden nog even te wachten met bijvoeding tot 6 maanden. Dit wordt (iig bij mij) op het CB duidelijk verteld.

Tirza G.

Tirza G.

27-10-2009 om 17:22

Nou am

Ik weet niet of je de hele draad gelezen hebt, maar jouw CB is dus echt verkeerd. Vanaf 4 maanden "mogen" hapjes vooral heel erg van de hapjes-industrie. Baby's darmen doen er niets mee (je vindt het gewoon terug in de luier) en omdat je een hoogwaardige voeding van zo'n 70 kal/100 ml vervangt door iets van 30-40 kal/100 ml ligt ondervoeding zelfs op de loer. Waar bananenprut zit, kan geen melkvoeding zitten. Het is niet méér voedsel, het is het vervangen van een volledig voedingsmiddel door een eenzijde component.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.