Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kou Kleum

Kou Kleum

13-11-2020 om 01:09

Winterslaapzak

Heeft iemand tips voor een warme babyslaapzak? Het wordt bij ons snachts best koud, op koude nachten zeker onder 15/16 gr op slaapkamer. Het aanbod is zo groot dat ik niet meer kan kiezen.
Een wollen (3.5 tog), een katoenen met rits tussen de benen en omslag bij de handjes (3.5 tog) of een 4 seizoenen met donzen binnenzak (4.0 tog). Ze zijn allemaal ook behoorlijk prijzig, vandaar dat ik wat ervaringen wel kan gebruiken. Ik neig naar wol, want reguleert, maar zou dat warm genoeg zijn?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-11-2020 om 07:15

Hema

Voor mij al een poos geleden, maar wij hadden altijd de katoenen slaapzakken van de hema. Zonder mouwen, die waren voor mijn kinderen altijd veel te warm. Bij kou ging er een lekkere wollen deken overheen.

@Emma

@Emma

13-11-2020 om 07:52

Een koude nacht onder de 15°

Dat klinkt inderdaad alsof je een erge koukleum bent
Katoen was hier altijd prima. Bij kou een wollen dekentje erbij. Een wollen slaapzak is vaak te warm. Liever een extra laag indien nodig.
Vier seizoenen klinkt ook niet slecht, zolang het maar niet synthetisch is

Ook Hema.

Zoon lag in een katoenen slaapzak zonder mouwen en droeg een badstof pyjama. Daaronder zat natuurlijk een rompertje, dat waren al 3 laagjes. Daarover nog een laken en dekentje.
Als het erg hard vroor legde ik een kruik in zijn bed om het voor te verwarmen, die ging er uit als zoon naar bed ging. Ik vond een slaapzak zonder mouwen fijner, die kon ik in andere jaargetijden ook gebruiken.
Kou is niet erg, als het maar niet tocht.

Jesse_1

Jesse_1

13-11-2020 om 13:31

Eh...

Bedoel je onder de 15 graden boven nul? Dat is toch helemaal niet koud?
Dat jij een koukleum bent wil niet zeggen dat je baby dat ook is.

Kou Kleum

Kou Kleum

13-11-2020 om 15:29

Koud

Haha nee ik weet niet precies hoe koud het in de kamer is, maar kouder dan 15gr op een koude nacht omdat het raam op een kiertje staat. Ik ben een koukleum maar het is ook wel echt koud! (We hebben geen ventilatieroosters in de ramen).

Bij die TOG waardes wordt onder de 16gr volgens mij geadviseerd 3,5 tog slaapzak plus romper plus pyjama te gebruiken.

Nu is het een paar nachten erg koud geweest, tegen nachtvorst aan en werd die mini koukleum rond vier wakker en was ze veel te koud. Bij mij warmde ze weer op, maar in co-sleeper was ze snel weer te koud. Ik had twee katoenen hema-slaapzakken aan gedaan (had ik liggen) en een lakentje met dubbel gevouwen wollen deken, maar dat hielp dus niet. Bovenlijf bleef ook niet goed onder dekens liggen. Met kruik bed verwarmen als ze bij mij ligt werkte aardig, maar vind ik zelf gedoe. Ik houd t snachts graag makkelijk

Winterslaapzak van hema vind ik te zweterig, synthetisch.

Tine Winkel

Tine Winkel

13-11-2020 om 16:58

met verbazing

eens gekeken naar al die informatie over TOG-waarden. Nooit van gehoord. En ook buitengewoon boeiend om te zien hoe alle bronnen wat anders zeggen: volgens sommigen moet je bij 26+ graden alleen een luier laten dragen, volgens anderen luier+romper en weer anderen luier+romper+dun slaapzakje...
En diezelfde variatie is er dus ook bij 16- graden... Kortom, richtlijnen waar je niets aan hebt lijkt me...

Hier hadden we een gewone niet heel dikke trappelzak, altijd zonder mouwen. Meestal gewone pyjama aan met gewone romper. Bij erge kou een romper met lange mouwen onder de pyjama en dan eventueel soms ook nog een wollen deken over de trappelzak.
's Zomers een katoenen trappelzak en dan met alleen romper.
En de trappelzak vanaf een bepaalde leeftijd altijd achterstevoren, om te voorkomen dat ze m zelf open maakten en zonder trappelzak wakker werden van de kou.

Tine Winkel

Tine Winkel

13-11-2020 om 17:01

o ja, aanvullend op #7

kinderen sliepen op een kamertje op het westen met oude glas in lood ramen die niet goed afgesloten konden worden. Verwarming altijd uit. In het eerste jaar bij naar bed gaan met kruik/warmwaterzak, zodat de ergste kou eruit was.

Kopzorg

Kopzorg

13-11-2020 om 18:17

Raam dicht?

Op de baby kamer had ik nooit het raam in de nacht op een kier, omdat ik ook de deur open wilde hebben om de kleine te horen. Op onze kamer en de badkamer wel een raampje open en dan kon het gemeen tochten.
Van tocht koelen kleintjes echt vreselijk af.
De kleintjes gingen bij mij slapen in een slaapzak van Hema of Kruitvat. In de zomer en drummer in de winter wat dikker. Als ik dan naar bed ging checkte ik even of ze nog goed lagen en dekte ik ze toe met een wollen dekentje en laken.
Ze hebben het nooit koud gehad.
Onze jongste slaapt nog steeds op die kamer aan de oostkant. Bij erge kou kruikje mee. Hij is bijna 16.

Kou Kleum

Kou Kleum

13-11-2020 om 18:38

Mmm

Ja ik lees dus dat meeste kinderen niet zo warm ingepakt worden als die van mij. Dan zal het inderdaad door het open raam (mini kiertje) komen (deur staat niet open en baby ligt helemaal aan andere kant van kamer).
We slapen dus met zn allen op één kamer. Als we niet ventileren wordt het heel vochtig.
Oke nou ik wacht toch nog even met het kopen van zo’n dure slaapzak dan. Als jullie t allemaal zo is gelukt moet dat hier toch ook lukken. Rommel nog wel wat aan met dekens en kruikjes.

En die TOG waardes ja.. zal ook wel een goed marketing team achter zitten misschien.

Losse thermometer.

Ik zou een goedkope thermometer halen, die dingen kosten een paar euro. Eerst eens meten hoe koud het nu werkelijk is op jullie slaapkamer. Wij kunnen wel allerlei tips en ervaringen delen over frisse slaapkamers maar misschien is het bij jou echt extreem koud? Of is jouw mini koukleum nog heel erg mini?
Ik zou het raam dichtdoen en de deur open, voor het vocht.

Dees

Dees

13-11-2020 om 21:54

Hier

Hier hadden we een slaapzak met afritsbare mouwen geen hele dikke. Op dit moment slaapt hij (inmiddels 7) in een dunne pyama onecie met een laken en het zomerdekbed ligt aan zijn voeteneind.

Ik zweer bij de Puckababy. Heb deze gehad voor allebei mijn kids. Ik zou voor de 4 seizoenen variant gaan 😊

De Puckababy 4 seizoenen slaapzak. Prijzig ik weet het maar lang te gebruiken en goede kwaliteit. Op Marktplaats weer goed te verkopen.

Zespri schreef op 11-07-2021 om 14:45:

De Puckababy 4 seizoenen slaapzak. Prijzig ik weet het maar lang te gebruiken en goede kwaliteit. Op Marktplaats weer goed te verkopen.

Precies dit! De slaapzak is z'n geld echt waard. Heb hem erna nog voor €50 kunnen verkopen op marktplaats. 

Voor inde tent gebruiken wij nu (rond 1 jaar) een wollen romper met lange mouw, een wollen pyjama en een wollen slaapzak van Reiff. Daar komen we de koudere nachten goed mee door. Is het echt koud dan trek ik haar bij mij onder de slaapzak de laatste uurtjes.
In synthetische slaapzakken zweten ze nogal als het vroeg op de avond nog wat warmer is. De wollen slaapzak rits ik bij het naar bed gaan onder open en als wij gaan slapen rits ik hem dicht. 

Dit kind past inmiddels al lang niet meer in een babyslaapzak.

Puckababy 4 seizoenen slaapzak heb ik bij mijn zoontje altijd gebruikt, ideaal. Heb er 2 via marktplaats aangeschaft destijds.
Bij dochter Hema slaapzakken met de mouwtjes eraf, die pasten nooit lekker. Zij lag al snel zonder slaapzak onder een dekentje. Zoontje vond de slaapzak fijner.

bedankt voor de nuttige tips!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.