Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
liora

liora

31-12-2009 om 11:29

Yoghurt

Vanaf welke leeftijd mag een baby yoghurt eten?

Groeten,

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

31-12-2009 om 13:35

V.a. 1

ik zou het vanaf 1 jaar geven. Vanaf dan mogen baby's gewone melk, dus ook yoghurt.

Eerder

ik gaf volgens mij al vanaf 3 mnd yoghurt (volle, biologische), maar dat was om medicijn mee te geven. Ik zou het anders vanaf 6 maanden doen. En op die danoontjes staat vanaf 4 maanden, dus het kan al vroeg.

Kari1

Kari1

31-12-2009 om 18:39

Leeftijd en hoeveelheid

Het hangt er vanaf hoeveel yoghurt je wilt geven en met welk doel.
Yoghurt is een koemelkproduct met dezelfde hoeveelheid eiwitten en mineralen als koemelk - teveel voor een jonge baby om als goede voeding te kunnen fungeren. In hun tweede levenshalfjaar gaan kinderen langzaamaan over van alleen melkvoeding (BV of kunst) naar gevarieerd eten uit alle vakken van de voedingsschijf. Als kinderen er iets eerder aan toe zijn/het erg leuk vinden om hapjes van het e.e.a. te proeven dan kan dat vanaf een maand of 4, maar dat is dan niet als voeding dus niet meer dan een likje.
Een likje yoghurt kan dan ook, als proeverij. Na de 6 maanden zou dat wat meer kunnen zijn, maar het is ook dan nergens voor nodig. Yoghurt hoort in het zuivelvak en dat krijgen ze sowieso nog zat. Het draagt niet bij aan gevarieerdheid in de voeding.
Na het eerste jaar kunnen koemelkproducten goed verdragen worden, en dan kan yoghurt een echte plaats krijgen in het voedingspatroon.
Danoontjes voor babies hebben niets te maken met yoghurt. Die zijn op basis van babymelk maar dan flink gezoet. Lekker en "verslavend". Met een beetje mazzel wil je kind dan geen gewone yoghurt meer, dat is wat de fabrikant van harte hoopt.
Kari

liora

liora

01-01-2010 om 09:34

Kari1

Dank je Kari! Duidelijk verhaal.

Mijn baby is bijna 7 maanden en als hij 's avonds heel goed eet, wil hij daarna nog maar een half flesje melk (100 cc). Op die avonden dacht ik erover hem dan een bakje yoghurt toe te geven, maar ik zal hem voorlopig dan gewoon een klein flesje melk geven.

Liora

Limi

Limi

01-01-2010 om 11:32

Kari1 (ot?)

Vanaf 4 maanden likjes? Ben weer helemaal in de war Is dat dan toch niet zo slecht als elders wordt beweerd, spijsvertering er nog niet aan toe, en zo?

En wat/hoeveel is een likje?

Kari1

Kari1

01-01-2010 om 14:53

Likje

Kinderen hebben tot ze 6 maanden zijn genoeg aan hun melk, daar zit alles voor ze in en het is het voedsel waar ze van moeten groeien. Dat wil niet zeggen dat een hapje/likje van iets anders dan melk meteen slecht is. Er komen nu zelfs aanwijzingen dat het gunstiger kan zijn om vanaf 4-5 maanden contact met ander voedsel te hebben dan pas (ver) na 6 maanden.
Máár dat is alleen als smaakontwikkeling en eerste contact, want de melk is de bouwstof/energiebron. Niet teveel van iets anders dus, want waar ander eten zit kan geen melk zitten en dat is nog niet de bedoeling. Een likje is dan b.v. 1-2 theelepeltjes. Bij een kind van 4-5 maanden die zeg 700-800 cc melk drinkt is dat een hoeveelheid die niet direct in de weg zal zitten.
Liora, ik zie idd niet om welke reden je bij een kind van bijna 7 maanden structureel 100 cc kunstvoeding (nagemaakte BV) zou omruilen voor 100 cc yoghurt (van koemelk dus voor kalfjes). Maar hij kan natuurlijk best een hapje van jouw yoghurt proeven, voor de smaak.
Kari

Ja Kari, je zegt het heel goed. En inderdaad is Danoontje natuurlijk geen yoghurt, bij mij zitten ze in hetzelfde "vakje", namelijk toetjes. En ik heb mijn kinderen pas vanaf een jaar of 1 / 1,5 Danoontjes gegeven.

Wel gaf ik eerder yoghurt, omdat ze geen fles wilden drinken, en dan kregen ze naast de BV toch nog melkproduct. Maar dat is een heel ander verhaal natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.