Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Geertje Geertje

Geertje Geertje

08-09-2012 om 08:16

Xylometazoline neusspray voor baby 8 maanden

Mijn zoontje van 8,5 maand is flink verkouden. Hij is afgelopen week een hele nacht wakker geweest, omdat hij niet kon slapen vanwege een dichte neus. Alles hebben we geprobeerd: ui naast het bed, spoelen met Otrivin, Luuf. Ik heb zelfs nog een uur buiten gelopen 's nachts met hem in de draagdoek, want dan zit hij rechtop en ik hoopte dat zijn neus van de buitenlucht open zou gaan, maar niets was minder waar. Ook ging hij op een gegeven moment aan 1 oor trekken en toen ben ik naar de huisarts geweest. Hij schreef paracetamol 240 mg zetpillen voor (ipv 120 mg) en neusspray met xylometazoline. Maar dit is 0,5 mg per ml terwijl volgens mij bij baby's toch 0,25 mg gegeven wordt? Nu durf ik dit niet zo goed te geven, want ik ben bang dat ik zijn neus slijmvlies beschadig. Weet iemand of ik dit gewoon kan geven of juist niet? Vannacht hebben we weer de hele nacht niet geslapen vanwege zijn dichte neus en we worden nu toch een beetje over vermoeid... En andere tips zijn natuurlijk ook meer dan welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huisarts

Ik zou het toch even overleggen met de huisarts als je twijfels hebt over de hoeveelheid van de medicatie. Of met de apotheker, dat kan ook nog.
Wat een vermoeiende zaak zeg. Ik kan je in elk geval vertellen hoe het hier ging.
We hadden het ledikantje aan het hoofdeinde een stukje hoger dan aan het voeteneinde zodat snot e.d. goed af kon lopen naar binnen.
Bij zoon bleek verstopping en pusoortje over zodra hij koemelkeiwitvrij dieet mee ging doen toen zusje dat advies kreeg vanwege eczeem met 14 dagen oud. Uit voorzorg heb ik beide kinderen ook huismijthoesjes in bed gegeven. En er was zeil op de vloer. Maar inderdaad heb ik zelf al mijn hele leven allergie.
Ik zou overigens niet zo bang zijn voor de medicijnen. Je zoon kan nu best wat medicatie gebruiken om zijn luchtwegen open te houden, ook al heeft dat mogelijk wat andere bijeffecten.

Niet

Ik zou bij kinderen onder de 2 jaar helemaal geen xylo gebruiken en al helemaal niet in die volgens mij te hoge dosering. 'T is niet geheel onschuldig spul, zeker niet voor jonge kinderen.

Verder heb ik ook geen tips voor je.

skik

Hier

Hier kreeg dochter inderdaad 0,25 mg voorgeschreven. Huisarts begon over zoutoplossing waarop ik opmerkte dat dat sprayen zo'n gedoe was (vrij worstelen met baby) en dat dat spul dan vervolgens niet hielp. Dat moest ze wel bevestigen en toen kreeg ik een receptje voor die xylo. Ik was er erg blij mee, moet ik zeggen.

Wat je ook nog kan doen, als je een pipetje hebt ergens, is dat spul zelf verdunnen met water en dan met een pipetje toedienen. Aan de andere kant, volgens mij wordt die 0,5 al gebruikt voor kinderen vanaf 1 jaar. Zeker als jouw kind wat stevig is uitgevallen kan ik me voorstellen dat het nou ook weer niet zo vreselijk veel uitmaakt.

Beterschap voor je uk

Temet

Even gekeken

dat is nog eens een overdosering, ik noemde 0,25, maar het is 0.025 zag ik nu.

Heb eens gekeken op internet en zie dat die 0,05 wordt geïndiceerd voor kinderen vanaf 2 jaar. Op de bijsluiter die ik zag staat "kinderen onder de 2 jaar slechts in overleg met de arts". Waaruit ik afleid dat dat kennelijk niet wordt uitgesloten.

Als iedereen op zijn tandvlees loopt zou ik gewoon de druppels die je hebt gebruiken en dan zsm de dunnere variant proberen te krijgen (want gemier met pipetjes vind ik persoonlijk niks bij die kleintjes, liever een verstuiver). Het zal allemaal wel loslopen.

Groeten,

Temet

cqcq

cqcq

09-09-2012 om 09:41

Hier bij 2 weken

Hier kreeg mijn dochter deze dosering al bij 2 weken. Vergis je niet, bij ernstige verkoudheid kan zelfs zuurstofgebrek ontstaan bij deze kleintjes. Dan is een neusspray toch een stuk beter.

Veel groter probleem dan mogelijk beschadiging van het neusslijmvlies is trouwens de gewenning die heel snel optreedt.

Maar voor nu zou ik het gewoon gebruiken (en zo een ziekenhuisopname voorkomen).

vaasje

vaasje

09-09-2012 om 09:43

Bij de

Apotheek kun je ook een grote fles Neusspray kopen. Ik ben even de naam vergeten. Ik heb het toen aangeraden gekregen door de huisarts omdat die Neusspray een extra harde straal heeft en dus meer in de neus doet dan een gewone verstuiver.

Ik merkte ook dat de Neusspray van de apotheek. Het huismerk (bij ons heet die Sam) spuit veel krachtiger dan de otrivin of de etos.

Ook wij hadden het bed omhoog. Door 2 dikke boeken onder de poten te leggen.

Ik heb ook van otrivin een neusuitzuig setje gekocht. Mijn zoon werd er heel boos om. En de huisarts zei dat het neusslijmvlies er alleen maar geïrriteerder van werd, dus dat heeft niet zoveel zin.

Sterkte.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

vaasje

vaasje

09-09-2012 om 23:14

Zo heette het..

Pfysiomair. Je hebt ook een speciale voor baby's.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Da's een zoutoplossing

Vaasje, die physiomer (even gegoogled) is een zoutoplossing. Dat werkt wel, maar maar heel kort. Dat is de ellende, denk je dat je iets werkzaams ingespoten hebt, kan de worsteling een kwartier later weer beginnen. Met xylo is het probleem gewoon urenlang verholpen en kan het kind weer eens fatsoenlijk bijslapen (en de ouders ook).
Ja, het is een echt medicijn en ja, het is niet geheel onschuldig (niet langer dan een week gebruiken), maar soms is de kwaal gewoon erger dan het middel.

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

11-09-2012 om 13:26

Andere oplossing

Wat bij ons goed werkte was een doorgesneden ui met wat druppeltjes grove dennenolie, eucalyptus werkt ook goed maar is erg sterk voor kleine hummels. Ik deed het altijd uit voorzorg op die ui in een bakje zodat ik bij nare reacties het altijd gewoon weg kon halen, de dame van wie ik de tip kreeg deed dit altijd op het laken, dat vond ik weer veel enger, maar ik heb dan ook allergische kinderen. Uiteindelijk bleek die eeuwig verstopte neus bij de derde een koemelkallergie te zijn en bij de vierde een soja-allergie, dus dat kan wel.
Hoe gaat het eigenlijk ondertussen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.