Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

1 plasluier per dag

Goedenavond!

Wij hebben drie kids van 6,3 en 11 mnd
Nu heeft de jongste in het weekend van 22 augustus koorts gekregen door de zesde ziekte.daarna was de koorts weg.

Sinds die woensdag daarna drinkt en plast ze erg weinig, gemiddeld 220 ml vocht op een dag, en 1 volle plasluier. Nu dus ruim een week zo
Ze heeft nu (19:00) nog dezelfde luier om als vanmorgen vroeg en er zitten een paar druppels in (klein plasje)
Ik ben vanmiddag bij het consultatiebureau geweest waar ze ook zagen dat haar groei en gewicht omlaag gaat in de curve.
Zij hebben me geadviseerd om de huisarts te bellen. Ik ben daar geweest eind van de middag en die kwam met de conclusie dat er nu niks aan de hand is en ze niet is uitgedroogd.
Wel zouden we na onze vakantie 3-15/9 gelijk terug moeten komen als het nog zo is en worden we doorgestuurd.

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden? Ik ben niet snel ongerust, maar ze dronk eerder hartstikke goed en nu plast ze echt ontzettend weinig.. wat denken jullie?


Wat gaat er qua voeding wel in nu? Krijgt ze nog borstvoeding of kunstvoeding? Kan het zijn dat eten en drinken pijn doet?

als je ongerust bent ga je toch terug naar de huisarts? Ga je in NL op vakantie?

Mamavandrie1995

Mamavandrie1995

01-09-2021 om 19:22 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 01-09-2021 om 19:15:

Wat gaat er qua voeding wel in nu? Krijgt ze nog borstvoeding of kunstvoeding? Kan het zijn dat eten en drinken pijn doet?

Ze eet prima! Ze krijgt kunstvoeding, en verder probeer ik alles waar vocht in zit op het moment… watermeloen komkommer soep smoothie ijsjes…

Mamavandrie1995

Mamavandrie1995

01-09-2021 om 19:23 Topicstarter

Wattenbolleke schreef op 01-09-2021 om 19:18:

als je ongerust bent ga je toch terug naar de huisarts? Ga je in NL op vakantie?

Ja… ik snap je reactie 😆 alleen kom ik dan weer op het zelfde uit waarschijnlijk… zat zelf te denken om anders morgen even de arts bij cb te vragen wat zij ervan vind. We gaan naar Frankrijk op vakantie

is die 220 ml kunstvoeding die ze drinkt nu? Of is dat deel kunstvoeding deel water/diksap oid? En drinkt ze uit fles, beker, rietjesbeker of combinatie? Heb je daarin verschillende geprobeerd?

Mamavandrie1995

Mamavandrie1995

01-09-2021 om 19:27 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 01-09-2021 om 19:24:

is die 220 ml kunstvoeding die ze drinkt nu? Of is dat deel kunstvoeding deel water/diksap oid? En drinkt ze uit fles, beker, rietjesbeker of combinatie? Heb je daarin verschillende geprobeerd?

Die 220 gemiddeld per dag is alles bij elkaar… probeer er meestal wel een fles kunstvoeding in te krijgen en water uit beker enz heb ik idd ook al geprobeerd… het is gewoon vreemd omdat ze eerst prima dronk, en het nu ineens lijkt te vertikken 

klinkt als erg weinig plas zeg! Is blaasontsteking of iets met de nieren al uitgesloten?

Ik weet niet of ik er genoegen mee zou nemen dat er niks aan de hand is want dat is er schijnbaar wel. Maar eerlijk is eerlijk, ze drinkt ook echt wel heel erg weinig. Iets van extra aantekende diksap ofzo lust ze ook niet?

Ik zou morgen de huisarts nog een keer bellen en vragen om haar urine te testen op blaasontsteking. 

Ellori schreef op 01-09-2021 om 20:14:



Ik zou morgen de huisarts nog een keer bellen en vragen om haar urine te testen op blaasontsteking.

Waarom op blaasontsteking? Dat lijkt me nogal uit de lucht gegrepen.

Ik zou aandringen op een kijkje door een kinderarts, of kind aan het uitdrogen is. Dat gaat bij baby's en peuters soms razendsnel. En dan krijg je daar vanzelf vervolgadviezen (of kind krijgt een sonde / infuus om aan te sterken).

Amaranth schreef op 01-09-2021 om 21:40:

[..]

Waarom op blaasontsteking? Dat lijkt me nogal uit de lucht gegrepen.

Ik zou aandringen op een kijkje door een kinderarts, of kind aan het uitdrogen is. Dat gaat bij baby's en peuters soms razendsnel. En dan krijg je daar vanzelf vervolgadviezen (of kind krijgt een sonde / infuus om aan te sterken).

Omdat ik ervaring heb met een kind wat niets meer wou, bleek een nierbekkenontsteking te hebben welke zeer waarschijnlijk een blaasontsteking was welke gemist is. Arme kind heeft waarschijnlijk vaker blaasontstekingen gehad zonder dat dit opgemerkt was door de huisarts des tijds.

En niet willen drinken kan zo maar te maken hebben met niet willen plassen. Daarnaast is het gemakkelijk om op een blaasontsteking te testen.

220 ml per dag is wel echt heel weinig inderdaad. Beetje vreemd dat de huisarts jullie wegstuurt met 'kijk nog maar twee weken aan'. Dat is lang als er wat aan de hand blijkt. Wel zou ik stimuleren om veel te drinken of vochtig eten te nemen. Urine op kweek zetten lijkt me ook geen verkeerd idee, al is het maar om uit te sluiten dat er iets als blaasontsteking is. Twee weken is dan best lang als je er niks aan doet.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

01-09-2021 om 22:21

Oren nagekeken?

Ik zou zeker nog even de urine laten controleren voor je op vakantie gaat. Vind 220ml wel ook echt heel weinig en de huisarts hierin een beetje laks. Ik zou zeker nog wel contact opnemen met de huisarts om toch nog te overleggen. En hoe goed is je Frans? Zorg dat je, mocht het nodig zijn, je daar verstaanbaar kan maken en het probleem kan uitleggen. Niets zo vervelend als in het buitenland staan en de dokter niet goed kunnen uitleggen wat er aan de hand is als het nodig is. Ik dacht trouwens dat de scholen overal weer begonnen komende week.

Mamavandrie1995

Mamavandrie1995

02-09-2021 om 08:31 Topicstarter

Ellori schreef op 01-09-2021 om 20:14:

Ik weet niet of ik er genoegen mee zou nemen dat er niks aan de hand is want dat is er schijnbaar wel. Maar eerlijk is eerlijk, ze drinkt ook echt wel heel erg weinig. Iets van extra aantekende diksap ofzo lust ze ook niet?

Ik zou morgen de huisarts nog een keer bellen en vragen om haar urine te testen op blaasontsteking.


ja het komt natuurlijk ook door het weinig drinken! Als je niet drinkt kun je ook niet plassen… 

Mamavandrie1995

Mamavandrie1995

02-09-2021 om 08:33 Topicstarter

Irregular_Choice schreef op 02-09-2021 om 07:40:

Ik zou zeker nog even de urine laten controleren voor je op vakantie gaat. Vind 220ml wel ook echt heel weinig en de huisarts hierin een beetje laks. Ik zou zeker nog wel contact opnemen met de huisarts om toch nog te overleggen. En hoe goed is je Frans? Zorg dat je, mocht het nodig zijn, je daar verstaanbaar kan maken en het probleem kan uitleggen. Niets zo vervelend als in het buitenland staan en de dokter niet goed kunnen uitleggen wat er aan de hand is als het nodig is. Ik dacht trouwens dat de scholen overal weer begonnen komende week.

HAha ik kan echt geen Frans 😆 maar ik heb een man die de hele wereld over reist dus ik maak me daar geen zorgen om!  Als het nou nog niet beter word kan ik vanavond misschien bij de huisartsenpost de urine laten checken… overdag geen oppas want man zit nog in buitenland tot vanavond. 

Scholen zijn weer begonnen ja! Hier de eerste twee weken bijna voorbij en dan kun je uitzondering hebben als je eigen bedrijf hebt, wij waren in de zomer erg druk waardoor we nu lekker gaan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.