Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Anne

Anne

19-10-2016 om 21:11

Totaal overstuur op de dansles

Mijn dochter is ruim 3,5 en is sinds september op peuterdans voor peuters van 2,5 tot 4 jaar. Als ze naar binnen moet in de zaal bij de juffrouw wordt ze angstig en zegt "ik ben bang". De eerste keer ben ik met haar de zaal in geweest en hebben we tijdens de les samen gekeken naar de kindjes. Ze deed deels mee aan de zijlijn, maar als de juf vroeg mee te doen kroop ze bij me. Afgesproken om de tweede keer op haar te wachten in de kleedkamer, zodat ze niet aan me zou hangen. Ze begint te huilen als ik me omdraai, en ze houdt daar ook niet meer mee op. De juf krijgt haar tijdens de les niet gekalmeerd, ook niet bij haar op de arm. Mijn dochter huilt en is totaal overstuur. Dit is nu al drie keer zo, het wordt niet beter.
Mijn dochter is altijd erg schuchter geweest. Op de kinderopvang gaat het prima maar in onbekende situaties klapt ze dicht of raakt overstuur. In speeltuinen speelt ze erop los. Tot er andere kindjes in de buurt komen.
Ze is ruim 3,5 en vraag me af hoe ik haar vertrouwen kan geven dat ze gerust en met plezier zelf kan dansen / andere situaties de baas kan. Zoals straks de school. ?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 21:18

Waarom zit ze op peuterdans?

Zie mijn vraag.

Tonny

Tonny

19-10-2016 om 21:34

Eh....

Ze ishier nog niet aan toe misschien? Alles op zijn tijd. Kinderopvang gaat goed, alle kans dat na een wen periode school ook goed komt hoor.

Clubjes komen als ze er zelf plezier in krijgt en naar vraagt. Ik heb een dochter die daar jarenlang geen zin in had. Ze heeft -zeker in mijn ogen- vast wel wat gemist ja, maar ze had er geen behoefte aan. Het is vrijetijdsbesteding. Geen plicht. Toch?

Angela67

Angela67

19-10-2016 om 21:35

ze zijn eraan toe als ze eraan toe zijn

je hoeft niet te oefenen voor school, school is oefenen.
wat ik bedoel is: als ze heel graag wil dansen maar ze durft dit nog niet alleen en jij hebt de tijd; blijf er dan gewoon bij. Zij een leuke tijd, en geen stress. Als ze straks naar school moet dan zie je dan wel weer.
Als ze dit soort acties nog niet aan kan dan maak je het weggaan nu zo beladen dat ze er straks misschien juist nog meer moeite mee heeft.
gr Angela

Anne

Anne

19-10-2016 om 21:36

Fun

Het idee was haar wat vermaak te bieden, thuis danst ze de sterren van de hemel, en zo kan ze ook een beetje oefenen als ze straks op een school met onbekende tegemoet gaat. Ze hoeft natuurlijk niet persee op dans, maar mijn vraag gaat meer ten aanzien van elke gelijkende situatie waar ze terecht gaat komen.

dc

dc

19-10-2016 om 21:37

zelfde gehad

Ik probeerde toen mijn dochter 4 was haar op zwemles te doen. Groot drama. Toen gelijk gestopt en nu een jaar later is het geen probleem.

Ik zou er gewoon mee stoppen, ze is er duidelijk nog niet aan toe.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2016 om 21:42

Inderdaad stoppen

Ze is 3. Ze kan nog zo lang op clubjes, maar dan wel iets waar ze zelf lol in heeft.

Lente

Lente

19-10-2016 om 21:44

Ik denk dat de fout zit in de aanpak

De eerste keer was jij erbij en kon je dochter rustig wennen aan de kant. En alvast een beetje meedoen. Dat ging goed.
De tweede keer bleef jij in de kleedkamer. Dat ging mis.
Het is niet zo erg om dat te proberen. Bij sommige kinderen is dat de truc. Maar bij jouw dochter blijkbaar niet. Ik denk dat je beter vanaf de derde keer wel erbij had kunnen blijven.
Dansen is een goede methode om te leren wennen aan groepjes, dingen durven, etc. En daarnaast is dansen natuurlijk leuk.
Maar jouw dochter heeft meer begeleiding van jou nodig. Erbij blijven dus, tot dochter aangeeft dat het niet meer nodig is. Als de dansjuf dat niet wil, dan zou ik een ander clubje zoeken.

Morgaine

Morgaine

19-10-2016 om 22:13

Eens met Lente.

Probeer het nog eens een paar keer: jij blijft erbij, dochter danst mee aan de zijlijn. Niks dwingen, misschien gaat ze ineens vanzelf meedoen in de groep. Lukt het niet, wil ze niet? Gewoon stoppen, ze is nog erg jong voor zoiets!

Mijn kinderen gingen naar baby/peuterzwemmen en peutergym, maar daar blijf je als ouder gewoon de hele les bij, was nooit een probleem. Ik vind 3 jaar behoorlijk jong om zonder ouder dansles of wat dan ook te krijgen.

Sanne

Sanne

19-10-2016 om 22:40

Lekker erbij blijven

Al staat ze vijf keer aan de kant te kijken. Ze ziet hoe het gaat, ze ziet hoe andere kinderen met elkaar en met de juf omgaan. Daar heeft ze sowieso wat aan. Maar niet forceren.

Anne

Anne

20-10-2016 om 21:52

Dank

Dank voor jullie reacties, ik kan er wat mee!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2016 om 21:54

Anne

Ik ben wel benieuwd wat je er mee doet

Tango

Tango

22-10-2016 om 13:49

Samen

Ik vind het bijzonder dat peuterdans bij jullie gegeven wordt zonder ouders erbij. Dochter (nu 15) ging ook op peuterdans met 3 jaar, maar dit was met ouders erbij. Je deed gewoon met je kind mee. Pas vanaf 4 jaar gingen ze alleen de zaal in. Nu was dochter een exemplaar dat best alleen had gekund met 3 jaar. Zoon hier daarentegen had dat dan weer niet gedaan. Hij ging pas naar clubjes alleen toen hij ruim 5 was, naar de Bevers van de Scouting en dan had hij nog buikpijn als hij moest. Vond het eenmaal daar wel heel leuk hoor. 3,5 vind ik echter nog veel te jong om alleen te moeten. Op school moeten ze ook, dat is waar, maar dan zijn ze toch alweer een half jaar verder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.