Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

14-03-2010 om 22:11

Wie weet de oplossing [ik moet weg en baby wil echt geen fles]

Jaja, ben ik weer
Ik heb begin april twee infoavonden van een cursus die ik organiseer. Ik moet binnenkort een dag naar Friesland en dan heb ik ook nog de week daarna een examen in Culemborg voor een cursus die ik doe.

Maar ... Mijn zoontje drinkt dus niet uit de fles, nou ja sporadisch dus. We hebben alles geprobeerd en alle tips die jullie hadden gedaan, alle flesjes die ze hebben gekocht, tevergeefs.

Dus zoek ik een andere oplossing. Nu rijd ik heen en weer of ik neem de baby mee naar mijn werk, maar dat kan dan niet. Ik heb bij conferentie in A'dam vorige week alleen het ochtendprogram meegedraaid en ben toen naar huis gegaan om te voeden.

Wie heeft in hetzelfde schuitje gezeten als ik en hoe hebben jullie dat opgelost met de dingen die je echt MOET doen. Dus niet kan afzeggen, niet kan inkorten, je moet er gewoon bij zijn.

Ik heb een aantal gedachten.

1 Ik laat mijn oppas meerijden, zodat ik in de pauzes mijn baby kan voeden. Maar ja, waar blijft ze dan in de tussentijd.
2 Ik neem gewoon de baby zelf mee, ik werk in de kinderopvang, dat moeten ze maar gewoon accepteren. Maar ja, Ik kan moeilijk een examen maken, met een baby aan de borst of een speech geven (quelle horreur)
3 Jammer, gewoon jammer. Cursus kan volgend jaar ook. De infoavonden doen ze dan maar zonder mij en inventariserend gesprek in Friesland voer je maar een ander tijdstip (minst goede oplossing)

O en hem een daglang honger te laten lijden is ook niet echt een optie, want meneer is dus de laatste maand helemaal niets aangekomen. Hij moet dus echt blijven drinken, want hij hongert zich gewoon uit als ik er niet ben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Juul M

Juul M

15-03-2010 om 06:43

Moeilijk

Begrijp heel goed hoe je je voelt. Ik had een dame die pertinent nergens uit dronk dan meteen uit de borst. Geen flesje met wat dan ook erin, beker, rietje, verse borstmelk, syringes, ik er niet zijn, er wel zijn, 'hongeren' zelfs iets op de speen gesmeerd maar ze dronk 0.0 ml waar dan ook uit. Ze dronk niets van 0645 tot 1600 als ik niet even mijn werk verliet om haar te voeden. Dit is doorgegaan tot ze 1 jaar was (had 1-3 hapjes voeding)!

Kan dus niet echt helpen. Nu lees ik bij je andere post dat hij pas 4.5 maand is, maar als er geen allergieen in de familie zijn kan je af en toe een hapje proberen als hem dat door een dag heen brengt. Maar dat lost het probleem niet op voor je cursus... Als hij verder een goede baby is, meenemen. Ik heb af en toe een workshop gedaan, toegegeven, ik kende de mensen die het ook deden. Vond het heerlijk want iedereen wilde best even knuffelen en hield mijn handen vrij. Voor examen, misschien kan je informeren en zien of er iemand van de organisatie even op hem kan letten... Anders volgend jaar of tja, als de oppas best een dagje meewilt....

Nioet veel hulp, maar virtuele herkenning en medeleven!
Juul

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-03-2010 om 09:53

Pap?

Hier ook een flesweigeraar, die gelukkig sinds twee dagen ineens wel ging drinken. Hij is al zes maanden, dus ik had bedacht om pap van mijn melk te maken, zodat hij het met een lepeltje kan eten. Jouw zoontje is hier misschien nog te jong voor, maar een mens moet wat...

Ik las trouwens in een ander draadje dat je zoontje wel 100 ml per keer dronk. Dat dronk mijn oudste ook altijd uit de fles, en dat was ook gewoon genoeg, meer wilde hij niet. Dus als hij inderdaad altijd wel 100 ml drinkt, valt het misschien toch wel mee? Tenzij hij niet groeit natuurlijk.

Wat een gedoe he?! Sterkte ermee!

lotilja

lotilja

15-03-2010 om 10:49

Tuitbeker

Hallo, dag kiki,

Mijn dochtertje weigerde ook elke speen, maar met de tuitbeker van avent lukte het wel om over te schakelen, dit was ook al op 5 maand of zo. Het leek wel of ze te veel moeite moest doen anders ...

Ook gehad

En hier hebben ze dat op het kvd opgelost door de speen van de fles (Avent) steeds vol te laten lopen met melk en dat dan in zijn mond te spuiten. Na een paar dagen had ie dat door, al heeft het nog lang geduurd voordat ie een echte flesdrinker werd.

Ik heb trouwens ook laatst hier ergens op het forum de tip gelezen om met spuitjes te werken. Dus melk opzuigen met een spuitje en dat in de mond van je baby spuiten.

Zelf zou ik echt voor optie 1 gaan. Toch ook veel gezelliger! Kan oppas niet lekker een stukje gaan wandelen met hem en een boekje voor zichzelf en wat speelgoed meenemen voor hem? Moet toch vast ergens wel een plekje te vinden zijn waar ze rustig met hem kan zitten. Je moet hem ten slotte ook ergens rustig kunnen voeden toch. Hebben ze bijvoorbeel geen mooie kolfruimte?

Mayte*

Mayte*

15-03-2010 om 16:11

Afweging

Ik zou mezelf de volgende vragen stellen:

- Welke werkzaamheden kan ik verplaatsen naar een later tijdstip?

- Welke werkzaamheden kan ik overdragen aan een ander?

- Kan ik voor de dingen ver weg ook een tussen oplossing vinden door bijvoorbeeld halverwege af te spreken?

En als je er dan nog niet uit komt, vind ik de oppas meenemen zo slecht nog niet. Het welzijn van je baby gaat altijd voor, dat begrijpt iedereen.

Wat een energie en slapeloze nachten zul je er inmiddels van hebben. Maar echt, over een paar maanden is alles al weer een stuk makkelijker!

Kiki

Kiki

16-03-2010 om 21:24

Hoi, dank jullie wel

We hebben geprobeerd mijn zoontje uit een kopje te laten drinken en/of met een injectiespuitje. Maar hij raakt daar helemaal overstuur van, jammer wel.

Ik heb besloten dat ik mijn afspraak in Friesland gewoon door laat gaan. Ik neem mijn zoontje en oppas gewoon mee. Dank je wel voor degene die haar woning in Friesland beschikbaar stelde. Wat lief zeg, maar ik heb degene gebeld waar ik die afspraak mee had en we verplaatsen de afspraak naar haar woning en dan kan ik daar rustig voeden.

De infoavonden en dat examen is wat lastiger, zeker bij dat examen kan ik echt geen kind gebruiken, die infoavonden ook niet. Ik moet speechen daar
Daar moet ik nog wat op verzinnen. Misschien inderdaad toch iets eerder beginnen met bijvoeden, kijken of hij dat wil. Hij is nu 5 maanden, over drie weken heb ik die afspraak. Dus dan is hij al bijna zes maanden.
En we gaan nu elke avond oefenen, de aanhouder wint (hoop ik)

Aan degene die zei dat 100cc wel genoeg was en dat hij het 's avonds weer inhaalde. Dat dacht ik ook, maar hij is in een maand nauwelijks aangekomen en dat is toch echt niet goed. Hij heeft echt meer nodig

Dank jullie wel voor jullie geweldige tips en adviezen weer!

Rembrand

Rembrand

17-03-2010 om 08:38

Kiki.

Met Biobim kan je pap maken van moedermelk. Andere papsoorten binden niet met moedermelk. Er zit namelijk een enzym in je melk dat alvast begint met voorverteren. De pap word dan heel snel weer dun. Bij Biobim ( reform ) heb je dat niet.
M.

Kiki

Kiki

17-03-2010 om 10:07

Dank je rembrand

en precies het merk wat ik altijd heb. Komt dat even mooi uit.
Wanneer denk jij dat ik met pap kan beginnen? Hij is nu 5 maanden, gelijk maar doen? Of zal ik nog even wat wachten, een week of 2 ofzo.

Ik wilde eigenlijk met zes maanden met Rapley beginnen, maar het een sluit het andere niet uit natuurlijk

Rembrand

Rembrand

17-03-2010 om 12:05

Kiki.

In principe is pap niet nodig als je borstvoeding geeft. Het voegt ( behalve onnodig calorieën) namelijk niks toe aan jouw melk. Één eetlepel van de droge papvlokken staat gelijk aan twee slokken moedermelk. Omdat jij het wilt gebruiken om toch melk bij hem naar binnen te krijgen vanwege het flesweigeren kan je eens kijken of dit werkt op de momenten dat hij echt niet met je mee kan. Ik zou het zeker niet structureel ( dus ook op de momenten dat hij wel bij je kan drinken ) gaan geven.
Groetjes M.

uma

uma

20-03-2010 om 12:35

Herkenbaar!

heb hier in huis een flesweigeraarster, eentje die dus tot haar 20 maanden bv gekregen heeft...
ik lees dat je er niet voor open staat om "het hard te spelen". toch ben ik ervan overtuigd dat het effect heeft! een baby hongert zichzelf namelijk niet uit. oké sommigen zijn héééééél koppig, maar als er niks anders is dan zal ze wel drinken, maar dan heb ik het over dagen volhouden. mijn kinderarts vond dat ik niet genoeg karakter toonde en ergens voelde ik dat hij gelijk had. heb het een paar dagen geprobeerd, zonder resultaat, maar toen was ze al ouder en compenseerde ze de melk door wel vaste hapjes te eten...
maar ik besef nu dat ik het veel te lang heb laten aanslepen en de enige die er de dupe van was was ikzelf
ga werken en je examen doen zonder de stress van je baby rondom jou, zorg dat je baby bij een betrouwbaar persoon achterblijft en de tijd zal alles wel oplossen!
als jij er niet bent en er is enkel een fles, tja, dan volgt het drinken hoor.
mijn kinderarts gaf het voorbeeld van steden in de middeleeuwen die ingenomen werden door ze voedsel te ontzien, toen hij me dit vertelde dacht ik, ja je kent mijn dochter nog niet maar achteraf voel ik nu wel dat hij gelijk had. als je blijft toegeven en er blijft zijn weet dan dat je nog meer dan een jaar 100% beschikbaar zal moeten blijven. wil je dit, kan je dit?
sterkte!

Tirza G.

Tirza G.

20-03-2010 om 19:39

Uma

De kinderarts heeft helaas ongelijk. Het is bij baby's geen kwestie van niet wíllen, het is een kwestie van niet kúnnen. Net zoals een flessenbaby niet zomaar na 6 maanden over kan stappen op de borst, zo kan een borstbaby niet zomaar ineens overstappen op de fles. Het is een heel andere techniek en die techniek moet aangeleerd worden. Net zoals eten met bestek, of eten met stokjes. Dat kun je ook niet zomaar vanzelf zonder te oefenen, al heb je nóg zo'n honger.
Dagen honger laten lijden? Wat is dat voor een barbaars advies? Als je wist dat je buurvrouw haar dochter van zes jaar dagenlang geen eten gaf omdat ze haar wil wilde breken, zou je de kinderbescherming bellen. Maar bij een baby van zes maanden is het "karakter tonen"? Goeie help.

Tirza

Kiki

Kiki

20-03-2010 om 20:45

Uma, die van mij hongert zichzelf gewoon uit

Echt waar. Ik zie de groeicurve afbuigen, waar ik bij sta.
Ik heb nu maar gewoon alle opvang gestopt en neem hem maar mee.

Is het een geval van niet kunnen Tirza? Denk je dat? Geen eigenwijsheid? Zou mijn frustratie wel iets verlichten overigens.

Ik heb overigens de school gebeld voor het examen en het geval uitgelegd. Ook uitgelegd dat het gewoon geen optie voor mij is om een hele dag van huis te zijn, omdat mijn baby ook niet goed groeit. (beetje gechargeerd, maar toch ook wel waar) Het zijn dus twee examens die dag voor twee onderdelen. Een 's ochtends en een 's middags. Ze vonden het zelf niet ideaal om tussendoor te voeden, want ze hadden wel een kolfruimte, maar geen plek voor de baby en dan moest je maar hopen dat hij net klaar was met eten voor het tweede examen begon.
Maar ze stelden voor dat ik het examen in twee delen op twee verschillende dagen maak. Dan ben ik twee ochtenden weg en kan ik 's middags gewoon voeden.

Een info-avond is verzet naar een dag dat ik op vakantie ben, dus daar kan ik sowieso niet bij zijn.
Met een info-avond gaan we dus kijken of hij wel pap gaat eten en zo hebben we alles weer opgelost en is de stres al minder.

Nou moet hij gewoon weer eens gaan aankomen.

Ach over 16 jaar lach ik hierom toch?

Tirza G.

Tirza G.

20-03-2010 om 20:56

Nou kijk kiki

Ook ík kan niet in het hoofd van een baby kijken. Maar ik ken wel heel veel baby's en ik pretendeer alles te weten van borstvoeding Hoe logisch vind je mijn uitleg klinken in mijn mailtje aan Uma?
Waarom zou je baby bewust weigeren? Om jou te pesten? Dat betekent dus, dat hij zou moeten weten dat het jou raakt. Dat is best veel gevraagd voor een jonge baby, hij moet oorzaak en gevolg snappen en jouw gevoel kunnen voorspellen.
Als baby's honger hebben, willen ze helemaal níks. Niet proberen, niet oefenen. Dan willen ze gewoon hun maag vullen, klaar. Oefenen met een fles kun je het beste als ze géén honger hebben.

Tirza

Kiki

Kiki

20-03-2010 om 21:14

Ik vind jouw uitleg idd wel logisch klinken

Maar het gros van de baby's wisselt zonder problemen van fles naar borst en visa versa.

Ik weet ook wel dat mijn baby niet de borst weigert om mij te pesten Zou wat zijn zeg
Maar hij kan het volgens mij wel. Hij heeft al eens eerder uit een fles gedronken, niet veel maar hij deed het wel.

Enfin, ik heb me er al mee verzoend hoor, ik merk het wel wanneer HIJ het genoeg vindt. Ik geef het op met de flessen en het gestres, daar wordt het volgens mij alleen maar erger van. Dan ben ik onrustig omdat hij niet groeit en hij is onrustig omdat ik nerveus word.
Het tweede half jaar zal wel makkelijker worden als hij gaat eten en eet hij niet, dan eet hij maar niet en geef ik gewoon tot zijn zestiende borstvoeding

Tis frustatie denk ik

Ze hebben gewoon honger en willen drinken en dan krijgen ze zo'n ding in hun mond geduwd dat heel anders ruikt, voelt en smaakt als dat ze gewend zijn en dan komt er ook nog eens niks uit. Daar zou je als baby toch ook wel van over de flos raken (denk je niet?). Dat is wat ik denk dat er gebeurd.

Maar ik ben ook alleen maar een ervaringsdeskundige, meer niet.

Ik heb overigens tweemaal precies hetzelfde meegemaakt. Als ze een paar maanden oud zijn wel de fles accepteren en dan (in mijn geval dan) geloof je het wel, en als het dan opeens wel nodig is zijn ze het verleerd en is er niets meer mogelijk. Bij mij is overigens alle twee de keren goed gekomen!

Tirza G.

Tirza G.

21-03-2010 om 16:25

Het gros niet

Nou nee hoor Kiki, het gros van de baby's heeft wel degelijk problemen met wisselen tussen borst en fles. Alleen: dat wordt vaak aan de borst geuit, er zijn plenty baby's die meer moeite krijgen met de "borst"-techniek en dat is erg lastig voor moeders

Tirza

Kiki

Kiki

22-03-2010 om 21:44

Aha, duidelijk

Dus eigenlijk bof ik maar Geen problemen met borstvoeding verder, heb ik een slimme baby
Hihihi

Ik moet iedere keer terugdenken aan de borstvoedingstijd met mijn oudste. Daar ging alles, na een moeizame start, eigenlijk als vanzelf.
Ik heb nooit hoeven afbouwen en dus nooit stuwing gehad. Hij gaf het allemaal zelf aan, ik heb nooit een vast plan gehad van 'nu stop ik ermee'
Dat bepaalde hij gewoon.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoelang mijn jongste het vol gaat houden, want mijn oudste begon rond deze tijd juist meer de wereld te zien en had veel minder interesse in mamma's waren
Ik heb al een ding heel duidelijk gemerkt, mijn jongste laat zich echt niet sturen.
Nou ja, ik merk het allemaal wel. Het is wel een vreedzame gedachte eigenlijk.

uma

uma

23-03-2010 om 14:55

Tirza

misschien heb jij gelijk tirza en slaat mijn kinderarts de bal mis...
het gebeurt wel vaker dat we iets niet weten aangaande babygedrag, het hoe en waarom, helaas
dat een baby moet oefenen om een nieuwe techniek aan te leren kan ik perfect aannemen, ons meisje heeft héél veel kunnen oefenen! helaas (voor mij dan) zonder resultaat.
ik had niet de indruk dat ze niet "kon" drinken van een fles, wel dat ze niet wou...
ik spreek dan niet over een baby van 2/3 maanden maar over een baby die al ouder is.
ik geloof toch dat er toen een bepaalde koppigheid in haar karakter was die ik nu ze ouder is nog steeds zie.
en neen ik heb het zelf niet "hard" gespeeld.
Kiki, vergeet misschien even het gedoe rond die fles, hoe meer stress hoe vermoeiender alles is voor jou.
veel geluk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.