Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Zomervakantie met baby


Wij zijn afgelopen 5 jaar binnen 3 uur rijden gebleven. Zolang hij in maxicosi zat was alles langer dan 5 minuten huilen in de auto Toen we overgingen op vervolgstap werd dat wel beter maar was nog niet favoriete bezigheid. 

Maar ik word zelf ook niet blij van 14 uur rijden dus vallen dat soort bestemming voor mij al af.

Wat je ook doet het belangrijkste is dat je zoveel mogelijk het ritme van je kind aanhoud. Dus vooral auto rijden op de momenten dat jullie kind normaal slaapt. Zorg verder voor voldoende rozijntjes, blauwe bessen en andere gezonde snacks die ze even bezig kunnen houden voor de wakkere momenten in de auto 

Wat je ook nog zou kunnen overwegen in plaats van één bestemming ver weg. Meerdere bestemmingen bijvoorbeeld om de twee nachten naar een volgende bestemming rijden. Kies dan bestemmingen die drie tot vijf uur uit elkaar liggen en zie de reis ook als vakantie. Ga pas rijden bij de start van het eerste slaapje. Zoek als rustplaats naar een klein stadje/natuurgebied en zorg dat zoon daar even kan spelen. Is ook fijn voor jullie omdat je nieuwe dingen kan zien, even wat kan eten. En ga weer richting auto voor het volgende slaapje. Qua eten zorg je ook dat zoon hoe dan ook zijn eigen ritme aanhoud. Het voordeel is dat je zoons ritme niet verstoord wordt waardoor de kans dat hij snachts ook in de nieuwe omgeving evengoed slaapt als thuis veel groter is.

Dingen doen op vakantie met kinderen hoeft ook geen probleem te zijn. Zorg alleen wel dat ook aan de behoefte van zoon wordt voldaan. Je zoon kan niet de hele tijd rustig en braaf blijven zitten in de kinderwagen dus zorg dat hij af en toe zijn energie kwijt kan. Dus even een pauze in een speeltuin, "rennen" over een plein of voetballen op een grasveld. Wees creatief in waar wat kan. Sommige kinderen vermaken zich prima in een museum door van het ene naar het andere bankje te lopen en daar dan op te klimmen en te gaan zitten. Kijk wat kan en gepast is.

Ik snap jullie wens om naar Kroatië te gaan maar zou overwegen om te vliegen en daar ter plekke een auto te huren.

Hoe lange autoritten verlopen verschilt per kind. Mijn zus heeft 2 kinderen en die gaan al vanaf de babytijd zonder problemen met de auto naar Italië. Mijn broer en schoonzus hebben echter een helse reis gehad met hun toen net 1-jarige. Een uurtje autorijden in Nederland was geen probleem, een reis naar Zuid-Frankrijk was een ander verhaal. En inderdaad een aversie opgelopen tegen de auto. En toen moesten ze nog weer terug.. Ze kwamen gesloopt terug van vakantie, vond ik echt sneu. 

Ik vond kinderen van een jaar verzorgen i.c.m. niet in je eigen omgeving zijn zwaar. 
Je hebt geen vakantie.  Ze zijn ondernemend maar snappen 'nee' nog niet zo goed. Ook heb je door de vele slaapjes weinig ongelabelde tijd. We hadden achteraf spijt dat we geweest waren. Stress gehad over geluidsoverlast veroorzaken in hotel en dat er iets stuk zou gaan in het huisje. Bij de tweede hebben we gewacht tot ze 2,5 was voordat we weer op vakantie gingen.

RaSa schreef op 29-01-2023 om 00:32:

Oprechte vraag aan iedereen die zegt: het kind heeft er nog niets aan. Waarom ga je op vakantie als je dat denkt. Ik denk dat er geen enkel kind van 1 denkt: Ik wil op vakantie. Ook niet in Nederland. Je gaat toch op vakantie omdat je dat zelf wil? Waarom zou je het opeens anders doen als je een kind krijgt? In mijn ogen kun je dan maar beter kiezen voor iets wat je zelf leuk vindt. En dan heb wellicht mazzel zoals ons en gaat het goed. Of niet en weet je dat alvast voor de volgende keer. En dan natuurlijk wel elk jaar goed kijken naar de behoeftes die je kind inmiddels heeft ontwikkeld.

Is natuurlijk per kind verschillend, maar als ze nog zo jong zijn kijk je wel naar de behoefte van het kind. Een dreumes van 1 of 2 jaar heeft er nog niks aan om telkens in de buggy of draagzak te moeten zitten omdat ouders zo graag willen wandelen of dingen willen bezichtigen. Zwemmen of lekker in een zandbak klooien past dan beter en daar hoef je niet uren voor te rijden. Hoe mooi zo'n land ook is, vaak hebben ze daar meer aan als ze wat ouder zijn. En kan je kind tegen de warmte, mijn ouders namen mij mee toen ik 1 jaar was naar portugal met de auto waar het 42 graden was; ik schijn 3 weken gekrijst te hebben dus het jaar erna werd het centerparcs Limburg en dat ging uitstekend.  Die van mij vinden in de auto zitten zo wie zo niks als het langer dan een uur duurt dus zulke lange ritten deed ik ze niet aan toen ze zo klein waren. Maar ik ken er genoeg die het wel doen, ieder zn ding.

Wij hebben met onze jonge kinderen wel flinke autoritten gemaakt, ook wel gevlogen trouwens. Ging altijd goed, al is de eerste nacht slapen ergens anders nog steeds een beetje gek en onrustig voor ze. Tijdens de autorit, als je zoon nog zo jong is, kun je overwegen om 1 ouder naast je zoon te zetten die hem dan een beetje kan vermaken / voorlezen / wat dan ook. 
In mijn ervaring zijn kinderen vrij flexibel en kunnen een hoop hebben. Inderdaad wel je aanpassen op zijn slaapritme, dan ben je al een heel eind. Slapen kan een eenjarige ook heel goed in de draagzak terwijl papa en mama een mooi museum bekijken of een wandeling maken ofzo he. Ging bij die van ons prima.Ik zou me wel zorgen maken over de temperatuur hoogzomer in Kroatie, lijkt me vrij heet kunnen worden. 

Veel negatieve reacties maar het kan dus ook goed gaan. Mits je een beetje rustig aan doet, misschien een dagje extra pakken voor het rijden. Of een tussenweg dit jaar door bijv. Frankrijk of Italië te doen. 

Wij hebben het niet meer gedaan, zo ver rijden met klein kind. Dit ook omdat het voor kleine kinderen niet wordt aangeraden om lang in een autostoel te zitten. Wij gingen dus op zo’n 800km maximaal zitten en deden daar dan 2-3 dagen over. Inmiddels is ze een tiener, maar rijden we nog steeds maar maximaal 400km per dag en doen we dus meer rondritten ipv zo snel mogelijk naar 1 plek en daar dan blijven. Vorig jaar Denemarken gedaan en in Duitsland al een eerste overnachting. Ook voor onszelf is het eigenlijk veel prettiger om niet meer hele dagen te rijden, maar binnen een paar uurtjes al lekker op de bestemming te zijn. Komend jaar gaan we eerst naar de Ardennen en daarna door naar de Elzas Kroatië zou ik ook zeker 3 dagen over rijden dus. 

Luxemburg is ook heel mooi en veel dichterbij. Dat zou ik eerder doen met zo'n kleintje. En dat is natuurlijk maar 1 van de vele opties. 
Maar ik zou zelf (zonder kind) ook niet graag zo ver rijden. 

Ik zou zelf niet zo’n afstand rijden zolang de baby nog in een maxicosi zit. Dat schijnt niet goed voor de rug en nek te zijn. 

We huurden een huisje op Ile d" Re.... heerlijk naar het strand, niet te heet,en in 1 dag te rijden.

Aviendha schreef op 29-01-2023 om 09:34:

Veel negatieve reacties maar het kan dus ook goed gaan. Mits je een beetje rustig aan doet, misschien een dagje extra pakken voor het rijden. Of een tussenweg dit jaar door bijv. Frankrijk of Italië te doen.

Ik ben niet negatief tegenover vakantie met een baby. Die van mij gingen al op vakantie toen ze resp 2,5 en 5 maanden oud waren. Ik heb ook ervaring met autovakanties met kleintjes en dan kun je geluk hebben of pech. Mijn negatieve ervaring was met de autoreis naar Kroatië met een kind van 16. Het was te ver, te lang, en teveel files. Kind had daar weinig van, maar ja ik moest rijden.

Bijtje82

Bijtje82

29-01-2023 om 11:07

Wij zijn toen oudste 1,5 was ook naar Kroatië gereden. Hebben hem na 1300 voor vertrek niet meer op bed gedaan. We zijn om 1930 gaan rijden en hij werd pas bij de Oostenrijks sloveense grens weer wakker. 

Denk dat het ook wel een beetje verschilt per kind. Het ene kind vind alles prima, maar andere kinderen zijn gewoon wat lastiger. 

Ik ga dit jaar alleen met mijn kinderen naar Kroatië, maar ga wel vliegen. 

Nou, het is de combinatie van de afstand en zomer en files inderdaad. Wij zijn een aantal keer naar Balkan/Oostenrijk/Italië geweest en alle keren was het erg heet in de zomer en ook al was het relatief rustig op de weg (we gingen nooit op zwarte zaterdag rijden bijvoorbeeld), geheid stond je ergens in de file. Verder hoef je zeker niet pas op vakantie te gaan als je kinderen al 6 zijn ofzo! Maar je hebt er wel een huisgenoot bij en die moet zich ook blij en comfortabel voelen. Als ze zo klein zijn is het juist nog makkelijker dan met een kleuter, want iemand van 1 slaapt nog overal (de meesten dan) en vermaakt zich met alles wat voor handen is. 2 dagen achter elkaar grootste deel van je dag in een maxicosi liggen met uitzicht op de bestuurdersstoel is niet ideaal denk ik. Een kindje op die leeftijd kan nog geen boekjes lezen, kan niet of nauwelijks door het raam naar buiten kijken en papa en mama zijn het grootste deel van de dag gericht op de weg vinden. 

Bijtje82

Bijtje82

29-01-2023 om 11:19

Ik vind persoonlijk dat veel ouders zich soms veel te druk maken. Als ik om me heen zie wat mensen allemaal onnodig meeslepen. Dat heb ik nooit gedaan. Qua eten voor onderweg misschien wat knijpfruit, deinken en een koekje. En voor ons een thermos koffie. 
Wij hadden hooguit twee koffers met z'n vijven. 

Als ik straks met de kinderen op vakantie ga, dan krijgen ze allemaal hun eigen rugzakje mee met kleding. We gaan 10 dagen weg en heb alleen handbagage geboekt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.